Apple öppnar för spelstreaming och andra betalmetoder med ny IOS-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Apple öppnar för spelstreaming och andra betalmetoder med ny IOS-uppdatering

IOS-uppdateringen som släpps i mars kommer med stora förändringar som ger användare inom EU mer kontroll över sina mobila enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Chockerande att Apple är missnöjda!...

Har väldigt delade meningar om det här.
Tycker själv att det är riktigt nice med att nya butiker kan öppnas, samt sideload.
Men samtidigt så har det ändå känts relativt tryggt att bara ha tillgång till App store butiken.
Det finns fördelar med stängda system också, även om dom inte alltid väger ut nackdelarna.

Får se vad EU tycker om avgiften dom tänkt ta.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Citat:

Även om Apple tillåter installation från tredjepartsbutiker kommer företaget ta en bit av kakan. För prenumerationer kommer Apple ta 17 procent, men efter första året kommer avgiften gå ner till 10 procent.

Hur, undrar jag? Vad jag installerar från tredje part bör de väl över huvudtaget inte veta något om? Eller kommer de att spåra precis allt som spåras och används på alla enheter?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tack EU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har väldigt delade meningar om det här.
Tycker själv att det är riktigt nice med att nya butiker kan öppnas, samt sideload.
Men samtidigt så har det ändå känts relativt tryggt att bara ha tillgång till App store butiken.
Det finns fördelar med stängda system också, även om dom inte alltid väger ut nackdelarna.

Det är 100% valfritt att side-loada... Om du inte är bekväm med det så är det bara att inte göra det liksom.

Side-load var sjukt smidigt när jag var i USA förra veckan, parkeringsappar och annat som inte är tillgängliga i Play Store p.g.a svensk mobil/svenskt google-konto gick att hämta från apkmirror och installera den vägen.

Permalänk
Medlem

Bra med mer öppenhet. Mindre bra att appar nu kan kringgå Apples kvalitetskontroll. Kommer bli mycket skit alla Google Store nu. Men i slutändan handlar det ju om användare själv och dess val.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hur, undrar jag? Vad jag installerar från tredje part bör de väl över huvudtaget inte veta något om? Eller kommer de att spåra precis allt som spåras och används på alla enheter?

Sättet de byggt det på är att de måste godkänna allt ändå, det är inte riktigt side-loading utan mer att de inte kommer neka något till de alternativ affärerna på grund av innehållet utan bara på grund av “säkerhet” och andra regler. De kommer också ta mycket betalt för varje nedladdning av den alternativa app storen vilket gör det omöjligt att driva för de flesta.

Jag tror inte detta kommer anses uppfylla DMAn.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att det inte är sideloading eftersom Apple kommer kontrollera och godkänna apparna innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Bra med mer öppenhet. Mindre bra att appar nu kan kringgå Apples kvalitetskontroll. Kommer bli mycket skit alla Google Store nu. Men i slutändan handlar det ju om användare själv och dess val.

Att man nu kan kringgå apples censur är väl bara positivt? Vill du ha deras "kvalitetskontroll" så är det bara att fortsätta enbart köra appstore.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hur, undrar jag? Vad jag installerar från tredje part bör de väl över huvudtaget inte veta något om? Eller kommer de att spåra precis allt som spåras och används på alla enheter?

Som jag förstår det kommer alla nedladdningar fortfarande hostas av och gå genom Apple. All mjukvara måste vara signerad och genomgå vissa säkerhetskontroller visavi malware och att appen gör vad den utlovar, men skall inte finnas några begränsningar i övrigt vad gäller funktionalitet i en app distribuerad av tredjepart (såsom duplicering av inbyggd funktionalitet vilket Apple inte ville tillåta tidigare, eller emulatorer, eller porr, etc.).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag tolkar det som att det inte är sideloading eftersom Apple kommer kontrollera och godkänna apparna innan.

Hmmm, om det är så, så blir det intressant och se om dom uppfyller EU's regler.
Det känns ju ändå troligt att Apples advokater har dissikerat det här till max, och uppfyller saker i mening, men inte i andemening.

Såg också någon teori, att Apple kommer prova och se vad dom kommer undan med, och lägger bollen rätt högt över deras faktiska mål.
För att sedan bara ta bort det som anses vara "för mycket", istället för att lägga sig i perfekt linje direkt.
Men men, teorier.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det här är antagligen en bra balans, förutsatt att det ramlar inom ramen för EU:s regelverk. Den typ av sideloading som finns inom androidlägret är något som ett fåtal användare efterfrågar. Den är också oerhört riskabel i ett it-säkerhetsperspektiv.

Man kan säkert diskutera Apples avgiftsmodell. Jag är helt säker på att Apple kan ta mindre betalt och ändå presentera fina marginaler till aktieägarna. Vad som är bra att komma ihåg är dock att så länge det mesta går via Apples plattformar så ska de naturligtvis ha betalt för det. Och där är inte ens nuvarande modell särskilt negativa för utvecklare och utgivare. Faktum är ju att Apple hanterar hela infrastrukturen, från start till mål. Många utvecklare och utgivare skulle inte ha råd med detta, och särskilt då inte göra det på egen hand och komma billigare undan än Apples avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tråkiga nyheter.

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hmmm, om det är så, så blir det intressant och se om dom uppfyller EU's regler.
Det känns ju ändå troligt att Apples advokater har dissikerat det här till max, och uppfyller saker i mening, men inte i andemening.

Såg också någon teori, att Apple kommer prova och se vad dom kommer undan med, och lägger bollen rätt högt över deras faktiska mål.
För att sedan bara ta bort det som anses vara "för mycket", istället för att lägga sig i perfekt linje direkt.
Men men, teorier.

Jag tror de kommer tvingas ta bort avgiften på en halv euro per ”första årlig nedladdning” för varje användare som tredjepartsmarknaderna kommer behöva betala.

Jag gillar att Apple kör på struktur och försöker scanna av för malware och sådant men jag tror inte att tanken med DMA blir uppfylld om de tvingar fram en lösning som kostar dyrt som gör det omöjligt för gratisappar och mindre utvecklare att inte använda Apples egna marknadsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror de kommer tvingas ta bort avgiften på en halv euro per ”första årlig nedladdning” för varje användare som tredjepartsmarknaderna kommer behöva betala.

Jag gillar att Apple kör på struktur och försöker scanna av för malware och sådant men jag tror inte att tanken med DMA blir uppfylld om de tvingar fram en lösning som kostar dyrt för gratisappar och mindre utvecklare som inte använder Apples egna marknadsplats.

Jag håller med dig. Jag har inget emot scanning, scanning sker på Android sidan också men jag är också skeptisk till att de får ta en avgift.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Den typ av sideloading som finns inom androidlägret är något som ett fåtal användare efterfrågar. Den är också oerhört riskabel i ett it-säkerhetsperspektiv.

Det är väl det som är mest eftertraktat i min mening, att kunna installera en valfri app från vilken källa som helst utan några som helst villkor inblandade. Dvs, det som vi har gjort på våra datorer i urminnes tider.

Nu verkar det ju inte bli så trots dom här lagarna från EU.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Som jag förstår det kommer alla nedladdningar fortfarande hostas av och gå genom Apple. All mjukvara måste vara signerad och genomgå vissa säkerhetskontroller visavi malware och att appen gör vad den utlovar, men skall inte finnas några begränsningar i övrigt vad gäller funktionalitet i en app distribuerad av tredjepart (såsom duplicering av inbyggd funktionalitet vilket Apple inte ville tillåta tidigare, eller emulatorer, eller porr, etc.).

Verkar kunna hostas hos ägaren av den alternativa butiken, men både den och appar som ska publiceras i den måste signeras av Apple för att de ska gå att installera.

https://developer.apple.com/documentation/appdistribution/dis...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Min känsla är att det mest är android användare som vill ha det här. Jag kör Iphone och känner inget behov. Det är lite samma med USB-C

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror de kommer tvingas ta bort avgiften på en halv euro per ”första årlig nedladdning” för varje användare som tredjepartsmarknaderna kommer behöva betala.

Jag gillar att Apple kör på struktur och försöker scanna av för malware och sådant men jag tror inte att tanken med DMA blir uppfylld om de tvingar fram en lösning som kostar dyrt som gör det omöjligt för gratisappar och mindre utvecklare att inte använda Apples egna marknadsplats.

Non-profits som endast utvecklar gratisappar kan ansöka om att helt undantas från avgifter. Gäller även app stores i sig så du kan ha en non-profit app store inriktad på att distribuera gratis open source projekt till exempel.

https://developer.apple.com/support/alternative-app-marketpla...

Citat:

Fee waiver

Marketplace developers who are nonprofit organizations, accredited educational institutions, or government entities based in the EU and approved for a fee waiver are exempt from the Apple Developer Program annual membership fee and the Core Technology Fee. This applies to developers of marketplace apps and other apps.

Please note that marketplace developers approved for the fee waiver can only distribute apps from developers who have also been approved for the fee waiver.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Non-profits som endast utvecklar gratisappar kan ansöka om att helt undantas från avgifter. Gäller även app stores i sig så du kan ha en non-profit app store inriktad på att distribuera gratis open source projekt till exempel.

https://developer.apple.com/support/membership-fee-waiver/

Det gäller inte andra app stores nej, det du länkar till har ingenting att göra med Core Technology Fee som de skall börja ta ut. Andra app stores har en tvingande kostnad per installation av själva app storen.

https://developer.apple.com/support/fee-calculator-for-apps-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det gäller inte andra app stores nej, det du länkar till har ingenting att göra med Core Technology Fee som de skall börja ta ut. Andra app stores har en tvingande kostnad per installation av själva app storen.

Jo, om du läser mitt redigerade inlägg (och Apples hemsida) så ser du att om man är kvalificerad för Fee Waiver så gäller det även Core Technology Fee.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Jo, om du läser mitt redigerade inlägg (och Apples hemsida) så ser du att om man är kvalificerad för Fee Waiver så gäller det även Core Technology Fee.

Ja såg att du redigerade det, det var annorlunda skrivet där än på det andra jag läst så jag hade fel där. Det gör det i var fall lite bättre men det gör fortfarande inte att gratisappar kan använda något annat speciellt enkelt. Då måste varenda utvecklare starta en non-profit och bli godkända vilket är en hög tröskel för indieutvecklare eller någon emulator eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Det är väl det som är mest eftertraktat i min mening, att kunna installera en valfri app från vilken källa som helst utan några som helst villkor inblandade. Dvs, det som vi har gjort på våra datorer i urminnes tider.

Nu verkar det ju inte bli så trots dom här lagarna från EU.

Ja, det är Ditt enskilda behov. Sett till hur många som har en iOS-enhet så tror jag inte att det är många med dig. Flertalet har inte det behovet utan är nöjda med det som finns i App Store redan idag. Man måste skilja på handhållna enheter och stationära/bärbara datorer med fullvärdiga operativsystem och stora användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det gör det i var fall lite bättre men det gör fortfarande inte att gratisappar kan använda något annat speciellt enkelt. Då måste varenda utvecklare starta en non-profit och bli godkända vilket är en hög tröskel för indieutvecklare eller någon emulator eller liknande.

Jag håller med om att det antagligen blir för omständigt för individuella utvecklare ja. Men i teorin (om det inte bryter mot något finstilt någonstans) borde det vara möjligt för en non-profit paraplyorganisation/portal/repository med upplägg liknande säg GitHub att ha en egen app store och i sina build-processer för hostade projekt ha en checkbox för publicering till deras app store (med repositoryn själv som "ansvarig utgivare" då). Kanske något för typ Free Software Foundation eller liknande att titta på…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Ja, det är Ditt enskilda behov. Sett till hur många som har en iOS-enhet så tror jag inte att det är många med dig. Flertalet har inte det behovet utan är nöjda med det som finns i App Store redan idag. Man måste skilja på handhållna enheter och stationära/bärbara datorer med fullvärdiga operativsystem och stora användningsområden.

Samma sak gäller även för stationära/bärbara datorer. Skulle apple (eller tex Microsoft) få för sig att stänga ner operativsystemet helt och bara tillåta installationer från deras egna app store, så skulle det fungera utmärkt för i stort sett alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Non-profits som endast utvecklar gratisappar kan ansöka om att helt undantas från avgifter. Gäller även app stores i sig så du kan ha en non-profit app store inriktad på att distribuera gratis open source projekt till exempel.

https://developer.apple.com/support/alternative-app-marketpla...

Non-profit organizations är inte samma sak som att inte ta betalt, det är samma sak som ideella organisationer i sverige. Dvs en organisation som verkar utan kommersiella vinstintressen. Du får alltså ta betalt men du får inte gå med vinst.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Trivs med Apples slutna eko-system.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Trivs med Apples slutna eko-system.

Ja, tråkigt att man absolut måste sideloada apps för egen del nu bara för att man kan det. Jävla EU =(