Terclara, nytt medel mot nagelsvamp

Permalänk
Medlem

Terclara, nytt medel mot nagelsvamp

Såg detta på Apotea nu, någon som har testat och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Innehåller terbinafin så låter ju riktigt lovande.

https://www.apotea.se/terclara-nagelsvampsbehandling-5-ml

Permalänk
Medlem

Testa. Det enda som har långvarig effekt brukar annars vara klyvbart material :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Testa. Det enda som har långvarig effekt brukar annars vara klyvbart material :/

https://www.mobergpharma.se/partners/inlicensiering

Låter lovande, testar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Testa. Det enda som har långvarig effekt brukar annars vara klyvbart material :/

Ja, har då aldrig läst om några problem med nagelsvamp på 1800-talet. Uran och Arsenik gjorde ju susen med allt levande på den tiden. Kanske berodde det på övriga problem i samhället var mer bekymrande än lite snedväxande naglar.

Permalänk
Medlem

Bättre att få tabletter utskrivna.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Bättre att få tabletter utskrivna.

De svamphämmande medlen har ganska allvarliga systemiska biverkningar vid invärtes bruk. Det måste ses som en absolut sista åtgärd när inget externt fungerat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mennoo:

Såg detta på Apotea nu, någon som har testat och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Innehåller terbinafin så låter ju riktigt lovande.

https://www.apotea.se/terclara-nagelsvampsbehandling-5-ml

Terclara (MOB-015) har precis börjat säljas i butik (i går), funnits i beställningssortimentet en vecka.
Så det är en helt ny produkt. Till skillnad mot tabletterna som har negativ inverkan på levern så
hamnar det verksamma ämnet (Terbinafin) med Terclara bara i nageln. Terclara har dessutom
högre procent läkning än tabletterna.
I den första amerikanska FAS3 studien var nageln helt svampfri efter 3 månader, dock remommenderas
12 månader total behandlingstid.

Finns mycket att läsa om Terclara (MOB-015), inte heller dumt att köpa aktien (Moberg Pharma) ...
Lansering bakom hörnet i hela världen ...

Kan tillägga att jag har nagelsvampsäcklet på åtta av mina tånaglar, återrapporterar när jag ser någon
skillnad, har bara använt Terclara en dryg vecka.

Mer information.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mennoo:

Innehåller terbinafin så låter ju riktigt lovande.

Tack för tipset, beställt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har använt Terclara nu en månad.
Den stora skillnaden är att "gegget", det där dom går att gröpa ur under nageln efter t.ex ett bad, och som gör nageln tjock, är på väg bort.
Tycker mig se en nagelbädd som ser frisk ut när gegget ovanpå försvunnit.
Svårt att säga något mer, tånaglar växer väldigt långsamt
Men det ser lovande ut så här långt och mycket bättre än alla andra medel.
Har haft skiten i över 25 år, har testat allt utom tabletter, även Ciclopirox (receptfritt från Tyskland).

Permalänk
Medlem

Haha, du kunde ju ha skrivit till mig direkt

Som tidigare nämnt är det MOB-015, vilket är en formulering med Terbinafin samt andra ämnen som möjliggör penetrans. Så här långt så ser det faktiskt rätt lovande ut, men man får ta resultaten med en nypa salt. Den stora nackdelen i mina ögon är priset, med tanke på hur länge man behöver applicera det hela.

Helt nytt preparat som sagt, men om ekonomin inte begränsar så hade jag själv testat. Utifrån det lilla jag känner till så kan det eventuellt förändra vår syn på lokal nagelsvampsbehandling.

Med det investeringsmässiga? Inte helt dumt, men som alltid får man hålla koll på alla andra medel som är på g Därtill även patent, etcetera.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Bättre att få tabletter utskrivna.

Ekonomiskt sett absolut. Kruxet är att MOB-015 verkar uppnå tiofaldigt högre koncentrationer jämfört med peroralt Terbinafin. Således bör det rimligtvis ge snabbare resultat, och högre chans för fullgod effekt. Och det allra viktigaste, man slipper systemiska biverkningar i stor utsträckning med lokala behandlingar, vilket för just Terbinafin är särskilt önskvärt.

Om man har testat sig igenom lagret så är MOB-015 värt ett försök (Anar att TS gjort det, när han varit på hugget med MOB-015). Om ej så skulle jag rekommendera läkarbesök och test av (andra) lokala medel, även fast effekten kan vara tveksam. Handläggningen skiljer sig från region till region, men eventuellt så kommer man till ett stadium där svampodling kan bli relevant om testad lokalbehandling inte fungerat. Kommer odlingssvaret tillbaka med dermatofyter så låter inte MOB-015 så dumt, istället för peroral Terbinafin.

(Och når du aldrig det stadiet, så innebär det väl att lokalbehandlingen fungerat? )

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Med det investeringsmässiga? Inte helt dumt, men som alltid får man hålla koll på alla andra medel som är på g Därtill även patent, etcetera.

Patenten är redan klara, många samarbetspartners redan klara (Bayer i Europa).

"I juni 2023 avslutades den decentrala proceduren med ett positivt resultat och MOB-015 rekommenderas för nationellt godkännande i 13 europeiska länder för behandling av milda till måttliga svampinfektioner i naglarna hos vuxna."

Reten av världen på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolW:

Patenten är redan klara, många samarbetspartners redan klara (Bayer i Europa).

"I juni 2023 avslutades den decentrala proceduren med ett positivt resultat och MOB-015 rekommenderas för nationellt godkännande i 13 europeiska länder för behandling av milda till måttliga svampinfektioner i naglarna hos vuxna."

Reten av världen på gång.

Moberg Pharma är en one-trick-pony, i stort sett ligger allt på MOB-015. Patentet löper ut 2032, varpå generikum kommer att ta över och aktien blir nära värdelös. De har inga andra preparat i sin pipeline. Även om de kommer på något genialt idag så kommer produkten ut först långt efter patentets utlöpande.

På mycket kort sikt är det en bra investering, i det långa helt värdelöst. MOB-015 är så bra att det kommer äta upp företagets befintliga produktportfölj som funnits ute med hög marknadspenetrans (Kerasal), därefter kommer all generikum av MOB-015 äta upp Moberg i sin helhet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Ekonomiskt sett absolut. Kruxet är att MOB-015 verkar uppnå tiofaldigt högre koncentrationer jämfört med peroralt Terbinafin. Således bör det rimligtvis ge snabbare resultat, och högre chans för fullgod effekt. Och det allra viktigaste, man slipper systemiska biverkningar i stor utsträckning med lokala behandlingar, vilket för just Terbinafin är särskilt önskvärt.

Om man har testat sig igenom lagret så är MOB-015 värt ett försök (Anar att TS gjort det, när han varit på hugget med MOB-015). Om ej så skulle jag rekommendera läkarbesök och test av (andra) lokala medel, även fast effekten kan vara tveksam. Handläggningen skiljer sig från region till region, men eventuellt så kommer man till ett stadium där svampodling kan bli relevant om testad lokalbehandling inte fungerat. Kommer odlingssvaret tillbaka med dermatofyter så låter inte MOB-015 så dumt, istället för peroral Terbinafin.

(Och når du aldrig det stadiet, så innebär det väl att lokalbehandlingen fungerat? )

Jag fick tabletter utan några tester. Han tittade lite fundersamt på naglarna, knappade lite på datorn och sedan var det klart. 😂
Mina naglar såg dock ut att vara bortom räddning. Så det var nog därför.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Jag fick tabletter utan några tester. Han tittade lite fundersamt på naglarna, knappade lite på datorn och sedan var det klart. 😂
Mina naglar såg dock ut att vara bortom räddning. Så det var nog därför.

Hur gick det då? Tvekar om tabletter (risk/reward känns skev) men har förhoppningar på att terclara kan ha bra effekt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur gick det då? Tvekar om tabletter (risk/reward känns skev) men har förhoppningar på att terclara kan ha bra effekt.

Jag har för mig att jag tog medicinen i ett par månader, (3-6) står det iaf i journalen. Sen tog det väl ungefär ett år tills naglarna hade vuxit ut och var helt fria från svamp.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

FYI, man behandlar så det växer ut ny frisk nagel. Redan svampangripen nagel läker inte. Med andra ord tar det oftast flera månader innan man eventuellt blir helt bra, och behandlingen avslutas ockdå därför oftast med fortsatt bild som vid fotsvamp på naglarna!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Moberg Pharma är en one-trick-pony, i stort sett ligger allt på MOB-015. Patentet löper ut 2032, varpå generikum kommer att ta över och aktien blir nära värdelös. De har inga andra preparat i sin pipeline. Även om de kommer på något genialt idag så kommer produkten ut först långt efter patentets utlöpande.

På mycket kort sikt är det en bra investering, i det långa helt värdelöst. MOB-015 är så bra att det kommer äta upp företagets befintliga produktportfölj som funnits ute med hög marknadspenetrans (Kerasal), därefter kommer all generikum av MOB-015 äta upp Moberg i sin helhet.

De hoppas väl på att bli utköpta, som sig brukligt i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

De hoppas väl på att bli utköpta, som sig brukligt i branschen.

Kanske, men dyrt.
När USA är igång ('26/'27) så har dom från 5 miljarder i försäljning per år, och världsexklusivitet.
När dom sålde Kerasal Nail 2019 blev inte aktieägarna lottlösa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolW:

Kanske, men dyrt.
När USA är igång ('26/'27) så har dom från 5 miljarder i försäljning per år, och världsexklusivitet.
När dom sålde Kerasal Nail 2019 blev inte aktieägarna lottlösa..

Det är fortfarande småpengar sett till branschen. Och de kommer inte få alla pengarna själva med tanke på att de saknar organisation för att sälja produkten globalt, d.v.s. de kommer att hamna med samarbetspartners som ska ha x % av kakan.

Gissar på att antingen Bayer eller en VC köper ut dem om något år, förutsatt att produkten är framgångsrik då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är fortfarande småpengar sett till branschen. Och de kommer inte få alla pengarna själva med tanke på att de saknar organisation för att sälja produkten globalt, d.v.s. de kommer att hamna med samarbetspartners som ska ha x % av kakan.

Gissar på att antingen Bayer eller en VC köper ut dem om något år, förutsatt att produkten är framgångsrik då.

Något år blir det inte, toplinedata andra FAS3 USA början 2025, tillverkare av aktiv substans jobbas det på att få in fler. Säljstart Europa förhoppningsvis 2025, troligen 2026.
Bayer är samarbetspartner för Europa.
Senast jag hörde skulle dom sköta allt själva i USA = behålla hela kakan.