SweClockers bästa viking vinner 23 000 kronor i proffsgrafik från PNY

Permalänk
Medlem

För den som är nyfiken finns det mer "bakom kulisserna"-material och länkar till bilder i hög upplösning på själva bidragssidan:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1704871-tavling-render...

Permalänk
Medlem

Bidrag 2: Så många fina easter-eggs i den blandat med riktig "world building", personen i bilden är ju helt förankrad i världen med olika uppdrag och problem som fått knasiga lösningar. Andra bilder kanske är mer estetiskt tilltalande, men nivån på detta bidrag ger en hopp om nästan en hel serie i något slag då man märker att skaparen måste ha mer att bjuda på.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av Dedo:

Vet ej om jag ska ta det som en komplimang eller inte

Här är några progress pics för den nyfikne iallafall. Skapat av mig (svär jag är inte en AI)

Det låter misstänkt likt hur ChatGTP skulle svarat på frågan, och de där bilderna hade en AI kunnat generera. Kan du bevisa för oss att du är en riktig person?

(känns inte en regel mot AI-genererat för övrigt som en förlegad regel? "Vi har ett nytt verktyg som kan höjja effektiviteten men vi ska alla köra med handikapp av någon anledning")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

(känns inte en regel mot AI-genererat för övrigt som en förlegad regel? "Vi har ett nytt verktyg som kan höjja effektiviteten men vi ska alla köra med handikapp av någon anledning")

(känns inte en regel mot doping för övrigt som en förlegad regel? "Vi har ett nytt medel som kan höja prestationen men vi ska alla köra med handikapp av någon anledning")

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Gillade verkligen bidrag 5 söt design

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

(känns inte en regel mot AI-genererat för övrigt som en förlegad regel? "Vi har ett nytt verktyg som kan höjja effektiviteten men vi ska alla köra med handikapp av någon anledning")

Det här är en tävling i att skapa, inte i att lägga en beställning på en bild hos en discord-bot Personer som ”skapar” med midjourney skapar lika mycket som folk som beställer från foodora lagar mat.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Skrivet av backlulund:

Tror bestämt att det dolde sig liten star wars referens på 3an också, ser ut som två AT-AT i snö där.

bb8 också

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

(känns inte en regel mot doping för övrigt som en förlegad regel? "Vi har ett nytt medel som kan höja prestationen men vi ska alla köra med handikapp av någon anledning")

Skrivet av KTZN:

Det här är en tävling i att skapa, inte i att lägga en beställning på en bild hos en discord-bot Personer som ”skapar” med midjourney skapar lika mycket som folk som beställer från foodora lagar mat.

Varför inte dra gränsen för tekniska hjälpmedel vid att mejsla run-stenar. Allt över det är ju fusk i jämförelse? Gränsen är uppenbarligen godtycklig

Spännande att ett teknikforum är teknik-fientligt. Den inställningen har inte varit framgångsrik de senaste 12 tusen åren och det lär inte ändra på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Varför inte dra gränsen för tekniska hjälpmedel vid att mejsla run-stenar. Allt över det är ju fusk i jämförelse? Gränsen är uppenbarligen godtycklig

För dig kanske.

Men det står dig fritt att starta ett eget forum, eller egen sajt, och där hålla en tävling där det är fritt fram att använda vilka metoder som helst.

För mig, och säkert många andra, är skillnaden enorm mellan att för hand skapa nåt och att bara skriva in några ord i en robottjänst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men det står dig fritt att starta ett eget forum, eller egen sajt, och där hålla en tävling där det är fritt fram att använda vilka metoder som helst.

För mig, och säkert många andra, är skillnaden enorm mellan att för hand skapa nåt och att bara skriva in några ord i en robottjänst.

"Jag la mkt energi på att lära mig så personer som använder ett betydligt mer effektivt sätt ska motarbetas."

Off topic: Jag trivs bra här tack ändå för ditt vänliga förslag att personer som inte delar dina åsikter inte ska uppehålla sig på Sweclockers. Får jag kanske lika vänligt föreslå att om du har så svårt för åsikter som skiljer sig från dina egna att du följer ditt eget råd? Det bör vara mer framgångsrikt för dig.

On topic; Spännande att se hur olika folk tänker och att man kan vara så bergsäker på att man har någon slags objektiv sanning på sin sida. Dina resonemang ligger i linje med folk som var emot "datorgenererad" musik för att det inte var "riktig" musik?

Permalänk
Medlem

Just den här tävlingen var ju nischad till att skapa något i ett 3d-program. Kreatörer som är duktiga på att skriva textprompter för att generera AI-bilder fick inte vara med. Men det fick inte heller kreatörer som är duktiga på att måla i 2d-program eller t.ex. med riktig olja på duk... inte ens konstnärer med mejsel och sten fick vara med.

Vill man vara med så är det väl bara att acceptera reglerna som har satts upp av tävlingsskaparen? Det kanske anordnas en annan tävling med andra regler en annan gång, då andra typer av kreatörer får chans att visa vad dom går för.
Det handlar inte om att vara fientligt inställd till varken ny eller gammal teknik.

Men det kan ju vara värt att nämna att det inte hade varit möjligt att skapa något ALLS m.h.a. AI utan alla fantastiska konstnärers verk som AI:n har lånat och tränat upp sig på. Men det kanske de flesta har klart för sig vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Varför inte dra gränsen för tekniska hjälpmedel vid att mejsla run-stenar. Allt över det är ju fusk i jämförelse? Gränsen är uppenbarligen godtycklig

Spännande att ett teknikforum är teknik-fientligt. Den inställningen har inte varit framgångsrik de senaste 12 tusen åren och det lär inte ändra på sig.

Fast du gör ju inget jobb när du använder en generativ ai? Du säger ju bara åt den vad den ska försöka mosa ihop av allt material den tittat på och sen försöker den göra en bild av det. När du använder Photoshop, en mejsel och sten, Blender etc behöver du ju fortfarande göra jobbet och ta massa små och stora beslut hela tiden som leder till att du skapar nåt med någon slags avsikt och intention, eftersom du själv tar alla beslut hela vägen och jobbar mot ett slutmål.

Alla de fantastiska bidragen i den här tävlingen har mer själ än vad en ai någonsin kommer kunna generera fram, för en ai har inga känslor som den vill förmedla och det är en grundbult i skapande.

Verktyg som använder ai av olika slag tror jag absolut kommer kunna vara till stor nytta i såna här fall, typ förbättrad brusreducering av 3d-renderingar, men när det kommer till att hoppa över hela den mänskliga inputen i skapandet som man gör med generativ ai försvinner allt det fina och mänskliga.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Skrivet av KTZN:

Fast du gör ju inget jobb när du använder en generativ ai? Du säger ju bara åt den vad den ska försöka mosa ihop av allt material
(...)
när det kommer till att hoppa över hela den mänskliga inputen i skapandet som man gör med generativ ai försvinner allt det fina och mänskliga.

Ingen vet så klaret men jag skulle tro det blir tvärtom mot vad du säger. Det kommer bli mer mänskligt eftersom du kan lägga nästan all din tid på att vara kreativ, tänka fram och finmejsla dina idéer, snarare än att lägga merparten på det manuella arbetet.

Varför är en oljemålning mer detaljerad än en runsten? För att det är ett mer lättarbetat material. Samma logik ger att med AI som stöd kommer bilder etc givet en viss tid nerlagd kunna ha mer kvalitet, inte mindre. Den kommer ha så mkt eller lite själ som du valde att lägga ner på den.

Blev koden du skriver mindre bra per arbetad timme när kompilatorer kom och avlastade det mest manuella steget och lämnade dig mer tid till att skriva kod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Ingen vet så klaret men jag skulle tro det blir tvärtom mot vad du säger. Det kommer bli mer mänskligt eftersom du kan lägga nästan all din tid på att tänka fram och finmejsla dina idéer, snarare än att lägga merparten på det manuella arbetet.

Varför är en oljemålning mer detaljerad än en runsten? För att det är ett mer lättarbetat material. Samma logik ger att med AI som stöd kommer bilder etc givet en viss tid nerlagd kunna ha mer värde, inte mindre. Den kommer ha så mkt eller lite själ som du valde att lägga ner på den.

Blev koden du skriver mindre bra per arbetad timme när kompilatorer kom och började avlastar det mest manuella steget och lämnade dig mer tid till att skriva kod?

Det är i det manuella arbetet det mänskliga och personliga syns och som skapar nåt slags värde. Penseldragen och färgvalen hos en tavla av Monet jämfört med Picasso är väldigt olika och det kommer ju från hur dom vill och kan uttrycka sig, och det är det som gör deras tavlor så speciella och unika. En bild från en ai som försöker göra nåt i samma stil som någon av dom har ju inget värde alls, och hade ju inte ens kunnat skapa den bilden från början om inte dom funnits och målat sina tavlor.

Förstår inte riktigt vad du menar med oljemålning vs runsten dock? Den ena är ju inte bättre än den andra, det är ju helt olika saker?

Och kompilatorjämförelsen är också lite konstig. En kompilator ska väl inte försöka göra en tolkning av vad du skrivit utan bara översätta till annan typ av kod, och där finns det ju tydligt rätt eller fel helt utan plats för tolkningar? Det finns ju inget rätt eller fel när det kommer till konstnärligt uttryck, utan det grundar sig ju i vad personen vill förmedla och vad dom tycker och känner.

Att spara tid och göra saker mer effektivt är jag inte emot, men när man sparar tid genom att optimera bort den mänskliga delen av skapandet tycker jag det blir väldigt tråkigt och det är en utveckling som jag inte tror är positiv i längden.

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Jag trodde att man själv skulle göra alla 3d modeller som användes i bidraget. Men det kan vara en miss från min sida...

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med på debatten som pågår just nu med om att använda AI eller inte. Trodde tävlingen rätt enkelt beskrivet var med 3D skapande utan inblandning av AI. Då spelar det väl egentligen ingen roll vilken nivå av AI man använt sig av, utan allt som inte är skapat själv i 3D är utanför tävlingsreglerna? Att framtiden inom skapande är med hjälp av AI och smarta mjukvaror är väl inget snack om. Men det är ju en helt annan diskussion, och en helt annan tävling?
#Förvirrad

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

(känns inte en regel mot AI-genererat för övrigt som en förlegad regel? "Vi har ett nytt verktyg som kan höjja effektiviteten men vi ska alla köra med handikapp av någon anledning")

PNY som anordnar tävlingen får ha vilka regler de vill?

När AMD bland annat hade en tävling där man kunde vinna ett grafikkort med Starfield-tema så var AI-genererade bilder okej.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

PNY som anordnar tävlingen får ha vilka regler de vill?

Har någon ifrågasatt deras rätt att utforma tävlingens regler? Det har jag inte sett.

För egen del lyfter jag
1. Det intressanta i att teknikföretaget i sitt PR-arbete vill profilera sig som att vara mot ett av de enskilt största tekniska genombrotten på länge.
2. Det spännande i att folk ser att det skulle vara något helt annat att vara en konstnär om man använder en viss mängd tekniska hjälpmedel eller en annnan mängd.
3. Jag ifrågasätter rimligheten i det implicita påståendet att ju mer arbetstimmar som går åt till att skapa ett konstverk desto mer "själ" och konstnärlig höjd har det, per automatik.

Om folk tillåts diskutera utan att det sägs innebära att man "säger att någon inte får" så leder det till ett bättre forum klimat och på sikt värde för alla? Eller måste vi alla ha samma åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seandaman88:

bb8 också

Ja titta där ja.

Permalänk
Medlem

Tycker inet gubben påminner om Tobias Billström 😂

Permalänk
Medlem

Stort grattis och mycket nöje med det nya kortet!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

grattis, vad bra att veta att man får ha flera bidrag

Permalänk
Medlem

Grattis! En värdig vinnare. Det estetiskt mest fulländade av bidragen och det jag själv röstade på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bästa bidraget vann! Grattis!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Stort tack alla ni som röstat! Det glädjer mig att ni snappade upp mina rätt torra lustigheter. Men det som gör mig mest glad är att ni har röstat fram lite hopp om yrket 3d-grafiker. Jag har varit lite deppig JUST med tanke på att AI förmodligen kommer ta över branschen snart. Ni har visat att ni värdesätter och uppskattar tanken och jobbet bakom, och att det förhoppningsvis dröjer några år till innan AI förstår humor och kan ha en poäng och lägga en mänsklig touch på sina verk.
Men när den kan det så önskar jag alla duktiga prompt-skrivare där ute lycka till i framtida ai-tävlingar!

/Andreas

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@andykarn Stort grattis!
Hoppas GPU:n ska få smaka på många renderingslaster! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av andykarn:

Stort tack alla ni som röstat! Det glädjer mig att ni snappade upp mina rätt torra lustigheter. Men det som gör mig mest glad är att ni har röstat fram lite hopp om yrket 3d-grafiker. Jag har varit lite deppig JUST med tanke på att AI förmodligen kommer ta över branschen snart. Ni har visat att ni värdesätter och uppskattar tanken och jobbet bakom, och att det förhoppningsvis dröjer några år till innan AI förstår humor och kan ha en poäng och lägga en mänsklig touch på sina verk.
Men när den kan det så önskar jag alla duktiga prompt-skrivare där ute lycka till i framtida ai-tävlingar!

/Andreas

Stort grattis @andykarn!

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Stort grattis @andykarn!

Grattis till vinnaren 🎉

Rösterna ärfortfarande dolda, öppna gärna upp rösterna för jag är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Grattis till vinnaren 🎉

Rösterna ärfortfarande dolda, öppna gärna upp rösterna för jag är nyfiken.

Jag håller med., öppna upp röstningen. Skulle vara kul att se.