Veckans fråga: Hur ofta jobbar du hemma?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur ofta jobbar du hemma?

Sedan pandemin har hemmajobb blivit en större företeelse hos arbetsgivare runt om i landet. Hur många dagar i veckan brukar du jobba hemma?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad fick er att ha 5 dagar _och_ alla som alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vad fick er att ha 5 dagar _och_ alla som alternativ?

Kan ju faktiskt jobba mer än 5 dagar i veckan 🙂

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Kan ju faktiskt jobba mer än 5 dagar i veckan 🙂

Sjävklart, men jag antar att du förstår det förvirrande i valen av svar.

Permalänk
Medlem

Kan vi få lite historik från de här undersökningarna? Vore intressant att se hur det var för ett år sedan etc.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vore det inte så trist att inte ha arbetskamrater omkring sig så hade jag jobbat hemma oftare, men nu snittar jag nog runt 2 dagar hemma och resten på kontoret.
Det viktigaste för mig är att ha flexibiliteten att jobba när och var jag vill.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur veckan ser ut i form av arbete och privatliv. Men brukar bli 1-2 dagar hemma och resten på kontoret.
Har såpass nära att pendling inte är ett problem och jag råkar gilla mina kollegor.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma 1 till 2 dagar i veckan.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

100% hemma sedan 2018. Utan tvekan det bästa som hänt mig. Friheten att kunna sitta var jag vill är fantastisk. Somrar på landstället och mörka vinterdagar i soffan är bra mycket skönare än evinnerliga tunnelbaneresor till ett stökigt kontor. För att inte tala om all tid som sparas in i form av restider. Att jag dessutom sparar i pengar på kollektivtrafik, luncher och liknande är bara en bonus.

Nackdelar? Möjligen har löneutvecklingen påverkats negativt och möjligheterna att klättra i karriärsstegen blivit färre. Men jag jobbar för att leva, inte tvärtom.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Jobbar i runda slängar noll dagar hemma då det är lite svårt att ta hem jobbet på grund av att jobbet är ganska så beroende av att det finns vatten under kölen!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Så många det går. Åker kanske in en handfull gånger per år när det är AW eller så, men verkligen så sällan som möjligt. Vaknar med datorn brevid sängen, om inget biologiskt är i vägen så har jag morgonmöte utan att ta av mig täcket

Permalänk
Medlem

2 dagar hemma varje vecka, hade gjort det mer men det är maxet på jobbet.
Är inte som att jag hatar att åka in till jobbet men skönt att sitta helt ostörd hemma och lyssna på musik i högtalare istället för in-ear lurar

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Är på kontoret någon gång varannan eller var tredje månad. Är anställd hos ett dotterbolag till en Österrikisk koncern, och jobbar direkt mot ett av deras team, så har inte så mycket koppling till dotterbolagets andra anställda i Skandinavien.

Visst att synen på hemmaarbete ändrats rätt rejält sedan covid, men hade inte väntat mig att det skulle vara ungefär lika många som (nästan) aldrig är på plats som de som alltid är på plats

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Beror också på hur dagarna ser ut. Ska jag ändå bara sitta i möten 8-17 så tjänar jag inget på att vara på kontoret - jag kommer inte att träffa någon i teamet ändå.
Just nu 2-3 dagar i veckan från kontoret beroende på hur dagarna ser ut.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Så mycket som jag kan.

Jag hoppas på att det blir mer vanligt med hemarbete i framtiden för fler arbeten. Detta av flera orsaker.
T.ex har jag hus på landet som i princip inte är värda ett skit, då det är så ont om jobb i närheten. Att sälja dem med alla utgifter för lantmäteri, dra egen el etc kostar nästan lika mycket som jag typ får för huset.
Dessa orter bara blir sämre för varje år, att fler jobbar hemifrån är något som kan göra dem mer attraktiva. Att leva i en liten ort med naturen kan vara trevligt, att lägga kanske 25h på resa till och från jobbet varje vecka gör att många avstår.

Permalänk
Medlem

Tyvärr bara 2 dagar då chefen satte en begränsning för nån månad sen av nån luddig anledning. Men många är ju extroverta och behöver visst gemenskapen medans en annnan trivs bäst i lugn och ro hemma. Men önskas mindre produktivitet så visst...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Skulle säga 2-4 dagar i veckan i snitt beroende på antal möten som kräver fysisk närvaro samt väderförhållande (har ca 3 mil till kontoret).

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk
Medlem

Har ett lite hemmakontor, hyr en mindre lokal som ligger samma hus som jag bor i ( Hyreskasern) som ligger längs tunnelbanan gröna linje västradel. Sitter hellre hemma och jobba emot kunden maskin på distans än åker iväg.Visst ibland måste man åka ivåg.. Batman har sin grotta och jag har min mans grotta / hemmakontor.

Permalänk
Medlem

Har varit på kontoret en dag i år (började jobba 2024.01.02 efter julledigheten) så ja, på senare tid har det blivit väldigt mycket hemmakontor. I höstas var jag på kontoret kanske en dag i veckan i snitt.
Det är mest för att det är krångligt med logistiken just nu- minste sonen går på dagis så att jag måste i princip ta bilen.

Jag föredrar att åka in till kontoret. När saker är tillbaka till det "normala" kommer jag nog i snitt jobba hemma två dagar i veckan tror jag. Hoppas på att han ska få en plats närmare efter sommaren.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det har gått från fyra dagar i veckan hemma till en dag i veckan Men men, det är inte jag som bestämmer så det är bara att rätta sig in i ledet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Jobbar i runda slängar noll dagar hemma då det är lite svårt att ta hem jobbet på grund av att jobbet är ganska så beroende av att det finns vatten under kölen!

Skaffa ett större badkar?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Jobba hemma vad är det? 😂
Jobba hemma är för ❄

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av MatsDahlgren:

Skaffa ett större badkar?

Jag gillar hur du tänker!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Sällan. Föredrar att jobba från kontoret, men ifall man är lite snuvig eller liknande så händer det, såklart.

Permalänk

I wish..

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Tvingas in till huvudkontoret en dag om året när det är Kick-Off. Har fått jobba hemma sedan pandemin. Lyckligt lottad med bra chefer som förstår och lyssnar på sina anställda.

Permalänk
Medlem

Runt 4 dagar i veckan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Vi ska vara inne på kontor tre dagar i veckan och ledningen ärnumera rätt hårda på det. Vet kollegor som fått åka in på en fredag trots att resten av avdelningen är hemma.

Men för oss som sitter på kontor på en annan ort så påverkas vi inte. Vi är inne när vi vill och har aldrig kontakt med ledningen, utan bara APO. Jag är inne minst tre dagar för jag tycker det är miserabelt att sitta hemma. 20 minuters pendling dörr till dörr, inga byten.

Permalänk
Medlem

Är på kontoret 2-3 dagar i månaden, resten hemma.

Permalänk
Medlem

Oftast på kontoret, men är det urkasst så är det hemma eller om något annat dyker upp så är det flexiblare att jobba hemma.
Kanske 2 dagar i månaden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14