Permalänk
Medlem

Hade jag varit 12-13 år hade jag nog varit fast!

Permalänk
Medlem

Var egentligen för gammal för Pokémon när det slog igenom, men har de senaste åren byggt upp en relation till den världen tack vare barnens spelande/filmer/leksaker. Och eftersom kidsen i vanliga fall brukar köra Fornite för fulla muggar tänkte jag att de skulle gilla denna kombo. Även om det egentligen är lite för svårt för den yngste även på casual så visade det sig stämma.

Mitt eget intryck är att spelet var oförskämt charmigt, även om detta i grunden är oerhört långt från min ordinarie kopp te. Kan ändå se mig själv köra någon timme då och då under våren. Kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

På vilket sätt är Ark en flopp? 16 miljoner sålda kopior enligt Steamdb och det är ju bara Steam.

Nästintill varenda Pal är ju baserad på en Pokémon eller Digimon.

Tänkte på fel Ark my bad!

Vet inte riktigt hur jag tänkte, helt ärligt 🤷
Det tråkiga med Ark dock är att dom tar betalt igen för att släppa "samma" spel.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Fem Miljoner men ingen verkar spela spelet där bara 6% har fångat fler än 20 pals och bara 0.1% fler än 50. Spelet hade ju ingen marketing alls innan släppet heller utan en massa streamers som började spela det, samtidigt. Spelet påminner löjligt mycket om Ark dessutom. Frågan är hur mycket innehåll de rakt av kopierat/stulit när det kommer till alla pals och hur länge det här spelet kommer vara populärt. Ger det en månad. Väldigt lite originellt innehåll i spelet.

ca 2m spelare på steam, ca 1m på epic och runt 600 på xbox/gamepass samtidigt idag. så 3.6m? rätt bra för 2dagar gammalt spel.
sedan inspriation från andra spel eller inte, det är dunder popis och extremt rolig content på youtube/tiktok/twitch och som socialt spel likt minecraft med inspiration från ark/rust/zelda och andra, frågan är varför fanns detta inte innan? unikt på flera vis.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

ca 2m spelare på steam, ca 1m på epic och runt 600 på xbox/gamepass samtidigt idag. så 3.6m? rätt bra för 2dagar gammalt spel.
sedan inspriation från andra spel eller inte, det är dunder popis och extremt rolig content på youtube/tiktok/twitch och som socialt spel likt minecraft med inspiration från ark/rust/zelda och andra, frågan är varför fanns detta inte innan? unikt på flera vis.

Unikt på vilka sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Unikt på vilka sätt?

Jag har inte själv spelat det, men jag föreställer mig att det är unikt på det sätt att det har kryssat i alla boxar för vad spelare blir fångade av. De har tagit flera populära spel och slagit ihop det i ett paket.

Bygga som i Fortnite
Arstyle som i Zelda
Gulliga djur som i Pokemon
Öppen värld
Spela med vänner

Permalänk
Medlem

Pokemon var kul typ när man var typ 9 och det inte fanns nåt annat på lördagsmorgonen.

Pass för min del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Unikt på vilka sätt?

Du bygger väl upp en "arme" av pokemons (Pals) och använder dessa för att skaffa resources, strida etc. Det är definitivt unikt även om de uppenbart hämtat inspiration från alla möjliga håll och kanter men spelidén är unik

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tänkte på fel Ark my bad!

Vet inte riktigt hur jag tänkte, helt ärligt 🤷
Det tråkiga med Ark dock är att dom tar betalt igen för att släppa "samma" spel.

De som fick mig o köpa ark igen (ascended) var det faktum att man nu får med samtliga DLC's inkluderat i priset, och jag köpte aldrig någon DLC till vanliga ark så på det sättet kändes det ändå värt det.

Palworld är för övrigt typ det bästa sedan korv med bröd. Ska bli kul att se hur det är efter 50 timmar istället för 5, men jag har stora förhoppningar.

Skrivet av frong:

Ändå massa i tråden som verkar tycka det är misslyckat...

Inget spel för mig men min sambo älskar det. Hon bryr sig inte om quests/missions utan springer runt och fångar lite saker... bygger lite... kollar på 'gulliga' pals, etc.

Tror den största skillnaden är att reviews på steam är folk som faktist köpt och provat spelet, folk i tråden här sitter bara och tycker saker utifrån en trailer eller förutbestämda åsikter

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan inte flytta en bas riktigt så enkelt som man hade hoppats. Enklast är att du lvlar upp din bas till åtminstone lvl 9 (eller va det nu är) så du låser upp en till bas. Därefter kan du teleportera mellan baserna genom Palbox och på så vis flytta över allt.

Grymt svar, tack! Är level 11 men måste kolla igen om jag kan bygga en ny bas.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Pokemon var kul typ när man var typ 9 och det inte fanns nåt annat på lördagsmorgonen.

Pass för min del!

Tur att detta inte har med Pokemon att göra då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Tur att detta inte har med Pokemon att göra då

Tycker nästan det är sött hur så många så hårt verkar förneka att det här inte är Pokemons. Visst att det inte är samma namn eller EXAKT samma design som Pokemons, men det är ju fortfarande helt klart Pokemons. Sen om det är ett problem eller inte är väl en annan femma.

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt spel!
Ovanligt att early access fungerar så här bra nuförtiden.
Spelat snart 20 timmar och är bara i början.
Ni som tror detta spel är för barn borde faktiskt testa innan ni skriver så.
Annars spela med era barn, kan säkert ha väldigt roligt ihop!

Bara hoppas utvecklarna kommer vara aktiva för detta spel har potential att bli väldigt bra.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har inte själv spelat det, men jag föreställer mig att det är unikt på det sätt att det har kryssat i alla boxar för vad spelare blir fångade av. De har tagit flera populära spel och slagit ihop det i ett paket.

Bygga som i Fortnite
Arstyle som i Zelda
Gulliga djur som i Pokemon
Öppen värld
Spela med vänner

Bygga, som i fortnite? Va? Så du kan springa runt och bygga torn som i fortnite i realtid samtidigt som du slåss? Eller tog du fortnite för att det var det första spelet som du tänkte på? Av det jag spelat så är byggandet en seg process mycket mer så än i tex Ark. Bara att bygga en liten sheep pen tar typ 20 sekunder och du måste stå stilla och hålla ned E eller F.

Allt du nämnt kan ju sägas om Ark rent generellt. Så med andra ord är det ingenting som faktiskt är unikt med Palworld.

Skrivet av Gurrrra:

Tycker nästan det är sött hur så många så hårt verkar förneka att det här inte är Pokemons. Visst att det inte är samma namn eller EXAKT samma design som Pokemons, men det är ju fortfarande helt klart Pokemons. Sen om det är ett problem eller inte är väl en annan femma.

Helt klart folk som förnekar för de har lagt ut €30 på spelet och vill såklart kunna fortsätta spela det innan Nintendo gör en djupdykning och jämför meshes likt det vissa redan har gjort på Twitter. Om Nintendo hittar något så är det bye bye för spelet.

Skrivet av plajton:

Du bygger väl upp en "arme" av pokemons (Pals) och använder dessa för att skaffa resources, strida etc. Det är definitivt unikt även om de uppenbart hämtat inspiration från alla möjliga håll och kanter men spelidén är unik

Du bygger en arme av varelser i Ark också, som du även använder för att farma resurser. Unik ide? Nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Bygga, som i fortnite? Va? Så du kan springa runt och bygga torn som i fortnite i realtid samtidigt som du slåss? Eller tog du fortnite för att det var det första spelet som du tänkte på? Av det jag spelat så är byggandet en seg process mycket mer så än i tex Ark. Bara att bygga en liten sheep pen tar typ 20 sekunder och du måste stå stilla och hålla ned E eller F.

Allt du nämnt kan ju sägas om Ark rent generellt. Så med andra ord är det ingenting som faktiskt är unikt med Palworld.

Det som är annorlunda till skillnad från Ark är att du kan sätta dina Pals att automatiskt göra jobb åt dig i din bas, samla material, bygga nya byggnader, crafta items i dina workbenches osv. vilket gör att saker går snabbt att göra när du har byggt upp din bas lite. Allt eftersom du fångar nya pals så låser du upp ny funktionalitet för din bas då de genererar olika resurser eller gör olika jobb.

Annars är bygg systemet typ exakt samma som i ark och flesta andra survival sandbox spel.

edit: Ja du använde dinos för att samla materialen snabbare i Ark med, men du kunde inte automatisera hela din bas på samma sätt. De har tagit det steget betydligt längre än vad Ark gjorde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det som är annorlunda till skillnad från Ark är att du kan sätta dina Pals att automatiskt göra jobb åt dig i din bas, samla material, bygga nya byggnader, crafta items i dina workbenches osv. vilket gör att saker går snabbt att göra när du har byggt upp din bas lite. Allt eftersom du fångar nya pals så låser du upp ny funktionalitet för din bas då de genererar olika resurser eller gör olika jobb.

Annars är bygg systemet typ exakt samma som i ark och flesta andra survival sandbox spel.

edit: Ja du använde dinos för att samla materialen snabbare i Ark med, men du kunde inte automatisera hela din bas på samma sätt. De har tagit det steget betydligt längre än vad Ark gjorde.

Jag vet att man automatiserar saker, men det gör även att man spelar spelet mindre då det finns så mycket mindre att göra då. Tänka sig att spela Valheim men spelet gör allt åt dig.

Att automatisera är ju inte heller något unikt. Man byter bara ut stationära maskiner och ting mot saker som kan röra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jag vet att man automatiserar saker, men det gör även att man spelar spelet mindre då det finns så mycket mindre att göra då. Tänka sig att spela Valheim men spelet gör allt åt dig.

Att automatisera är ju inte heller något unikt. Man byter bara ut stationära maskiner och ting mot saker som kan röra sig.

Det tar bort det som är mindre roligt (springa och hugga på stenar/träd ad infinitum) vilket friar upp tid till att göra annat, explora och fånga pals exempelvis. Desutom så automatiserar man stegvis så när man gjort något ett tag och det börjar bli lite trist så låser man upp ett sätt att göra det mindre trist. Det skapar en väldigt najs gameplay loop utan att man fastnar i "grind materials forever hell" som så många survival sandbox spel brukar ha problem med.

Varje komponent är inte unik i sig men det är hur de satts ihop som är unikt. Sen att kalla spelet för inget unikt försöker folk få som nån "gotcha" moment men det är så spelbranchen fungerar överlag, små iterationer på existerande koncept och det viktigaste är hur allt är ihopsatt och om det är roligt eller inte. De som gillar den typen av spel tycker det är roligt och det räcker gott och väl. Det är helt omöjligt för varje nytt spel som kommer ut att vara nått helt unikt groundbreaking koncept som aldrig setts förut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det tar bort det som är mindre roligt (springa och hugga på stenar/träd ad infinitum) vilket friar upp tid till att göra annat, explora och fånga pals exempelvis. Desutom så automatiserar man stegvis så när man gjort något ett tag och det börjar bli lite trist så låser man upp ett sätt att göra det mindre trist. Det skapar en väldigt najs gameplay loop utan att man fastnar i "grind materials forever hell" som så många survival sandbox spel brukar ha problem med.

Varje komponent är inte unik i sig men det är hur de satts ihop som är unikt. Sen att kalla spelet för inget unikt försöker folk få som nån "gotcha" moment men det är så spelbranchen fungerar överlag, små iterationer på existerande koncept och det viktigaste är hur allt är ihopsatt och om det är roligt eller inte. De som gillar den typen av spel tycker det är roligt och det räcker gott och väl. Det är helt omöjligt för varje nytt spel som kommer ut att vara nått helt unikt groundbreaking koncept som aldrig setts förut.

Tycker inte Valheim är grind forever heller eller ens Ark för den delen, i valheim går allt snabbare iom att du får högre skills genom att faktiskt spela spelet. I ark så behöver man inte längre lika mycket material eller så har man levlat sina husdjur såpass att man får sjukt mycket mer resurser än innan. Att farma bär för hand tar ju evigheter men såfort du har en trike så får du liksom 10x så mycket och sedan en stego eller bronto så har du löjligt mycket. Är ju lite det som är kul. Om man bara automatiserar allt så kommer ju en del av gameplay loopen försvinna till slut.

Det sistnämnda du skrev är ju lite vad alla hypar spelet upp till skyarna över.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Leiri:

Tycker inte Valheim är grind forever heller eller ens Ark för den delen, i valheim går allt snabbare iom att du får högre skills genom att faktiskt spela spelet. I ark så behöver man inte längre lika mycket material eller så har man levlat sina husdjur såpass att man får sjukt mycket mer resurser än innan. Att farma bär för hand tar ju evigheter men såfort du har en trike så får du liksom 10x så mycket och sedan en stego eller bronto så har du löjligt mycket. Är ju lite det som är kul. Om man bara automatiserar allt så kommer ju en del av gameplay loopen försvinna till slut.

Det sistnämnda du skrev är ju lite vad alla hypar spelet upp till skyarna över.

Det är såklart helt subjektivt. Många föredrar automation, vilket är varför spel som Factorio blivit så stora. Jag tycker själv optimering av ens bas är mycket roligare än att plocka bär för hand.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är såklart helt subjektivt. Många föredrar automation, vilket är varför spel som Factorio blivit så stora. Jag tycker själv optimering av ens bas är mycket roligare än att plocka bär för hand.

Men där är ju hela speliden att man ska automatisera allting. Man driver ju en fabrik. Så lite dåligt exempel.

Bara kika på Minecraft, Diablo, Path of Exile, World of Warcraft eller andra MMO och RPG spel eller survival genren generellt, folk gillar att ha nåt att pyssla med hela tiden i form av Grind. Såklart inte alla. Men utan grind så finns det inte så mycket mer att göra i många spel.

Aja, stora frågan är väl hur länge det tar innan Nintendo kliver in och säger ajabaja till Palworlds utvecklare.

Permalänk
Medlem

https://www.twitch.tv/piratesoftware/clip/AdorableFineDogeDeI...

Om man tar två modeller på monster som är Varg-inspirerade och skalar runt en massa så täcker dom -nästan!- varandra... wow vilken överraskning..!

Palworlds Pal's är helt klart inspirerat från pokemon men du kan inte copyrighta en artstyle...
Cremis är ju klart en "eevee" men kan man påstå copyright brott på en huvudform och :3 ansikte?

Så om någon gör fanart på en "grass type charizard" och har med den i sitt spel så ska nintendo få stämma skiten ur dom? lmao. nånstans går gränsen för vad som är för likt eller tillräckligt olikt.

Palworld rider på gränsen men jag tror det är delvis det som gör att gamers älskar spelet. det känns på något sätt MER pokemon än vad gamefreak kommit med de senaste 2 mainline spelen.

Men det ser inte ut som att dom har "copy pastat" från stulna modeller som det insinuerats.

Det kan såklart ändras om det kommer bättre bevisning än vad som visats hittils. (typ binary compare på vectors eller nåt som kan visa vilkda delar som är -identiska- polygonmässigt. inte bara "mycket nära after skalning och morping".)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Leiri:

Men där är ju hela speliden att man ska automatisera allting. Man driver ju en fabrik. Så lite dåligt exempel.

Bara kika på Minecraft, Diablo, Path of Exile, World of Warcraft eller andra MMO och RPG spel eller survival genren generellt, folk gillar att ha nåt att pyssla med hela tiden i form av Grind. Såklart inte alla. Men utan grind så finns det inte så mycket mer att göra i många spel.

Aja, stora frågan är väl hur länge det tar innan Nintendo kliver in och säger ajabaja till Palworlds utvecklare.

Jag använde det som exempel för att visa att många gillar automatisering, vilket det är ett perfekt exempel på. Även Satisfactory är ett exempel som dessutom levt i early access väldigt länge.
Det är en annan form av grind, helt enkelt.

MMO:n och ARPG:s är helt andra genrer och spelen du nämner är inga spel där man samlar resurser på det viset, så det är verkligen inga bra exempel.

EDIT: Å andra sidan, WoW är kanske ett bra exempel det också, då just grinding av material har varit automatiserat med hjälp av bottar sen tidernas begynnelse

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men där är ju hela speliden att man ska automatisera allting. Man driver ju en fabrik. Så lite dåligt exempel.

Bara kika på Minecraft, Diablo, Path of Exile, World of Warcraft eller andra MMO och RPG spel eller survival genren generellt, folk gillar att ha nåt att pyssla med hela tiden i form av Grind. Såklart inte alla. Men utan grind så finns det inte så mycket mer att göra i många spel.

Aja, stora frågan är väl hur länge det tar innan Nintendo kliver in och säger ajabaja till Palworlds utvecklare.

Varför tror du ens att det skulle hända? Hade dom haft några underlag för det så hade det redan skett.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Tycker inte Valheim är grind forever heller eller ens Ark för den delen, i valheim går allt snabbare iom att du får högre skills genom att faktiskt spela spelet. I ark så behöver man inte längre lika mycket material eller så har man levlat sina husdjur såpass att man får sjukt mycket mer resurser än innan. Att farma bär för hand tar ju evigheter men såfort du har en trike så får du liksom 10x så mycket och sedan en stego eller bronto så har du löjligt mycket. Är ju lite det som är kul. Om man bara automatiserar allt så kommer ju en del av gameplay loopen försvinna till slut.

Det sistnämnda du skrev är ju lite vad alla hypar spelet upp till skyarna över.

Tyckte Valheim kändes väldigt grinidigt, var speciellt tydligt när man kom till Mistland där man var tvungen att leta efter infested mines i evigheter. Dock hade jag tröttnat lite på allt det där då så jag drog ner svårighetsgraden för att sen till slut köra på läget där man kan bygga allting bara man hittat resourcen en gång, utan det så hade det verkligen tagit evigheter att göra nånting, o det har iaf inte jag tid med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

https://www.twitch.tv/piratesoftware/clip/AdorableFineDogeDeI...

Om man tar två modeller på monster som är Varg-inspirerade och skalar runt en massa så täcker dom -nästan!- varandra... wow vilken överraskning..!

Palworlds Pal's är helt klart inspirerat från pokemon men du kan inte copyrighta en artstyle...
Cremis är ju klart en "eevee" men kan man påstå copyright brott på en huvudform och :3 ansikte?

Så om någon gör fanart på en "grass type charizard" och har med den i sitt spel så ska nintendo få stämma skiten ur dom? lmao. nånstans går gränsen för vad som är för likt eller tillräckligt olikt.

Palworld rider på gränsen men jag tror det är delvis det som gör att gamers älskar spelet. det känns på något sätt MER pokemon än vad gamefreak kommit med de senaste 2 mainline spelen.

Men det ser inte ut som att dom har "copy pastat" från stulna modeller som det insinuerats.

Det kan såklart ändras om det kommer bättre bevisning än vad som visats hittils. (typ binary compare på vectors eller nåt som kan visa vilkda delar som är -identiska- polygonmässigt. inte bara "mycket nära after skalning och morping".)

Används inte AI för att skapa modellerna i Palworld? Därav den väldigt tydliga "inspirationen" från Pokemon?
Palworlds motsvarighet till Pikachu är ju i princip en blandning av Raichu och Pikachu.

Skrivet av 13ers3rk:

Varför tror du ens att det skulle hända? Hade dom haft några underlag för det så hade det redan skett.

Det tar nog mer tid än ett par dagar att göra en ordentlig undersökning. Och det kan ju ta veckor eller månader innan något faktiskt händer rättsligt, förutsatt att de gör något.

Skrivet av Gurrrra:

Tyckte Valheim kändes väldigt grinidigt, var speciellt tydligt när man kom till Mistland där man var tvungen att leta efter infested mines i evigheter. Dock hade jag tröttnat lite på allt det där då så jag drog ner svårighetsgraden för att sen till slut köra på läget där man kan bygga allting bara man hittat resourcen en gång, utan det så hade det verkligen tagit evigheter att göra nånting, o det har iaf inte jag tid med.

Valheim har väl ingen svårighetsgrad? Det skalas ju baserat på antal spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Valheim har väl ingen svårighetsgrad? Det skalas ju baserat på antal spelare.

Jorå det går att skruva en del på det om du är admin för servern du gejmar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Används inte AI för att skapa modellerna i Palworld? Därav den väldigt tydliga "inspirationen" från Pokemon?
Palworlds motsvarighet till Pikachu är ju i princip en blandning av Raichu och Pikachu.

Inget som kan bevisas, men det spelar ju ingen roll för om något annat sägs så skriks det bara ännu högre från alla håll och kanter

Steam har numer krav på att utvecklare/publisher anger om spelet utvecklats med hjälp av AI-verktyg, som sedan skrivs ut på produktsidan. Detta görs inte för Palworld, alltså har de inte berättat ens för Steam att de använder AI - något som antagligen bryter på väldigt många regler hos just Steam ifall det inte skulle stämma.

https://steamcommunity.com/groups/steamworks/announcements/de...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Används inte AI för att skapa modellerna i Palworld? Därav den väldigt tydliga "inspirationen" från Pokemon?
Palworlds motsvarighet till Pikachu är ju i princip en blandning av Raichu och Pikachu.

Det tar nog mer tid än ett par dagar att göra en ordentlig undersökning. Och det kan ju ta veckor eller månader innan något faktiskt händer rättsligt, förutsatt att de gör något.

Valheim har väl ingen svårighetsgrad? Det skalas ju baserat på antal spelare.

Ja nog tar det längre tid än så men dom har ju haft nästan två år på sig att granska en del av spelet om man utgår från trailern. Borde vid det här laget ha framkommit om det fanns några rättsliga tvister.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inget som kan bevisas, men det spelar ju ingen roll för om något annat sägs så skriks det bara ännu högre från alla håll och kanter

Steam har numer krav på att utvecklare/publisher anger om spelet utvecklats med hjälp av AI-verktyg, som sedan skrivs ut på produktsidan. Detta görs inte för Palworld, alltså har de inte berättat ens för Steam att de använder AI - något som antagligen bryter på väldigt många regler hos just Steam ifall det inte skulle stämma.

https://steamcommunity.com/groups/steamworks/announcements/de...

Står det att artister som ritar och har sig måste skriva om de tagit hjälp av stable diffusion eller så?

Skrivet av 13ers3rk:

Ja nog tar det längre tid än så men dom har ju haft nästan två år på sig att granska en del av spelet om man utgår från trailern. Borde vid det här laget ha framkommit om det fanns några rättsliga tvister.

Svårt att granska om det inte haft tillgång till spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Står det att artister som ritar och har sig måste skriva om de tagit hjälp av stable diffusion eller så?

Svårt att granska om det inte haft tillgång till spelet?

Inte alls. De har filmmaterial att granska ifrån som legat ute i 2 år snart. Har det inte varit aktuellt att gå vidare rättsligt på det då är det inte aktuellt nu heller. Nu vet jag inte hur det är skrivet i Japan men i regel brukar man lämna in en anmälan vid misstanke som sedan granskas. Bara för att spelet släpptes för några dagar sen betyder det inte att det varit rättsligt omöjligt att granska det på plats hos utvecklarna.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8