Nvidias RTX Video får stöd för HDR-uppskalning

Permalänk
Melding Plague

Nvidias RTX Video får stöd för HDR-uppskalning

Under årets CES-mässa avtäckte Nvidia möjligheten att konvertera SDR-video till HDR genom RTX Video, nu är funktionen skarpt lanserad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tensor kom med 20xx-serien va? Eller fanns de på föregående också? 10xx var väl sista gtx har jag för mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av trickeh2k:

Tensor kom med 20xx-serien va? Eller fanns de på föregående också? 10xx var väl sista gtx har jag för mig.

RTX 2000-serien var första konsumentkorten med Tensor-kärnor från Nvidia.

Permalänk
Medlem

Tycker man borde kunna använda funktionen lite mer flexibelt. RTX VSR HDR funkar bara i webläsare. Utan HDR kan man köra lokalt med VLC om jag förstått det rätt. Men jag skulle jättegärna kunna använda det när jag streamar till min TV genom Plex... Det är ändå där jag kollar på gamla DVD-filmer osv som skulle dra nytta av det, inte på datorskärmen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

RTX 2000-serien var första konsumentkorten med Tensor-kärnor från Nvidia.

"Poor Volta" (pun intended) blev ju aldrig släppt till konsumenter

Permalänk

låtsas dynamiskt omfång...yay...

Permalänk

Bara för mig denna funktion inte funkar? Funktionen stängs av/på hela tiden av sig själv när jag kollar på en YouTube video (videons ljustyrka flimmrar hela tiden). Har ett RTX 4080 så det borde funka.

Någon annan som stött på detta problem? Fix?

Permalänk
Medlem

AMD kom också med uppskalning i 24.1.1 dock utan HDR (SDR till HDR) och jag tror inte man kan få det funka med Firefox än tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tensor kom med 20xx-serien va? Eller fanns de på föregående också? 10xx var väl sista gtx har jag för mig.

16xx serien var sista gtx. De korten använder Turing arkitekturen (som 20xx serien) men utan Tensor och rt kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lite för mycket livlighet/vibrancy, men annars riktigt bra.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Testpilot

Om man kunde få detta att fungera på videoströmmar i t.ex. Zoom eller Teams vore det guld värt, kanske man faktiskt kan se vad folk försöker visa upp framför sina webbkameror anno 2008

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

låtsas dynamiskt omfång...yay...

Förstår om du enbart använder analoga kameror o framkallar själv. Men det betyder inte att alla gör det så för oss andra är "på låtsas", som alla digitala kameror alltid använt, en riktigt bra nyhet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

HDR uppskalning är i min värld skräp. Nu kan det säkert finnas tillämpningar där det fungerar, men jag har sett allt för många dylika på nån av streaming-tjänsterna, var det Prime eller HBO(?) där de skalat upp i princip alla SDR-filmer till HDR10. Grabben och jag tittade genom de gamla Spidermanfilmerna och de var i praktiken osebara på min LG OLED som ju klarar allt annat *riktigt* HDR med glans. Det går ju inte att bara expandera lumanivåerna så allt ljust går upp i sol-taket. Det mesta även i en riktig HDR-film ligger ju runt vanliga SDR-nivåer, men i "uppskalad" form så blir allt halvljust helljust...

Fick leta fram filmerna på gammal hederlig Bluray och se dem som de ska vara.

Om man remastrar från filmnegativen och på det sätter hämtar hem ett större dynamisk omfång, vilket ju alla filmnegativ har i grunden, så gör man jobbet på riktigt och kan då även få ut det hela i 4K eller högre.

Permalänk
Medlem

Det ser verkligen inte bra ut. Dessutom måste man ha HDR påslaget i Windows, vilket ger fel gamma för SDR.

Permalänk
Medlem

Blir iallafall att prova med mitt 4090 och min 42" C3 Evo.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kan den skapa hdr i realtid? Som ifall man spelar ett gammalt spel utan hdr och denna fixar biffen? Det skulle vara coolt

Permalänk
Medlem

Nu får de släppa nya Shield och ha med detta.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Barsk66:

Grabben och jag tittade genom de gamla Spidermanfilmerna och de var i praktiken osebara på min LG OLED som ju klarar allt annat *riktigt* HDR med glans.
[...]
Om man remastrar från filmnegativen och på det sätter hämtar hem ett större dynamisk omfång, vilket ju alla filmnegativ har i grunden, så gör man jobbet på riktigt och kan då även få ut det hela i 4K eller högre.

Nu har jag inte sett någon Spiderman öht och har ingen koll på dem, men de av Sam Raimi vet jag är från Sony och de använder mig veterligen inga SDR till HDR-konverteringar för sina restaureringar av katalogtitlar utan gör jobbet "by the book". Däremot tenderar Sonys katalogtitlar att ha höga genomsnittsnivåer.

Av alla analyser jag har gjort så är det faktiskt väldigt sällan som äldre film (som ursprungligen gjorts utan DI) är konverterade från SDR till HDR. Jag kan inte ens minnas mig ha sett det. Däremot är det väldigt vanligt bland film gjord de sista ca 15 åren att dynamiken är exakt densamma i SDR som HDR men att både snittljus och toppar är högre i sistnämnda, vilket inger misstanken om en sådan konvertering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Kan den skapa hdr i realtid? Som ifall man spelar ett gammalt spel utan hdr och denna fixar biffen? Det skulle vara coolt

Det finns redan. Både AutoHDR i Windows och Special K fixar det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns redan. Både AutoHDR i Windows och Special K fixar det.

Nu ser jag bara framför mig någon som står och häller flingor på skärmen 😂

Permalänk
Medlem

Testa igår på flera youtube videos. Tycker det ser bra ut i mina ögon så låter det vara på

Permalänk
Avstängd

ok

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Nu har jag inte sett någon Spiderman öht och har ingen koll på dem, men de av Sam Raimi vet jag är från Sony och de använder mig veterligen inga SDR till HDR-konverteringar för sina restaureringar av katalogtitlar utan gör jobbet "by the book". Däremot tenderar Sonys katalogtitlar att ha höga genomsnittsnivåer.

Av alla analyser jag har gjort så är det faktiskt väldigt sällan som äldre film (som ursprungligen gjorts utan DI) är konverterade från SDR till HDR. Jag kan inte ens minnas mig ha sett det. Däremot är det väldigt vanligt bland film gjord de sista ca 15 åren att dynamiken är exakt densamma i SDR som HDR men att både snittljus och toppar är högre i sistnämnda, vilket inger misstanken om en sådan konvertering.

Det var Disney+, listas som 4K, Dolby Vision, men ser ur som absolut crap. De nyare spiderman är ju dock "äkta" 4K och Dolby Vision, inga problem där. Detta gäller en hel massa gamla storfilmer på Disney+. Tyvärr!
Vi har också sett Independence Day där, samma sak. "Uppskalat", men ser ut som skit.

Permalänk
Bildexpert

@Barsk66: Känner inte alls igen mig i det du beskriver, varken utifrån mina erfarenheter yrkesmässigt eller som konsument.

Det är extremt vanligt, förmodligen mer regel än undantag, att filmer med befintlig DI blir konverterade från SDR till HDR (dvs man går från en färdig, ljussatt master och applicerar en grade med PQ EOTF). En ny produktion kan förstås göras korrekt utifrån konstens alla regler, men väldigt många DI:s är ”låsta” till sin dynamik.

Filmer som är färdigställda fotokemiskt, vilket gäller i princip alla långfilmer gjorda före millenieskiftet, får så gott som alltid en korrekt utförd mastering - exempelvis genom att restaurera i Cineon Log (vilket speglar responskurvam hos negativ) och därefter göra ljussättning i PQ. Det finns ingen direkt anledning att göra på något annat sätt. Den enda filmen jag har hittat där det bevisligen inte har gjorts är Motorsågsmassakern och den har många andra egenheter förstås.

Om det nu är Spider Man från 2002 du pratar om så färdigställdes den fotokemiskt och det negativet har Sony i sin tur använt som källmaterial för sin restaurering. Jag har inte sett den själv och förmodligen är den tämligen ljus, men det är inte frågan om en SDR till HDR-konvertering.

Independence Day har jag själv i samlingen och analyserar gärna så håll utkik i min tråd den kommande veckan. Vad jag har sett från Fox tidigare så har deras HDR-masters av katalogtitlar påvisar markant förbättrad täckning av högdagrar (t.ex. Predator, Alien, Die Hard med flera) så det låter konstigt att ID4 skulle vara konverterad såsom du beskriver. Däremot är det fullt möjligt att uppföljaren är det.

EDIT: Ska man vara riktigt pedant så tycks det vara förekommande att katalogtitlar konverteras från HDR till SDR numer. Studiosarna lägger väl krutet där det spelar störst roll men lite luddigt är det…

Permalänk
Medlem

Så, glorifierad Tonemapping?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Nissling, du skriver att du har filmer i din samling och det kan ju mycket väl vara så att de 4K-filmer som finns på fysiskt media är mycket bättre än de jag beskriver, vilket då är de filmer som ligger på Disney+ och som jag klagar på här. Jag har Spiderman 1 med Tobey Maguire på vanlig Bluray och det är då en utmärkt kvalitet i SDR. Den tonemappningen som gjorts på Disney+ för den 4K/Dolby Vision-uppgraderingen är beklämmande dålig och förändrar dynamiken i filmen helt. Det är som att dra kontrastreglaget i topp eller ändra inställningen för din TV från "Film" till "Intensiv".
Jag har inga som helst problem med Dolby Vision i andra sammanhang där det varit en del av processen på ett korrekt sätt, tvärt om, men dessa "autokonverterade" (får jag förmoda) äldre filmerna ser jag ingen som helst vits med att göra om till syntetisk HDR. Det verkar mest vara en gimmick. Nu kan vi flagga med att det är HDR eller t.o.m Dolby Vision!!! Wow. Not.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Barsk66:

@Nissling, du skriver att du har filmer i din samling och det kan ju mycket väl vara så att de 4K-filmer som finns på fysiskt media är mycket bättre än de jag beskriver, vilket då är de filmer som ligger på Disney+ och som jag klagar på här. Jag har Spiderman 1 med Tobey Maguire på vanlig Bluray och det är då en utmärkt kvalitet i SDR. Den tonemappningen som gjorts på Disney+ för den 4K/Dolby Vision-uppgraderingen är beklämmande dålig och förändrar dynamiken i filmen helt. Det är som att dra kontrastreglaget i topp eller ändra inställningen för din TV från "Film" till "Intensiv".

Det är väldigt sällan som en film har annorlunda mastering i HDR när man jämför fysisk media mot streaming rent statistiskt. Bortser man från komprimeringen kan det skilja sig i form av lågpassfiltrering och dynamisk metadata. Men själva ljussättningen är väldigt sällan annorlunda såvida vi pratar om filmer från "de fem stora".

Visserligen har jag inte tillgång till Disney+ eller filmen i fråga så jag kan inte uttala mig om hur filmen ser ut på specifikt den plattformen. Däremot hittade jag en analys av filmen och som du beskriver är den ljus sett till snittnivån. Men baserat på hur toppar och högdagrar presenteras ter det sig vara en direkt omöjlighet att det är frågan om en SDR till HDR-konvertering utan den är korrekt mastrad ur den aspekten.
https://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=21421030&postcount=7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det ser verkligen inte bra ut. Dessutom måste man ha HDR påslaget i Windows, vilket ger fel gamma för SDR.

Nu ska det sägas att jag kör i vanliga fall sRGB med kalibrering för fotografi på min skärm, och är något osäker på om det är min skärm som är riktigt kass på sdr när jag aktiverar HDR, eller om det är så på alla skärmar med HDR? Kanske fungerar bättre om min instrument hade stöd för HDR men det har den inte. Har funderingar på om det verkligen blir bra då, eller om det fortfarande blir skit?!

Enda gången jag aktiverar HDR är när jag vill spela spel som stöder det, typ Baldur's Gate.

Enda anledning till att jag faktiskt installerade Win11 var för att det ska ha bättre stöd för HDR, men minns kanske dåligt så är osäker på om det faktiskt ger mig något. Fortfarande inte övertygad av win11.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Nu ska det sägas att jag kör i vanliga fall sRGB med kalibrering för fotografi på min skärm, och är något osäker på om det är min skärm som är riktigt kass på sdr när jag aktiverar HDR, eller om det är så på alla skärmar med HDR? Kanske fungerar bättre om min instrument hade stöd för HDR men det har den inte. Har funderingar på om det verkligen blir bra då, eller om det fortfarande blir skit?!

Enda gången jag aktiverar HDR är när jag vill spela spel som stöder det, typ Baldur's Gate.

Enda anledning till att jag faktiskt installerade Win11 var för att det ska ha bättre stöd för HDR, men minns kanske dåligt så är osäker på om det faktiskt ger mig något. Fortfarande inte övertygad av win11.

Windows applicerar en sRGB EOTF när den visar SDR i HDR-läge, vilket är fel (sRGB-funktionen är bara till för encoding). Det gör att mörka toner lyfts om skärmen följer en ren potensfunktion som 2.2.

Lite off topic, men det låter som en dålig idé att ha skärmen kalibrerad till sRGB för foto. Bättre att profilera skärmen i dess fulla färgrymd, för att nyttja det i färghanterade applikationer.