Teknikmagasinet lägger ned officiellt – hittade ingen ny köpare

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Kan inte säga att jag handlat där någon gång senaste typ 15 åren av mitt liv men känns sorgligt. Många minnen från barndomen och tonåren av hur mycket jag älskade Teknikmagasinet.

Känner samma sak. När man var lite var det alltid kul att bläddra i katalogen och försöka hitta "fusk" prylen om inte annat. Tyvärr har dom blivit om sprungna. Alltid dåligt när konkurrensen minskar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Så dum kommentar.. Hade du varit en av dom 221 anställda som är utan jobb idag.
Hade du jublat av glädje?

Ibland kan det ju vara bra att behålla sitt sinne för humor.

Har jag varit i deras situation? Absolut.
Var jag ledsen? Helt säkert.
Krävde jag att resten av världen skulle dela min sorg? Nja..

Dessutom, min kommentar var en uppenbar vink till Gert Fylking.

Men om man ska vara lite allvarlig, det var också en diss av dom ständiga uppköpen av konkursbon och försök att driva verksamheter vidare som uppenbarligen inte fungerar.

Man har som anställd på Teknikmagasinet haft 3 år på sig att se "the writing on the wall.." och jag tycker faktiskt man får skylla sig själv lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns ganska rimligt när de bytt hand 5 gånger på lika många år. Kommer minnas dem som de var för 20 år sedan

Jag med, särskilt deras små tryckta kataloger, där de hade en påhittad vara varje år. Det var en annan tid...

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Barnen uppskattade verkligen butikerna och vi har ändå köpt en del grejer där de senaste åren - Funko Pops, Drakborgen, jojos, 3D-pussel, Sonicgosedjur etc. Och visst går det hitta alla de här sakerna på diverse butiker online, men att se eller hålla ett fysiskt föremål är ändå en helt annan sak som kan bygga intresse och entusiasm på ett annat sätt. Tur att Scifibokhandeln finns kvar.

Permalänk
Medlem

Bra, deras tid var över för längesen ändå. Hänger man inte med i utvecklingen kan man inte förvänta sig mirakel direkt.

Permalänk
Medlem

Tycker katalogen egentligen var deras bästa produkt. Var ett nöje att sitta och bläddra i den nya på väg hem och ha som referens och jämförelse med Clas o Kjells.
Deras tabell för klockbatteri-betecknings-omvandling var jättebra. Har fortfarande den kvar.

Permalänk
Medlem

Tråkigt av nostalgiska skäl - TM hade mycket rolig skit i min barndom - men de har inte känts relevanta på väldigt länge, då det finns så många bättre alternativ. Det går kort sagt inte att sälja kinamög till svinpriser längre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det var en kul butik innan Ali express o Wish kom och man insåg att det Teknikmagasinet tog 399 kr för var Kinesium för 29 kr.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lyckades få Samsung Buds2 pro för 990 kr från TM för 3 månader sedan..
Brukar aldrig köpa något från dessa annars. Har gått in i deras butiker för att hitta skal eller skärmskydd men de hade inget för samsungs telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mitt starkaste minne från Teknikmagasinet kommer helt klart från ungdomens bläddrande i katalogen och spänningen i att försöka hitta den falska produkten som stoppades in årligen.

Spegelsprayen och batteriet som laddades i mikrovågsugn var favoriter

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att någon ens ville ge dem konstgjord andning ytterligare en gång. De borde ha dött ut någon gång redan på 10-talet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Bästa är man slipper mobilt bankid också, så jävla jobbigt annars.

Det beror helt på vad du köper. Jag har fått använda Bank-ID på högre summor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

sista gången jag handlade av dom va visst 2018 en LaCie Porsche Design Mobile 2TB USB-C för 1190:- som rullar bra till TV:n

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

TM hade stora möjligheter att bli lite som CDON och satsa på webbshop med att ansluta in små aktörer.

Men vi får tyvärr hissa upp flaggan halvvägs för Teknikmagasinet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

En annan katalog som var kul att bläddra i var Hobbex, men de har också försvunnit. De hade också en butik i MoS men med ett lite udda sortiment. Dock häftiga och dyra bilar och drönare i fönstret.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Kan inte säga att jag handlat där någon gång senaste typ 15 åren av mitt liv men känns sorgligt. Många minnen från barndomen och tonåren av hur mycket jag älskade Teknikmagasinet.

Jag köpte en mp3 spelare där runt millenieskiftet. 3500 kr kostade den mycket pengar på den tiden, lika mycket som toppmodellen av grafikkort från Nvidia eller 3DFX då. Tror det var ett svenskt märke. DAP någonting. 128 mb minne hade den och det var ganska mycket de flesta hade bara 32 mb minne.

TM hade ganska konkurrenskraftiga priser 5-10 år tillbaka sedan dess har de inte kört med lika mycket prispressning efter senaste turbulenta händelserna genom åren.

Skrivet av Kärlekstrollet:

TM hade stora möjligheter att bli lite som CDON och satsa på webbshop med att ansluta in små aktörer.

Men vi får tyvärr hissa upp flaggan halvvägs för Teknikmagasinet.

Har CDON ens tjänat på det? Det är ju inte glada kommenterarer från swec om CDON nuförtiden efter alla obskyra affärer de låtit sälja på deras plattform.

Permalänk
Medlem

Innan internet så var ju typ Teknikmagasinet-katalogen och Hobbex-katalogen det mest intressanta man kunde läsa som en teknik-nördig pojke, så många diverse häftiga prylar som man inte hade pengar till. Nu är Teknikmagasinet borta och Hobbex har skurit ner sitt sortiment rätt så rejält och fokuserar bara på radiostyrda grejer.

Lite tråkig utveckling, men samtidigt väldigt förståeligt.

Permalänk
Medlem

De blev omoderna helt enkelt - tiden kom ikapp dem.

Som många andra har sagt: billiga var de inte heller...

Jag har köpt en mobiltelefon därifrån en gång för att den var billigare just där och då...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

RIP dit man alltid gick och kollade på tillbehör och prylar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så klart är det trist för de anställda. Men verksamheter som inte håller bör inte drivas vidare. Samma som med flygbolaget SAS, som borde ha lagts ner tiotals gånger om, men lik förbannat ges konstgjord andning hela tiden och drivs vidare.

Utan att själv ha nån egentligen ingen insikt eller stark åsikt om SAS.
Men anledningen till att flygbolagen får såna enorma stöd summor från respektive länder, inte minst under covid-19, är ju för att ha ett flygbolag som har garanterade (direkt)flyg till ditt land är är värt mångfaldigt mer för olika verksamheter inom landet än kostnaden att driva flygbolaget.

Hade man inte räddat flygbolagen i världen under pandemin så hade en dominoeffekt utan dess like tagit fart över alla möjliga verksamheter.

Med det sagt så är jag alltså inte insatt specifikt i SAS fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Utan att själv ha nån egentligen ingen insikt eller stark åsikt om SAS.
Men anledningen till att flygbolagen får såna enorma stöd summor från respektive länder, inte minst under covid-19, är ju för att ha ett flygbolag som har garanterade (direkt)flyg till ditt land är är värt mångfaldigt mer för olika verksamheter inom landet än kostnaden att driva flygbolaget.

Hade man inte räddat flygbolagen i världen under pandemin så hade en dominoeffekt utan dess like tagit fart över alla möjliga verksamheter.

Med det sagt så är jag alltså inte insatt specifikt i SAS fall.

Nja, flyg fyller ingen direkt viktig funktion så. Nä, SAS har överlevt sig själv på tok för många gånger. Borde ha dött tidigt 90-tal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, flyg fyller ingen direkt viktig funktion så. Nä, SAS har överlevt sig själv på tok för många gånger. Borde ha dött tidigt 90-tal.

Du är ju såklart fri att ha denna åsikt. Men du menar att alla världens länder som stödjer sina (inter)nationella flygbolag har fel, och du har rätt?

Permalänk

Teknikmagasinet norr om Stockholm:

Täby-butiken hade 50 % för 3-4 dagar sedan, och var då i praktiken tömd.
Danderyd-butiken (Mörby) hade 75 % rabatt igår, och då återstod nästan bara trista leksaker och batterier.
Inga kölappar, bara Swish-betalning.
= Tror butikerna SKA vara helt tömda denna vecka. Snabba cash!

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag köpte en mp3 spelare där runt millenieskiftet. 3500 kr kostade den mycket pengar på den tiden, lika mycket som toppmodellen av grafikkort från Nvidia eller 3DFX då. Tror det var ett svenskt märke. DAP någonting. 128 mb minne hade den och det var ganska mycket de flesta hade bara 32 mb minne.

TM hade ganska konkurrenskraftiga priser 5-10 år tillbaka sedan dess har de inte kört med lika mycket prispressning efter senaste turbulenta händelserna genom åren.

Har CDON ens tjänat på det? Det är ju inte glada kommenterarer från swec om CDON nuförtiden efter alla obskyra affärer de låtit sälja på deras plattform.

CDON tjänade nog multum på att varsla all personal och istället plocka några procent från att bara länka andra webbshoppars produkter.

Istället för att gå så extremt som CDON gjorde så hade TM som varumärke kunnat göra något emellan. Reducera eget lager och länka andra webbshoppar som passar in i TMs vision.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Du är ju såklart fri att ha denna åsikt. Men du menar att alla världens länder som stödjer sina (inter)nationella flygbolag har fel, och du har rätt?

Jag anser att om flygbolagen inte bär sig ekonomiskt, så ska de inte få stöd från offentligt håll. Då blir det en utrensningsprocess som leder till att ett mindre antal, stabila, företag finns kvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Min fundering är att det snart inre finns butiker kvar som kan fylla alla stora köpcenter som vi har i Sverige. Kommer bli som i USA köpcenter dör ut då det inte finns några butiker som kan betala höga hyror.

Så extremt dålig nyhet för alla som inventera i köpcenter.

Det var en vän till min fru som för 10 år sedan sa att i centrum finns det snart bara cafeer och restauranger kvar (om Uppsala)

Jag tror inte jag håller med helt, men det ligger något i det. Inte alls mysigt att bara strosa, och samma butiker finns på flera ställen

Köpcenter och gallerior kommer nog allt mer gå samma öde till mötes

Permalänk
Medlem

Till ämnet, kommer ihåg någon gång i skolan med första riktiga egna pengarna, letade i katalogerna efter kul saker. Minns hur jag trånade efter en handhållen analog tv med färgskärm, kanske på 2.5” om ens det. Trodde det skulle vara coolaste saken att fördriva tiden med. Blev ingen sån, den var för dyr, men nu sitter man här med svtplay och annat i fickan… kanske låg något i den där tanken i alla fall?

Permalänk
Medlem

Hur länge har Teknikmagasinet funnits?

När jag var i de där åren när man lockas av alla möjliga prylar, 10-13 eller så, minns jag inte att Teknikmagasinet fanns. Vi snackar då skiftet 80/90-tal. Clas Ohlson, G-kraft (tror jag det hette, förmodligen lokalt i Gbg-området), Hobbex och förmodligen även World Import som nämnts här eller i den andra Teknikmagasinet-tråden. Det är de kataloger jag minns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Tråkigt. Arbetade där på deltid mellan ca 2008 och 2018, många minnen.