Google play kräver intern testning för nya användare...

Permalänk
Medlem

Google play kräver intern testning för nya användare...

Senast jag publicerade en app på Google play var över 10 år sedan, har sen dess bytt både efternamn och mejladress, så när jag nu kände för att dela med mig av en app jag gjort så tänkte jag att det kanske var bäst att skapa en ny användarprofil på Google play console.
Sagt å gjort, laddade upp min app, å fick då reda på att för att publicera en app så krävs först minst 20 interna testare i minst 2v, sedan externa testare ~100st innan du till sist kan ansöka om att få produktionssätta din app... Suck å jag som bara ville dela med mig av en sjukt najs liten app jag byggt!

Slutade med att jag loggade in som mitt gamla jag, och kunde där publicera samma app helt utan interna tester och få ut appen till play store på 2 dagar 😄
Tydligen gäller test-kraven endast för användare som skapat utvecklarkonto efter november 2023...!?

Länk till appen Castifyer för den som vill kunna casta dropbox-bilder till Chromecast snabbt och smidigt utan reklam och andra dolda kostnader...

Mvh en lat utvecklare

Permalänk
Medlem

Kul projekt, skulle rekommendera att du läser style guides dock, användare föredrar att appar följer dessa En enkel grej du kan göra direkt är att använda app bar och lägga cast-ikonen till höger och göra den ikonen mindre, det är det folk är vana vid.

Det hade nog inte varit svårt att hitta dessa testare på SweC.

Permalänk
Medlem

20 interna testare är ju skrattretande mycket. Det är nog bara några av världens största IT-system och programsviter som har så många testare! Lågt ensiffrigt är nog normen för nästan allt, och en liten jäkla hemmasnickrad app kan rimligen inte förväntas ha mer än max en.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kul projekt, skulle rekommendera att du läser style guides dock, användare föredrar att appar följer dessa En enkel grej du kan göra direkt är att använda app bar och lägga cast-ikonen till höger och göra den ikonen mindre, det är det folk är vana vid.

Det hade nog inte varit svårt att hitta dessa testare på SweC.

Jag har en app-bar och cast-ikonen ligger längst upp till höger... Det är app-ikonen som är förvirrande lik cast-ikonen och ligger i mitten 😅 orkade inte riktigt lägga tid på att designa en ikon - appen gjorde jag mest för min egen skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

20 interna testare är ju skrattretande mycket. Det är nog bara några av världens största IT-system och programsviter som har så många testare! Lågt ensiffrigt är nog normen för nästan allt, och en liten jäkla hemmasnickrad app kan rimligen inte förväntas ha mer än max en.

Exakt min tanke...

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att det är ett bra krav av Google. Man vet inte vad någon app innehåller för kod förrän man kikar i den. Det finns (typ rak arm) många säkerhetsfrågor som man måste kolla upp och därmed rätta.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Själv anser jag att det är ett bra krav av Google. Man vet inte vad någon app innehåller för kod förrän man kikar i den. Det finns (typ rak arm) många säkerhetsfrågor som man måste kolla upp och därmed rätta.

Testning är en sak, men skalan på testningen är heeelt absurd!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S