Meta ska köpa 350 000 Nvidia H100-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det här låter så svamligt så.... Är du säker på att det inte är du som är problemet och inte banken?

De drabbades av ett fel som medförde dubbla ordrar, när de skulle lösa det så makulerade de massa affärer, inklusive riktiga affärer.
Det innebar att jag satt med innehav på över dubbla kontosaldot, de sa att de jobbade på det och att jag skulle vara lugn, medan värdepappren rasade med 40-55% stycket. Övertrasseringen och raset innebar att när allt tvångssålts så var det bara några tusenlappar kvar på kontot. 50% förlust på 200% av saldot blir 100% av saldot i förlust. Och under hela tiden höll jag tät kontakt med dem för att undvika att något skulle bli fel. Jag ringde dem så fort jag kunde på morgonen första handelsdagen efter att felet inträffat och frågade vad jag skulle göra. Ringde flera gånger utan att få några riktiga besked. Gjorde allt för att förhindra tvångsförsäljning av mitt riktiga innehav. Men det fanns inget att göra om jag inte hade lika mycket pengar extra att stoppa in på kontot liggandes, vilket jag såklart inte hade.
Nvidia cert såldes på 130:- stycket, i morgon är de nog värda över 1000:- och jag har inga pengar ännu.

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror helt klart.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Känns inte greppbart med så mycket GPU kraft 😅👀

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Prism AI på gång då.

"Edward Snowden, a former contractor for the CIA, left the US in late May after leaking to the media details of extensive internet and phone surveillance by American intelligence. Mr Snowden, who has been granted temporary asylum in Russia, faces espionage charges over his actions.

As the scandal widens, BBC News looks at the leaks that brought US spying activities to light.

US spy agency 'collects phone records'
The scandal broke in early June 2013 when the Guardian newspaper reported that the US National Security Agency (NSA) was collecting the telephone records of tens of millions of Americans.

The paper published the secret court order directing telecommunications company Verizon to hand over all its telephone data to the NSA on an "ongoing daily basis".

That report was followed by revelations in both the Washington Post and Guardian that the NSA tapped directly into the servers of nine internet firms, including Facebook, Google, Microsoft and Yahoo, to track online communication in a surveillance programme known as Prism."

Permalänk
Medlem

Meta och Nvidia.... Usch för de företagen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kan bli sån där härlig brist på grafikkort igen då

NOOOOOOOOOOOOO!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av g146:

Undrar verkligen hur detta skulle vara bra för miljön och bidra positivt till samhället och naturen. Hur många lastbilar behövs för att leverera lådorna?

Det är ganska lätt att motivera genom att investera i 350 000 grafikkort för AI-utveckling. Detta eftersom det skapar möjligheten att accelerera framstegen inom artificiell intelligens. Trots initiala miljöpåverkningar vid tillverkning och energianvändning för dessa GPUer kommer den långsiktiga nyttan med största sannolikhet vara avsevärd. Speciellt jämfört med människor som köper en telefon eller en dator för att scrolla bort sina liv utan att bidra speciellt mycket till miljön.

Den teknik som förmodligen kommer framställas genom denna satsning kan potentiellt bidra till att lösa komplexa problem och minimera negativa påverkningar på miljön, vilket gör investeringen motiverad ur ett långsiktigt perspektiv.

Edit: kan tänka mig att dessa GPUer kommer.anvandas till många olika ämnen inom AI för vår utveckling.

Ansiktsboken hjälpte förmodligen miljön extremt mycket. Folk slutade träffas som förr till exempel. 😅

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det lär blir ännu värre brist än när alla grävde krypto ...

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Det lär blir ännu värre brist än när alla grävde krypto ...

100 procent sant. Att majna krypto är aldrig en hållbar lösning långsiktigt numera. AI kommer att förändra hela vårt sätt att leva på nästan alla tänkbara områden i vårt samhälle och för mänskligheten. Skillnaden är att dessa grafikkort används inte så mycket av konsumenter. Det gjorde vi för att mina krypto, använde kommersiella grafikkort som människor hade råd att köpa.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det lär blir ännu värre brist än när alla grävde krypto ...

Man undrar ju då hur mycket 350 000 kort är egentligen? Enligt https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/report-shows-... ser det ut som det säljs i storleksordningen 100 miljoner GPUer per kvartal, och Nvidia står för ungefär 2/3 av dessa. Å andra sidan är väl H100 betydligt större än GPUer i genomsnitt, så svårt att dra några slutsatser om hur mycket det påverkar egentligen.

Jag kan för övrigt tänka mig att Nvidia sålde korten relativt billigt till Facebook. Som tidigare nämnts i tråden är det ju Facebook som gjort pytorch, och om de inte fått ett bra pris från Nvidia jämfört med AMD kanske de hade valt AMD istället och satt utvecklare på att förbättra stödet i pytorch vilket i sin tur skulle minska priset Nvidia kan ta ut från andra "AI-köpare" i framtiden. Men det är bara min gissning.

Permalänk
Medlem

Nog för att den gode(?) Mark har råd att uppdatera sin dator, men att lägga omkring 10%1 av sina sparpengar på GPUer!? Det är ju lika galet som om en Sweclockare skulle få för sig att betala 10-20tkr för ett...äh, det var inget.

1 350,000 GPU:er á $40,000 = $14 miljarder, Zuckerbergs tillgångar ≈ $135 miljarder.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Eller... så blir det ingen kapacitet kvar på produktionslinjerna till något annat och jag som arbetar inom tillverkningsindustrin vet att man värnar om storkunder när man är fullbokad.

Kan bli sån där härlig brist på grafikkort igen då

Initialt blir det nog brist.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Ni vet väl att Mark har köpt massa aktier i Nvidia precis innan detta

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Nog för att den gode(?) Mark har råd att uppdatera sin dator, men att lägga omkring 10%1 av sina sparpengar på GPUer!? Det är ju lika galet som om en Sweclockare skulle få för sig att betala 10-20tkr för ett...äh, det var inget.

1 350,000 GPU:er á $40,000 = $14 miljarder, Zuckerbergs tillgångar ≈ $135 miljarder.

Inget konstigt alls. Att investera 10% av ens kapital för att påverka samhällets framtid inom något du brinner för låter väldigt rimligt. I detta fallet utveckling.

Sen om han vill så kan han hyra ut sin hårdvara och teknik till all möjlig forskning som inte har råd att köpa 350 tusen sådana kort och som dessutom inte sitter på kompetensen att utveckla AI.

Klockrent.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hur lång är användingstiden på dessa kort ca?

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

Inget konstigt alls. Att investera 10% av ens kapital för att påverka samhällets framtid inom något du brinner för låter väldigt rimligt. I detta fallet utveckling.

Sen om han vill så kan han hyra ut sin hårdvara och teknik till all möjlig forskning som inte har råd att köpa 350 tusen sådana kort och som dessutom inte sitter på kompetensen att utveckla AI.

Klockrent.

Hans net worth är mestadels i Meta aktier och är således inte pengar som Meta har. Meta har dock ca $60 miljarder i cash, ca $126 miljarder i omsättning och ca $30 miljarder i net income.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det är ganska lätt att motivera genom att investera i 350 000 grafikkort för AI-utveckling. Detta eftersom det skapar möjligheten att accelerera framstegen inom artificiell intelligens. Trots initiala miljöpåverkningar vid tillverkning och energianvändning för dessa GPUer kommer den långsiktiga nyttan med största sannolikhet vara avsevärd. Speciellt jämfört med människor som köper en telefon eller en dator för att scrolla bort sina liv utan att bidra speciellt mycket till miljön.

Den teknik som förmodligen kommer framställas genom denna satsning kan potentiellt bidra till att lösa komplexa problem och minimera negativa påverkningar på miljön, vilket gör investeringen motiverad ur ett långsiktigt perspektiv.

Edit: kan tänka mig att dessa GPUer kommer.anvandas till många olika ämnen inom AI för vår utveckling.

Ansiktsboken hjälpte förmodligen miljön extremt mycket. Folk slutade träffas som förr till exempel. 😅

Utmärkt, kommer bli perfekt för miljön.

Steg 1. Skapa AGI.
Steg 2. Be AGI:n att fixa miljöproblemet.
Steg 3. Bli utplånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Utmärkt, kommer bli perfekt för miljön.

Steg 1. Skapa AGI.
Steg 2. Be AGI:n att fixa miljöproblemet.
Steg 3. Bli utplånad.

Kanske inte riktigt så, däremot har ju teknik-utvecklingen i alla år pekats ut som räddningen, och lik förbaskat så smutsar vi bara ner mer och mer.

Och det är lite samma sak här, om AI nu bara får obegränsat med resurser under en period, så kommer den tydligen lösa alla våra problem.

Det blir så löjligt när den svarar att lösningen på problemet är: använd mindre resurser.

Permalänk
Medlem

Fan att man inte ägde aktier i Nvidia. Nu vågar jag inte köpa in mig.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av BobbyKristensen:

Hans net worth är mestadels i Meta aktier och är således inte pengar som Meta har. Meta har dock ca $60 miljarder i cash, ca $126 miljarder i omsättning och ca $30 miljarder i net income.

Jag vet inte hur han gjorde affären, men tycker inte 10% är speciellt mycket. Hur många sparar per månad 10% av sin lön? De flesta lägger det på banken vilket är idiotiskt, andra lägger det på globalfonder vilket också har en risk, även om avkastningen i snitt är 7-12 % årligen.

Jag tror att Marks affär här är mer långsiktig och genomtänkt då han kan nyttja sin farm till otroligt många olika områden och tjäna massvis med pengar oavsett hur mycket han floppar med Threads eller Metaverse som någon tog upp innan.

Skrivet av filbunke:

Utmärkt, kommer bli perfekt för miljön.

Steg 1. Skapa AGI.
Steg 2. Be AGI:n att fixa miljöproblemet.
Steg 3. Bli utplånad.

Det kan ju vara ett alternativ, men det har knappast med hans investering av 350.000 GPU'r att göra, utan i så fall andra faktorer.
För att sätta lite perspektiv läste jag i en science paper att GPT'n mellan November 2021 och April 2022 hade upptäckt nya bakterier och virus som forskarna i området hade räknat ut skulle ta ytterligare 2.500.000.000 miljarder PhD år att upptäcka. Det säger ganska mycket tycker jag. Så om vi applicerar den exponentiella utvecklingen inom respektive område på grund av en investering på 350.000 GPU'er, så gynnar det förmodligen oss och miljön mer än vad det skadar oss och miljön.

Jag hör ofta i Joe Rogan podcasts med intressanta personer som är betydligt klokare än mig säga att vi människor har det generellt sett mycket bättre idag både inom hälsa, ekonomi, livsstil och mående per capita / land. Detta är på grund av utveckling. Sen att det kommer nya utmaningar är oundvikligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

En sådan order hade AMD verkligen behövt. Synd att de inte har något liknande kort att kontra med.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fan att man inte ägde aktier i Nvidia. Nu vågar jag inte köpa in mig.

Köpte in på 230. Kaching---A

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag vet inte hur han gjorde affären, men tycker inte 10% är speciellt mycket. Hur många sparar per månad 10% av sin lön? De flesta lägger det på banken vilket är idiotiskt, andra lägger det på globalfonder vilket också har en risk, även om avkastningen i snitt är 7-12 % årligen.

Jag tror att Marks affär här är mer långsiktig och genomtänkt då han kan nyttja sin farm till otroligt många olika områden och tjäna massvis med pengar oavsett hur mycket han floppar med Threads eller Metaverse som någon tog upp innan.

Det kan ju vara ett alternativ, men det har knappast med hans investering av 350.000 GPU'r att göra, utan i så fall andra faktorer.
För att sätta lite perspektiv läste jag i en science paper att GPT'n mellan November 2021 och April 2022 hade upptäckt nya bakterier och virus som forskarna i området hade räknat ut skulle ta ytterligare 2.500.000.000 miljarder PhD år att upptäcka. Det säger ganska mycket tycker jag. Så om vi applicerar den exponentiella utvecklingen inom respektive område på grund av en investering på 350.000 GPU'er, så gynnar det förmodligen oss och miljön mer än vad det skadar oss och miljön.

Jag hör ofta i Joe Rogan podcasts med intressanta personer som är betydligt klokare än mig säga att vi människor har det generellt sett mycket bättre idag både inom hälsa, ekonomi, livsstil och mående per capita / land. Detta är på grund av utveckling. Sen att det kommer nya utmaningar är oundvikligt.

Innan jag blev sjuk så stoppade jag in minst 20% på börsen varje månad. Som mest var jag nog uppe i 50-60%. De flesta kan och vill inte göra så även om jag hoppas att många har ambitionsnivån att iallafall försöka investera/spara 10% av lönen. Jag hörde till FIRE (fast mer betoning på Financial Independence då Retire Early inte riktigt är mitt fokus) och lever överlag rätt billigt.

Just nu är det svårt att tänka långsiktigt så försöker att inte fokusera på börsen så mycket medans jag förhoppningsvis blir frisk.

Bra inlägg för övrigt! Sedan undrar iallafall jag hur mycket proteinvikning med exempelvis F@H ens 1% av den kapaciteten hade gett.

Skrivet av Kladdpapper:

Köpte in på 230. Kaching---A

Nice! Har brukat köpt NVDA när de legat rätt lågt, knep en del under 130 dollar men även lite över det. Men summorna de legat på under senare tid har varit lite för högt. Får se om man ångrar sig, vill ju alltid ha mer innehav trots allt.

Helt klart en av de roligare aktierna jag både äger och ägt. Likaså AMD medans de vandrade uppåt (dvs 2-3 dollar till dryga 100 dollar).

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Köpte in på 230. Kaching---A

Snyggt, Går säkert upp lite till idag på denna nyheten.

Jag satt och hovrade över köpknappen i pandemin men satsade på fastigheter istället. Det var ingen bra affär. xD Är minus runt 200k som man får se om det någonsin återhämtar sig. Är många år kvar till pension.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Meta är ett av de tre mest intressanta företagen inom AI, och utan tvekan det mest öppna.

Men finns det inte special chips för AI, cerebras?
Eller dom kanske är mindre prisvärda?

Wafer Scale Engine Gen1
Memory Bandwidth: 9 PB/s
Fabric Bandwidth: 100 Pb/s

Wafer Scale Engine Gen2
Memory Bandwidth: 20 PB/s
Fabric Bandwidth: 220 Pb/s

Permalänk
Skrivet av anders190:

Innan jag blev sjuk så stoppade jag in minst 20% på börsen varje månad. Som mest var jag nog uppe i 50-60%. De flesta kan och vill inte göra så även om jag hoppas att många har ambitionsnivån att iallafall försöka investera/spara 10% av lönen. Jag hörde till FIRE (fast mer betoning på Financial Independence då Retire Early inte riktigt är mitt fokus) och lever överlag rätt billigt.

Just nu är det svårt att tänka långsiktigt så försöker att inte fokusera på börsen så mycket medans jag förhoppningsvis blir frisk.

Bra inlägg för övrigt!

Det är superb. Den som spar han har.

Citat:

Sedan undrar iallafall jag hur mycket proteinvikning med exempelvis F@H ens 1% av den kapaciteten hade gett.

Hehe, bra fråga det där. Hade varit intressant och veta faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.