Installera Windows 10/11 Professional på äldre Notebook/laptop

Permalänk
Medlem

Installera Windows 10/11 Professional på äldre Notebook/laptop

Hej. Har ärvt en äldre Notebook "Compaq Presario CQ60. AMD Turion Dual-Core RM-70, 2.00 Ghz. 3 GB RAM.
Har bytt hårddisk till en ny SSD-disk och ökat RAM till 4 GB som är max för denna modell. Denna dator har ju Windows Vista som original, men jag vet att jag kan installera Windows 10 utan problem, men 11 är ett frågetecken men önskvärt... om någon vet hur?
Frågan är vad jag kan få tag i Windows 10 med programnyckel/Aktiveringsnyckel?
Eftersom jag med tidigare dator installerade med en licens för funktions hindrade som fanns då, undrar jag om detta existerar fortfarande då jag klassificerar i den gruppen. Den licensen var fri.

Alla idéer välkomnas tacksamt

Permalänk
Medlem

Varför skulle 11 inte funka tänker du? Licenser kan man köpa online för 100-200kr. Iso-filen laddar du ner gratis från Microsofts hemsida.

Permalänk
Medlem

Hej Av dlq84, tack för ditt svar. Jag är lite osäker på win 11 när jag läste detta:
- To get Win11 working on a physical machine, Make sure Secure Boot was configured w/ factory keys and TPM 2.0 enabled in BIOS.

Undrar om du har tips på säker sajt att handla licenser?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Hej Av dlq84, tack för ditt svar. Jag är lite osäker på win 11 när jag läste detta:
- To get Win11 working on a physical machine, Make sure Secure Boot was configured w/ factory keys and TPM 2.0 enabled in BIOS.

Den lär du fastna på med en gammal dator.
Å andra sidan finns det programvara som lägger över din ISO-fil till USB-minne som samtidigt också tar bort kontroll av sådana saker (=det funkar med Win11 på gammal dator).

Poängen med detta inlägg är snarare att du kan alltid prova, såvitt jag har förstått det så är alla windows-installationer av type trial, som man sedan aktiverar. Vill du köra utan att aktivera så tror jag även att mängden irritationsmoment för att tvinga dig till det, är ganska få och milda.

Så, mitt förslag. Använd ett program enligt ovan för att lägga över ISO-filen till USB och ta samtidigt bort kontrollen av dessa säkerhetspryttlar, installera och provkör. Funkar det, så gör du rätt för dig efter det!

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Finns väl sätt att kringgå hårdvarukraven och kraven på TPM och Secure Boot tror jag. Men fråga mig inte hur.

Men frågan som jag har är: Varför vill du köra Win 11 på en så pass gammal maskin? Känns som den är alldeles för långsam för att använda i dagens läge.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Den lär du fastna på med en gammal dator.
Å andra sidan finns det programvara som lägger över din ISO-fil till USB-minne som samtidigt också tar bort kontroll av sådana saker (=det funkar med Win11 på gammal dator).

Poängen med detta inlägg är snarare att du kan alltid prova, såvitt jag har förstått det så är alla windows-installationer av type trial, som man sedan aktiverar. Vill du köra utan att aktivera så tror jag även att mängden irritationsmoment för att tvinga dig till det, är ganska få och milda.

Så, mitt förslag. Använd ett program enligt ovan för att lägga över ISO-filen till USB och ta samtidigt bort kontrollen av dessa säkerhetspryttlar, installera och provkör. Funkar det, så gör du rätt för dig efter det!

Hej mrTLU
Tack för ditt förslag. Jag har nu installerat och aktiverat Windows 10 Pro. Det fungerar bra och jag får som sagt varning för nämnda säkerhets funktioner/hårdvara i uppgraderings fönstret för Win 11. Så jag håller på att titta på lite olika förslag på Youtube etc. Ska kolla din idé...
Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Finns väl sätt att kringgå hårdvarukraven och kraven på TPM och Secure Boot tror jag. Men fråga mig inte hur.

Men frågan som jag har är: Varför vill du köra Win 11 på en så pass gammal maskin? Känns som den är alldeles för långsam för att använda i dagens läge.

Hej lord_dubbdäck. Jo saken är ju att det är en näst intill oanvänd dator och den kommer inte att användas till några tyngre processer som grafiska spel etc... Har tidigare konverterat en gammal hp notebook som är äldre att köra Win 10 vilket går alldeles utmärkt efter att bytit till SSD disk. Har nu bytit till SSD disk i denna Compaq och med Win 10 rullar den alldeles förträffligt. Tror att min dotter på 9 kommer att ha mycket nytta av den framöver.