Microsoft säger upp 1 900 spelutvecklare, huvudsakligen på Activision Blizzard

Permalänk
Melding Plague

Microsoft säger upp 1 900 spelutvecklare, huvudsakligen på Activision Blizzard

Xbox-tillverkaren ska minska personalstyrkan i speldivisionen från 22 000 till 20 100, och majoriteten får gå från nyligen förvärvade Activision Blizzard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Tråkigt för utvecklarna som lär gå, dock är jag glad att se Mike Ybarra på namnlistan över folk som lämnar.. Sedan är jag lite besviken att satsningen på Odyssey blev yxad i farten – dock kanske det är lika bra då titeln verkar vara bygg på gammal teknik och fastnat i dev-hell.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Det är mycket folk på vissa företag som inte nödvändigtvis gör saker som genererar inkomst och som Microsoft redan har anställda till.

Permalänk
Medlem

Tycker det sparkas folk mer idag än för några år sedan eller mer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Giganterna inom spelbranschen är inte din vän. Vänskap ska vara symmetrisk. Men dessa företag vill bara suga ur dig så mycket pengar som möjligt, och helst säga upp så många som möjligt.

Jag säger inte att företagen inte gör något bra, bara att de inte är ”din vän”.

Permalänk
Medlem

Effektivisering av verksamheten...

Nothing personal - just business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Tycker det sparkas folk mer idag än för några år sedan eller mer.

Nästan som att det är sämre tider just nu.

Permalänk
Medlem

Klassisk big corp take over. Om fem år finns bara Diablo Immortal kvar

Permalänk
Medlem

Synd för de som får gå. Men Bli$$ard som företag kan lika gärna lägga ner. Deras bäst före har varit känns det som.

Förstår inte hur Microsoft ansåg det vara så högt värde i bolaget. Eller ens värt att köpa det. Fast är väl King och andra mikrotransaktionsspel kanske.

Är det ovan bådar det väl inte gott för framtida spel. Fast gjorde det väl inte innan iofs heller. Är väl rätt många spelföretag M$ svalt där bra spel(serier) dött ut.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Efter det som Blizzard släppt dom senaste 5 åren så förstår man varför Microsoft sparkar folk.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Klassisk big corp take over. Om fem år finns bara Diablo Immortal kvar

Inget som går förlorat då med andra ord, med tanke på vad Blizzard har släppt de senaste 10+ åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Synd för de som får gå. Men Bli$$ard som företag kan lika gärna lägga ner. Deras bäst före har varit känns det som.

Förstår inte hur Microsoft ansåg det vara så högt värde i bolaget. Eller ens värt att köpa det. Fast är väl King och andra mikrotransaktionsspel kanske.

Är det ovan bådar det väl inte gott för framtida spel. Fast gjorde det väl inte innan iofs heller. Är väl rätt många spelföretag M$ svalt där bra spel(serier) dött ut.

Dom vill väll åt deras olika IP's. Som Diablo, overwatch, mfl.
Med lite tur ser Microsoft till att kommande spel blir bättre än de som senast kommit ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tänker det är avdelningar/folk som MS redan har, ekonomi, sälj mm.
Står employees på verge och inte bara utvecklare så allt dom fick dubbelt av från Activision-Blizzard får gå nu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Diablo Immortal var ju inte mycket att hänga i granen, förutom att det var snyggt, men nu finns ju D4, fast iom att D3 fick en ny säsong nyligen så har jag faktiskt lagt mer tid i det nyligen. Vi försöker också att inte spela D4 när 4,5-åringen är vaken, så det minskar också på speltiden som det får, annars är det ett hyfsat bra spel.

WoW: Dragonflight är kanske den bästa expansionen hittills på många sätt, både schysst story med episka drakhistorier och hur dialogen är utformad på många av alla små quests. De har lyckats få med vettiga inkluderande saker som barnuppfostran, samkönade förhållanden utan att "trycka upp det i ansiktet på en" om man säger så. Det känns som att WoW går mer åt rätt håll där än verkligheten i världen just nu tyvärr. Lite läskigt, tycker jag, men det är en annan diskussion

Jag tycker att de lyckats bra med att hålla Hearthstone kul med alla olika lägen och teman också, det spelar jag dagligen fortfarande.

Blizzard som företag med stormarna kring hur det är att jobba där är väl en helt annan grej, får se vad det här innebär.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Standard vid uppköp.

Internt får man mail om att allt är som vanligt, några månader senare dyker inte kollegor upp till jobbet längre eller så blir de inkallade till ett rum och får inte passera sin egen arbetsplats när de ska lämna byggnaden.

Har upplevt det 2 gånger redan och är alltid skeptisk till att något positivt kan komma från ett uppköp, har dock aldrig blivit uppsagd själv, lämnat innan det kunde hända, otroligt obekvämt att jobba i ett företag som är i den situationen.

Permalänk
Medlem

På något sätt känner jag att Microsoft och de andra stora globala jättarna som köpt upp företag som Blizzard till stor del enbart har medfört negativa konsekvenser. Att Microsoft tilläts genomföra det här köpet gynnar inte spelmarknaden - det kväver innovation. För i slutänden handlar det om att smalna av, skapa spel utifrån tillfälliga trender och sälja maximalt. Nu får förvisso World of Warcraft en till expansion som verkar lovande men det lär väl komma att bli undantag för Blizzard framgent. De har ju till och med lyckats minska antalet macOS-utvecklare till sådan grad att vi inte längre kan lita på att spelet fungerar i annat än Windows. Exempelvis är det ruskigt svårt för en normal användare att ens installera det i macOS-miljö nu eftersom det dras med så många buggar vid installation. Och de är till synes inte särskilt intresserade av att fixa det, heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Effektivisering av verksamheten...

Nothing personal - just business.

Ingen personal - ingen business.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Almtom:

Klassisk big corp take over. Om fem år finns bara Diablo Immortal kvar

Verkar snarare som att man gör sig av med överflöd och väljer att satsa på kärnverksamheten. Mycket av folket som får gå är till synes överlappande och existerande roller inom Xbox Gaming Division, samt underpresterande lagpersonal likt den som jobbat på Oddysey (6 år av utveckling, 3 reboots och fortfarande inte nära mållinjen).

Som jag förstår det ämnar Microsoft att böka om rejält med alla sina studios. T.ex. ska i teorin Bethesda kunna jobba med Warcraft och Blizzard kan bli satt att assistera Zenimax med TESO. Det ska helt enkelt inte vara att en studio är bunden att endast jobba på sin existerande IP-portfolio, utan utvecklare och resurser ska kunna flyttas dit det behövs inom hela Xbox Gaming.

Sedan verkar Phil Spencer ha bra öga för ledning överlag, exempelvis är Chris Metzen tillbaka som ansvarig för WoW-utvecklingen där 3 expansioner är annonserade. Samt att idéen bollas med en soft-reboot av vanilla – "Vad hände om Black Portal aldrig öppnades?", d.v.s. en parallell version av den historia vi lärt känna över åren med Chris Metzen som ansvarig i spetsen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Almtom:

Klassisk big corp take over. Om fem år finns bara Diablo Immortal kvar

Så dåligt som D4 var önskar jag att så blir fallet. Ett av mina sämsta spel-köp någonsin sett till skojj per krona.

Permalänk
Medlem

Tänk om Age of Empire folket och studion (om de ens finns kvar?) kunde jobba med några från Blizzard o fixa ett nytt WarCraft & StarCraft!

Permalänk
Medlem

Ybarra var VD för Blizzard och inte ens med i styrelsen på Activision Blizzard, än mindre som styrelseordförande. Det är ganska vanligt att senior management lämnar i protest mot beslut som de inte kan/vill stå bakom.

Permalänk
Medlem

Blizzard har väl inte skitit ut ett bra spel sedan Hearthstone. Före detta SC2 och desförinnan Classic WoW. D2R var lovande men inte ett sant Blizzard-projekt och sedan förstörde dom vad som skulle vara en true remake med massa nya saker, ungefär som WoW Classic nu inte längre är Classic med Season of Mastery.

Skulle Blizzard dö idag är inget förlorat i mina ögon och sannolikt har Blizzard bara bundet talang och hämmat kreativ spelutveckling. Man får hoppas att några av de som går kommer att skapa egna spelstudior. Sen kan man hoppas på att spelstudior också inte säljer sina verksamheter för att tjäna mer pengar, det är ju därför saker som
detta händer.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att Ian Hazzikostas får åka.
Hoppas Jeff Kaplan och Ghostcrawler kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hejdå Mike Ybarra som säljer boosts i WoW, du kan ju livnära dig på det nu? eller ja... de som boostar tjänar ju bara "in-game" currency... absolut inga riktiga pengar i detta! "sarcasm"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Säger upp 1900 utvecklare!? Antalet de säger upp är ungefär tio gånger fler än vad som rimligtvis borde finnas där till att börja med. Eller räknar de alla olika roller som "utvecklare"? Även testare, författare, grafiker, musiker, projektledare, m m? För mig är en "utvecklare" enbart en person som skriver kod.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Säger upp 1900 utvecklare!? Antalet de säger upp är ungefär tio gånger fler än vad som rimligtvis borde finnas där till att börja med. Eller räknar de alla olika roller som "utvecklare"? Även testare, författare, grafiker, musiker, projektledare, m m? För mig är en "utvecklare" enbart en person som skriver kod.

Verkar inte vara specifikt utvecklare i källartikeln

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Verkar inte vara specifikt utvecklare i källartikeln

Ok, men då borde inte nyheten här använda "utvecklare" heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Så dåligt som D4 var önskar jag att så blir fallet. Ett av mina sämsta spel-köp någonsin sett till skojj per krona.

Var det inte ganska dyrt dessutom? Inte sim4 dyrt såklart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Inget märkvärdigt. Har man hur mycket folk som helst som bara lullar rundor så är det inte konstigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag säger inte att företagen inte gör något bra, bara att de inte är ”din vän”.

Det är klart dom inte är, är det någon som har trott det?