Veckans fråga: Hur ofta jobbar du hemma?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i princip hemma 5 dagar per vecka. Droppar in på kontoret för fysiska möten eller för event.
Men helst skulle jag nog faktiskt vilja vara in på kontoret oftare, jag saknar verkligen den sociala biten då jag trivs väldigt bra med mina kollegor. Men när ingen annan är på kontoret och dom föredrar att jobba hemifrån så är det inge kul att sitta ensam på kontoret, då kan jag lika gärna sitta ensam hemma ^^

Permalänk
Medlem

ca 2.5 dagar, hoppas att få det till 3.

Dock är att jobba "hemma" att jag sitter på konsultontoret istället för hos kunden vilket är något jag vill. Klassar det mer som att sitta remote.

Vill inte jobba hemma men vill ha friheten att jobba var jag vill

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Fick jobba 2 dagar i veckan hemifrån överlag. Finns vissa som kan fuska lite o köra lite mer till och från.

Brukar må bäst när man max är på kontoret 1-2 dagar i veckan, men om jag fick välja fritt så hade jag viljat ha:

Jobba hemifrån så mycket man vill
Möjlighet till kontor då och då när man känner för det inom rimligt pendlingavstånd och tid.

Gillar wfh, men tycker om att ibland gå till kontoret för att ibland kan det inträffa störmoment i hemmet, t.ex vid renoveringar osv som händer i närområdet.

Främsta anledningen bakom goda wfh möjligheter är ju att slippa käbbel om man vill jobba hemma pga krasslig.

Så meningslöst att vara på kontoret under lågsäsong med.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jobbar i stort sett bara hemma. Åker in på kontoret så sällan som det bara går. Kommer försöka att endast ha arbete som tillåter 99% remote framöver för det funkar verkligen jättebra för mig.
Har skaffat hund också så kommer ut flera gånger per dag pga den.

Permalänk
Medlem

Aldrig.
Lastbilen är iofs nästan som ett andra hem.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån i princip varje dag sedan slutet av 2018. Förra året var jag på kontoret fyra gånger. Trivs bra med det, spar enormt mycket tid, pengar och energi.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Får jobba hemma hur mycket jag vill, förutsatt att det inte är något speciellt som kräver att man är på plats en viss dag.

Jobbar dock sällan hemma då jag tycker att är betydligt trevligare att jobba på kontoret. Har också lättare att fokusera på jobbet då. Vet dock att det för många kan vara precis tvärtom.

Jobbade dock hemma hela pandemin, så har definitivt haft möjlighet att känna av vad jag föredrar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Aldrig då det är omöjligt i mitt yrke(drifttekniker). MEN jag jobbar skift med 27 timmars veckor så man blir hemma rätt mycket ändå. Varit hemma i 8 dagar nu utan att ha tagit en enda dag ledigt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sjukskriven nu men var fram tills dess relativt fri att jobba vart ifrån jag ville förutsatt att jobbet blev gjort. Officiellt var det max 2 dagar i veckan men förhandlingsbart. Föredrog dock att vara på kontoret sista tiden innan men har också jobbat någon vecka i följd hemifrån även om det inte är något jag uppskattar.

Vill min arbetsgivare ha mig 100% på plats så får de betala för det, 1-2 dagar är fullt tillräckligt för mig men också att jag kan jobba på kontoret en hel vecka om jag så vill. Flexibiliteten är värd att bevara. I övrigt finns det alltid fler arbetsgivare att välja på.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Då vi är ett litet familjärt IT-aktigt företag med cirka 15 anställda uppskattar de flesta av oss den dagliga IRL-kontakten så alla utgår från kontoret.

Men ribban är låg - alla jobbar hemifrån utifrån behov och behöver inte fråga någon. Man bara gör det om man t.ex. har en hantverkare på besök, om man ska vobba, ett tandläkarbesök eller whatever. Vi har ingen särskild policy mer än att man jobbar hemifrån utifrån personligt behov.

Då jag har två sjukhusbarn brukar det bli 1-2 dagar i veckan för mig ungefär.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Alla dagar hemma. Är på kontoret när det är stormöte eller något speciellt. Blir typ 4 dagar per år man är där.

Skulle aldrig kunnat ha ett jobb som kräver annat.
Får saker gjort mycket snabbare och effektivare och har så otroligt mycket mer fritid pga att man inte behöver pendla eller göra sig i ordning. Förlora ca 1,5 timme per dag på det och sen sparar man transportkonstnaden som är en del.

Detta är det bästa som covid gjort i IT världen.

Permalänk
Medlem

Jobbar inte hemma och vill inte jobba hemma.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog får vi inte jobba hemma. Fick varken göra det under pandemin eller efter.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk

Jobbar hemifrån med undantag för workshops/viktigare möten kanske 5-10 dagar om året.
Har ett härligt team (inklusive chef) på jobbet och vi umgås hellre mer sällan efter jobbet istället för daglig kökssmalltalk på kontoret.
Sen vill jag inte slösa min tid på pendling, och inte heller förlora möjligheten att bo relativt långt bort från en storstad, i en villa med havsutsikt som inte kostar 20mille

Snabb kalkyl: Om du behöver 45 minuter door-to-door för att ta dig till kontoret, förlorar du 1,5 timme varje dag, alltså ca 380 timmar om året (250-ish arbetsdagar), dvs pendlar du i över 2 veckor varje år. Vill du hellre pendla eller ha den tiden och lägga på säg GTA 6 när det kommer ut? Du har fortfarande tid att byta jobb tills dess

Sist men inte minst så tycker jag att med dagens tänkande kring ekologi så borde man satsa mer och mer på WFH med tanke på hur många pendlar fram och tillbaka dagligen även då de inte fysiskt behöver jobba från kontoret, att man samtidigt måste värma upp huset där man bor halva dan, men även kontoret där man spenderar 1/3 av dygnet, etc.

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk
Medlem

Skulle inte röra kontoret med en tång. Jobbat hemifrån 100% sen 2016 och det har förbättrat livskvaliteten med 900%.
Många andra har redan nämnt fördelarna.
Skulle heller inte överväga en annan arbetsgivare om de inte erbjuder någon liknande flexibilitet, oavsett löne eller dylikt. Hamnar längst ner i högen.

Permalänk
Medlem

Av skattetekniska skäl max 50% hemifrån. Försöker variera två dagar en vecka och tre dagar nästa vecka.
Anställd i Danmark med ca 1-1,5h i bil till kontoret så tyvärr blir det många timmar bakom ratten...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett större IT-företag. Har möjlighet att jobba hemma 2 dagar i veckan, tyvärr får man inte längre välja själv vilka veckodagar, utan dom är fasta. Tidigare mer flexibelt med riktlinje på >50% på kontoret, men fick då välja dagar själv.

Permalänk
Medlem

Nuvarande arbetsplats ca 95% hemma. Verkar dock vara svårt att få till det på andra företag har jag märkt när jag börjat kika på andra jobb. Många jag pratat med vill ha majoriteten av dagarna på kontoret. Tycker det är skit då jag gör allt på datorn och väldigt sällan sitter i fysiska möten. Har dock inga problem med att åka till kontoret om det behövs, ibland mer och ibland mindre. Gör man sitt jobb och är tillgänglig för att åka till kontoret tycker jag att det bör vara upp till en själv. Har valt att inte gå vidare med företag pga detta.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma dom dagarna frugan jobbar och åker fort som fan till kontoret så fort hon är ledig (annars får man ingen arbetsro).
Brukar bli 1-2 dagar på kontoret i veckan men det varierar lite.

Permalänk
Musikälskare

2-3 dagar på kontoret i månaden och resten hemifrån, helt underbart bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu är de som svarat på frågan inte säkert en statistiskt representativ grupp, men är väldigt förvånad över att endast en av fyra har ett jobb där de inte ens i liten omfattning kan jobba hemifrån. Maskinister, butiksbiträden, anställda inom vården, chaufförer, poliser, byggjobbare etc, utgör dessa verkligen en så liten del av Sweclockers besökare? Är det primärt kontorsfolk som hänger här när datorspelande (som är SC:s de facto huvudfokus) ändå är en så utbredd hobby?

Permalänk

Är på kontoret när jag skall hämta ut en ny dator, typ var tredje år.
Hela teamet (nästan hela i alla fall) jobbar på distans.
Finns andra närliggande team där flera jobbar på plats.
Har 900m till kontoret, men det är sjukt mycket mera opraktiskt att t ex träna på matrasten.
Lämna/hämta barn från skolan (tar max 5-10 minuter om jag är hemma)
Är man på kontoret måsta man passera diverse in och ut slussar och gå genom en massa byggnader.
Så allt tar längre tid om man sitter där.
Gillar verkligen att jobba hemifrån, sedan när man jobbat klart stänger man av jobbdatorn så är det fritid.

Permalänk
Medlem

I princip 100% från maj 2020 till augusti 2023. Nu är jag stationerad hemma och har inte ens ett lokalt kontor att åka till, perfekt 🙂

Permalänk
Medlem

Sedan jag började jobba för min nuvarande arbetsgivare har jag träffat kund en gång (i Tyskland) och träffat kollegor en gång (i London). Vi har kontor i Stockholm, men har aldrig varit där.

Permalänk
Medlem

Ungefär två dagar i veckan. Alltid fredag, och inte sällan någon dag till, i synnerhet om det är mycket möten. I nuvarande arbetsgruppering så är det rätt så skönt att vara på plats faktiskt då kontoret ofta är rätt så lugnt och man får lite kortare kommunikationsvägar. Kan inte påstå att jag längtar tillbaka till att köra 4-5 dagar hemifrån även om det var skönt på sitt sätt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

På 25 år har det inte hänt en enda gång...Blir svårt att köra en dubbeldäckare buss hemma....får inte plats lixom....

Va fan jobbar ni alla på kontor....kontorsråttor!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller välja alldeles hur som helst, men vissa moment går göra på distans. Varierar från dag till dag, vad som är att göra.

Permalänk
Medlem

Jobbade hemifrån 2006-2008 och kände att det inte var för mig. Dels för att jag saknade den sociala biten men också för att jag kände mig skamsen och dålig över hur kass min produktivitet var, hade inte disciplinen att sitta ensam hemma jobba utan istället så chattade jag bort många dagar med kompisar osv.

Nu bor jag 300m från jobbet och går dit varje dag, och det passar mig utmärkt.

Permalänk
Medlem

Är systemutvecklare och utgångspunkten är att jag sitter hemma 100%. Har ett kontor i Göteborg att åka till där jag officiellt är anställd men vi har inget krav på att vara där plus att utrustning och arbetsmiljö är bättre hemma. Åker till kontoret ifall det är speciella kundmöten, AW / sociala aktiviteter på schemat eller att jag behöver göra nått ärende på stan ändå. Säg att jag släpar mig dit 2-3 ggr i månaden max.

Permalänk
Medlem

3 hemma, 2 på kontoret. Har en lång resväg

Visa signatur

if young metro don't trust you