Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Ja, jag kör fiber. Ha bara den ena sfp (1gb) på wan. Men vill helst inte begränsa hastigheten lokalt till 1gb, vill ha det så högt som möjligt. Köper jag sfp+ (10gb) får jag den hastigheten lokalt?

Om switchen inte stöder SFP+ så lär du inte få det att funka med något annat än SPF och därmed bara 1Gbit.
Tyvärr måste man upp på Ubiquitis Pro och Enterprice series för att få 10Gbit uplink, och priset springer iväg. Kör själv med en Mikrotik för att komma åt just 10Gbit, nackdelen är att den blir bara som en dum switch i Unifi. Tittar jag topologin så ser det ut som att jag kablat in 14 enheter till min UDM-SE med sina 11 portar.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Jag har köpt en ny switch som jag tänkte koppla till udm pro via sfp+ (10gb). På wan har jag bara sfp (1gb). Kan det användas så här eller måste jag ändra sfp på wan till sfp+ också?

Du behöver inte göra nåt med din SFP till WAN för att få 10Gb i ditt LAN.

edit: Du behöver inte ha en 10Gb link mellan switchen och din UDM Pro heller. Koppla allt som ska ha 10Gb till switchen som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Är det en fördel att stänga av meshning?
Har mina APs kopplade till switchen med Poe

Ja, om du inte använder meshing bör du stänga av funktionen. Kan orsaka problem i vissa fall annars.

Skrivet av Helco:

Ja, jag kör fiber. Ha bara den ena sfp (1gb) på wan. Men vill helst inte begränsa hastigheten lokalt till 1gb, vill ha det så högt som möjligt. Köper jag sfp+ (10gb) får jag den hastigheten lokalt?

Misstänker att du syftar på att vissa Unifi-prylar med SFP+/SFP28 sagts ha haft begräsningen att alla de portarna måste sättas till samma hastighet? Har inte hört att det ska gälla UDM Pro så det borde fungera som du vill.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1900 spänn är ju helt wild, är det verkligen värt det?

Installerade tidigare i eftermiddags och hittills tycker jag nog absolut att det är värt det, bor i en lägenhet 54 kvadrat och har i alla fall betydligt bättre värden än tidigare. Enkelt att komma igång, har dock inte provat VPN ännu men blir att testa under nästa vecka. Säg till om du vill ha något mer i utvärderingsväga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Om switchen inte stöder SFP+ så lär du inte få det att funka med något annat än SPF och därmed bara 1Gbit.
Tyvärr måste man upp på Ubiquitis Pro och Enterprice series för att få 10Gbit uplink, och priset springer iväg. Kör själv med en Mikrotik för att komma åt just 10Gbit, nackdelen är att den blir bara som en dum switch i Unifi. Tittar jag topologin så ser det ut som att jag kablat in 14 enheter till min UDM-SE med sina 11 portar.

Ja, det kom med ett pris men har beställt pro max 24. Det börjar bli några enheter nu och jag tänkte att det vore bra att ha överblick samtidigt som man håller ordning.

Skrivet av suhrim:

Du behöver inte göra nåt med din SFP till WAN för att få 10Gb i ditt LAN.

edit: Du behöver inte ha en 10Gb link mellan switchen och din UDM Pro heller. Koppla allt som ska ha 10Gb till switchen som har det.

Åh, jag trodde att det måste gå via routern. Så det räcker med cat6 mellan router och switch?

Skrivet av blunden:

Misstänker att du syftar på att vissa Unifi-prylar med SFP+/SFP28 sagts ha haft begräsningen att alla de portarna måste sättas till samma hastighet? Har inte hört att det ska gälla UDM Pro så det borde fungera som du vill.

frågade på grund av min totala okunskap. Så att jag kan köpa det jag behöver direkt utan att behöva tänka på det mer 😀

Annars vill jag tacka alla som har svarat. Uppskattar det väldigt mycket.

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hybric:

Installerade tidigare i eftermiddags och hittills tycker jag nog absolut att det är värt det, bor i en lägenhet 54 kvadrat och har i alla fall betydligt bättre värden än tidigare. Enkelt att komma igång, har dock inte provat VPN ännu men blir att testa under nästa vecka. Säg till om du vill ha något mer i utvärderingsväga!

Go'kväll

Har en E-X och en AP-AC-Lite för ca 33kvm som förvisso funkar riktigt bra men önskar ha allt under samma gränssnitt förr eller senare:p Ingen PoE ellerhur? Får du full hastighet för din anslutning? Värme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Go'kväll

Har en E-X och en AP-AC-Lite för ca 33kvm som förvisso funkar riktigt bra men önskar ha allt under samma gränssnitt förr eller senare:p Ingen PoE ellerhur? Får du full hastighet för din anslutning? Värme?

Godkväll!

Nix ingen PoE, får full anslutning via kabel 250/250 (det jag betalar för) och WiFi runt 180/140 och står jag cirkus 5 meter ifrån den. Så vågar påstå att det är godkänt. Temperatur runt 55 grader och då har jag den i öppen yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helco:

Åh, jag trodde att det måste gå via routern. Så det räcker med cat6 mellan router och switch?

Det är bara trafik som behöver routas som går via din UDM, har inte inte VLAN som det ska routas mellan räcker det med att köra gigabit mellan switch och router.

Det är ju billigt att skaffa en SFP-direct kabel annars om du vill ha snabbare länk.

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/switching-addons/c...

edit: Du är medveten om att Pro Max 24 bara har 2 portar som är 10Gb?

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/prod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det är bara trafik som behöver routas som går via din UDM, har inte inte VLAN som det ska routas mellan räcker det med att köra gigabit mellan switch och router.

Det är ju billigt att skaffa en SFP-direct kabel annars om du vill ha snabbare länk.

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/switching-addons/c...

edit: Du är medveten om att Pro Max 24 bara har 2 portar som är 10Gb?

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/prod...

Ja, jag är medveten om det. Håller förresten med 2x 10gb-portar. Switchen har för övrigt andra saker som jag uppskattar, som 2,5gb och PoE.

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/switching-professi...

Vilket sparar mig mycket besvär.

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem

Så här tänkte jag mig 100 kvm2 stor lägenhet men vill ha max styrka ifrån kontoret samt inne i vardagsrummet som sovrummen är anknytna till... overkill?

https://share.cleanshot.com/Rn2Lpptw

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Så här tänkte jag mig 100 kvm2 stor lägenhet men vill ha max styrka ifrån kontoret samt inne i vardagsrummet som sovrummen är anknytna till... overkill?

https://share.cleanshot.com/Rn2Lpptw

Behöver du ha U7? Får du fördelarna om du inte har 2.5Gbps nät?

Jag hade satt en 8p Switch efter gateway, dragit kabel till AP (en i varje rum precis som du ritat upp, men inte nödvändigtvis U7 Pro) samt en Flex Mini i varje rum för de saker som behöver kabel.

Å andra sidan är jag inte någon som tycker att man behöver kabel till PS5, laptop, tv, Xbox osv. De har snabbt Wi-Fi och fungerar utmärkt med det. Färre kablar är en vinst i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Behöver du ha U7? Får du fördelarna om du inte har 2.5Gbps nät?

Jag hade satt en 8p Switch efter gateway, dragit kabel till AP (en i varje rum precis som du ritat upp, men inte nödvändigtvis U7 Pro) samt en Flex Mini i varje rum för de saker som behöver kabel.

Å andra sidan är jag inte någon som tycker att man behöver kabel till PS5, laptop, tv, Xbox osv. De har snabbt Wi-Fi och fungerar utmärkt med det. Färre kablar är en vinst i mina ögon.

Känner att jag vill nå WiFi6E iaf vilket jag iof bara skulle behöva inne i kontoret. Gällande vardagsrummet så är allt i en mediamöbel så detta kommer inte synas därav jag gärna har sladd till allt.

Alla rummen har redan nätverksuttag så behövs det så adderar jag bara en Flex Mini där det behövs mer.

Funderar på vad jag vinner med att köra UniFi Cloud Key Gen2 Plus eller om det räcker köra via datorn. Vad tjänar jag på att köra en Cloud Key?

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem

Bara för att dubbelkolla om ja förstått det rätt.
Men en gateway light måste ha controllern på en dator eller en cloud key för att konfigurera?
Men efter att man konfigurerat klart så kan man väll stänga av datorn man gjorde det med, och grejerna är inte så korkade att dom dör? Utan det är mest statestik, loggar, och sådant som sparas som ja tappar då?
Med en cloudkey sparas allt sånt på den då antar jag.

Kommer nog köpa en cloudkey för att få med kameror och det smidiga med den, men nu i början behövs väll inte det riktigt fullt ut?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Ni som kör utan controllers, hur fungerar det med uppdateringar till AP, switchar och annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Ni som kör utan controllers, hur fungerar det med uppdateringar till AP, switchar och annat?

Jag drar igång min Unifi controller på datorn någon gång per år för att manuellt uppdatera allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Bara för att dubbelkolla om ja förstått det rätt.
Men en gateway light måste ha controllern på en dator eller en cloud key för att konfigurera?
Men efter att man konfigurerat klart så kan man väll stänga av datorn man gjorde det med, och grejerna är inte så korkade att dom dör? Utan det är mest statestik, loggar, och sådant som sparas som ja tappar då?
Med en cloudkey sparas allt sånt på den då antar jag.

Kommer nog köpa en cloudkey för att få med kameror och det smidiga med den, men nu i början behövs väll inte det riktigt fullt ut?

Om jag säger så här. UniFi-kontrollern kan likställas med webbgränssnittet i vanlig konsument-router, dvs det du "normalt" sett surfar till på https://192.168.x.1 på en konsument-router. Detta gäller speciellt om man dessutom har en UniFi-router som i sig helt saknar webbgränssnitt för att konfigureras då allt görs via UniFi-kontrollern. Så du kan alltså inte skapa upp VLAN, brandväggsregler, blockera internet-access till enheter eller konfigurera VPN/OpenVPN utan UniFi-kontrollern.

Men om du däremot kör med en annan router än UniFi så är det inte lika kritiskt med UniFi-kontroller då kontrollern då endast behövs för att konfigurera upp eventuella matchande VLAN i switchar och kontra SSID:n/trådlösa nätverk.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om jag säger så här. UniFi-kontrollern kan likställas med webbgränssnittet i vanlig konsument-router, dvs det du "normalt" sett surfar till på https://192.168.x.1 på en konsument-router. Detta gäller speciellt om man dessutom har en UniFi-router som i sig helt saknar webbgränssnitt för att konfigureras då allt görs via UniFi-kontrollern. Så du kan alltså inte skapa upp VLAN, brandväggsregler, blockera internet-access till enheter eller konfigurera VPN/OpenVPN utan UniFi-kontrollern.

Men om du däremot kör med en annan router än UniFi så är det inte lika kritiskt med UniFi-kontroller då kontrollern då endast behövs för att konfigurera upp eventuella matchande VLAN i switchar och kontra SSID:n/trådlösa nätverk.

Tack för förtydligande

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Tänkt fram och tillbaka och landar nog i denna setup

https://share.cleanshot.com/q13lYSsc

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Ni som kör utan controllers, hur fungerar det med uppdateringar till AP, switchar och annat?

Tror att du måste uppdatera manuellt om du inte har controller. Verkar som att controllern sköter uppdateringarna. Kanske någon som kan bekräfta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Tänkt fram och tillbaka och landar nog i denna setup

https://share.cleanshot.com/q13lYSsc

Jag hade valt U7 Pro då den kostar lika mycket som U6 Mesh.
Wifi 7 är rätt stor upgrade vs wifi 6.
Också lyxigt med 6Ghz bandet för de enheter du har/får som kan använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag hade valt U7 Pro då den kostar lika mycket som U6 Mesh.
Wifi 7 är rätt stor upgrade vs wifi 6.
Också lyxigt med 6Ghz bandet för de enheter du har/får som kan använda det.

Men på 5GHz-bandet förlorar du.
U6 Pro har 4x4 mimo medan U7 Pro har 2x2 mimo.

Wifi 7 är inte mainstream förrän tidigast slutet av 2024.

Detta kommer från mig som bytt ut ena U6 Pro mot en U7 Pro.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Ni som kör utan controllers, hur fungerar det med uppdateringar till AP, switchar och annat?

4år gammal tråd, men har de inte plockat bort funktionen så hittar du den
https://community.ui.com/questions/How-do-I-upgrade-the-firmw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Men på 5GHz-bandet förlorar du.
U6 Pro har 4x4 mimo medan U7 Pro har 2x2 mimo.

Wifi 7 är inte mainstream förrän tidigast slutet av 2024.

Detta kommer från mig som bytt ut ena U6 Pro mot en U7 Pro.

Har du märkt någon skillnad på ditt 5Ghz band när det är nere på 2x2?
Sen är inte frågan att uppgradera en U6 Pro till en U7 Pro utan att skaffa en ny setup vad jag förstod.
Jag har själv kvar en Wifi 5 router för att den är sjukt bra. Men jag hade gått direkt på U7 Pro inte Wifi 6 nu om jag skulle uppgradera.

De flesta nya mobiler (t.o.m. iPhone) har redan 6Ghz bandet och fler blir det. Samma sak med laptops och snart även media-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har du märkt någon skillnad på ditt 5Ghz band när det är nere på 2x2?
Sen är inte frågan att uppgradera en U6 Pro till en U7 Pro utan att skaffa en ny setup vad jag förstod.
Jag har själv kvar en Wifi 5 router för att den är sjukt bra. Men jag hade gått direkt på U7 Pro inte Wifi 6 nu om jag skulle uppgradera.

De flesta nya mobiler (t.o.m. iPhone) har redan 6Ghz bandet och fler blir det. Samma sak med laptops och snart även media-enheter.

Har både en Surface 9 pro tillgänglig och iPhone 15 och visst gillar de 6GHz.

Men provar jag filöverföring på 5GHz-bandet får jag snabbare hastighet med en U6 Pro.

För vardagssurfande så kvittar det. Bandbredden räcker och blir över.

Man behöver dock tänka hur många trådlösa enheter man har eftersom det är mängden som blir påverkade.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har du märkt någon skillnad på ditt 5Ghz band när det är nere på 2x2?
Sen är inte frågan att uppgradera en U6 Pro till en U7 Pro utan att skaffa en ny setup vad jag förstod.
Jag har själv kvar en Wifi 5 router för att den är sjukt bra. Men jag hade gått direkt på U7 Pro inte Wifi 6 nu om jag skulle uppgradera.

De flesta nya mobiler (t.o.m. iPhone) har redan 6Ghz bandet och fler blir det. Samma sak med laptops och snart även media-enheter.

Det är just att jag inte vill sätta upp en puck på väggen. Känns dumt att bara lägga den inne i mediamöbeln.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har både en Surface 9 pro tillgänglig och iPhone 15 och visst gillar de 6GHz.

Men provar jag filöverföring på 5GHz-bandet får jag snabbare hastighet med en U6 Pro.

För vardagssurfande så kvittar det. Bandbredden räcker och blir över.

Man behöver dock tänka hur många trådlösa enheter man har eftersom det är mängden som blir påverkade.

Det låter ju sjukt märkligt att du skulle få snabbare på 5Ghz bandet. Är det testat med max mottagning eller i annat rum? Wifi 7 Pro kanske inte är optimerad än i sånt fall, är ju rätt nu produkt.
Tycker det låter väldigt skumt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det låter ju sjukt märkligt att du skulle få snabbare på 5Ghz bandet. Är det testat med max mottagning eller i annat rum? Wifi 7 Pro kanske inte är optimerad än i sånt fall, är ju rätt nu produkt.
Tycker det låter väldigt skumt i alla fall.

Samma rum. Fri sikt. 2-3 meter ifrån.

Men nu jämför jag bara 5GHz-bandet mellan dem. Mitt uttalande var inte om 6GHz.

Där får jag samma hastigheter oberoende vilket.

Klantigt skrivet av mig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Samma rum. Fri sikt. 2-3 meter ifrån.

Men nu jämför jag bara 5GHz-bandet mellan dem. Mitt uttalande var inte om 6GHz.

Där får jag samma hastigheter oberoende vilket.

Klantigt skrivet av mig.

Då förstår jag

Gissar att du maxar linan oavsett i samma rum. Finns ju andra fördelar sen med Wifi 7 till Wifi 7.
Verkar också som att vissa Wifi 7 funktioner kommer i februari till U7 Pro så den blir nog bättre med de uppdateringarna.
Men Wifi 6 vs Wifi 6 så bör U6 Pro vara bättre med sin 4x4, men det räcker ju att du kör en enhet med tung belastning på 6Ghz bandet sen så bör U7 Pro vara bättre.

För längst distans är nog U6 Mesh bäst. Alternativt någon konsumentprodukt med stora antenner. Typ Asus ROG Rapture GT-AX6000 ska vara en av de bästa på marknaden för just det.

Permalänk
Medlem

Två enkla frågor.

Måste man ha deras switch för att köra trådat backhaul?

Samt om man börjar med ett "basic" system, är det enkelt att byta huvudrouter? tänkte köra UniFi Express x2 som sitter ihop via en netgear switch

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Två enkla frågor.

Måste man ha deras switch för att köra trådat backhaul?

Samt om man börjar med ett "basic" system, är det enkelt att byta huvudrouter? tänkte köra UniFi Express x2 som sitter ihop via en netgear switch

En unifi express är förenklat en motsvarighet till asus, tp-links m.fl. hemmaroutrar. Du bör således inte köra två stycken för att serva ett nät. Du köra med en express (eller annan router/brandvägg) och sedan ytterligare en access punkt (ap).

Ska du dessutom köra backhaul mellan router och ap bör du antingen ha direkt koppling mellan enheterna eller ha en vlan-kapabel switchmiljö mellan dem. Om switchen / switcharna är från Ubiquiti eller någon annan leverantör bör/ska inte spela någon roll.

Korrektur
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB