SwePreppers – Prylar för prepping

Permalänk
Medlem

Efter att ha följt Rysslands invasion under två år är jag inte det minsta orolig.
Däremot kan naturen eller skadad infrastruktur åsamka problem som motiverar förberedelse.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag är på jakt efter ett bra multiverktyg att ha i väskan. Någon som har ett tips om en bra modell som inte är för stor / väger för mycket?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag är på jakt efter ett bra multiverktyg att ha i väskan. Någon som har ett tips om en bra modell som inte är för stor / väger för mycket?

Man kan inte misslyckas med valfri leatherman som har det man önskar:
https://www.leathermanshop.se/multitools

Sen har jag personligen en äldre version av denna på nyckelknippan, perfekt att alltid kunna dra åt en skruv, öppna kartonger och flaskor:
https://www.knivesandtools.se/en/pt/-leatherman-8-keychain-to...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag är på jakt efter ett bra multiverktyg att ha i väskan. Någon som har ett tips om en bra modell som inte är för stor / väger för mycket?

Jag har en Leatherman wave som jag har använt i 5 år och är nöjd med.
Gillar dubbla knivblad, ett vanligt och ett vågat. Det vågade använder jag som"griskniv" (vill inte förstöra skärpan på
vanliga bladet med att sprätta kartonger och annat).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mindfighter:

Man kan inte misslyckas med valfri leatherman som har det man önskar:
https://www.leathermanshop.se/multitools

Sen har jag personligen en äldre version av denna på nyckelknippan, perfekt att alltid kunna dra åt en skruv, öppna kartonger och flaskor:
https://www.knivesandtools.se/en/pt/-leatherman-8-keychain-to...

Skrivet av Kotte456:

Jag har en Leatherman wave som jag har använt i 5 år och är nöjd med.
Gillar dubbla knivblad, ett vanligt och ett vågat. Det vågade använder jag som"griskniv" (vill inte förstöra skärpan på
vanliga bladet med att sprätta kartonger och annat).

Tack! Ska kolla in Leathermans modeller, klurigt att shoppa den typen av prylar på nätet. Skulle allra helst vilja klämma på dem först.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Tack! Ska kolla in Leathermans modeller, klurigt att shoppa den typen av prylar på nätet. Skulle allra helst vilja klämma på dem först.

Knalla iväg till närmsta naturkompaniet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har en leatherman wave plus och en signal och skulle jag välja en så tycker jag att Signal är bättre.

Permalänk
Medlem

.. Hmm, diesel-driven generator på balkongen kanske.
I väntan på invasionen.. Gaming går vidare ™

Permalänk
Medlem

Ni som har "preppat" med en vevradio:

Ett gott garv från Anders på Landet.

Permalänk
Medlem

0 prepp och 0 pensionspar här! Försöker leva livet bara! Får bli som det blir...

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag är på jakt efter ett bra multiverktyg att ha i väskan. Någon som har ett tips om en bra modell som inte är för stor / väger för mycket?

Jag gillar Leatherman Skeletool CX.
Ganska smidig och löser det viktigaste (kniv, skruvmejslar, tång, avbitare).

Skrivet av Pellepelikan:

I övrigt förstår jag inte varför så många preppers siktar på att lämna huset. Var ska alla ta vägen? Ut i skogen?

Det är väl någorlunda rimligt för de som bor i lägenhet vilket ganska många gör.
Men jag är med dig, ska mycket till för att lämna hemmet

Håller med om sovsäck osv, fullständigt befängt att campa i vardagsrummet istället för att använda sängen.
Skulle man nu ha en kamin i ett rum och vill använda det så flytta sängen/madrassen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Efter att ha följt Rysslands invasion under två år är jag inte det minsta orolig.
Däremot kan naturen eller skadad infrastruktur åsamka problem som motiverar förberedelse.

Noterat för framtida näsbränna

Skrivet av Kotte456:

Jag har en Leatherman wave som jag har använt i 5 år och är nöjd med.
Gillar dubbla knivblad, ett vanligt och ett vågat. Det vågade använder jag som"griskniv" (vill inte förstöra skärpan på
vanliga bladet med att sprätta kartonger och annat).

Tyvärr behöver man ju beakta knivlagen om du planerar den i en EDC

Skrivet av JoOngle:

Ni som har "preppat" med en vevradio:

https://www.youtube.com/watch?v=N6xZHMSzNDY

Ett gott garv från Anders på Landet.

Visst, han har en poäng, men en besserwisser gör sig lustig över folks oro, nej tack.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Tillräckligt med pengar till första flyget som går härifrån.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Pellepelikan:

Vad ska jag med en sovsäck till i en nödsituation? Jag har ju säng med täcke och kuddar, ska jag lägga mig på golvet och sova istället?

En bra sovsäck håller värmen bättre än vad ett täcke gör då det blir ett mindre utrymme som behöver värmas upp snabbare och inte släpper ut värme, som när man rör sig i sömnen.
Men kombinationen sovsäck och täcke i sängen är svårslaget hur kallt det än (rimligen) blir i vårt land.

Bara för att man har sovsäck behöver man inte sova på golvet

Skrivet av Kotte456:

Gillar dubbla knivblad, ett vanligt och ett vågat. Det vågade använder jag som"griskniv" (vill inte förstöra skärpan på
vanliga bladet med att sprätta kartonger och annat).

Skulle tipsa om att göra tvärt om, är enklare att slipa/brynja en rak egg än ett tandat/vågigt. Och ett bra vasst vågigt blad är det bästa att skära av rep, band och liknande med.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Visst, han har en poäng, men en besserwisser gör sig lustig över folks oro, nej tack.

Ibland måste man vara lite edgy för få en poäng genom.

Han har ju rätt. Folk här i landet söver ju timmen, har njutit gott av att vara ett av världens mest neutrala länder och dom går fortfarande lite runt och lullar och tror "näh, allt kommer till att vara som normalt" och alla andra är bara alarmister.

Jag tänker ofta på hur det kommer att bli om hela grannskapet kommer och knackar på när krisen väl är här, för att dom kanske vet att jag har förberedd mig. Jag har inte råd med att fodra hela familjer, men när man väl behöver dom i säkra tider, så är det inte ofta dom ställer upp (mina vänner gör), men inte den gemene Svensk, du vet ju även hur det är i Sverige, man håller sig lite för sig själva, löper gärna emot hissen för att få bevara sin privata sfär och skriver gula arga lappar för att utrycka sin åsikt.

Men alla är dina bästa vänner när dom behöver dig som mest.

Permalänk
Medlem

Större mängd vatten, torrvaror och ett sätt att värma mat och sig själv så klarar man sig nog väldigt långt, någon form av konserv som går att äta utan uppvärmning kan nog även va en bra ide.

Skrivet av GuuFi:

Folk måste inse att Finland/Polen och Baltikum står först på tur, finns absolut noll chans för invasion av Sverige från Ryssarna utan att de måste hantera dessa länder först.

Antar du helt missat Gotland? Problemet idag i modern tid om Ryssland skulle invardera valfritt land som gränsar till Östersjön så behöver dom ta Gotland först, då man därifrån kan kontrollera hela Östersjön mer eller mindre.

Så av dom länder du nämnt så är tyvärr Sverige först på den ryska listan. Med eventuellt undantag om dom politiskt kan få ett fäste först genom någon form av proryskt parti i makten i något av länderna i Baltikum (då är de dock inte mycket till invasion utan mer en konvertering)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenix:

Visst, han har en poäng, men en besserwisser gör sig lustig över folks oro, nej tack.

Humor är ett effektivt sätt att få människor att reflektera över sina beteenden och vår samtidssymtomatiska reflex att försöka lösa alla problem med ogenomtänkt konsumtion kunde kanske vara värd lite eftertanke, innan vi gör slut på toapappret igen?

Sen kan man ju alltid väga hur jobbigt några minuters skam och löje är mot den potentiella olägenheten att frysa eller svälta ihjäl.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst https://www.politico.eu/article/europe-trump-ukraine-war-russ... (Ryssland har en krigsekonomi nu och det kommer ej att sluta att vara så förrän som tidigast Putin är väck) samt Stjärnklart så borde jag skaffa en vattendunk och ett par konserver att ha på vinden åtminstone. Har ingen egen gård så det går inte direkt att fortifiera eller bli självförsörjande. Hoppas att jag slipper vara med om att kranvattnet upphör att rinna.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ibland måste man vara lite edgy för få en poäng genom.

Han har ju rätt. Folk här i landet söver ju timmen, har njutit gott av att vara ett av världens mest neutrala länder och dom går fortfarande lite runt och lullar och tror "näh, allt kommer till att vara som normalt" och alla andra är bara alarmister.

Jag tänker ofta på hur det kommer att bli om hela grannskapet kommer och knackar på när krisen väl är här, för att dom kanske vet att jag har förberedd mig. Jag har inte råd med att fodra hela familjer, men när man väl behöver dom i säkra tider, så är det inte ofta dom ställer upp (mina vänner gör), men inte den gemene Svensk, du vet ju även hur det är i Sverige, man håller sig lite för sig själva, löper gärna emot hissen för att få bevara sin privata sfär och skriver gula arga lappar för att utrycka sin åsikt.

Men alla är dina bästa vänner när dom behöver dig som mest.

"Problemet" med att ständigt kasta in videon och köra en "höhö" är att han inte säger att man inte ska ha en radio. De flesta kommer inte att titta igenom den. Han har en radio, som går på vanliga alkaliska batterier ("jag har fler"), och kritiserar små usla vevradio som låter dåligt och troligen även har undermålig mottagning. Det han egentligen kritiserar är att köpa en vevradio av billigaste sort och tro att man är klar sedan.

Det finns vevradio från aktörer som vet hur man sätter ihop en radio, men mycket är nog ganska skräpartat och då är nog en som går på konventionella batterier bättre. Ett krux är att risken är att batterierna inte är enkelt utbytbara utan att skruva isär och är det något som bara ligger i en låda vet vi hur det går med de flesta laddbara batterier... Jag har en världsradio med BT-funktion som går på 18650, men den använder jag till något regelbundet. Sedan har jag en annan utan BT som går på vanliga AA också och den varierar väl lite. Den låter sämre, men har god hörbarhet och drar trots klocka inte ur batterierna i första taget. Jag har dock upptäckt att den får tuppjuck om man inte slår på den ibland, men har batterierna i. Den låg med batterierna i, avslagen med knapplåset på, vilket den inte alls gillade när jag försökte slå på den. Jag kunde säkert ha tagit ur och satt i batterierna, men tryckte in ett gem i reset istället, vilket skrämde liv i den.

Något en del nog inte riktigt tänker på är att det kan vara ganska stor skillnad på en radio och en radio. FM har förvisso vissa begränsningar räckviddsmässigt för det mesta då det är "över horisonten" som gäller i normalfall, men skillnaden i mottagning kan ändå vara påtaglig. Till det kommer även frågan om selektivitet, dvs förmågan att skilja på olika sändare om de ligger nära varandra. Kan i och för sig delvis lösas med dålig känslighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

En bra sovsäck håller värmen bättre än vad ett täcke gör då det blir ett mindre utrymme som behöver värmas upp snabbare och inte släpper ut värme, som när man rör sig i sömnen.
Men kombinationen sovsäck och täcke i sängen är svårslaget hur kallt det än (rimligen) blir i vårt land.

Bara för att man har sovsäck behöver man inte sova på golvet

Ta på lite extra kläder så är problemet löst, finns ingen anledning att ha en sovsäck för nödsituationer. (Däremot är det ju kanon att nyttja sovsäck om man ändå redan har en)

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av THB:

Vad har du inhandlat sedan dess?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Dimestam:

Vad har du inhandlat sedan dess?

Pasta och bestick

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro