AMD prissänker Radeon RX 7900-serien temporärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

RTX 3090 Ti finns med i indexet. Radeon RX 6950 XT drar jämnt med det i 1440p och halkar efter något vid 4K UHD om du vill ha en ungefärlig referenspunkt.

Jag hade önskat interaktiva diagram. Att man kan bocka i säg fyra grafikkort så att endast dessa siffror presenteras eller iallafall markeras på något sätt. Ibland när man försöker jämföra kort med varandra kan det bli väldigt mycket stirrande upp och ned. Speciellt när man vill jämföra med sitt eget kort med möjliga uppgraderingar.

Edit. Inte bara i indexet, utan även i recensionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men AMDs konkurrens med Nvidia är ju så himla viktig för den håller priserna nere! /s
^
Visar sig att AMD lägger sig precis under nvidia och bidrar inte speciellt mycket till att hålla priserna nere om de hux flux kan sänka priset med 17%.

Det beror nog på att om AMD sänker ytterligare så svarar Nvidia med samma mynt. Och då blir det någon form av kommer AMD sälja mer för det?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det beror nog på att om AMD sänker ytterligare så svarar Nvidia med samma mynt. Och då blir det någon form av kommer AMD sälja mer för det?

Defacto kartell med andra ord. Heja Intel!

Permalänk
Medlem

AMD tillverkar inte längre grafikkort för att konkurrera, de tillverkar så många som de kan sälja till högt pris och inte får massa extra lager över. Grafikkort är helt enkelt inte det bästa sättet de kan utnyttja sitt kisel på, de tjänar långt mer på cpu och beräkningskort

Permalänk
Medlem

Löjliga priser överlag, alla kort borde ner minst 40-50% annars får det vara.
Jag körde gaming rätt mycket tidigare men med dessa priser har jag hittat annat att göra med alla mina burkar.
Har uppgraderat endast en burk med ett hyfsat graffa, en annan med ett nästan ok graffa för de spel jag kör.
Tack o lov kör jag inte de mest krävande spel så mina burkar funkar helt ok.

Håller helt med Fenrisulvfan:
"Läskigt hur lätt folk har att betala 25% mer för Nvidia-loggan."

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det beror nog på att om AMD sänker ytterligare så svarar Nvidia med samma mynt. Och då blir det någon form av kommer AMD sälja mer för det?

AMD lägger sig lite lite under nvidia och mjölkar kunderna så mycket de kan och det är ju precis vad de ska göra som företag.

Folk på swec brukar tjata om hur viktigt det är med konkurrens men när det väl kommer till kritan så ser vi att det inte påverkar priset speciellt mycket.
Nvidia sätter precis vilka priser de vill och AMD följer troget efter. Så vi kanske kan skippa det resonemanget framöver?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Gaming på PC börjar likna rikemans-sport,
och det kommer inte ändras förrän konsumenterna sätter ner foten och vägrar betala dessa hutlösa priser!!!
Tyvärr är vissa konsumenter som fortfarande betalar dessa överpriser anledningen till att tillverkarna kan ta ut dessa ohemula priser.

De enda vi kan beskylla är dessa individer som fortsätter betala överpriser...

Varför?
Kanske en E-Penis?
Kanske för mycket stålar?
Kanske för lite sunt förnuft?

Faktum kvarstår:
om inte vi konsumenter betalade överpriser så fanns inte överpriser!!!

Vi konsumenter har bara oss själva att skylla på dessa vansinniga priser... GRATTIS till oss...

PS
Den som gnäller att "det kostar för företagen att bla, bla, bla..."
Kolla Nvidias vinst och håll sedan käften...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Gaming på PC börjar likna rikemans-sport,
och det kommer inte ändras förrän konsumenterna sätter ner foten och vägrar betala dessa hutlösa priser!!!
Tyvärr är vissa konsumenter som fortfarande betalar dessa överpriser anledningen till att tillverkarna kan ta ut dessa ohemula priser.

De enda vi kan beskylla är dessa individer som fortsätter betala överpriser...

Varför?
Kanske en E-Penis?
Kanske för mycket stålar?
Kanske för lite sunt förnuft?

Faktum kvarstår:
om inte vi konsumenter betalade överpriser så fanns inte överpriser!!!

Vi konsumenter har bara oss själva att skylla på dessa vansinniga priser... GRATTIS till oss...

PS
Den som gnäller att "det kostar för företagen att bla, bla, bla..."
Kolla Nvidias vinst och håll sedan käften...

Man bytte ofta gpu varje generation för i tiden för mindre men idag så håller korten längre för en högre summa.
Över en 7 års period, spenderade du mer eller mindre av att uppgradera oftare?
Om vi tar 1080ti som hållt i 3 generationer men för många kommer hålla i 4 minst

Det kortet fyller 7 år i mars.

Jag tror många har "pink tinted glasses" för just hårdvara då dollar/sek var bättre samt att korten var obrukbara så fort ett nytt AAA spel kom och man fick 3 fps 😁 och var tvungen att köpa ett nytt, men billigare kort.

Edit
Nvidias vinster kommer mest från AI och vi skall nog vara glada som konsumenter att de inte struntar i oss helt.... Vi snor kisel från vinstmaskinen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vart kan man se nyheten? Hittar inget hos AMDs hemsida.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Man bytte ofta gpu varje generation för i tiden för mindre men idag så håller korten längre för en högre summa.
Över en 7 års period, spenderade du mer eller mindre av att uppgradera oftare?
Om vi tar 1080ti som hållt i 3 generationer men för många kommer hålla i 4 minst

Det kortet fyller 7 år i mars.

Jag tror många har "pink tinted glasses" för just hårdvara då dollar/sek var bättre samt att korten var obrukbara så fort ett nytt AAA spel kom och man fick 3 fps 😁 och var tvungen att köpa ett nytt, men billigare kort.

Edit
Nvidias vinster kommer mest från AI och vi skall nog vara glada som konsumenter att de inte struntar i oss helt.... Vi snor kisel från vinstmaskinen

Min 1050 Ti håller verkligen inte idag för moderna spel men det funkar för äldre. Snart dags att uppgradera nu. RTX 3050 6GB som drar lika mycket verkar intressant men hade hellre önskat 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Löjliga priser överlag, alla kort borde ner minst 40-50% annars får det vara.
Jag körde gaming rätt mycket tidigare men med dessa priser har jag hittat annat att göra med alla mina burkar.
Har uppgraderat endast en burk med ett hyfsat graffa, en annan med ett nästan ok graffa för de spel jag kör.
Tack o lov kör jag inte de mest krävande spel så mina burkar funkar helt ok.

Håller helt med Fenrisulvfan:
"Läskigt hur lätt folk har att betala 25% mer för Nvidia-loggan."

40-50% ner? Extremt okunnigt uttalande baserat på något egenihopkokat. Företag tar betalt det de kan och Nvidia mfl ligger långt från ett överpris på 50%.

För de där 25% så får du en stabilare produkt, bättre raytracing och DLSS. Det är lika korkat som att klaga på att en Audi eller Mercedes kostar mer än en trimmad Seat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

40-50% ner? Extremt okunnigt uttalande baserat på något egenihopkokat. Företag tar betalt det de kan och Nvidia mfl ligger långt från ett överpris på 50%.

För de där 25% så får du en stabilare produkt, bättre raytracing och DLSS. Det är lika korkat som att klaga på att en Audi eller Mercedes kostar mer än en trimmad Seat.

Innan du kallar andra för korkade och okunniga kanske du skulle se över vad du själv påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min 1050 Ti håller verkligen inte idag för moderna spel men det funkar för äldre. Snart dags att uppgradera nu. RTX 3050 6GB som drar lika mycket verkar intressant men hade hellre önskat 8GB.

Nej 1050ti är ju ett low tier kort som fungerar 1-2 gens, precis som 3050

1080ti fungerar okej för många på forumet för att spela nyare spel som Starfield etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

AMD lägger sig lite lite under nvidia och mjölkar kunderna så mycket de kan och det är ju precis vad de ska göra som företag.

Folk på swec brukar tjata om hur viktigt det är med konkurrens men när det väl kommer till kritan så ser vi att det inte påverkar priset speciellt mycket.
Nvidia sätter precis vilka priser de vill och AMD följer troget efter. Så vi kanske kan skippa det resonemanget framöver?

Ja förmodligen precis lite under i prissättning för att inte störa Nvidia.

Grejen är att Nvidia sitter på makt och äger nästan hela marknaden. Hur kan man anse det vara konkurrens då? Hade market share legat 50/50 och ekonomin densamma, skulle jag garantera det skulle se annars ut.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Ja förmodligen precis lite under i prissättning för att inte störa Nvidia.

Grejen är att Nvidia sitter på makt och äger nästan hela marknaden. Hur kan man anse det vara konkurrens då? Hade market share legat 50/50 och ekonomin densamma, skulle jag garantera det skulle se annars ut.

När företag kommer överens om priser: kartell.
Prismässigt klarar vi oss lika bra utan AMD.

För att klargöra; det är ju inte så att jag högaktar nvidia heller

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min 1050 Ti håller verkligen inte idag för moderna spel men det funkar för äldre. Snart dags att uppgradera nu. RTX 3050 6GB som drar lika mycket verkar intressant men hade hellre önskat 8GB.

Nej, det är väl inte så konstigt att ditt 1050 ti inte hållet måttet längre? Det gjorde det knappt när det släpptes.
Hade du köpt ett 1080 ti hade det varit annorlunda, det håller sig bra än idag.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

När företag kommer överens om priser: kartell.
Prismässigt klarar vi oss lika bra utan AMD.

För att klargöra; det är ju inte så att jag högaktar nvidia heller

Jag tror inte det handlar om kartell. Mer bara ett dött läge. Jag föraktar ingen, men ser inte heller någon lösning på mer sund konkurrens. Jag är ytterst skeptiskt till att Intel kommer våga eller orka stå emot Nvidia. Det kommer att dröja många år i sådana fall med rejäla satsningar och långdragna förluster. Men Intel har långt mer muskler att visa än AMD. Däremot sitter AMD på mer erfarenheter än Intel.

Min gissning är att AMD ligger på hold läge och inväntar genombrott eller att Nvidia gör något felsteg.

Men helt klart intressant om Intel skulle våga göra rejäla satsningar.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Innan du kallar andra för korkade och okunniga kanske du skulle se över vad du själv påstår.

Har inte kallat någon för det ena eller det andra.

Det är fritt fram att gå igenom trådarna med folk som äger grafikkorteten och se att fler har mer problem med AMDs kort. Se restlistan över saker som behövt fixas och allvarlighetsgraden.

Du får gärna ge exempel på motsatsen men tittar man i respektive tråd på forumet över ägande så ser du märkbart fler problem med AMDs kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AMD tillverkar inte längre grafikkort för att konkurrera, de tillverkar så många som de kan sälja till högt pris och inte får massa extra lager över. Grafikkort är helt enkelt inte det bästa sättet de kan utnyttja sitt kisel på, de tjänar långt mer på cpu och beräkningskort

Exakt min tanke. AMD har en begränsad kapacitet hos TSMC. CPUer och beräkningskort ger högre inkomster.

Permalänk
Medlem

7900 XT kan köpas för 9k kr nu.

Det givna valet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

7900 XT kan köpas för 9k kr nu.

Det givna valet.

XT och 4070s har ju typ samma fps/kr 51vs53 i 1440p så givet är det ju inte

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

7900 XT kan köpas för 9k kr nu.

Det givna valet.

Var då? Finns det något mera än detta hos Proshop för 9090:- som är slutsålt?

Permalänk
Skrivet av Haiwa:

Nej, det är väl inte så konstigt att ditt 1050 ti inte hållet måttet längre? Det gjorde det knappt när det släpptes.
Hade du köpt ett 1080 ti hade det varit annorlunda, det håller sig bra än idag.

Ja men nu köpte jag inte det då för att spela de nyaste spelen utan för att det skulle vara energisnålt. Dessutom släppes 1080 Ti nio månader efter GTX 1080 men jag förstår att du försöker antyda att det kortet höll ovanligt länge men är idag något långsammare än ett GTX 4060 och det enda som räddar det är 11GB minne. Jag tror med 5000-serien är det nog dags att pensionera det kortet och uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

AMD lägger sig lite lite under nvidia och mjölkar kunderna så mycket de kan och det är ju precis vad de ska göra som företag.

Folk på swec brukar tjata om hur viktigt det är med konkurrens men när det väl kommer till kritan så ser vi att det inte påverkar priset speciellt mycket.
Nvidia sätter precis vilka priser de vill och AMD följer troget efter. Så vi kanske kan skippa det resonemanget framöver?

Så du tror inte priserna hade varit högre om endera bolag inte funnits? Samt att du fått samma funktionallitet och prestanda om det återstående företaget inte haft en rival att konkurrera med, resulterande i mindre incitament för R&D?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Så du tror inte priserna hade varit högre om endera bolag inte funnits? Samt att du fått samma funktionallitet och prestanda om det återstående företaget inte haft en rival att konkurrera med, resulterande i mindre incitament för R&D?

Nvidias enda incitament för R&D är att få existerande kunder att uppgradera. AMD påverkar inte pris alls.
Vilket pris nvidia än sätter så kommer AMD att lägga sig precis under. Om så nvidia tar 250 000kr för ett grafikkort - AMD lägger sig på 249 500kr + en spelvoucher.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nvidias enda incitament för R&D är att få existerande kunder att uppgradera. AMD påverkar inte pris alls.
Vilket pris nvidia än sätter så kommer AMD att lägga sig precis under. Om så nvidia tar 250 000kr för ett grafikkort - AMD lägger sig på 249 500kr + en spelvoucher.

Precis så!

Och amd producerar medvetet för lite grafikkort så de inte blir några över som är svårsålda

Pris per wafer styr, de vill inte ta marknadsandelar längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Precis så!

Och amd producerar medvetet för lite grafikkort så de inte blir några över som är svårsålda

Pris per wafer styr, de vill inte ta marknadsandelar längre

De har väl insett att marginalen på sista raden vart sämre av att prispressa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Var då? Finns det något mera än detta hos Proshop för 9090:- som är slutsålt?

Verkligen, alla andra kostar ett par molekyler under 10k. Köpte mitt mba för 10300sek i maj 2023..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)