Vilket Linux OS för Amiga emulator?

Permalänk
Medlem

Vilket Linux OS för Amiga emulator?

En bekant vill starta datorn och inleda med ett Linux-os som direkt kör igång en Amiga-emultator, utan att försöka ladda hem uppdateringar och annat. Han prenumererade på någon färdig Amiga-emultarlösning förut men det strulade förmycket i samband med uppdateringar.

Vilket os är bäst och hur knappar man in inställningar så den spärrar alla försök till uppdateringar samt startat emulatorn direkt?

Permalänk
Rekordmedlem

Skippa pcn och lör Pimiga ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antar att han vill köra klassiska 64K/big endian applikationer, därav behovet av att boota in till emulator i stället för att köra AROS/Icaros Desktop?

I sådana fall skulle jag också säga Pimiga, dvs Amiga-emulering på en Raspberry Pi.

Vad gäller lösningen han har kört tidigare så måste det ha varit Amikit (https://www.amikit.amiga.sk). Inget som jag dock har testat själv då jag hade två A1200 som jag labbade runt på i stället för emulering.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se