Permalänk
Medlem

Ska skicka stationär dator 45 mil...

Hej

Behöver lite råd och erfarenheter från er.
Jag har byggt en dator som ska skickas från Stockholm till Alingsås.

Vilket fraktbolag är att föredra?
Postnord?
DHL?
Schenker?
Annat?

Vad är era erfarenheter när ni behövt skicka en stationär dator?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Den egentliga frågan är nog "Kan du förpacka den rätt?"

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Hej

Behöver lite råd och erfarenheter från er.
Jag har byggt en dator som ska skickas från Stockholm till Alingsås.

Vilket fraktbolag är att föredra?
Postnord?
DHL?
Schenker?
Annat?

Vad är era erfarenheter när ni behövt skicka en stationär dator?

Jag skulle inte tro det spelar någon roll vilket fraktbolag du väljer. Det handlar mer om hur väl du packar den och hur mycket tur / otur du har.

Olyckor händer, en truckgaffel kan lätt råka sticka hål i ditt paket men samtidigt kan den lika väl sticka hål på något av alla andra tusentals paket som hanteras.

Procentuellt tror jag risken för skada är ganska låg om det är rätt packat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Första frågan du bör ställa dig är om du kan packa den rätt. Jag personligen har fått kollin med DHL skickat till mig utan problem.
Vi använder Schenker på jobbet till 99% utan problem.

Rekommenderar att du använder packmaterial och halvpall

Permalänk
Medlem

Det är ffa grafikkortet som det kan bli bekymmer med. Enklast att skicka chassi i sin egen låda och grafikkortet separat. Annars brukar man använda vakum säckar på varje sida om grafikkortet.

Permalänk
Rekordmedlem

De som utmärker sig negativt är UPS, övriga är likvärdiga och det beror mer på vilken frakttyp och hur du emballerar datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Det är ffa grafikkortet som det kan bli bekymmer med. Enklast att skicka chassi i sin egen låda och grafikkortet separat. Annars brukar man använda vakum säckar på varje sida om grafikkortet.

"vakuumsäckar"?

Är det någon sådan självexpanderande skumplastgrej du menar? Det ser man ju ibland i sådana sammanhang, vet dock inte var man köper sånt själv....
Typ https://www.sealedair.com/products/protective-packaging/insta...

Håller hursomhelst med om att dagens grafikkort nog är det största problemet, om det är relevant för datorn TS frågar om.
Utan tillgång till något särskilt emballage är väl det enklaste just att inte ha grafikkortet monterat under transport för att minimera risken för skador.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Paketet får akta sig för gaffeltruckar bara

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som andra skrivit så är grafikkortet alltid ett orosmoment vid transport. Kan man inte få tag på lämpligt förpackningsmaterial för detta så kan det vara ett alternativ att demontera grafikkortet först och montera det igen när det kommit fram.

Om du har en tung luftkylare på sin CPU (t.ex. en NH-D15 eller liknande) så kan det vara värt att demontera den också... vattenkylare eller lättare luftkylare bör inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"vakuumsäckar"?

Är det någon sådan självexpanderande skumplastgrej du menar? Det ser man ju ibland i sådana sammanhang, vet dock inte var man köper sånt själv....
Typ https://www.sealedair.com/products/protective-packaging/insta...

Håller hursomhelst med om att dagens grafikkort nog är det största problemet, om det är relevant för datorn TS frågar om.
Utan tillgång till något särskilt emballage är väl det enklaste just att inte ha grafikkortet monterat under transport för att minimera risken för skador.

Hej.
Har kollat upp lite. Det ät typ en påse med expanderande skum. Du kan se ett exempel här https://m.youtube.com/watch?v=t6LeOqkgV6s eller här https://m.youtube.com/watch?v=7dFq7LUvYrk.
https://www.amazon.com/instapak/s?k=instapak

Permalänk
Medlem

Kolla även avtalen så att du har rätt till en rimlig ersättning om något skulle hända.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Första frågan du bör ställa dig är om du kan packa den rätt. Jag personligen har fått kollin med DHL skickat till mig utan problem.
Vi använder Schenker på jobbet till 99% utan problem.

Rekommenderar att du använder packmaterial och halvpall

Från en som jobbat på DHL, snälla använd inte halvpall, dom är ett rent helvete, kräver finjustering av gafflarna, pallen trillar lätt sönder eller omkull och trillar lätt av från toppen av andra pallar.
Skicka som skrymmande låda så plockas paketet för hand istället för med truck, försök dock ha mindre eller samma mått som en helpall 80x120cm, utstickande hörn kan annars lätt skadas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Från en som jobbat på DHL, snälla använd inte halvpall, dom är ett rent helvete, kräver finjustering av gafflarna, pallen trillar lätt sönder eller omkull och trillar lätt av från toppen av andra pallar.
Skicka som skrymmande låda så plockas paketet för hand istället för med truck, försök dock ha mindre eller samma mått som en helpall 80x120cm, utstickande hörn kan annars lätt skadas.

Vi kan sluta med det när ni transportörer börjar ta hand om vårat gods. På vilket sätt är det ett helvete? Kräver finjustering av gafflar? Lär dig köra truck/pallyft

Om det är en halvpall som är dubbelställd får ni helt enkalt placera pallen står stadigt eller lyfta ned den.
Vi skickar mycket smått/onödigt på helpall för att vi inte kan skicka det i kartong då vi vet att risken att det går sönder är stor eller att det slängs med i bilarna.

Permalänk
Medlem

Från någon som jobbar med transportbolag så rekommenderar jag för paket av denna typ antingen DHL eller Schenker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vi kan sluta med det när ni transportörer börjar ta hand om vårat gods. På vilket sätt är det ett helvete? Kräver finjustering av gafflar? Lär dig köra truck/pallyft

Om det är en halvpall som är dubbelställd får ni helt enkalt placera pallen står stadigt eller lyfta ned den.
Vi skickar mycket smått/onödigt på helpall för att vi inte kan skicka det i kartong då vi vet att risken att det går sönder är stor eller att det slängs med i bilarna.

Jag jobbar inte med det längre, halvpallar kräver att man behöver dra ihop gafflarna för att inte slå sönder träklossarna, eller som ofta är fallet frigolitklossar. Det tar extra tid att utföra och precision är inte lätt med gamla truckar från 70-talet.
Ingen chaufför kommer acceptera att en halvpall som är 50cm hög tar upp hela höjden på 2,5meter och kommer stapla den.

Halvpallar slängda på tvären i en rullpall är ingen ovanlig syn.

Visst ska ingen pall bli kvaddad, det är bra med en nollvision, men det förblir bara en vision och en pall som behöver träs på truckgafflar flera gånger löper såklart en större risk än ett paket som lyfts på en pall för hand med andra paket.

Tryggast är nog helpall med pallkrage och plywood lock.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Schenker.

/En som en gång i tiden jobbade som brevbärare åt de som numera heter Postnord.

Permalänk
Medlem

Jag fick en 38 tums skärm skickade via skänker och den kom fram hel och fin i princip utan orginalförpackning. Handlar mycket om packningen såklart men schenker kan jag rekommendera

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag jobbar inte med det längre, halvpallar kräver att man behöver dra ihop gafflarna för att inte slå sönder träklossarna, eller som ofta är fallet frigolitklossar. Det tar extra tid att utföra och precision är inte lätt med gamla truckar från 70-talet.
Ingen chaufför kommer acceptera att en halvpall som är 50cm hög tar upp hela höjden på 2,5meter och kommer stapla den.

Halvpallar slängda på tvären i en rullpall är ingen ovanlig syn.

Visst ska ingen pall bli kvaddad, det är bra med en nollvision, men det förblir bara en vision och en pall som behöver träs på truckgafflar flera gånger löper såklart en större risk än ett paket som lyfts på en pall för hand med andra paket.

Tryggast är nog helpall med pallkrage och plywood lock.

Varför måste man dra ihop gafflarna för att inte köra sönder klossarna? Det är exakt samma bredd som helpall? Eller menar du att era halvpallar inte är 80x60cm?

Halvpall i bur är ju bara tragiskt, inget vi hålller på med såklart.