Dator ballar helt plötsligt ur med månaders mellanrum.

Permalänk
Medlem

Dator ballar helt plötsligt ur med månaders mellanrum.

Det här är kanske tredje gången ganska exakt samma sak händer. Datorn funkar fint ett bra tag (med kanske en random frys eller omstart nångång ibland) för att sen helt plötsligt som idag när jag kommer till datorn så har den startat om sig o hoppat in i BIOS, så jag startar om den igen, kommer in i Windows, sitter nån timme för att den helt plötsligt blir svart, jag håller in powerknappen för att starta om den, kommer in i Windows o den funkar i nån minut för att sen frysa alternativt bara bli jääääättelångsam för att sen några minuter senare blåskärma, startar om o hoppar in i BIOS.

Tidigare gånger har jag varit tvungen att installera om Windows o då har det funkat fint igen i några månader tills problemet kommer tillbaks. Har haft misstanke om ett par minnen jag haft som inte var helt stabila vid fulla 3600mhz (märkte jag efter några veckors användande) men som jag då körde ner i 3200mhz där dom hållit sig stabila utan några errors i memtest, men så nu senast när det här hände om det var i kanske oktober kanske så bytte jag till mina gamla minnen istället i hopp om att det skulle funka som det skulle, meeen tydligen inte.
Enda jag nu eventuellt funderar på själv är om det kaanske är min NVMe som fular sig som sakta men säkert korrupterar nå filer som sen gör att datorn till slut ballar ur? Har haft lite korrupta filer på den tidigare vet jag (på D-partitionen iaf, C har jag aldrig kunnat kolla när datorn väl börjat balla ur) men tänkt att det varit pga dom dåliga minnerna.

Delar i burken är iaf ett MSI B450i med en Ryzen 3700X, Kingston HyperX Fury 32gb 3200mhz RAM (tidigare 64gb 3600mhz), Asus ROG RTX3090, Kingston KC2500 1tb NVMe plus en Samsung 2tb SSD.

Vad tror sweclockers? Har ni nåt tips eller ska jag bara hiva ut hela burken i snön?

Permalänk
Medlem

Om du misstänker din NVMe så kan du ju pröva installera windows på samsung disken nästa gång?

Permalänk
Medlem

Låter som krånglande disk och korrupta systemfiler rent spontant.
Hade liknande besvär när min gamla SSD i HTPC:n började lägga av.
Frös/blåskärm/omstart. Skedde oftare och oftare. Till sist ville den inte boota längre. Avhjälptes tillfälligt med Windows-ominstallation, men återkom ganska fort.

Prova att köra Windows på den andra disken och se om det försvinner, och undvik att lagra något viktigt på den misstänkt felande disken.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Om du misstänker din NVMe så kan du ju pröva installera windows på samsung disken nästa gång?

Ja jag funderar ju på det, men känner det är bra att fråga expertpanelen först innan jag testar nåt som kommer ta månader innan jag vet om det kanske antagligen funkade.

Skrivet av Wikai:

Låter som krånglande disk och korrupta systemfiler rent spontant.
Hade liknande besvär när min gamla SSD i HTPC:n började lägga av.
Frös/blåskärm/omstart. Skedde oftare och oftare. Till sist ville den inte boota längre. Avhjälptes tillfälligt med Windows-ominstallation, men återkom ganska fort.

Prova att köra Windows på den andra disken och se om det försvinner, och undvik att lagra något viktigt på den misstänkt felande disken.

Japp okej, känns ju "tryggt" att höra att nån haft liknande problem. Känns för övrigt som att det var lite kortare sen det här hände senast, precis som för dig.
Men jag trodde ju att en NVMe skulle hålla längre än bara 2-3 år, men kanske att jag haft otur då.

Får väl iaf ta o testa att installera Windows på SSDn istället, måste bara komma på nåt smidigt sätt att partitionera upp den utan att ta bort det som redan ligger på, o det utan nåt Windows att göra det på..

Permalänk
Medlem

Kan likväl vara minnena som orsakar korrupta filer.

Byter du mellan olika minnen och olika inställningar för dem så bör du göra en clr cmos mellan varje byte för att inte riskera att någon inställning för xmp (eller manuell för den delen) ligger kvar och spökar i bakgrunden.

Och glöm inte att koppla ur alla andra diskar om du nu installerar om windows, annars riskerar du att en del av bootsektorn lägger sig på en av de andra diskarna.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kan likväl vara minnena som orsakar korrupta filer.

Byter du mellan olika minnen och olika inställningar för dem så bör du göra en clr cmos mellan varje byte för att inte riskera att någon inställning för xmp (eller manuell för den delen) ligger kvar och spökar i bakgrunden.

Och glöm inte att koppla ur alla andra diskar om du nu installerar om windows, annars riskerar du att en del av bootsektorn lägger sig på en av de andra diskarna.

Haha fan nu fick du mig mer osäker igen. Hatar verkligen hårdvarutfel, speciellt dom du inte är säker på vad som är vad o när det tar månader mellan felen.
Jag skulle ju kunna bara resetta bioset helt o installera om Windows som vanligt på nuvarandra partitionen o se om det fortfarade funkar eller inte om ett par månader, eller så kan jag resetta bios o installera på Samsungdisken, o funkar det om några månader är det ju fint, men jag kommer ändå inte veta om det är nåt fel på min NVMe eller inte. Sen kan jag ju skippa att resetta bios o bara installera på Samsungdisken, men om det då blir fel igen om några månader så kommer jag få huvudvärken igen o eventuellt viktiga filer korrupterade även på Samsungen.

Aja, jag kommer iaf resetta bioset, försöka partitionera Samsungen på nåt sätt utan Windows o sen installera det där.

Permalänk
Medlem

Nu var Windows ominstallerad på Samsung-SSDn.
Tankade ner CrystalDiskInfo o det här är det den visar om disken. Betyder det att den faktiskt är frisk eller kan den göra saker som SMART inte snappar upp?

Permalänk
Medlem

"Media and Data Integrity Errors" ser inget vidare ut.
Min äldsta NVMe med 28k timmar ligger fortfarande på noll, som jämförelse.

Prova med en error scan i HD Tune. Den visade kassa block på min SSD när den spökade.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hedersmedlem

Om du misstänker att din SSD korrupterar sina systemfiler så kan det vara en idé att regelbundet öppna kommandotolken och köra kommandot sfc /scannow

Ja, jag vet, om du googlar så kommer du hitta att kommandot är en lösning på alla möjliga och omöjliga datorproblem och rekommenderas ofta av folk på Microsofts forum, men i just det här fallet är kommandot användbart. Det scannar igenom Windows systemfiler och rapporterar om några är korrupta, och fixar dem i så fall. Kör du det regelbundet så bör du ju se om något händer med systemfilerna, och gör det det så är du orsaken närmare.

Ta regelbundna backuper bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

"Media and Data Integrity Errors" ser inget vidare ut.
Min äldsta NVMe med 28k timmar ligger fortfarande på noll, som jämförelse.

Prova med en error scan i HD Tune. Den visade kassa sektorer på min SSD när den spökade.

Ja den såg ju inte helt hundra ut, men svårt att veta vad exakt vissa siffror faktiskt betyder, speciellt när googlingar inte alltid ger helt tydliga svar heller.

Ah jag sökte efter lite liknande program men hittade inget bra, så tack för tipset. Körde det o första gången tog det en stund o fick 74% damaged blocks, visste inte riktigt exakt vad det innebar o googlade runt lite men körde efter ett tag ett till test, det gick betydligt snabbare o drog upp till 100% på bara några sekunder. Tror jag får ta o kontakta Komplett då o se om dom vill ge mig en ny disk.

Tack alla för hjälpen so far! Har varit galet frustrerad hela dan (o till o från nåt år nu faktiskt) så att få dessa tydliga errors känns ändå rätt bra. Har backuppat det viktigaste sen tidigare iaf, men ska nog gå igenom en gång till o se till att jag får allt