Kinesiska företag bygger PCI-Expresskort med Ada Lovelace-kretsar för bärbara

Permalänk
Melding Plague

Kinesiska företag bygger PCI-Expresskort med Ada Lovelace-kretsar för bärbara

De bärbara varianterna av Nvidias RTX 4080 och 4090 har börjat dyka upp i fullstora grafikkort för stationära datorer i Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Från artikeln: "Ett annat uppenbart problem är att de inte täcks av Nvidias egna garanti."

Har jag missat något? För om jag köper ett kort med en Nvidia-GPU från t.ex. Asus, så täcks jag väl inte av någon garanti från Nvidia:s sida väl? I min dator sitter ett Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix GS 8GB, jag hade aldrig kommit på tanken att försöka kontakta Nvidia om något var fel på kortet.

I så fall förefaller det inte som ett "problem". På den punkten skiljer sig inte de här korten från valfritt grafikkort med Nvidia-GPU som inte är ett Founders-kort, därför känns inte det som ett rimligt argument.

Däremot finns det ju så klart många andra bra anledningar att inte köpa de här korten, t.ex. att du behöver använda hackade drivrutiner och att Nvidia inte aktivt supporterar den här sortens konfiguration (men det är inte samma som en garanti).

Hur som helst är det uppenbart att de här korten existerar för att någon driftig tillverkare kommit på att de kan sälja ett "4090" billigare genom att använda en laptopkrets. Det i sig är i alla fall delvis Nvidias eget fel som använder vilseledande produktnamn i deras laptopserier.

Själva lurendrejeriet börjar i att ett 4090 för laptops inte alls är samma prestandamässigt som ett 4090 för desktop. Den som köper en laptop med ett 4090 i tron att de får samma prestanda som en desktop med 4090 blir vilseledd av Nvidia själva. Enda skillnaden här är att Nvidia inte har sanktionerat att sätta den här GPU:n på ett PCIe-kort så att man kan luras med desktops också.

Om något är de kinesiska tillverkarna här är någolunda mer ärliga än Nvidia själva som faktiskt listar GPU:n som "4090M" eller "4080M" som inte är Nvidias egna officiella namn på det hela, de skulle kunnat kalla dem för "4090" och "4080" istället. Jämför med första bästa gaming-laptop på Webhallen som jag klickade fram som säljs med ett "NVIDIA GeForce RTX 4080" utan någon närmare specifikation att det är en mobilkrets. Där hade det varit rakare om den hetat 4080M eller liknande, precis som dessa kinesiska tillverkare benämnt den.

Hur som hest, jag kan tänka mig att den huvudsakliga marknaden här är mindre nogräknade tillverkare som vill tillverka kompletta datorer med ett "4090" i, och precis som laptoptillverkare "glömma" att berätta att det är en mobilversion av kretsen med mycket lägre prestanda, och löskortsförsäljningen bara är en sidogrej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Från artikeln: "Ett annat uppenbart problem är att de inte täcks av Nvidias egna garanti."

Har jag missat något? För om jag köper ett kort med en Nvidia-GPU från t.ex. Asus, så täcks jag väl inte av någon garanti från Nvidia:s sida väl? I min dator sitter ett Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix GS 8GB, jag hade aldrig kommit på tanken att försöka kontakta Nvidia om något var fel på kortet.

Oklart hur garanti fungerar i Kina, men antar att det har med B2B-garantin att göra. Dvs. är det fel på kretsen måste den kinesiska producenten betala själva alt. ignorera kunden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Så killen som köpte ett konstigt 4090 på ebay var inte alls lurad, han använde bara fel drivrutiner.
(Sätter man på trefläktarskylare ser de seriösare ut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Så killen som köpte ett konstigt 4090 på ebay var inte alls lurad, han använde bara fel drivrutiner.
(Sätter man på trefläktarskylare ser de seriösare ut)

Det är inte alls omöjligt att du har rätt, hans ’felaktiga’ 4090 med 4080-gpu kanske bara var 4090M-desktop

Permalänk
Medlem

EDIT: Morgontrött som jag var så tittade jag på fel kort. Dock spännande att även 30-serien hade dessa "m-kort"

Jag kollade lite snabbt priserna på dessa kort då jag inte har någon aning om vad "billigt" betyder:
3070m - 3700-3900kr
3080m - 7400-7800kr
3090m - Inte lyckats hitta pris ännu.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Hmm.. med bra drivrutiner, hur skulle ett "3090m" som dom här prestera ca?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag kollade lite snabbt priserna på dessa kort då jag inte har någon aning om vad "billigt" betyder:
3070m - 3700-3900kr
3080m - 7400-7800kr
3090m - Inte lyckats hitta pris ännu.

30? är det inte 40-serien som diskuteras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

30? är det inte 40-serien som diskuteras?

Tack för att du korrigerade min morgontrötthet! Du har helt rätt

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SCORPIUS:

Hmm.. med bra drivrutiner, hur skulle ett "3090m" som dom här prestera ca?

När jag testade MSI:s värstinglaptop presterade det inbyggda 4090 typ som ett stationärt 4070 Ti.
På min arbetsdator sitter ett mobilt 3080 Ti som är typ i nivå med ett stationärt 3070.

Det skiljer något mellan generation till generation hur kompetenta de är men generellt är väl high end modellerna på laptop i nivå med övre mellanklassen på stationära sidan. Det är då förutsatt att de har den fetare strömbudgeten vilket senaste åren varit runt 175 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

När jag testade MSI:s värstinglaptop presterade det inbyggda 4090 typ som ett stationärt 4070 Ti.
På min arbetsdator sitter ett mobilt 3080 Ti som är typ i nivå med ett stationärt 3070.

Det skiljer något mellan generation till generation hur kompetenta de är men generellt är väl high end modellerna på laptop i nivå med övre mellanklassen på stationära sidan. Det är då förutsatt att de har den fetare strömbudgeten vilket senaste åren varit runt 175 W.

Men om strömbudgeten låsas upp till, låt oss fantasiera, till 275W kommer produktiviteten att bli bättre? Hur mycket bättre? (Med förutsättningen att man fixar bättre kylning förstås)

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar tanken på ett scenario som aldrig blev av där barebone laptops blev populära för runt 15 år sedan och man som kund (relativt) enkelt kunde byta och uppgradera MXM-baserade mobila grafikkort, eller en än bättre standard för den delen, där man även kunde ha monterat dessa i en PCI-e adapter och använt i exempelvis en stationär dator.

Blev aldrig av eller lär aldrig bli, förutom inofficiellt i Kina möjligen då, men entusiasten i mig tilltalas av något sådant. Grafiklösningen är det som åldras snabbast på en spel-laptop och sällan den går att byta.

Skrivet av CrispVanDahl:

När jag testade MSI:s värstinglaptop presterade det inbyggda 4090 typ som ett stationärt 4070 Ti.
På min arbetsdator sitter ett mobilt 3080 Ti som är typ i nivå med ett stationärt 3070.

Det skiljer något mellan generation till generation hur kompetenta de är men generellt är väl high end modellerna på laptop i nivå med övre mellanklassen på stationära sidan. Det är då förutsatt att de har den fetare strömbudgeten vilket senaste åren varit runt 175 W.

Lite lurigt det där med mobila grafikkretsar och TDP. Min Asus ROG-laptop med ett 3070Ti är versionen med 150W TDP men finns även här modeller med lägre TDP som också presterar sämre. Och ibland kan de som brandas som 3060 (Ti? var ett tag sedan jag kollade) vara snabbare än 3070/3070Ti med lägre TDP.

För att inte tala om Q-max.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...