EU-användare kan snart separera Facebook, Messenger och Instagram

Permalänk
Melding Plague

EU-användare kan snart separera Facebook, Messenger och Instagram

Meta har nu lagt fram sin plan för hur företaget ska börja följa de nya reglerna för ”grindvakter” i EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara kasta ut dem från eu? Tror inte vi skulle förlora så mycket

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man blir av med den här jävla "Konfigurera ett sätt att komma åt din chatthistorik"-skärmen som kommer upp när man öppnar messenger på mobilen? Har inte kunnat använda messenger på mobilen på ett tag nu. Tänker inte ha någon jävla pinkod till messenger

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Någon som vet hur man blir av med den här jävla "Konfigurera ett sätt att komma åt din chatthistorik"-skärmen som kommer upp när man öppnar messenger på mobilen? Har inte kunnat använda messenger på mobilen på ett tag nu. Tänker inte ha någon jävla pinkod till messenger

@MarcusHuddinge

Det är en extra säkerhet bara, du behöver bara slå in den en gång per enhet/installation.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@MarcusHuddinge

Det är en extra säkerhet bara, du behöver bara slå in den en gång per enhet/installation.

Mvh

Så det är inget skräp som kommer att störa en vid daglig användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan vi inte bara kasta ut dem från eu? Tror inte vi skulle förlora så mycket

Vägen framåt är att rakt av kriminalisera insamling och processande av användardata, samt övervakning och kartläggning av användarnas beteenden i påstått syfte att sälja "riktad reklam".....

Då skulle hela affärsmodellen falla som ett korthus och kräks som FB och Google skulle självdö.....

Jag bara älskar hur EU bankar skräpet i skallen med hela lagboken gällande integriteten gång på gång dock... Heja, Heja.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Messenger har visserligen gått att använda utan Facebook i flera år.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Så det är inget skräp som kommer att störa en vid daglig användning?

@MarcusHuddinge

Nej det är inget du får knappa in hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@MarcusHuddinge

Nej det är inget du får knappa in hela tiden.

Okej, tack. Får väl skapa en pinkod då antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Så det är inget skräp som kommer att störa en vid daglig användning?

Nej. Det har med Messengers E2EE i chattar lansering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det hade varit kanon, jag måste tyvärr ha Facebook för att kunna använda Messenger, så hade man kunnat separera tjänsterna så hade jag kunna slippa Facebook helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Messenger är svår att klara sig utan men just Facebook kunde jag inte bry mig mindre om. Blir att ta bort så mycket som möjligt.

Lite störande med pinkodsjoxet men är redan avhandlat i tråden ser jag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Exakt som det var innan med andra ord. Då det var Instagram, Messenger och Facebook var separata appar.

Permalänk

Betyder detta att jag kan skapa ett messenger konto utan fb? Har inte fb men känner att det är lite jobbigt utan messenger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druid_john:

Betyder detta att jag kan skapa ett messenger konto utan fb? Har inte fb men känner att det är lite jobbigt utan messenger.

Från artikeln:

"...även Facebook Messenger kommer gå att använda med ett separat konto från Facebook".

Så svar ja, du kommer nu kunna skapa ett Messenger-konto utan att ha ett Facebook-konto

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

är det nu man ska in och ropa DET ÄR FORTFARAMDE SAMMA!

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Messenger har visserligen gått att använda utan Facebook i flera år.

Inte om du redan kopplat dessa. Det ska gå i framtiden och det är det som är nyheten.

Permalänk
Medlem

"Användare kommer dessutom kunna använda Marketplace och Facebook Gaming med eller utan koppling till sitt Facebook-konto"

Känns som om detta kommer öka scams och liknande va? Tycker om att man kan kika på användarens profil om man vill försäkra sig lite extra.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Starric:

Från artikeln:

"...även Facebook Messenger kommer gå att använda med ett separat konto från Facebook".

Så svar ja, du kommer nu kunna skapa ett Messenger-konto utan att ha ett Facebook-konto

Himla gött! 😃 Precis detta har jag längtat efter, ganska svårt att leva utan messenger har jag märkt men det går utmärkt att leva utan fb. Så jäkla bra.