Bahnhof WiFi7 router, utbyggnad med vilken wifi7 brygga?

Permalänk
Medlem

Bahnhof WiFi7 router, utbyggnad med vilken wifi7 brygga?

Beställde en sån idag, eller snarare bokade en då de inte beräknas finnas tillgängliga förrän i juni i år.
Vad vet vi om WiFi7 och avstånd? Finns det någon wifi7 brygga att använda för att länka ihop två hus?

Jag har behov av att länka ut en stabil snabb trådlös anslutning ca 25 meter från routern inne i huset. Föreställer mig att jag behöver en lösning som är vädertålig då det behöver vara fri sikt mellan enheterna(?), utan glas, vägg osv..

Har 1000/1000 fiber idag och en blandning av Asus XT8 och XT9 (två av varje) och de klarar inte särskilt tjocka väggar/golven i vårt trähus (timrat på sent 1600-tal, inte jättetjocka stockar, med vanliga plank, gipsskivor osv) två våningar, 150 m2. Trots det är de ändå bättre än allt jag haft innan i wifi-väg, men vill så klart ha bättre kapacitet och det hoppas jag wifi7 fixar

Kollade på ett kit med två utomhus-puckar, Ubiquiti UniFi Building-to-Building Bridge.
https://www.inet.se/produkt/5410687/ubiquiti-unifi-building-t...

Ser att de är från 2019 och misstänker att de kommer bli en flaskhals. Kostar ändå en slant så skulle vilja kolla om någon känner till om det finns nyare liknande lösningar istället, som matchar wifi7 standard. Jag har ju ganska litet avstånd dessutom, de där klarar ju flera hundra meter, vilket känns lite overkill sett till mitt behov

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Beställde en sån idag, eller snarare bokade en då de inte beräknas finnas tillgängliga förrän i juni i år.
Vad vet vi om WiFi7 och avstånd? Finns det någon wifi7 brygga att använda för att länka ihop två hus?

Jag har behov av att länka ut en stabil snabb trådlös anslutning ca 25 meter från routern inne i huset. Föreställer mig att jag behöver en lösning som är vädertålig då det behöver vara fri sikt mellan enheterna(?), utan glas, vägg osv..

Har 1000/1000 fiber idag och en blandning av Asus XT8 och XT9 (två av varje) och de klarar inte särskilt tjocka väggar/golven i vårt trähus (timrat på sent 1600-tal, inte jättetjocka stockar, med vanliga plank, gipsskivor osv) två våningar, 150 m2. Trots det är de ändå bättre än allt jag haft innan i wifi-väg, men vill så klart ha bättre kapacitet och det hoppas jag wifi7 fixar

Kollade på ett kit med två utomhus-puckar, Ubiquiti UniFi Building-to-Building Bridge.
https://www.inet.se/produkt/5410687/ubiquiti-unifi-building-t...

Ser att de är från 2019 och misstänker att de kommer bli en flaskhals. Kostar ändå en slant så skulle vilja kolla om någon känner till om det finns nyare liknande lösningar istället, som matchar wifi7 standard. Jag har ju ganska litet avstånd dessutom, de där klarar ju flera hundra meter, vilket känns lite overkill sett till mitt behov

WiFi 7 tillför ingen räckvidd, det kan tillföra ökad stabilitet då flera band kan användas tillsammans. Ju lägre frekvens desto längre räckvidd. Ju högre frekvens desto högre bandbredd.

Kabel, Kabel, Kabel. Till samtliga accesspunkter, mesh eller inte. Länkar du med trådlöst över mesh/extender får du en massa trafik i onödan som sänker hastighet och stabilitet i nätet som helhet. Dedikerad link typ Ubiquiti har inte samma problem men andra problem.

Permalänk
Medlem

@kite

standarden kommer inte vara klar förräns nästa år så hade inte köpt en Wifi7 router innan dess.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11be

Permalänk
Medlem

Wifi7 är långt från vara en standard och kommer nog ta år innan vi har utrustning som kan ta emot signaler på Wifi7. Sitt lungt i båten.

Permalänk
Medlem

Ok, jag väntar alltså tills det finns nått att välja på.

Ang. kabel så är det inte möjligt då gamla riksettan går mellan husen och jag kan/får inte dra en kabel där.
Men inne i husen så ska jag se om jag kan dra kabel mellan mesh-enheterna.
Tack för att ni delar med er av era insikter.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Kabel är extremt överreklamerat nu för tiden. Wifi6 funkar klockrent, jag har inte dragit en kabel till en enda pryl i hela kåken. Det är liksom 2023 nu. Både Bluetooth och wifi är tillräckligt bra för nästan alla behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Kabel är extremt överreklamerat nu för tiden. Wifi6 funkar klockrent, jag har inte dragit en kabel till en enda pryl i hela kåken. Det är liksom 2023 nu. Både Bluetooth och wifi är tillräckligt bra för nästan alla behov.

Insåg det med när jag flyttade och inte hade fiberuttag i rummet datorn var i. Hade även bara wifi 5 och har inte en enda spelsession där de klippte pga wifi’n i 2 år nu

Permalänk
Medlem

För att sätta upp en länk kan man välja lite enklare prylar om hastighet och väderberoende inte spelar så stor roll. Har man som önskemål att ha en hög hastighet under de flesta väderförhållanden får man kosta på sig lite mer. En bra medelväg är MikroTic Wireless Cube 60GHz AC 2-Pack. Kostar ~3.500:- Har provat ett antal länkar från olika tillverkare på två campingar och landat i att man får mycket för pengarna med dessa. För TS del kanske det är lite "overkill" ? Bra funkar de i alla lägen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Ok, jag väntar alltså tills det finns nått att välja på.

Ang. kabel så är det inte möjligt då gamla riksettan går mellan husen och jag kan/får inte dra en kabel där.
Men inne i husen så ska jag se om jag kan dra kabel mellan mesh-enheterna.
Tack för att ni delar med er av era insikter.

Då kan det bli strul med Building-to-Building Bridge om ni inte kan få den högre upp än de högsta lastbilarna som passerar. Spelar ingen roll för surf eller ens Netflix men gaming lär bli horribelt. Då är "vanlig" 2,4GHz länk troligen bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Ok, jag väntar alltså tills det finns nått att välja på.

Tipset är att vänta tills det finns något certifierat att välja på. Du har ändå ingen nytta av WiFi 7 innan du har klienter som klarar det och det lär dröja ett tag, mycket på grund av att standarden inte är färdig.

Det har historiskt ofta varit en dålig ide att köpa hårdvara som är byggd på draft-versioner av standarden. Det är betydligt högre risk att tillverkarna överger sådan hårdvara fortare och det blir sällan stöd i OpenSource-firmware. Dessutom är det stor risk att man kommer få hantera inkompabilitet med enheter som faktiskt stödjer standarden.

Man måste inte nödvändigtvis köpa något som är certifierat, även om det är en trygghet vad gäller kompabilitet, men det är rimligt att köpa något som är släppt efter att certifierade enheter har dykt upp, eftersom tillverkarna då har möjlighet att testa mot andra implementationer som faktiskt följer standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

För att sätta upp en länk kan man välja lite enklare prylar om hastighet och väderberoende inte spelar så stor roll. Har man som önskemål att ha en hög hastighet under de flesta väderförhållanden får man kosta på sig lite mer. En bra medelväg är MikroTic Wireless Cube 60GHz AC 2-Pack. Kostar ~3.500:- Har provat ett antal länkar från olika tillverkare på två campingar och landat i att man får mycket för pengarna med dessa. För TS del kanske det är lite "overkill" ? Bra funkar de i alla lägen.

Tack för tipset!
MikroTik Wireless Wire blev det. Funkar utmärkt.
Får en liten asymmetri, 500MBit ner / 900MBit upp. Troligtvis pga. att de inte riktigt har fri sikt just nu, då båda enheterna står inomhus och bara pekar mot fönster på glänt. Ska montera dem så de ser varandra då det rekommenderas för bästa länk.

https://mikrotik.com/product/wireless_wire

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Klokt val. Nej WiFi6/7 bidrar inte till räckvidd på något sätt. Endast hastighet när du sitter nära nog, så bortkastade pengar i många fall.

Permalänk

Såg testet på https://bahnhof.se/2023/03/31/nu-slapps-bahnhofs-och-tp-links.... Imponerande! kolla in priset på 3995 kronor. Samma produkt hos Kjell kostar 6090 kr. 2000 i skillnad.
Skynda att fynda! https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

Permalänk

Nu är WiFI 7 certifierat och klart. Vad skall man tänka på då man väljer lösning. Har förstått att det kommer dualband WiFi 7 routrar också. https://www.wi-fi.org/news-events/newsroom/wi-fi-alliance-int...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Beställde en sån idag, eller snarare bokade en då de inte beräknas finnas tillgängliga förrän i juni i år.
Vad vet vi om WiFi7 och avstånd? Finns det någon wifi7 brygga att använda för att länka ihop två hus?

Jag har behov av att länka ut en stabil snabb trådlös anslutning ca 25 meter från routern inne i huset. Föreställer mig att jag behöver en lösning som är vädertålig då det behöver vara fri sikt mellan enheterna(?), utan glas, vägg osv..

Har 1000/1000 fiber idag och en blandning av Asus XT8 och XT9 (två av varje) och de klarar inte särskilt tjocka väggar/golven i vårt trähus (timrat på sent 1600-tal, inte jättetjocka stockar, med vanliga plank, gipsskivor osv) två våningar, 150 m2. Trots det är de ändå bättre än allt jag haft innan i wifi-väg, men vill så klart ha bättre kapacitet och det hoppas jag wifi7 fixar

Kollade på ett kit med två utomhus-puckar, Ubiquiti UniFi Building-to-Building Bridge.
https://www.inet.se/produkt/5410687/ubiquiti-unifi-building-t...

Ser att de är från 2019 och misstänker att de kommer bli en flaskhals. Kostar ändå en slant så skulle vilja kolla om någon känner till om det finns nyare liknande lösningar istället, som matchar wifi7 standard. Jag har ju ganska litet avstånd dessutom, de där klarar ju flera hundra meter, vilket känns lite overkill sett till mitt behov

Frågan är om du har någon enhet med WiFi 7 som kan nyttja det? Jag kör iPhone 15 Pro som har stöd för wifi 6E.

Om jag skulle uppgradera hade jag kört U7 Pro från Unifi, mest pga U6 Enterprise är dyrare, men då jag har U6 Lite, inga problem och inga enheter med stöd för WiFi7 kommer jag nog vänta minst 4 år med att ”uppgradera”. Jag ser större vinning i att köpa en ny 2.5G switch, men har heller inga enheter som kan nyttja 2.5G, samt att jag kan maximalt få 1000/1000 från operatören, så fördelen med 2.5G är att föra över data till NASen, vilket jag gör en gång i halvåret. 4K streaming från NASen fungerar med 1G, så av ”videoskäl” finns det ingen anledning.

Prestandamässigt nåt U7 Pro till ca 1400/1400Mbit/s, men vad tankar du som behöver den hastigheten? De flesta surfar mest runt och klickar på länkar, som tyngst video där 4K ligger på max 50Mbit/s. Så, WiFi7 behövs bara om du tankar tyngre filer över LAN, vilket jag misstänker inte är super vanligt.