Flytta domännamn från Websupport?

Permalänk

Flytta domännamn från Websupport?

Websupport, tidigare Binero, informerade om att dom höjer priserna ytterligare. Jag har endast mina domännamn där och för det behövs utöver årsavgiften per domännamn även deras DNS-paket som kommer att kosta 11,25 kr per månad, en höjning med 12,5 procent.

Vidare höjer dom nu även priset för förnyelse av .se från 236,25 kr till 273,75 kr, en höjning med 37,5 kr, eller 15,87 %.
Vad ska man byta till? Ser ut som att Inleed är ett mer prisvärt alternativ där förnyelse idag kostar 161,25 kr inkl. moms.

https://websupport.se/prislista/
https://kunskap.websupport.se/kb/uppdaterade-priser-fran-22a-...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Ledsnade på samma hos loopia, blev Strato för noll kronor för hanteringen.

Permalänk
Medlem

Följer då jag sitter i exakt samma sits. Funderade på om man ska flytta domänen till aws. Så kan man på sikt utöka med annat.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Också i samma sits, har några domäner där men DNS ligger hos Cloudflare.

Gjorde en provflytt på en av domänerna (dem som används minst) till Inleed. Kan säga att det gick sjukt smidigt
- skapa konto hos Inleed
- skapa flyttkod/auktoriseringskod hos Websupport
- knappa in domännamn och kod hos Inleed...

Klart!
Blev överaskad över att Cloudflares namnservrar redan var ifyllda hos Inleed också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Också i samma sits, har några domäner där men DNS ligger hos Cloudflare.

Gjorde en provflytt på en av domänerna (dem som används minst) till Inleed. Kan säga att det gick sjukt smidigt
- skapa konto hos Inleed
- skapa flyttkod/auktoriseringskod hos Websupport
- knappa in domännamn och kod hos Inleed...

Klart!
Blev överaskad över att Cloudflares namnservrar redan var ifyllda hos Inleed också.

Så ifall man flyttar domäner samt att då DNS flyttas per automatik förmodar jag, flyttas allt?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Så ifall man flyttar domäner samt att då DNS flyttas per automatik förmodar jag, flyttas allt?

Domännamn och namnservrar hanteras separat och det finns ingen automatik.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Också i samma sits, har några domäner där men DNS ligger hos Cloudflare.

Gjorde en provflytt på en av domänerna (dem som används minst) till Inleed. Kan säga att det gick sjukt smidigt
- skapa konto hos Inleed
- skapa flyttkod/auktoriseringskod hos Websupport
- knappa in domännamn och kod hos Inleed...

Klart!
Blev överaskad över att Cloudflares namnservrar redan var ifyllda hos Inleed också.

Förstår jag det rätt att Inleed då blir registrator för domänen och man betalar årsavgiften för domännamet till dem? Isåfall hur mycket tar det för förnyelse? Kunde inte hitta nått på deras web men var kanske för trött...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Förstår jag det rätt att Inleed då blir registrator för domänen och man betalar årsavgiften för domännamet till dem? Isåfall hur mycket tar det för förnyelse? Kunde inte hitta nått på deras web men var kanske för trött...

https://inleed.se/domannamn
Du var nog bara trött...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Viktigt att skilja på och förstå de två olika rollerna som ofta blandas ihop.

DNS-Registrar: Hanterar det administrativa som krävs för att registerhålla ett du äger ett visst domännamn, och vilka DNS-servrar som tillhör. Direkt eller indirekt betalar du också för att de ska driva toppdomänens DNS-server (d.v.s. .com i example.com). DNS-registraren vet vem du är, vilka domännamn du äger, och vilka DNS-servrar som hör till dem, och driver även en tjänst som låter andra ta reda på vilka som är dina DNS-servrar.

DNS-Server: Lagrar och publicerar information om vilka tjänster du har, och var de finns. T.ex. så kanske du har ett domännamn www.example.com som pekar på IP 192.0.2.123. Den informationen lagras i DNS-servern. Även information om t.ex. mailserver, och annat, finns här.

Att byta registrar är en rent administrativ process, så länge du ser till att dina DNS-servrar pekar på samma domännamn som de gjort innan så är det ingen förändring rent tekniskt. Normalt har du cirka 2-4 DNS-servrar till din domän.

Att byta DNS-server kräver att du kopierar över innehållet i din gamla DNS-server (ofta genom en export av DNS-zonen till en textfil), import av datat hos din nya DNS-leverantör, samt sedan en ompekning från gamla leverantören till en annan, vilket du gör hos registraren. Du vill ha ett glapp på minst 48 timmar där båda DNS-servrarna är igång, eftersom DNS-servrar cachar svar och du måste vänta på att alla de cachetiderna går ut.

Personligen hade jag aldrig lagt någon möda på att flytta till en annan DNS-leverantör för att spara 11,25 kr per månad, särskilt med tanke på det som krävs för att flytta. Det är inte särskilt svårt eller jobbigt, men 11,25 kr är inte särskilt dyrt heller. Byta DNS-leverantör hade jag gjort av andra skäl, t.ex. om jag vill samla alla mina tjänster på ett ställe för att förenkla hanteringen, om det finns några särskilda funktioner t.ex. för DDoS-mitigering jag vill åt, eller om din gamla DNS-leverantör är kass och är långsam eller går ner ofta.

Generellt skulle jag också säga att den som jagar lägsta möjliga pris på leverantörer sannolikt får betala det i form av nedtid och strul, men om det är för hobbyversamhet eller personligt så kanske det inte gör så mycket. (Jag kanske färgas lite av min egen erfarenhet att jobba med sån här för företag.) Det du har idag är inte extremt eller orimligt dyrt på något sätt. Det är inte gratis att driva en DNS-tjänst på något sätt. Att vissa leverantörer ändå väljer att ge bort det gratis är en ren loss-leader, det är lättare att komma igång med deras tjänster om de har DNS-hanteringen hos sig.

Men om du nu ska göra det så vet du vad du ska göra och varför. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tack!

Tröttnat på One.com eftersom de ändrar i sina abbonemangsuppläg för ofta - och därmed justerar sina priser uppåt!

Skall helt klart ge Inleed.se en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Tack!

Tröttnat på One.com eftersom de ändrar i sina abbonemangsuppläg för ofta - och därmed justerar sina priser uppåt!

Skall helt klart ge Inleed.se en chans.

Och jag har tröttna på både One.com och Loopia och ska ge Inleed en chans också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Njalla rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbbbbaaaaa:

Njalla rekommenderas starkt.

Verkar inte stödja .se