Laptop som kan ersätta stationär för gaming

Permalänk
Medlem

Laptop som kan ersätta stationär för gaming

Hej,

Jag har en stationär dator idag som jag har funderat på att låta bli en server, och i så fall köra enbart en laptop för vardagliga grejjor och gaming. Min stationära har idag bara ett GTX 1070, vilket inte längre är något direkt att slå kullerbyttor över när det kommer till prestanda. Jag gissar att det finns laptops idag som kan springa cirklar runt det kortet när det kommer till gaming.

Min erfarenhet är dock att laptops med grafikkort låter som dammsugare och har ungefär en timmes batteritid, men är detta verkligen fortfarande fallet? Vad borde jag kolla på för att hitta något som är i nivå med mitt stationära kort i prestanda och som samtidigt har lite vettig batteritid?

Väldigt tacksam för tips. Lösningar med externa grafikkort och liknande kan också vara intressant, om det fortfarande är en grej.

Mvh någon som inte köpt en laptop sen 2011

Permalänk
Medlem

Bättre än 1070 är inga problem, men inte prisvärt och skår såklart inte en modern stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bättre än 1070 är inga problem, men inte prisvärt och slår såklart inte en modern stationär dator

Det förstår jag. Och det är egentligen bara grafikkortet som är gammalt, resten av datorn är helt okej snabb. Men en laptop har andra fördelar, exempelvis att den kan hänga med ut i världen och att jag inte behöver sitta vid skrivbordet hela tiden.

Permalänk

Man spelar ju knappast på en laptop utan att ha laddaren i dock, så batteritiden är ju enbart för att surfa isf och det finns det många laptops som har tillräckligt. Att dom låter under gaming är svårt att komma undan men har man hörlurar på sig så är det ju inget som stör (en själv iaf )

Permalänk
Medlem

Så som jag resonerar förr i alla fall är att satsa på mellanklassen kanske 3060-4070 för att dels få okej batteritid, men också smidigare, mindre kylare, lättare, mindre värmeproblem, fläktljud, …

Visst kanske man får köra lägre inställningar/upplösning/skalning, men datorn i sig går att använda även senare

Det första som åldras i alla datorer är ju grafikkortet, och några år senare så är skillnaden mellan 4060 och 4080 långt mindre, ungefär samma spel går att spela på båda, men datorn i sig är långt mer användbar om den slipper släpa på 200w gpu med allt annat som hör till

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på lite reviews och liknande så verkar exempelvis en Lenovo Legion 5 eller liknande vara rätt vettig, men samtidigt så känner jag att jag inte kommer kunna stå ut med fläktljudet, det är helt enkelt för mycket. Bättre att lägga pengarna på ett nyare midrangekort till min stationära och sen bygga en server istället.

Tack för inspelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Efter att ha kollat på lite reviews och liknande så verkar exempelvis en Lenovo Legion 5 eller liknande vara rätt vettig, men samtidigt så känner jag att jag inte kommer kunna stå ut med fläktljudet, det är helt enkelt för mycket. Bättre att lägga pengarna på ett nyare midrangekort till min stationära och sen bygga en server istället.

Tack för inspelen!

Vad har du för specs på din stationära förutom grafikkortet? Om jag skulle uppgradera grafikkortet hade jag iaf köpt det här

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...

Permalänk

Jag inköpte nyss en laptop för 700kr med 1070 för att ha i stugan och köra lite PathOfExile på så man inte missa leaguestarts osv.. Funkar kanon om man drar ner grafiken lite.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem

Steam deck....
Eller en bra gaming laptop på tradera. Man kan få riktigt starka grejer för så lite som 5000 kr.

Permalänk
Avstängd

Ang batteritiden, svaret är ja.

Fläktarna är också, tyvärr.. ja, även om det är en aning högljudd så är det en klar förbättring mot bärbara datorer från 2016 och bakåt.

Håll koll på hur gångjärnen är tillverkade, många tillverkare snålar på denna mekanik och gångjärnen går i sönder om man inte öppnar upp locket från mitten eller båda hörnen på en gång, man ska INTE lyfta upp locket från ena hörnet bara, det tär som fan på mekaniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

.Min erfarenhet är dock att laptops med grafikkort låter som dammsugare och har ungefär en timmes batteritid, men är detta verkligen fortfarande fallet?

Nej, det har hänt väldigt mycket vad gäller ljudnivån på "gaming laptops". Dels kan dagens grafikkort när de inte belastas nå mycket låga effektnivåer, fläktar är tystare, heat pipes är standard etc. Sedan kan det ju vara så att väldämpade hörlurar kan vara en acceptabel lösning för att slippa fläktljudet vid hög belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

laptops med grafikkort låter som dammsugare och har ungefär en timmes batteritid,

Ska man trots allt spela så skulle jag nog koppla in strömsladden.
För surf osv går det fint att köra trådlöst.

Edit: Såg nu att någon hann före

Steam Deck är ju annars rätt bra för spel som når upp till typ PS4 grafik.
Annars de andra handhållna konsol datorerna med windows på.
Jag upplever dock att om man dockar Steam deck så blir det bara snyggt på typ retro spel på en större tv.
Kanske ser snyggare ut på en mindre datoskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Vad har du för specs på din stationära förutom grafikkortet? Om jag skulle uppgradera grafikkortet hade jag iaf köpt det här

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...

5950X med 64 gig ram och några Samsung 980 Pro NVMe-diskar, samt ett 750 eller 850 (kommer inte ihåg exakt) watts Seasonic Focus+ Gold agg.
Kör enbart Linux nu för tiden så jag har faktiskt gluttat rätt hårt på AMD korten!

Skrivet av Lonian:

Ska man trots allt spela så skulle jag nog koppla in strömsladden.
För surf osv går det fint att köra trådlöst.

Edit: Såg nu att någon hann före

Steam Deck är ju annars rätt bra för spel som når upp till typ PS4 grafik.
Annars de andra handhållna konsol datorerna med windows på.
Jag upplever dock att om man dockar Steam deck så blir det bara snyggt på typ retro spel på en större tv.
Kanske ser snyggare ut på en mindre datoskärm.

Har faktiskt funderat hårt på en Steam deck flera gånger, verkar vara grymt najs ändå, och priset känns överkomligt!

Permalänk

Intels nya core ultra cpuer ska ge bra prestanda per watt= lägre ljudnivå.
Har inte bra koll på pris men dom är nog dyra med tanke på hur marknaden för laptops har sett ut.

https://youtu.be/Kk65BbRnzUc?si=R2z-qFpU6pXgWaXP

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med en laptop idag. Mobilen har allt man behöver när man inte är hemma. Och hemma vill man väl endå ha en ordentlig dator om man ska gejma?
Skulle va tvungen att köpa en laptop dock så skulle jag köpt en med 4090, till exempel asus rog zephyrus m16.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Jag fullständigt älskar min steam deck, och jag planerar på att köpa OLED versionen också.
jag har gen1 ryzen notebook med rdna grafik som jag kör geforce streaming på ibland, har testat lite native gaming också men den blir så satans varm för väldigt meh fps.

Men mest är man ju såklart placerad i Arozzi-stolen framför sin 3-skärmade best, 5600X och 3060Ti kombo funkar för allt.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bättre än 1070 är inga problem, men inte prisvärt och skår såklart inte en modern stationär dator

Laptops cpuna står sig faktiskt mot dagens stationära nästan. 13980hx tex presterar bättre än 12900 för stationära. Vilket är helt galet bra.

Dock inte gpu såklart.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Steam Deck är ett självklart köp om lite bärbar gaming är det du är ute efter. Löjligt bra valuta för pengarna, använder min hela tiden!

Jag har gått lite i samma spår som dig. Jag sitter framför en dator 8+ timmar om dagen varje dag då jag jobbar inom IT. Viljan att sätta sig framför datorn och spela när jag kom hem blev mindre och mindre hela tiden.

Till slut bestämde jag mig och sålde mig stationära rigg och köpte mig en laptop. Jag kan varmt rekommendera Razers datorer, de kostar en del men har fina chassin och ser helt normala ut om du bestämmer dig för att ta med den utanför hemmet.

Jag köpte en Razer Book 13 som saknar dedikerat grafikkort, de gånger jag verkligen vill sitta ner och spela framför datorn så har jag löst det genom att koppla den till en extern GPU med hjälp av Thunderbolt, funkar kalas!

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

"Lenovo"-märket är den bästa hemliga laptop med rimlig prissättning som få känner till. Jag äger en. Med RTX 3060, 16 GB RAM.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Viking
Skrivet av bagfalls:

5950X med 64 gig ram och några Samsung 980 Pro NVMe-diskar, samt ett 750 eller 850 (kommer inte ihåg exakt) watts Seasonic Focus+ Gold agg.
Kör enbart Linux nu för tiden så jag har faktiskt gluttat rätt hårt på AMD korten!

Då är det lika bra att köpa nytt grafikkort istället.
7900 XT finns för 9090kr. Billigare alternativ som 6750 XT länkades ovanför.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Vad är syftet med en laptop idag. Mobilen har allt man behöver när man inte är hemma. Och hemma vill man väl endå ha en ordentlig dator om man ska gejma?
Skulle va tvungen att köpa en laptop dock så skulle jag köpt en med 4090, till exempel asus rog zephyrus m16.

Jag köpte en laptop enbart för att ta med till jobbet eller när jag hälsar på min mor med hdmi anslutning för att titta på olika streamningstjänster som Netflix.

Använder den inte för surf eller något annat.

Permalänk
Medlem

Gaming laptops tycker jag faller i en nisch där dom är bra på mycket men inte bäst på något och kompromisserna känns inge vidare för dom förstör det en laptop "ska" vara bra på.

En ROG Ally eller Steam Deck är en mycket bättre gaming maskin och du kan få en arbetslaptop + en Steam Deck för samma peng som en gaming laptop som är meningsfullt kraftfullare än en Steam Deck.

Enda use-caset jag ser för en gaming laptop är att om vi snackar tunga arbetsplatser som kan använda GPGPU så är en gaming laptop ofta "prisvärd" mot en mobil workstation. Men det gäller ju företag.

Är det bara gaming du vill åt så är kombinationen ett OK grafikkort till servern och en Steam Deck bättre investering än gaming laptop, så kan du smälla upp en gaming VM på servern som du kan lira på när du vill ha mer kraft.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte en laptop, men bärbart med möjlighet att göra som en desktop - jag köpte en ROG ALLY och kör på, allt tyngre streamar jag från min PC hemma via Moonlight+Sunshine.. magiskt förutsatt att man har uppkoppling

Permalänk
Medlem

dont köp en billig bärbar om du behöver en & uppgradera den stationära istället

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Beror vad du vill ha igentligen, är liten smidig dator med bra batteritid skulle jag skaffa nått sånt hära.
14 tum
https://www.inet.se/produkt/1975255/lenovo-ideapad-5-pro-14-r...
16 tum
https://www.inet.se/produkt/1975256/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

OBS 14 tum har bara 60 hz medans 16 tum har 120hz skärm.

Är spelande viktigt så varför inte skaffa en gpu docka? Du kan ju faktiskt börja med dit 1070 kort.
780m amd apu som siter i datorn är bland de bästa så du kommer nog kunna lira lite 1080p med den.

Lycka till! Annars kan du alltid joina Apple sidan Kostar bara massor mer

Permalänk
Medlem

Sent svar, och det är kanske några som tycker att detta är lite helgerån

Jag köpte en rätt ok spellaptop nyligen, kraftigare än vad jag behöver, med syftet att köra den på Quiet mode.

Lenovo Legion Slim 5 med RTX4070. Ryzen 7840HS. Jättefin 16:10 skärm. Uppgraderat minne till 32GB, lagt till 4TB hårddisk. Slöseri med kraft? Japp, men den kan köra hyggligt tunga titlar UTAN att låta som när en JAS lyfter.

Mycket nöjd. Kör mest WoW SoD just nu, så för det är datorn overkill. Men jag kan spela utan att bli döv - och bära datorn med mig vid behov.

Cities Skylines II får man ställa ner lite, men det finns ju knappt nån dator som kan köra det smidigt. Och jag har idag köpt Enshrouded och PalWorld, så nu kanske kraften kommer till nytta.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

I fyndtråden tipsas om 144 Hz 15,6" gaminglaptop med RTX 3060-grafik för 8kkr om man stoppar i mer RAM så är det säkert okej. Men det fins ju avsevärt bättre datorer om man köper något dyrare.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Kör asus G18 med 13900hx och 4080 . Om man spelar med silent profilen är datorn tyst . Så tyst så jag kan sitta vi skrivbordet i sovrummet medans sambon sover . Men aktiverar man balans eller prestanda profilen så låter den som en robot dammsugare i mer krävande spel. Vant med att köra med silent profilen lite mindre prestanda men klarar av alla spel hittills lägre ljudnivå och energi förbrukning och lägre temps . Datorn har 3 fläktar och hela baksidan är en kylfläns samt 2 mindre på sidorna tror det gör mycket då den är svalare och tystare

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)