Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Nån som vet om det varit allmänna problem med Hyundais Bluelink senaste dagarna? Får network error när jag försöker starta värmen eller låsa etc.

Återställ huvudenheten och testa. Ska finnas en sån där liten knapp för att boota om den. Mejla på bluelink@hyundai-europe.com om det inte funkar.

Permalänk
Medlem

Tack, får testa det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hyfsat komplex drivlina. 295 liters bränsletank behövs tydligen.
Lät mycket, men som jämförelse har den V6-drivna Toyota Hilux:en en bränsletank på 540 liter.
Sjukt cool bil

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu fick jag tummen ur och bytte min C40. Blev en Ioniq 6 Advanced AWD med alla tillbehör. Synd att man inte kunde välja bort 20 tums fäljarna bara som sänker räckvidden med typ 6mil.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hyfsat komplex drivlina. 295 liters bränsletank behövs tydligen.
Lät mycket, men som jämförelse har den V6-drivna Toyota Hilux:en en bränsletank på 540 liter.
Sjukt cool bil

Ja det är långa dagar i hög fart och tuff terräng i Dakar så slukar en del soppa

Ren batteridrift är nog en bit bort men är grym jävla teknik i dessa bilar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Återställ huvudenheten och testa. Ska finnas en sån där liten knapp för att boota om den. Mejla på bluelink@hyundai-europe.com om det inte funkar.

Ifall någon annan har samma problem: löste det genom att gå offline under Bluelink-inställningarna i bilen, sen tillbaka till online. Testade först att göra reconfigure, men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Nu fick jag tummen ur och bytte min C40. Blev en Ioniq 6 Advanced AWD med alla tillbehör. Synd att man inte kunde välja bort 20 tums fäljarna bara som sänker räckvidden med typ 6mil.

Ja, kombon "riktigt praktisk elbil" med snåla och praktiska fälgar verkar ju långt bort tyvärr. Vår passat kan dra tung husvagn och har 16-tumsfälgar. Jag älskar det! Idag gömde sig ett potthål under en vattenpål, hade nog förstört något om jag inte hade haft mina ballongdäck misstänker jag.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Har ID 4:an på verkstad och fick låna nya ID 7.

VW har verkligen skärpt sig. Nu var detta en snuskutrustad modell som nosar på lite över 700k men jag måste säga. Vilken komfort och infotainmentsystemet är äntligen helt rimligt. Otroligt bra komfort, cockpiten är mycket trevlig. Kombin kan nog bli riktigt bra.

Men priset. Jeez. Det är ju mer eller mindre en Passat för 650 000:-.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinoman:

Har ID 4:an på verkstad och fick låna nya ID 7.

VW har verkligen skärpt sig. Nu var detta en snuskutrustad modell som nosar på lite över 700k men jag måste säga. Vilken komfort och infotainmentsystemet är äntligen helt rimligt. Otroligt bra komfort, cockpiten är mycket trevlig. Kombin kan nog bli riktigt bra.

Men priset. Jeez. Det är ju mer eller mindre en Passat för 650 000:-.

Ang. priset så börjar ju en arteon på nästan 600tkr - så det är inte vansinnigt dyrt med 650tkr för ID.7 i jämförelse, skulle jag säga.

En positiv grej är att 2024 års ID4 och ID5 också får det nya infotainment-systemt (fast med lite mindre skärm), så det verkar lovande. Från att ha varit ett stort jäkla "nej tack" så kan jag faktiskt överväga en ID4 GTX som nästa bil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ang. priset så börjar ju en arteon på nästan 600tkr - så det är inte vansinnigt dyrt med 650tkr för ID.7 i jämförelse, skulle jag säga.

En positiv grej är att 2024 års ID4 och ID5 också får det nya infotainment-systemt (fast med lite mindre skärm), så det verkar lovande. Från att ha varit ett stort jäkla "nej tack" så kan jag faktiskt överväga en ID4 GTX som nästa bil.

Står i valet nu mellan detta också typ.

Har en ID4 GTX idag, men är lite halvnöjd med infotainment och framförallt avsaknaden av förvärmning.

Står och väljer nu mellan en ny ID4 GTX, ID7 eller Model Y Performance.
Med tanke på att Model Y ändå är relativt mycket billigare än fullutrustade ID4/7 så faller nog valet på den, dock lite orolig för hur det är med leveranser, service och support för Tesla just nu. Vill gärna inte sälja nuvarande bil och sen inte kunna få en ny ev. Tesla levererad.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Står i valet nu mellan detta också typ.

Har en ID4 GTX idag, men är lite halvnöjd med infotainment och framförallt avsaknaden av förvärmning.

Står och väljer nu mellan en ny ID4 GTX, ID7 eller Model Y Performance.
Med tanke på att Model Y ändå är relativt mycket billigare än fullutrustade ID4/7 så faller nog valet på den, dock lite orolig för hur det är med leveranser, service och support för Tesla just nu. Vill gärna inte sälja nuvarande bil och sen inte kunna få en ny ev. Tesla levererad.

Tesla Model Y är intressant, men borde du i så fall inte vänta på Juniper facelift (kommer förhoppningsvis senare under 2024)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Står i valet nu mellan detta också typ.

Har en ID4 GTX idag, men är lite halvnöjd med infotainment och framförallt avsaknaden av förvärmning.

Står och väljer nu mellan en ny ID4 GTX, ID7 eller Model Y Performance.
Med tanke på att Model Y ändå är relativt mycket billigare än fullutrustade ID4/7 så faller nog valet på den, dock lite orolig för hur det är med leveranser, service och support för Tesla just nu. Vill gärna inte sälja nuvarande bil och sen inte kunna få en ny ev. Tesla levererad.

Kör Y idag, och med priset dom sänkte så är ja nästan sur att ja inte tog en performance. Fick leverans i nov.

Kollegan kör också y, och han lämna på service i måndags och fick sin bil samma eftermiddag. Strejkvakterna utanför verkstaden hejade och log mot oss och arbetet på verkstaden verkade glida på som vanligt? Så ja märker inget direkt av att det är strejk?

Men ren bil för pengarna så tycker jag det är svårt att inte tycka att en Y RWD är enormt prisvärd. Lastar skitbra, väldigt bra utrustning och fin räckvidd. Laddar dessutom väldigt bra! Prestandan räcker gott, kör min YLR i chill som ja förmodar är ungefär vad en YRWD blir, samt båda blir bakhjulsdrivna då. Med det snökaoset som varit även här i gbg så har den gått som en stridsvagn i snömodd o isbackar o allt möjligt. Supernöjd.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Tesla Model Y är intressant, men borde du i så fall inte vänta på Juniper facelift (kommer förhoppningsvis senare under 2024)?

Vet ju tyvärr inte när dom levereras eller vad det är för pris på dom. Nu vet vi priset och 1.99% ränta på det.

Är för företaget, en leasingbil.

Skrivet av Holic:

Kör Y idag, och med priset dom sänkte så är ja nästan sur att ja inte tog en performance. Fick leverans i nov.

Kollegan kör också y, och han lämna på service i måndags och fick sin bil samma eftermiddag. Strejkvakterna utanför verkstaden hejade och log mot oss och arbetet på verkstaden verkade glida på som vanligt? Så ja märker inget direkt av att det är strejk?

Men ren bil för pengarna så tycker jag det är svårt att inte tycka att en Y RWD är enormt prisvärd. Lastar skitbra, väldigt bra utrustning och fin räckvidd. Laddar dessutom väldigt bra! Prestandan räcker gott, kör min YLR i chill som ja förmodar är ungefär vad en YRWD blir, samt båda blir bakhjulsdrivna då. Med det snökaoset som varit även här i gbg så har den gått som en stridsvagn i snömodd o isbackar o allt möjligt. Supernöjd.

Trevligt att höra, frågan är hur det är med leveranser i och med regplåtar osv bara.
Skulle jag köpt den privat hade jag köpt RWD den är ju sjukt prisvärd nu!

Men på leasing mellan LR och Performance så skiljer nästan ingenting, därav känns valet på performance värt det, kanske även för andrahandsvärde, lär köra den i chillmode för det mesta ändå. Är en familjeslädje och ingen lekbil.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Kör Y idag, och med priset dom sänkte så är ja nästan sur att ja inte tog en performance. Fick leverans i nov.

Kollegan kör också y, och han lämna på service i måndags och fick sin bil samma eftermiddag. Strejkvakterna utanför verkstaden hejade och log mot oss och arbetet på verkstaden verkade glida på som vanligt? Så ja märker inget direkt av att det är strejk?

Men ren bil för pengarna så tycker jag det är svårt att inte tycka att en Y RWD är enormt prisvärd. Lastar skitbra, väldigt bra utrustning och fin räckvidd. Laddar dessutom väldigt bra! Prestandan räcker gott, kör min YLR i chill som ja förmodar är ungefär vad en YRWD blir, samt båda blir bakhjulsdrivna då. Med det snökaoset som varit även här i gbg så har den gått som en stridsvagn i snömodd o isbackar o allt möjligt. Supernöjd.

Antar att det är privat köp. Skulle inte vilja åka till kunder i en tesla idag med tanke på deras ståndpunkt angående facket och arbetsmiljö.

Då tesla vägra återkalla fel som gör att hela hjulupphängningen kollapsar gör intresset för dessa bilar helt ointressant. Min familj ska inte bli lidande för att musk ska bli rikare.

Finns så många företag som säljer bilar och tar seden dit de kommer.

Sedan har det hänt något med värdeminskningen för tesla. Prisern dyker kollar du på blocket så ser du handlare som ligger helt galet fel i pris då bilen varit i lager +3mån

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Holic:

Kör Y idag, och med priset dom sänkte så är ja nästan sur att ja inte tog en performance. Fick leverans i nov.

Kollegan kör också y, och han lämna på service i måndags och fick sin bil samma eftermiddag. Strejkvakterna utanför verkstaden hejade och log mot oss och arbetet på verkstaden verkade glida på som vanligt? Så ja märker inget direkt av att det är strejk?

Men ren bil för pengarna så tycker jag det är svårt att inte tycka att en Y RWD är enormt prisvärd. Lastar skitbra, väldigt bra utrustning och fin räckvidd. Laddar dessutom väldigt bra! Prestandan räcker gott, kör min YLR i chill som ja förmodar är ungefär vad en YRWD blir, samt båda blir bakhjulsdrivna då. Med det snökaoset som varit även här i gbg så har den gått som en stridsvagn i snömodd o isbackar o allt möjligt. Supernöjd.

En liten petitess kanske. Men LR modellen driver alltid på bakhjulen, men motorn på framhjulen aktiveras då mer effekt krävs - eller när bakhjulen tappar fäste. Det sistnämnda påverkas inte av chill mode. Så en LR blir aldrig helt bakhjulsdriven, så fort bakhjulen slirar minsta lilla börjar främre motorn hjälpa till. Standardversionen kan såklart driva på bakhjulen då den saknar motorn på framhjulen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Tesla Model Y är intressant, men borde du i så fall inte vänta på Juniper facelift (kommer förhoppningsvis senare under 2024)?

Det beror på om han vill ha blinkersspak eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Det beror på om han vill ha blinkersspak eller inte.

Ja det förstås! Men det går väl bra om man har tänkt köra rakt fram mestadels?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Det beror på om han vill ha blinkersspak eller inte.

Skrivet av General Nord:

Ja det förstås! Men det går väl bra om man har tänkt köra rakt fram mestadels?

När Juniper väl kommer så misstänker jag att Enhauto har fått ut sin eftermarknadsspak (i mars siktade dom på senast jag kollade) om man inte vill köra utan spak och kan tänka sig tredjepart.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har ID 4:an på verkstad och fick låna nya ID 7.

VW har verkligen skärpt sig. Nu var detta en snuskutrustad modell som nosar på lite över 700k men jag måste säga. Vilken komfort och infotainmentsystemet är äntligen helt rimligt. Otroligt bra komfort, cockpiten är mycket trevlig. Kombin kan nog bli riktigt bra.

Men priset. Jeez. Det är ju mer eller mindre en Passat för 650 000:-.

Det där är VW’s stora issue, de listar barskrapade bilar och sen ska du lägga till en massa lullull och vips är bilen 150k eller mer dyrare.
För kundens bästa så säljer man några få olika paket, köper VW in tillbehören i rejäla volymer blir priset mycket billigare per enhet, de har en del att lära av vissa andra märken. 😊

Det är samma med allt, kör föreningen stambyte och sätter en hög standard från början blir det bra mycket billigare för boende (långt under halva priset) än om de ska göra tillval för att nå samma standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det där är VW’s stora issue, de listar barskrapade bilar och sen ska du lägga till en massa lullull och vips är bilen 150k eller mer dyrare.
För kundens bästa så säljer man några få olika paket, köper VW in tillbehören i rejäla volymer blir priset mycket billigare per enhet, de har en del att lära av vissa andra märken. 😊

Fast det är ju precis vad dom gjort med ID.7, ett par få paket till en bil som har rätt bra utrudtning från grund. Håller med föregående att VW verkligen har skörpt till sig med ID.7 och jag hoppas man håller i det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Antar att det är privat köp. Skulle inte vilja åka till kunder i en tesla idag med tanke på deras ståndpunkt angående facket och arbetsmiljö.

Då tesla vägra återkalla fel som gör att hela hjulupphängningen kollapsar gör intresset för dessa bilar helt ointressant. Min familj ska inte bli lidande för att musk ska bli rikare.

Finns så många företag som säljer bilar och tar seden dit de kommer.

Sedan har det hänt något med värdeminskningen för tesla. Prisern dyker kollar du på blocket så ser du handlare som ligger helt galet fel i pris då bilen varit i lager +3mån

Har då inga problem med att åka till kunder med min Tesla. Visst folk frågar om jag vet något ibland och då berättar jag vad jag vet. Skulle säga att +80% inte har några åsikter eller ställer sig på Teslas sida. Resten är inbitna fackmedlemmar, sedan decennier tillbaka.

Om du ska ta upp hjulupphängningen, så kan du ju också nämna att det bara gäller Model S och att bara ett fåtal av dessa har drabbats. Visst finns risken och jag kör själv en sådan. Är dock inte så värst oroad och kan lätt byta de två länkarmar det berör själv. Inget jag gjort eller tänkt göra. 33000mil så de borde hålla ett tag till...

Jo, facken vill gärna att man tar seden dit man kommer. Men i Sverige är det frivilligt att ingå kollektivavtal. Sedan att facken använder rena maffia-metoder för att tvinga företag, är ju en annan sak. Det enda den här strejken har åstadkommit är att oskyldiga fackanslutna har drabbats i sympatistrejkerna och att Teslas kunder drabbas. Tesla själva rundar varje åtgärd från facken, som om det vore ett knattelag de spelar mot.

Då Tesla har bra löner och avtal och överväldigande största andelen av de anställda (90%) inte vill ha något kollektivavtal, så står jag på Teslas sida utan tvekan. Har pratat med flera anställda som är berörda och alla säger samma sak. Tack, men nej tack!

Ja, priser brukar dyka om nypriset sänks. Inget konstigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kommer att gå över till elbil som tjänstebil, närmare bestämt en ID4. Nu sitter vi och funderar på om även frun bör överväga en elbil som tjänstebil istället för en diesel.
Hon kör över 3000 mil om året i tjänsten.

Det jag tänker på spontant; har ni som enbart har elbilar i familjen tänkt på vad som händer vid en eventuell kris? Elnätet ligger nere eller att det kommer ta hutlöst lång tid i köer att få sin bil laddad.

En bil som drivs av bensin eller diesel kan du både lagra dunkar med drivmedel hemma eller i värsta fall "slanga" från andra bilar för att fortsätta din färd.

Bara en tanke och fundering i dessa tider då vi ska vara medvetna och ha en viss beredskap själva.

Visa signatur

P4 3.0 @ 3.5. 1024 DDR 3200 Twinmos. Geforce Gainward 6600GT 256DDR. SB X-Fi A400 Ljudkort. Western Digital Raptor 36.7 GB. Maxtor Diamondmax Plus 9 160 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikE:

Kommer att gå över till elbil som tjänstebil, närmare bestämt en ID4. Nu sitter vi och funderar på om även frun bör överväga en elbil som tjänstebil istället för en diesel.
Hon kör över 3000 mil om året i tjänsten.

Det jag tänker på spontant; har ni som enbart har elbilar i familjen tänkt på vad som händer vid en eventuell kris? Elnätet ligger nere eller att det kommer ta hutlöst lång tid i köer att få sin bil laddad.

En bil som drivs av bensin eller diesel kan du både lagra dunkar med drivmedel hemma eller i värsta fall "slanga" från andra bilar för att fortsätta din färd.

Bara en tanke och fundering i dessa tider då vi ska vara medvetna och ha en viss beredskap själva.

Vid en eventuell ”kris” som du nämner så regleras ju även tillgången på vanligt bränsle då samhällsviktiga verksamheter prioriteras. Vanlig diesel som du köper på macken kan du lagra max 10-12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikE:

Kommer att gå över till elbil som tjänstebil, närmare bestämt en ID4. Nu sitter vi och funderar på om även frun bör överväga en elbil som tjänstebil istället för en diesel.
Hon kör över 3000 mil om året i tjänsten.

Det jag tänker på spontant; har ni som enbart har elbilar i familjen tänkt på vad som händer vid en eventuell kris? Elnätet ligger nere eller att det kommer ta hutlöst lång tid i köer att få sin bil laddad.

En bil som drivs av bensin eller diesel kan du både lagra dunkar med drivmedel hemma eller i värsta fall "slanga" från andra bilar för att fortsätta din färd.

Bara en tanke och fundering i dessa tider då vi ska vara medvetna och ha en viss beredskap själva.

Vilken typ av kris ser du framför dig där du ska köra jättemycket bil samtidigt som elnätet är helt släckt i veckor?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En liten petitess kanske. Men LR modellen driver alltid på bakhjulen, men motorn på framhjulen aktiveras då mer effekt krävs - eller när bakhjulen tappar fäste. Det sistnämnda påverkas inte av chill mode. Så en LR blir aldrig helt bakhjulsdriven, så fort bakhjulen slirar minsta lilla börjar främre motorn hjälpa till. Standardversionen kan såklart driva på bakhjulen då den saknar motorn på framhjulen.

Helt sant, om man ska vara supernoga
Man kan ju slå i terrängassistanten så blir den väll helt fyrhjulsdriven. Iaf det jag har sett o märkt när ja kör s3xyappen o tittar på effekt till fram o bak.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har då inga problem med att åka till kunder med min Tesla. Visst folk frågar om jag vet något ibland och då berättar jag vad jag vet. Skulle säga att +80% inte har några åsikter eller ställer sig på Teslas sida. Resten är inbitna fackmedlemmar, sedan decennier tillbaka.

Om du ska ta upp hjulupphängningen, så kan du ju också nämna att det bara gäller Model S och att bara ett fåtal av dessa har drabbats. Visst finns risken och jag kör själv en sådan. Är dock inte så värst oroad och kan lätt byta de två länkarmar det berör själv. Inget jag gjort eller tänkt göra. 33000mil så de borde hålla ett tag till...

Jo, facken vill gärna att man tar seden dit man kommer. Men i Sverige är det frivilligt att ingå kollektivavtal. Sedan att facken använder rena maffia-metoder för att tvinga företag, är ju en annan sak. Det enda den här strejken har åstadkommit är att oskyldiga fackanslutna har drabbats i sympatistrejkerna och att Teslas kunder drabbas. Tesla själva rundar varje åtgärd från facken, som om det vore ett knattelag de spelar mot.

Då Tesla har bra löner och avtal och överväldigande största andelen av de anställda (90%) inte vill ha något kollektivavtal, så står jag på Teslas sida utan tvekan. Har pratat med flera anställda som är berörda och alla säger samma sak. Tack, men nej tack!

Ja, priser brukar dyka om nypriset sänks. Inget konstigt.

Vi tar det en gång till Maffian bryter mot lagen för egen vinning. Facket följer lagen för att stötta arbetstagarna i Sverige.

Att du upprepar denna lögn om att facket är en maffia gång på gång gör det inte sant. När Svenska folket tröttnar på facket är det bara att sluta betala så försvinner dom. Tydligen vill en stor mängd svenskar ha kvar facken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Vi tar det en gång till Maffian bryter mot lagen för egen vinning. Facket följer lagen för att stötta arbetstagarna i Sverige.

Att du upprepar denna lögn om att facket är en maffia gång på gång gör det inte sant. När Svenska folket tröttnar på facket är det bara att sluta betala så försvinner dom. Tydligen vill en stor mängd svenskar ha kvar facken.

Vi tar det en gång till, facket använder samma skrämselpropaganda som maffian.
Nehe du vill inte teckna detta frivilliga avtal? Vore ju hemst tråkigt om era leveranser inte kom fram? Registreringsskyltar inte kom fram, era bilar fastnar i hamnen, ingen städar era kontor osv.

Jaha du vill lämna in din bil på service hos Tesla? Du vet att de inte har kollektivavtal och ger sina arbetare spöstraff om de inte jobbar 25h om dygnet?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är regler som ändrats nyligen men då jag själv googlade o läste om det i höstas tolkade jag det som att import av bil från Norge till Sverige vid tillbakaflytt skulle medföra moms och avgift på uppåt 30-35%.

Nu pratade jag med en handläggare på Tullverket som sa att om jag ägt bilen i sex månader och använt den dagligen så får jag flytta med mig bilen gratis.

Hoppas flytta tillbaka till Swe under augusti så får jag köpt mig bil senast i början/första hälften av februari så borde det nog finnas en del pengar att spara då elbilspriserna är lägre här i nørge gentemot Swe.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Ja det förstås! Men det går väl bra om man har tänkt köra rakt fram mestadels?

Ge inte Tesla några idéer. Nästa gång de gör en uppdatering saknas väl ratten.

Visa signatur

Lätt som Paj