Råd angående adapter, rodd maskin

Permalänk

Råd angående adapter, rodd maskin

Hej Sweclockare!

Jag behöver lite råd av er smarta då jag i min dumhet har tappat bort min adapter till min roddmaskin och behöver införskaffa en ny.
Jag har kontaktat tillverkaren men dem hade tyvärr ingen i lager.

Vid intaget på roddmaskinen står det: 9V DC, 500mA

Jag har noll kunskap inom el, har någon kunskap nog att berätta för mig att en sån här ställbar nätadapter fungerat för min roddmaskin?
Kjell&Company Ställbar nätadapter

(Antagandet är att någon av de sex DC-pluggarna faktiskt passar roddmaskinen)

Tack, ha en trevlig fredag!

Permalänk
Medlem

600mA som anges är vid 12V, oklart om den kan leverera 500mA vid 9. Men borde gå att hitta 9V-adaptrar, på minst 500mA också, behöver inte vara ställbar V.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ShotInTheHead:

Hej Sweclockare!

Jag behöver lite råd av er smarta då jag i min dumhet har tappat bort min adapter till min roddmaskin och behöver införskaffa en ny.
Jag har kontaktat tillverkaren men dem hade tyvärr ingen i lager.

Vid intaget på roddmaskinen står det: 9V DC, 500mA
<Uppladdad bildlänk>

Jag har noll kunskap inom el, har någon kunskap nog att berätta för mig att en sån här ställbar nätadapter fungerat för min roddmaskin?
Kjell&Company Ställbar nätadapter

(Antagandet är att någon av de sex DC-pluggarna faktiskt passar roddmaskinen)

Tack, ha en trevlig fredag!

Troligen klarar den av det!

Skrivet av dlq84:

600mA som anges är vid 12V, oklart om den kan leverera 500mA vid 9. Men borde gå att hitta 9V, 500mA-adaptrar också, behöver inte vara ställbar V.

Nej, 600 mA som högts, oftast vid lägsta spänningen 3 V.
Står dock 7.2 W så då är det ju 600 mA vid 12 V. Säkert fine vid 9 V då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, 600 mA som högts, då vid lägsta spänningen 3 V.
Troligen inte mer än 150 mA vid 12 V och kanske 200 mA vid 9 V.

Det är frågan det. 12*600 = 7,2W, vilket anges i rubriken...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen klarar den inte av
Nej, 600 mA som högts, oftast vid lägsta spänningen 3 V.
Står dock 7.2 W så då är det ju 600 mA vid 12 V. Säkert fine vid 9 V då.

Skrivet av dlq84:

Ah ok, då var det värre

Se uppdatering! Tittade på datan från Kjell, 7.2W = 600 mA * 12 V.

Jag har en snarlik enhet på mitt skrivbord, den klarar av 1.1 A vid 12 V och 1.8 A vid 3 V som jämförelse.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Kjell har ju större modeller så köp en större så slipper du oroa dig, modellen större elerl 2 steg upp så bör den klara strömmen med marginal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Se uppdatering! Tittade på datan från Kjell, 7.2W = 600 mA * 12 V.

Jag har en snarlik enhet på mitt skrivbord, den klarar av 1.1 A vid 12 V och 1.8 A vid 3 V som jämförelse.

Bör jag vara orolig att den levererar för mycket ström än vad roddmaskinen klarar?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kjell har ju större modeller så köp en större så slipper du oroa dig, modellen större elerl 2 steg upp så bör den klara strömmen med marginal.

Den kommer inte fritera roddmaskinen då?
Ifall den levererar mer mA vid 9V än roddmaskinen klarar?
(Dum fråga säkert, men jag har noll koll som sagt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Den kommer inte fritera roddmaskinen då?
Ifall den levererar mer mA vid 9V än roddmaskinen klarar?
(Dum fråga säkert, men jag har noll koll som sagt )

Man kan inte "mata" ström. En apparat drar ström. Strömvärdet som står på adaptern är vad adaptern max klarar att leverera. Om apparaten bara drar 10 mA så matar adaptern bara 10 mA.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Man kan inte "mata" ström. En apparat drar ström. Strömvärdet som står på adaptern är vad adaptern max klarar att leverera. Om apparaten bara drar 10 mA så matar adaptern bara 10 mA.

Låter klokt :).
Så då borde den adapter jag skickade klara av att driva roddmaskinen utan att fritera den?
Rodden verkar ju vilja ha 9V med 500mA, hur vet jag om den faktiskt levererar 500mA vid 9V, eller har Volt och mA ingen direkt koppling på det viset?

Adaptern jag skickade skulle ju klara upp till 12V och 600mA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Låter klokt :).
Så då borde den adapter jag skickade klara av att driva roddmaskinen utan att fritera den?
Rodden verkar ju vilja ha 9V med 500mA, hur vet jag om den faktiskt levererar 500mA vid 9V, eller har Volt och mA ingen direkt koppling på det viset?

Adaptern jag skickade skulle ju klara upp till 12V och 600mA.

Om den klarar 600 mA vid 12 V så är 500 mA vid 9 V inget problem!

Se bara till att du får korrekt polaritet! Dvs att pluspolen är på mitten och minuspolen är på ytterhöljet, enligt bilden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Om den klarar 600 mA vid 12 V så är 500 mA vid 9 V inget problem!

Se bara till att du får korrekt polaritet! Dvs att pluspolen är på mitten och minuspolen är på ytterhöljet, enligt bilden.

Super!

Stort tack!