Permalänk
Medlem

Komplett eller bygga själv?

Hej hå!

Jag köpte aldrig en dator under mellandagarna, utan bestämde mig för att vänta och ev. öka min budget till 20-25k.

Var inne på Komplett idag och hittade en dator för 25K (spara 7K):

https://www.komplett.se/product/1222714/gaming/gamingdator/ga...

Skulle man kunna bygga en bättre dator för den summan? Är AMD Radeon RX 7900 XTX bättre investering än 4070 Ti?

Permalänk
Medlem

Jag personligen föredrar faktiskt Geforce i den prisklassen. Visst kanske Radeon är lite snabbare i vissa spel, men med Geforce får du bättre raytracing (vilket du faktiskt kan använda på så snabba kort) och Nvidia-funktioner som DLSS

Sen kan jag tycka att det nog går att optimera det där bygget. Om det är för spel så är en Ryzen 7900X onödigt dyr, och inte ens ett topp-val, och 16 GB RAM är väldigt snålt. Om du kan tänka dig bygga själv så är det nog bäst. Om inte annat kan du ju (eller någon här) plocka ihop ett gäng komponenter och låta Komplett bygga ihop det åt dig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Rent krasst så betalar du mer för sämre komponenter om du köper på komplett. Du får också en sämre balanserad build. Alla som säljer prebuilds trycker in allt skit de inte kan sälja i dem. Det finns förövrigt inte en snöbolls chans i helvetet att den datorn är värd 32K. Den är knappt värd 25K.

Den komplett datorn t.ex. har en 7900 när det hade kunnat vara en 7800X3D för samma pris och gett mer prestanda. Minnena är 5600/36 ingen köper såna minnen då 6000/30 eller 6400/32 är standard. 16GB RAM är också en skymf det ska vara minst 32. Billig SDD som är långsammare och mindre pålitlig än vad du hade kunnat köpa själv. Nätaggregatet är känt för att ha coilwhine och ja, 7900XTX är bättre än 4070TI. Möjligen att 4070TI är snäppet bättre i raytracing men personligen tycker jag att raytracing är en scam. 4070TI har endast 12GB VRAM medan 7900XTX har det dubbla. 12GB är på gränsen i dagsläget för 1440p och inget du vill ha för 4K.

Om du inte vill bygga själv kan du åtminstone gå in på inet och välja ut ordentliga komponenter själv och be dem bygga det åt dig.

Permalänk
Medlem

"raytracing är en scam"...

Vill du definiera scam? Andra ljussättningstekniker är mer riktiga?

Permalänk
Viking

Du kan få mycket bättre för samma pengar:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror att såna här frågor någonstans landar i ett par förhållningssätt.

1. Tycker du att det är roligt med datorer och hårdvara, att pilla och skruva, och kanske greja med millivolt och megahertz för att trimma systemet bara for the hell of it? Är det en del av tjusningen med datorer, tycker du? Om du inte har provat att bygga själv, verkar det roligt? Är det någonting du vill prova på och lära dig?

2. Tycker du mest att det är jobbigt med det tekniska kring datorer? Är tanken på att själv pilla med dem någonting besvärligt som du helst slipper? Är det mer värt för dig att lägga sprida några tusenlappar för vinden om det innebär att du kan ha en färdigbyggd apparat med delar som garanterat fungerar tillsammans, som någon annan har valt ut och satt ihop åt dig?

Om det finns något slags intresse och vilja att slänga sig ut i det tekniska, då förordar jag att man bygger själv. Det är roligt såvida man tycker att det är roligt, om du förstår. Om man hellre bara vill ha nåt som funkar, då är det inget fel på färdigbyggda. Kompletts egna maskiner är byggda med märkesdelar som kanske inte är bäst tillsammans, men de är i alla fall inte av lägsta kvalitet. Den gyllene mellanvägen är väl kanske Inets datorbyggare. Din insats som kund blir då att välja ut delarna, vänta några dagar extra och pynta 900 spänn i monteringskostnad.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Datorn är nedsatt från ett groteskt överpris till ett lite mindre överpris. Använd Inet som ovan nämner om du inte vill bygga själv, även med byggnation inräknad blir det billigare och bättre. Som också nämnts ska du välja 7800x3d som processor om det handlar om en speldator, inte den som Komplett vill bli av med.

Permalänk
Medlem

Detta bygge plus 4080S när det släpps går på ca 27 000 kr men då får du en rejält mycket bättre dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/-P4jAX3AzcKUYwVNhEcgXwyWQ3k/s0urce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Japp, det här är ett betydligt bättre balanserat bygge och det är klart bättre än kompletts även om du tar ett något billigare grafikkort än 4080 super för att hålla budgeten (t.ex. 7900XT eller 4070 Ti Super). Eftersom CPUn har inbyggd grafik så kan du få den byggd av inet och sätta i grafikkort själv i efterhand om du hittar ett bättre erbjudande i en annan affär om du är bekväm med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Japp, det här är ett betydligt bättre balanserat bygge och det är klart bättre än kompletts även om du tar ett något billigare grafikkort än 4080 super för att hålla budgeten (t.ex. 7900XT eller 4070 Ti Super). Eftersom CPUn har inbyggd grafik så kan du få den byggd av inet och sätta i grafikkort själv i efterhand om du hittar ett bättre erbjudande i en annan affär om du är bekväm med det.

Yes, 7900 XT för 9 090 kr är rätt prisvärt skulle jag säga om man vill komma ner i pris lite.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XT-Ph...

Permalänk
Skrivet av octopec:

"raytracing är en scam"...

Vill du definiera scam? Andra ljussättningstekniker är mer riktiga?

Menar att förbättringen av bildkvalitet är inte värt förlusten av fps. Scam kanske inte var rätt ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Sen saknas Windowslicens, drygt 1500:-, något som ingår i komplettbyggnationen.
Utan windowslicens med vid byggnation, så kommer de utan operativ.
Om man ändå står och överväger något färdigbyggt, så är det inte nödvändigtvis fel att ha med det från start, även fast det ändrar budgeten något/komponentval.

I jämförelse kostar i annat fall Komplettdatorn 23500:- drygt, så jämförelsen är jämförbar

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Sen saknas Windowslicens, drygt 1500:-, något som ingår i komplettbyggnationen.
Utan windowslicens med vid byggnation, så kommer de utan operativ.
Om man ändå står och överväger något färdigbyggt, så är det inte nödvändigtvis fel att ha med det från start, även fast det ändrar budgeten något/komponentval.

I jämförelse kostar i annat fall Komplettdatorn 23500:- drygt, så jämförelsen är jämförbar

Lägger man 1 600 kr på Windows värdesätter man nog inte sina pengar särskilt mycket.

https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Sen saknas Windowslicens, drygt 1500:-, något som ingår i komplettbyggnationen.
Utan windowslicens med vid byggnation, så kommer de utan operativ.
Om man ändå står och överväger något färdigbyggt, så är det inte nödvändigtvis fel att ha med det från start, även fast det ändrar budgeten något/komponentval.

I jämförelse kostar i annat fall Komplettdatorn 23500:- drygt, så jämförelsen är jämförbar

Du kan ju köpa windows 11 för typ 200kr

Här t.ex. https://programvarukungen.se/produkt-kategori/operativsystem/...

vet ej om dom är bra dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Yes, 7900 XT för 9 090 kr är rätt prisvärt skulle jag säga om man vill komma ner i pris lite.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XT-Ph...

Jag spanade in inköpslistan du skapade; betydligt bättre än min nuvarande AMD Ryzen 5 2600 och GTX 1050 Ti haha.

Tror att jag köper det bygget; samt grafikkortet du länkade till. Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fimps:

Du kan ju köpa windows 11 för typ 200kr

Här t.ex. https://programvarukungen.se/produkt-kategori/operativsystem/...

vet ej om dom är bra dock

21 kr gav jag för Windows 11 Pro på Pixelcodes. Fick serienumret inom några minuter.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

21 kr gav jag för Windows 11 Pro på Pixelcodes. Fick serienumret inom några minuter.

Permalänk
Skrivet av Varg:

21 kr gav jag för Windows 11 Pro på Pixelcodes. Fick serienumret inom några minuter.

Nu är ju jag gammal och har varit utanför sånt här länge, men är det legitima licenser eller är det motsvarande som fanns på semesterfilmshårddiskarna som var kopplade i dc förut?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Nu är ju jag gammal och har varit utanför sånt här länge, men är det legitima licenser eller är det motsvarande som fanns på semesterfilmshårddiskarna som var kopplade i dc förut?

Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig. Företaget ligger i Förenade arabemiraten och det finns inte så mycket info om det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Nu är ju jag gammal och har varit utanför sånt här länge, men är det legitima licenser eller är det motsvarande som fanns på semesterfilmshårddiskarna som var kopplade i dc förut?

Det är lite olika bud på forumet vad folk tror och förmodligen i praktiken också. I huvudsak är det nog 3 sorters nycklar:
- Företagslicenser som köpts billigare i bulk tex. vid konkurs eller annat. Inte avsedda för privatpersoner.
- Licenser från andra marknader med ett lägre prisläge, t.ex. i utvecklingsländer.
- Nycklar köpta för att tvätta pengar med t.ex. stulna kreditkort eller liknande.

Personligen hade jag inte haft något emot att köpa en nyckel från de två första källorna även om risken finns att den makuleras p.g.a. att den förmodligen inte följer alla punkter i någon diger "License agreement" med tanke på priset. Men det är ju ingen som direkt marknadsför och garanterar källan till nycklarna (utöver "lita på mig kompis") så man vet inte säkert var de kommer ifrån eller i vilket sammanhang de genererats. Jag dömer ingen som väljer att köpa en "grå" nyckel men jag vet inte vad jag skulle gjort själv om jag behövde en ny licens (har själv en gammal Windows 7 retail licens som fått gratis uppgraderingar i snart 15 år så så himla noggranna med intäkter från privatpersoners licenskostnader verkar inte Microsoft vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

Nu är ju jag gammal och har varit utanför sånt här länge, men är det legitima licenser eller är det motsvarande som fanns på semesterfilmshårddiskarna som var kopplade i dc förut?

Har varit mycket snack om licenser köpta för att tvätta pengar, eller med stulna kredituppgifter.
Är ju inte orimligt att känna att 300:- för en Windowslicens är betydligt rimligare än 1500,
Men själv skippar jag faktiskt de sidorna.

licenserna för typ 500:- brukar väl oftast fungera såvitt jag vet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Du kan få mycket bättre för samma pengar:
https://komponentkoll.se/bild/QCMYb.png

Bättre att han byter ut grafikkortet mot ett Radeon 7900 XT för runt 9800 kr som de för närvarande säljs för. Sparar nästa 3000 kr.

Skrivet av Bellerefon:

Sen saknas Windowslicens, drygt 1500:-, något som ingår i komplettbyggnationen.
Utan windowslicens med vid byggnation, så kommer de utan operativ.
Om man ändå står och överväger något färdigbyggt, så är det inte nödvändigtvis fel att ha med det från start, även fast det ändrar budgeten något/komponentval.

I jämförelse kostar i annat fall Komplettdatorn 23500:- drygt, så jämförelsen är jämförbar

Nu är det ju gratis med att uppgradera från Win 10. Vad ger Kompletts Windowslicens? De kör förmodligen med en OEM-licens ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Bättre att han byter ut grafikkortet mot ett Radeon 7900 XT för runt 9800 kr som de för närvarande säljs för. Sparar nästa 3000 kr.

Ja, 7900 XT är rätt prisvärt just nu. Så här skulle ett bygge kunna se ut idag.