Sapphire Radeon RX 7600 XT Pulse OC – svag prestandaökning för priset

Permalänk
Melding Plague

Sapphire Radeon RX 7600 XT Pulse OC – svag prestandaökning för priset

AMD breddar mellanklassens grafikkort med Radeon RX 7600 XT, vilket tyvärr faller kort till följd av en väldigt mild prestandaökning över Radeon RX 7600.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det blev lite dubbeltrubbel idag med embargon som gick ut samtidigt för både Nvidia och AMD, så missa inte Calles recension av Gigabytes Geforce RTX 4070 Ti Super Gaming OC. Om ni har några frågor är det bara att skjuta skarpt i tråden så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem.

Permalänk
Medlem

Intressant att se Intel besegra eller iaf dra jämnt med Nvidia i strålspårning.
Synd att strålspårning i 4k inte var med och att A770 ramlat bort, då det är där jag tycker strålspårning börjar bli intressant.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

4060ti 16GB V2 eller vad är det jag ser? Sjukt onödigt kort verkligen

Permalänk
Viking

Borde bara heta RX 7600 16GB, men 7700 XT är ju så dålig att de knappt får plats med ett bättre kort emellan. Blir väl kanske ett RX 7700 senare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

4060ti 16GB V2 eller vad är det jag ser? Sjukt onödigt kort verkligen

Ja alltså det får det ju inte att kittla direkt.

Permalänk
Medlem

Nej, det var en besvikelse. Trodde och hade hoppats att det skulle prestera närmare 6700 XT 12 GB i raster, och sen med bättre raytracing gå om det i de titlarna, så att det skulle vara en värdig ersättare. Nu hamnar det under 6700 XT i alla kategorier, även om det snuddar underifrån i raytracing.

Samtidigt har det gått att köpa det bättre 6700 XT för samma pris under lång tid. Angående spelbarhet så har jag själv använt ett 6700 XT i t ex Watch Dogs Legion och Guardians of the Galaxy i 1080p Ultra + Ray Tracing Ultra som i Swecs testsvit, och det går utan problem, så det bör 7600 XT också klara. Fördelen gentemot 4060 skulle väl vara i de spel där 8 GB inte räcker till för Ultra + ev Ultra Raytracing, men det ändå är spelbart på 7600 XT tack vare dess 16 GB.

Här tänker jag bl a på The Callisto Protocol och A Plague Requiem 1080p Ultra + Max Ray Tracing t ex, som HU visade kräver mer än 8 GB utan uppskalning (tillsammans med fler andra spel där texturerna inte funkar) och som ju inte finns i testsviten här. Uppskalning löser förmodligen minnesproblemet, men vem vid sina sinnens fulla bruk vill använda uppskalning i 1080p? Nackdelen och fördelen för 4060 då de spel som trots raytracing klarar sig hyfsat med 8 GB utan uppskalning, som CP 2077 i testsviten.

Verkar som att den som sitter på ett 6700 XT 12 GB har det bästa av båda världar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har AMD tänkt att sälja kort eller? Vem fan köper detta i dagens marknad undrar jag. AMD gör alldeles för många värdelösa lanseringar under RDNA3.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Ser ju inte bra ut att släppa kort med sämre prestanda än förra gen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Har AMD tänkt att sälja kort eller? Vem fan köper detta i dagens marknad undrar jag. AMD gör alldeles för många värdelösa lanseringar under RDNA3.

De gör som de alltid brukar, sätter korten för högt i pris för att sänka nån månad senare bara (iaf i USA), vilker opckså alltid lyckas vara för högt

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

De gör som de alltid brukar, sätter korten för högt i pris för att sänka nån månad senare bara (iaf i USA), vilker opckså alltid lyckas vara för högt

Hehe ja, when will they learn.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Det är ju bra för Arc ialf att AMD inte lägger något större krut på att plocka marknadsandelar, trotts Nvidia har lämnat dörren vidöppen.
Får se om Battlemage kan komma in i den här prisklassen med ett bra kort under året.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Gillar missar målet utmärkelsen, den är mer målande än t.ex. undermålig, eller liknande.

Permalänk
Medlem

12Gb på 7600xt och 16GB på 7700xt hade sett snyggare ut.

Inte tvärt om 😂

Nu ser det ordentligt rörigt ut samt upp och ner 🙄

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag får leta efter ett annat kort ser jag...

En fråga bara, är det Sweclockers som missar målet eller grafikkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av metalmac:

Det är ju bra för Arc ialf att AMD inte lägger något större krut på att plocka marknadsandelar, trotts Nvidia har lämnat dörren vidöppen.
Får se om Battlemage kan komma in i den här prisklassen med ett bra kort under året.

Tror ingen vill köpa Intel GPU'er om man är rädd för ''dåliga'' drivrutiner.

80% lirar med Nvidia och bojkottar AMD pga just ''dåliga'' drivrutiner ryktet lever kvar än från 2010.. så att Intel tar mer mark på GPU-marknaden är nog inget man kan förvänta sig.

Permalänk

Vad har hänt med AMD? Förr kom de ut med prisvärda kort för sin prestandaklass.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Vad har hänt med AMD? Förr kom de ut med prisvärda kort för sin prestandaklass.

De upptäckta att det gick att följa efter konkurrensen i att öka marginalerna. Jag är övertygad om att de sitter och tittar på hur kunderna slutat köpa och kliar sig intensivt i huvudet över hur de ska kunna sälja mer utan att sänka marginalerna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Vad har hänt med AMD? Förr kom de ut med prisvärda kort för sin prestandaklass.

Tycker också det är knasigt, detta kort borde ligga på 1800:- till 2800:- prisklassen tillsammans med RTX 4060, men dagdrömma går ju, och är gratis tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

12Gb på 7600xt och 16GB på 7700xt hade sett snyggare ut.

Som vi varit inne på förr, snyggare ja. Tekniskt möjligt med de chip som används, nej.

Detta kort, precis som 4060Ti 16GB (i viss mån även 4070Ti S), existerar främst för att möta upp den "RAM-skräck" som uppkommit extra mkt på senare år. Den är förvisso inte är helt omotiverad men i mitt tycke är den en smula överdriven. Det går absolut att plocka fram exempel då minnet tar slut men ofta finns acceptabla settings-alternativ som dessutom matchar den faktiska processing-prestandan bättre. Så det har varit lite väl fyrkantigt och dramatiskt på sina håll där vissa review-kanaler ska hållas skyldiga...

Det har varit rätt roligt att läsa kommentarer på andra håll. När OG korten släpptes med så var det rena döden pga minnesmängden. Nu släpper både Nvidia och AMD kort som råder bot på detta men det är ta mig fasen inte ett dugg bra ändå.
(ja jag förstår, prispåslaget är en faktor här, så helt obefogat är det inte)

Ang specifikt detta kort så putsade AMD iaf prestandan något (att det inte skulle bli mer var på förhand givet), mer än vad Nvidia bjöd på iaf. Nu är inte Nvidias snesteg en lågt hängande frukt men alltid nått iaf.

Permalänk
Medlem

Det här var ju inte så spännande siffror precis, men det är också ett kort i instegsklassen så man kan inte förvänta sig allt för mycket. Som redan nämnt känns det också konstigt när ett kort med lägre prestanda har mer VRAM än ett som är snabbare.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det här var ju inte så spännande siffror precis, men det är också ett kort i instegsklassen så man kan inte förvänta sig allt för mycket. Som redan nämnt känns det också konstigt när ett kort med lägre prestanda har mer VRAM än ett som är snabbare.

Ja det ser lite skumt ut. 3GB minnesmoduler hade gjort att vi hade fått mer balanserade VRAM konfigurationer. 16GB är ju såklart totalt overkill för ett 7600XT, däremot hade 12GB varit rimligt. Sägs väl att det ska finnas 3GB tillgängligt till GDDR7 och det bör väl dyka upp på nästa generations GPUer.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det här var ju inte så spännande siffror precis, men det är också ett kort i instegsklassen så man kan inte förvänta sig allt för mycket. Som redan nämnt känns det också konstigt när ett kort med lägre prestanda har mer VRAM än ett som är snabbare.

Man borde i alla fall kunna förvänta sig en märkbar prestanda skillnad jämfört med föregångaren 6600xt. Denna generationen är rätt kass när det kommer till instegsmodellerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Gillar missar målet utmärkelsen, den är mer målande än t.ex. undermålig, eller liknande.

Klart kortet ska ha en utmärkelse för att ha deltagit. 😂

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om det inte hade varit bättre att skippa att skicka ut vissa kort till recensenter. Visst det får reklam. Men vill man ha all negativ publicitet?
Kort som detta är nog bättre att bara lansera.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Klart kortet ska ha en utmärkelse för att ha deltagit. 😂

Tough Viking var redan upptaget av selfie-människor...🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man borde i alla fall kunna förvänta sig en märkbar prestanda skillnad jämfört med föregångaren 6600xt. Denna generationen är rätt kass när det kommer till instegsmodellerna.

Ja, där håller jag med dig fullständigt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att 1080 ti är en fröjd att se hänga kvar i testerna. Grymt kort!

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Borde bara heta RX 7600 16GB, men 7700 XT är ju så dålig att de knappt får plats med ett bättre kort emellan. Blir väl kanske ett RX 7700 senare.

7700 vanilla med ytterligare 6CU avstängda hade funkat. De kan få behålla 7700XT om de nu absolut vill, förstås, men sänk priset då. Felet med 7700XT är att det är för dyrt.

Skrivet av Dinkefing:

Vad har hänt med AMD? Förr kom de ut med prisvärda kort för sin prestandaklass.

AMD visar tydliga tecken på att det är dyrt att designa nya chip, så de sparar vad de kan från förra generationen. 7600 är Navi 33, vilket har samma floorplan som Navi 23 (32 CU i 2 SE) på snarlik process (6nm istället för 7nm, men de är ju i samma familj och man kan flytta designer mellan dem). Navi 23 var också lite "för stor", de hoppade hela vägen från 24 CU i 1 SE på Navi 14, så det var säkert planerat att göra så här. På samma sätt hade Navi 22 samma floorplan som Navi 10 (40 CU i 2 SE), och Navi 21 var precis dubbelt detta. I en rimlig värld hade vi kanske haft Navi 21-22-23 på 28-48-80 CU i 2-3-5 SE. Den här generationen hoppade Navi 32 till 60 CU i 3 SE medan Navi 33 låg still, och då blir det ett hål mitt i lineuppen för chippen ligger lite för långt isär.

Sen tror jag att RDNA 3 får ses som en miss. De lovade 50% bättre prestanda per watt än RDNA 2, och de är inte direkt nära de siffrorna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

7700 vanilla med ytterligare 6CU avstängda hade funkat. De kan få behålla 7700XT om de nu absolut vill, förstås, men sänk priset då. Felet med 7700XT är att det är för dyrt.

AMD visar tydliga tecken på att det är dyrt att designa nya chip, så de sparar vad de kan från förra generationen. 7600 är Navi 33, vilket har samma floorplan som Navi 23 (32 CU i 2 SE) på snarlik process (6nm istället för 7nm, men de är ju i samma familj och man kan flytta designer mellan dem). Navi 23 var också lite "för stor", de hoppade hela vägen från 24 CU i 1 SE på Navi 14, så det var säkert planerat att göra så här. På samma sätt hade Navi 22 samma floorplan som Navi 10 (40 CU i 2 SE), och Navi 21 var precis dubbelt detta. I en rimlig värld hade vi kanske haft Navi 21-22-23 på 28-48-80 CU i 2-3-5 SE. Den här generationen hoppade Navi 32 till 60 CU i 3 SE medan Navi 33 låg still, och då blir det ett hål mitt i lineuppen för chippen ligger lite för långt isär.

Sen tror jag att RDNA 3 får ses som en miss. De lovade 50% bättre prestanda per watt än RDNA 2, och de är inte direkt nära de siffrorna.

SE är det en förtkortning? Så om man går efter Swecs tester så är RX 7800 XT bara strax över 20% mer effektiv än RX 6800 XT i energieffektvitetgrafen? Radeon Group kom inte ens halvvägs med att nå sitt mål med 50%?

Ser att RX 6600 XT ej finns med i den energieffektivetgrafen i denna recension. Undrar om det är samma visa där?

@JonasT