Inköpslista slutar plötsligt fungera, Google Assistent blir bara dummare

Permalänk
Medlem

Inköpslista slutar plötsligt fungera, Google Assistent blir bara dummare

Igår och alla andra dagar har det alltid fungerat att säga "Hej Google, lägg till kräm i inköpslistan" och så har den gjort det.

Nyligen byttes listorna ut mot Google Keep, men det har fortsatt fungera som tidigare. Senast igår gick det utmärkt att lägga till saker i inköpslistan.

Men inte idag. Idag har Google Assistenten blivit ytterligare ännu dummare än vad den brukar bli varje månad. Nu är den så dum att det inte längre går att lägga till något i inköpslistan. Det är likadant på alla sex olika enheter jag har.

Har dom bytt sätt att lägga till saker på inköpslistan (eller andra listor för den delen) eller är det bara Google som återigen gör enheterna mer och mer korkade?

OBS! I nedanstående video aktiverar jag Google, så tänk på volymen om du också har Google Assistenten hemma.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Håller med om din analys att assistenten blir dummare och dummare för var månad som går. Ganska fascinerande egentligen.

Stavning
Permalänk
Medlem

Jag har en lapp i Keep med titeln inköpslista, och det går galant att lägga till i den från assistenten i mobilen i alla fall. Men låter ju som att du också har det om den säger att du redan har en lista med det namnet? Min har kryssrutor aktiverat om det spelar någon roll. Gissar att du kanske redan provat ta bort listan och skapa en ny?

Permalänk
Medlem

Jag har gett upp den. Upplever att den bara blir mer och mer opålitlig.

Permalänk
Medlem

För mig funkar det fortfarande och har bara fungerat bättre sen de genomförde förändringen då även min fru mha assistenten kan lägga till på samma lista som delas oss emellan vilket inte fungerade tidigare.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauk0:

Jag har en lapp i Keep med titeln inköpslista, och det går galant att lägga till i den från assistenten i mobilen i alla fall. Men låter ju som att du också har det om den säger att du redan har en lista med det namnet? Min har kryssrutor aktiverat om det spelar någon roll. Gissar att du kanske redan provat ta bort listan och skapa en ny?

Ja, jag har tagit bort alla listor i Keep (jag hade bara en) och jag har också kryssrutor.

Problemet kvarstår idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Testade lägga till första bästa sak jag kom på med min puck:
-Hej google, lägg till tomater i inköpslistan
-Javisst, jag har lagt till tomater i listan som heter min inköpslista

Jag har en lista som heter "Min inköpslista", plus ett fåtal andra saker på keep.

Testade också skapa en ny lista, det gick sämre, verkar som för min del att röstkommandon är direktkopplat till min inköpslista
-Hej google, skapa en ny lista med namnet portkod
-Vad vill du lägga till?
-<kod>
-Det gick inte att läsa inköpslistan, försök igen senare

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Testade lägga till första bästa sak jag kom på med min puck:
-Hej google, lägg till tomater i inköpslistan
-Javisst, jag har lagt till tomater i listan som heter min inköpslista

Jag har en lista som heter "Min inköpslista", plus ett fåtal andra saker på keep.

Testade också skapa en ny lista, det gick sämre, verkar som för min del att röstkommandon är direktkopplat till min inköpslista
-Hej google, skapa en ny lista med namnet portkod
-Vad vill du lägga till?
-<kod>
-Det gick inte att läsa inköpslistan, försök igen senare

Tog bort alla listor igen och gjorde en manuellt som heter Min inköpslista, men samma problem kvarstår.

Har jag inga listor så skapas en - men nästa gång så säger den bara att jag redan har en lista som heter Min inköpslista, sen frågar den om jag ÄNDÅ vill skapa en ny lista.

Värdelöst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tog bort alla listor igen och gjorde en manuellt som heter Min inköpslista, men samma problem kvarstår.

Har jag inga listor så skapas en - men nästa gång så säger den bara att jag redan har en lista som heter Min inköpslista, sen frågar den om jag ÄNDÅ vill skapa en ny lista.

Värdelöst.

Jag testade nu hos mig. Jag har en som heter "Inköpslistan" som importerats från när de ändrade. Sa "Lägg till Pesto på inköpslistan fick då att den inte kunde hitta "Inköpslista" och frågade om jag ville skapa den. Svarade Ja, den skapades och la till Pesta. Sedan sa jag "Lägg till Schampo på inköpslistan" och då la den till det i den inköpslista den skapat. Så hos mig fungerar det också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag testade nu hos mig. Jag har en som heter "Inköpslistan" som importerats från när de ändrade. Sa "Lägg till Pesto på inköpslistan fick då att den inte kunde hitta "Inköpslista" och frågade om jag ville skapa den. Svarade Ja, den skapades och la till Pesta. Sedan sa jag "Lägg till Schampo på inköpslistan" och då la den till det i den inköpslista den skapat. Så hos mig fungerar det också.

Ja, jag vet inte vad jag ska göra - ni ser ju själva videon och det är samma problem idag och på alla tre Nest Hub samt två Nest Mini och en JBL Link Portable.

Det fungerade utmärkt för mig även efter ändringen till Keep och min inköpslista blev importerad dit automatiskt. Allt var frid och fröjd ända tills häromdan när jag skapade tråden.

Jag provade även att ladda ner Google Assistenten till min telefon (iPhone 13 mini) men det blir exakt samma fel där.

Så här blir det om jag lägger till på inköpslistan om jag redan har en:

Och så här blir det om jag tar bort alla listor och försöker på nytt:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, jag vet inte vad jag ska göra - ni ser ju själva videon och det är samma problem idag och på alla tre Nest Hub samt två Nest Mini och en JBL Link Portable.

Det fungerade utmärkt för mig även efter ändringen till Keep och min inköpslista blev importerad dit automatiskt. Allt var frid och fröjd ända tills häromdan när jag skapade tråden.

Jag provade även att ladda ner Google Assistenten till min telefon (iPhone 13 mini) men det blir exakt samma fel där.

Så här blir det om jag lägger till på inköpslistan om jag redan har en:
https://i.imgur.com/j1Y973x.png

Och så här blir det om jag tar bort alla listor och försöker på nytt:
https://i.imgur.com/OwdO7lg.png

Vet inte om du har möjlighet, men om du har det, testa med ett annat Google konto. Jag kan inte få mina enheter att bli så där.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vet inte om du har möjlighet, men om du har det, testa med ett annat Google konto. Jag kan inte få mina enheter att bli så där.

Jag loggade in med ett annat Google-konto på mobilen och då fungerade inköpslistan precis som förväntat.

Men det går ändå inte med mitt riktiga konto, då blir det exakt likadant som tidigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag loggade in med ett annat Google-konto på mobilen och då fungerade inköpslistan precis som förväntat.

Men det går ändå inte med mitt riktiga konto, då blir det exakt likadant som tidigare.

Ah, undra om det är någon uppdatering som för ditt konto gått snett? Alltså inte en uppdatering som du gjort, utan hos Google typ

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, undra om det är någon uppdatering som för ditt konto gått snett? Alltså inte en uppdatering som du gjort, utan hos Google typ

Kanske. Google-supporten rekommenderade att jag helt enkelt slutade använda mitt konto. Toppenidé.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kanske. Google-supporten rekommenderade att jag helt enkelt slutade använda mitt konto. Toppenidé.

Ha, det var ju ett märkligt svar!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ha, det var ju ett märkligt svar!

Mjo, det är väl lite typiskt "maktlös kundtjänst/support försöker hitta på en lösning"-svar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mjo, det är väl lite typiskt "maktlös kundtjänst/support försöker hitta på en lösning"-svar.

Jag krävde att det skulle eskaleras men jag litar inte på att det blev det, trots att "Ed" lovade att han skulle eskalera det och höra av sig om något ändras (hur han nu skulle veta när det börjar fungera igen eftersom dom inte vet vad som är fel).

Citat:

8:19:44 AM Ed: But you know what *namn* I highly suggest you to please use a different Gmail account it seems like there is a problem with your old Gmail account.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem sen igår eller förrgår. Har försökt några varianter på kommandon, men får det inte att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Igår och alla andra dagar har det alltid fungerat att säga "Hej Google, lägg till kräm i inköpslistan" och så har den gjort det.

Nyligen byttes listorna ut mot Google Keep, men det har fortsatt fungera som tidigare. Senast igår gick det utmärkt att lägga till saker i inköpslistan.

Men inte idag. Idag har Google Assistenten blivit ytterligare ännu dummare än vad den brukar bli varje månad. Nu är den så dum att det inte längre går att lägga till något i inköpslistan. Det är likadant på alla sex olika enheter jag har.

Har dom bytt sätt att lägga till saker på inköpslistan (eller andra listor för den delen) eller är det bara Google som återigen gör enheterna mer och mer korkade?

OBS! I nedanstående video aktiverar jag Google, så tänk på volymen om du också har Google Assistenten hemma.

https://youtu.be/zd2aDMkAm6A

Precis samma problem som TS här

Skrev i ett annat forum:
Nu har listan tyvärr flyttats till keep och det första jag tänker på if it ain't broken don't fix it!

1) Frugan och dottern kan inte längre lägga till saker på inköpslistan (måste göra voice match vilket vi gjort men funkar ändå inte). Förslag på hur vi löser det? Jag har Android de andra kör iPhone.

2) Den gamla INKÖPSLISTAN som funkade felfritt flyttades över till Keep men varje gång jag nu ska lägga till något så skapas en ny lista. Säger jag fel eller måste jag göra någon ytterligare inställning så den bara använder en lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av greencor:

Jag har samma problem. Håller med om din analys att assistenten blir dummare och dummare för var månad som går. Ganska fascinerande egentligen.

Skrivet av Frans F:

Jag har samma problem sen igår eller förrgår. Har försökt några varianter på kommandon, men får det inte att funka.

Skrivet av 81tibr:

Precis samma problem som TS här

Skrev i ett annat forum:
Nu har listan tyvärr flyttats till keep och det första jag tänker på if it ain't broken don't fix it!

1) Frugan och dottern kan inte längre lägga till saker på inköpslistan (måste göra voice match vilket vi gjort men funkar ändå inte). Förslag på hur vi löser det? Jag har Android de andra kör iPhone.

2) Den gamla INKÖPSLISTAN som funkade felfritt flyttades över till Keep men varje gång jag nu ska lägga till något så skapas en ny lista. Säger jag fel eller måste jag göra någon ytterligare inställning så den bara använder en lista?

Jag tror att jag har lyckats hitta ett sätt som fungerar:

Om jag säger ”Lägg till kyckling på listan” så skapade den en lista som heter ”Inköpslista” och jag kan lägga till ytterligare saker genom att använda ”listan” istället för ”inköpslistan”.

Säger jag ”inköpslistan” så får jag felmeddelandet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tror att jag har lyckats hitta ett sätt som fungerar:

Om jag säger ”Lägg till kyckling på listan” så skapade den en lista som heter ”Inköpslista” och jag kan lägga till ytterligare saker genom att använda ”listan” istället för ”inköpslistan”.

Säger jag ”inköpslistan” så får jag felmeddelandet.

Intressant. Jag sa inköpslistan och den förstod vad den skulle göra. Så märkligt att det är skillnad för person till person om den vill acceptera inköpslistan eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Intressant. Jag sa inköpslistan och den förstod vad den skulle göra. Så märkligt att det är skillnad för person till person om den vill acceptera inköpslistan eller inte

Ja, väldigt märkligt. Jag har alltid sagt ”inköpslistan” i många många år. Alltid använt samma fras, även efter att listorna flyttades till Keep.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

För mig fungerar det utan minsta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tror att jag har lyckats hitta ett sätt som fungerar:

Om jag säger ”Lägg till kyckling på listan” så skapade den en lista som heter ”Inköpslista” och jag kan lägga till ytterligare saker genom att använda ”listan” istället för ”inköpslistan”.

Säger jag ”inköpslistan” så får jag felmeddelandet.

Den lösningen fungerar för mig också, men den visar inte objekt som lagts till före den här buggen. Man kan se dom i keep på telefonen men dom visas inte på home displayen. Men tack för tipset iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauk0:

Jag har en lapp i Keep med titeln inköpslista, och det går galant att lägga till i den från assistenten i mobilen i alla fall. Men låter ju som att du också har det om den säger att du redan har en lista med det namnet? Min har kryssrutor aktiverat om det spelar någon roll. Gissar att du kanske redan provat ta bort listan och skapa en ny?

Ovanstående funkade även för.mig till igår. Sedan lade även det av.
Nu samma fenomen som andra beskriver.
Vad göra.

Permalänk
Medlem

Nu verkar dom ha åtgärdat det. Fungerar att säga "Lägga till X i inköpslistan", igen. Fick köra "...i listan" i någon vecka.

Permalänk
Medlem

Ja, nu fungerar det som vanligt igen.

Blir så jävla trött på deras skit.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Detta fel uppstod för mig i veckan, löste det bara sig själv utan att ni gjorde något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamago:

Detta fel uppstod för mig i veckan, löste det bara sig själv utan att ni gjorde något?

Det började fungera och fungerade normalt med "inköpslistan" i någon vecka men sedan slutade det igen. Att använda "listan" istället fungerar fortfarande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag blir tokig på att det inte fungerar. Jag föredrar helt klart keep över shopping-hemsidan, men jag får det inte att fungera pålitligt. Den förstår "inköpslista" och "inköpslistan" varannan gång typ vilket slutat med att jag har två listor jag behöver kolla när jag ska handla. Jag har försökt med att skapa andra listor, men säkert 20% av gångerna när jag sagt "lägg till X till Y" så envisas den med att lägga till i antingen "inköpslista" eller "inköpslistan" trots att jag ser i text att den förstått mig, och att listan Y finns vet jag.

Visa signatur

I mörkret hittar du en kanelbulle