Skatteverket stärker integritet med skyddade inkomstuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Det intressanta här är att det inte är skatteverket som bestämmer över vad som är belagt med sekretess eller inte.

Visserligen så gör alla myndigheter sin egen sekretessprövning i ärenden om utlämnande av allmän handling men det är i slutändan domstolen som avgör om bedömningen varit korrekt. Dvs skatteverket kan säga nej till din begäran, som du sen överklagar till domstol (gratis).

Att påstå att den bedömning de gjort i alla år plötsligt inte gäller och att mer är belagt med sekretess blir svårt att få igenom när någon överklagar. Skadebedömningen kan knappast påstås vara annan detta år jämfört med tidigare års uppgifter.

Vill skatteverket ha en ändring så får de gå till regeringen eller riksdagen och be om en ändring i lagen/förordningen.

Sen så kan jag hålla med om att det är för lätt att få ut uppgifter om privatpersoner i Sverige, men en ändring ska ske från rätt instans och den instansen är inte skatteverket själva.

Myndigheter gör den här sortens ställningstaganden hela tiden. Det är inget konstigt. Juristerna på Skatteverket som utrett frågan är sannolikt inga dumhuvuden utan lär sitta på en djup förståelse för rättsläget.

Att man alltid gjort på ett visst sätt är ett svagt argument. Frågan är troligtvis inte regelbundet utredd. Det är snarare så att någon tyckt det är dags att ta upp frågan nu, av en eller annan anledning, vilket i sin tur lett till en annan bedömning.

Vad Skatteverket vill är i första hand ta reda på vad som faktiskt gäller enligt lagen, och sedan gör de ett ställningstagande för den bedömningen. Det handlar inte om att Skatteverket vill få till en lagändring och därmed bedriver någon slags aktivism.

Saken är helt korrekt hanterad. Frågan kan sedan komma att prövas i domstol om någon tycker Skatteverket gjort en felaktig bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nordkorea menar du?

OK, säg alla 18-65 år. Men så kan man också sänka totala skattetrycket rejält. Säg att alla fick betala 50 000 per år i skatt.

Du får nog kolla hur mycket du betalar i skatt. 50 000kr/år i skatt är INGENTING så inget skulle kunna finansieras via skatt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför detta över huvud taget alls varit offentliga uppgifter från början.

De enda som behöver insyn i en privatpersons ekonomi är väl myndigheter och kommuner när de skall beräkna skatter och bidrag?

Vilken privatperson bryr sig om vad grannen tjänat t.ex? I vilket syfte?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Jag har aldrig förstått varför detta över huvud taget alls varit offentliga uppgifter från början.

De enda som behöver insyn i en privatpersons ekonomi är väl myndigheter och kommuner när de skall beräkna skatter och bidrag?

Vilken privatperson bryr sig om vad grannen tjänat t.ex? I vilket syfte?

Rätt många med tanke på Ratsit och liknande tjänster. Syftet är 90% nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur kan du inte förstå att du säger emot dig själv? Värdet på någonting är inte någon magisk inneboende egenskap, det är vad någon är beredd att betala. Någon tjänar väldigt litet är nog inte beredd att betala lika mycket för, säg, potatis på ICA som någon som tjänar väldigt mycket. Ganska grundläggande ekonomi, tycker jag.

Det är valfritt hur mycket potatis man vill köpa. Kanske odlar du hellre din egna potatis eller väljer att äta något annat som känns mer prisvärt. Jag kan gå med på att skatter avskaffas helt och så får man själv köpa det man önskar frpn samhället alternativt lösa saker på egen hand istället. Även denna lösning skulle ta bort skatteverkets behov att veta våra inkomster. Det skulle även ta bort behovet av att ha ett skatteverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Hur då? Ett privat bolag har inga skyldigheter i sammanhanget?
Jämför Ratsit, söker du på en person så får inte den personen ett meddelande.

Exakt, av den anledningen jag har försökt förklara för dig.

Citat:

Lönekollen är ett särtryck ur Ratsitkatalogen. Med Lönekollen beställer du endast den sida ur Ratsitkatalogen som personen finns med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag har aldrig förstått varför detta över huvud taget alls varit offentliga uppgifter från början.

De enda som behöver insyn i en privatpersons ekonomi är väl myndigheter och kommuner när de skall beräkna skatter och bidrag?

Vilken privatperson bryr sig om vad grannen tjänat t.ex? I vilket syfte?

Värt att betänka är väl just att grundprincipen är raka motsatsen till din ståndpunkt, dvs "varför inte just detta?" är frågan som behöver besvaras på ett övertygande sätt.

Uppenbart har man nu omvärderat just denna specifika fråga, har ingen aning om när frågan senast kan ha varit på tapeten (förmodligen ett bra tag sedan)...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Exakt, av den anledningen jag har försökt förklara för dig.

Du är då inte bra på att förklara
Precis som Taxeringskalendern så är Ratsitkatalogen också ett privat bolags påhitt. Vilka skyldigheter har Ratsit (eller Ratsitkatalogen) mot privatpersoner i sammanhanget? Är det en lagtext eller avtal med Skatteverket som gör att de "bara" kan lämna ut hela sidor? (Vi ska nog inte gå in på konceptet sidor i en digital databas )

Jag förstår att Skatteverket som myndighet har skyldigheter då de äger uppgifterna, men privata bolag är jag mer tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nordkorea menar du?

OK, säg alla 18-65 år. Men så kan man också sänka totala skattetrycket rejält. Säg att alla fick betala 50 000 per år i skatt. Med ökade löner när företagen slipper skatter så skulle det nog inte kännas särskilt tungt. De som vill kan få betala andras skatter. Så om du tycker det känns rätt att betala åt någon annan för att du tjänar mera kan du få göra det om du så önskar men då ska man själv få bestämna vems skatt man betalar in.

Tanken är att ingen ska leva på någon annans bekostnad utan medgivande från den som betalar. Ingen ska tvingas betala mer skatt än man själv får tillbaka i värde från samhället. Ej heller kunna kräva att betala mindre än vad man själv kostar. Först då blir det ett rättvist skattesystem enligt min åsikt.

Du har verkligen inte koll på vad något kostar, en röntgen ligger runt 30k per tillfälle som vi alla hjälper till att subventionera så det blir runt 250kr/tillfälle tills du nått nivån för högkostnadsskyddet.

"Fakta
Så här mycket kostar vården
Södra Sjukvårdsregionen (regionerna i Sydsverige) har en prislista på vad olika saker inom sjukvården kostar. Priset är vad det kostar i snitt att få vården. Priset beror på hur komplicerad vården är, med mera.

Hjärnskakning 18 626 kronor

Operation av näthinna 39 353 kronor

Operation av bråck 65 000 kronor

Operation av knä 65 000-145 000 kronor

Förlossning, vaginalt 29 000-72 000 kronor

Förlossning, kejsarsnitt 54 000-145 000 kronor

Transplantation av lever 784 499 kronor "

Attans om du fick bråck eller barn!
Att ligga inlagd kostar 130kr/dygn ink 3 maträtter per dag i 30 dagar egentligen kostar det 5.5k/dygn

Åka på akuten kostar 5k och vi betalar 400kr....

Vi bör nog alla vara glada att vi betalar mer i skatt, speciellt vi med barn. Bara kolla andra länder hur barnen mår i länder med lägre skattetryck.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Rätt många med tanke på Ratsit och liknande tjänster. Syftet är 90% nyfikenhet.

Men vad i helskotta grundar sig denna nyfikenhet på då?

Jag måste verkligen anstränga mig för att komma på något som jag finner mer ointressant än vad någon annan har för inkomst...
I vilket universum är detta något att ödsla mental energi på? Hur kan det finnas en marknad att tillhandahålla dessa tjänster?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Men vad i helskotta grundar sig denna nyfikenhet på då?

Jag måste verkligen anstränga mig för att komma på något som jag finner mer ointressant än vad någon annan har för inkomst...
I vilket universum är detta något att ödsla mental energi på? Hur kan det finnas en marknad att tillhandahålla dessa tjänster?

Det var det många frågade när Ratsit begav sig. Men ribban var redan sänkt och kreti och pleti kunde glatt stilla sin nyfikenhet.
Det finns sånt som man aldrig kan få bra svar på, vad som driver någons nyfikenhet är väldigt mycket en sån sak. Exempel är din nyfikenhet i vad andra personers nyfikenhet av vad andra tjänar drivs av

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Att betala samma absoluta belopp i skatt skulle vara djupt orättvist, eftersom det skulle innebära en betydligt högre relativ skattebörda för låginkomsttagare.

Skrivet av ronnylov:

Det är valfritt hur mycket potatis man vill köpa. Kanske odlar du hellre din egna potatis eller väljer att äta något annat som känns mer prisvärt. Jag kan gå med på att skatter avskaffas helt och så får man själv köpa det man önskar frpn samhället alternativt lösa saker på egen hand istället. Även denna lösning skulle ta bort skatteverkets behov att veta våra inkomster. Det skulle även ta bort behovet av att ha ett skatteverk

Att avskaffa skatter helt och låta individer köpa de tjänster de önskar från samhället skulle leda till betydande problem. Grundläggande samhällstjänster som utbildning, hälsovård, infrastruktur och rättssystem är nödvändiga för ett fungerande samhälle och dessa finansieras genom skatter. Ett system där varje individ köper dessa tjänster skulle leda till stora ojämlikheter, där bara de som har råd kan få tillgång till grundläggande behov. Det skulle också göra det svårt att upprätthålla tjänster som gynnar hela samhället, såsom sjukvård, utbildning, kollektivtrafik och vägunderhåll.

Det undergräver också idén om samhällskontraktet, där individer bidrar till samhället genom skatter i utbyte mot kollektiva förmåner och skydd. Att helt ta bort skattesystemet skulle underminera denna grundläggande princip och potentiellt leda till en mer splittrad och ojämlik samhällsstruktur.

Skattesystemet, även om det inte är perfekt, spelar en kritisk roll i att upprätthålla grundläggande samhällsfunktioner och främja en viss grad av ekonomisk jämlikhet. Systemet som du förespråkar ronnylov skulle i praktiken leda till stora orättvisor och effektivitetsproblem i samhället.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Men vad i helskotta grundar sig denna nyfikenhet på då?

Jag måste verkligen anstränga mig för att komma på något som jag finner mer ointressant än vad någon annan har för inkomst...
I vilket universum är detta något att ödsla mental energi på? Hur kan det finnas en marknad att tillhandahålla dessa tjänster?

Jag håller med dig att beteendet inte är så förnuftigt, men de flesta människor jämför sig med andra hela tiden i olika avseenden, särskilt när det gäller inkomst som ju är en statusmarkör för många.
Jag tror även många har en undermedveten föreställning om att lön i viss mån representerar en persons värde, kanske är därför många är obekväma med att avslöja vad de tjänar.

För övrigt ser jag inte vad denna nyhet har med datorer, hårdvara eller teknik att göra.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

För sent och för lite, all den information vi gör offentligt tillgänglig i detta land fungerade kanske på 50-60-70 talet när det var ett helt annat land, idag med den brottslighet vi har så är det f-n inte ok att hjälpa brottslingar med data om allt och alla.

Och hur det går ihop med GDPR och motiverad databehandling att vem som helst ska få ta reda på vad som helst om någon annan (bilar, bostäder, inkomst, adress, familj o.s.v.) får jag inte ihop i min hjärna...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är valfritt hur mycket potatis man vill köpa. Kanske odlar du hellre din egna potatis eller väljer att äta något annat som känns mer prisvärt. Jag kan gå med på att skatter avskaffas helt och så får man själv köpa det man önskar frpn samhället alternativt lösa saker på egen hand istället. Även denna lösning skulle ta bort skatteverkets behov att veta våra inkomster. Det skulle även ta bort behovet av att ha ett skatteverk

OK, det om du verkligen står för dina åsikter är det väl bara för dig att flytta till det mest outvecklade land du kan hitta? Annars kan du fortsätta leva på de skatteintäkter jag drar in åt dig. Det är lugnt, jag har precis gått upp i arbetstid så att du kan få det stöd du behöver.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Det var det många frågade när Ratsit begav sig. Men ribban var redan sänkt och kreti och pleti kunde glatt stilla sin nyfikenhet.
Det finns sånt som man aldrig kan få bra svar på, vad som driver någons nyfikenhet är väldigt mycket en sån sak. Exempel är din nyfikenhet i vad andra personers nyfikenhet av vad andra tjänar drivs av

Jag ser din poäng, men att försöka förstå andra individers beteende är i grunden något helt annat än att försöka ta reda på vad någon annan tjänar....

Märkligt är det hur som helst.

Skrivet av smkr:

Jag håller med dig att beteendet inte är så förnuftigt, men de flesta människor jämför sig med andra hela tiden i olika avseenden, särskilt när det gäller inkomst som ju är en statusmarkör för många.
Jag tror även många har en undermedveten föreställning om att lön i viss mån representerar en persons värde, kanske är därför många är obekväma med att avslöja vad de tjänar.

Men att enbart titta på summan som tjänats in utan att ta in flera parametrar som skapar en helhet blir ju totalt intetsägande, vad anser folk att de få ut av den informationen?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.villaagarna.se/lagfartskapning
5 stycken per år, nej det är inte ett problem som är större.

Varför går detta inte att lösa med exempelvis bank-id vid underskrift av köpehandlingar?! Såsom det är nu så skickas det in falska köpehandlingar i samband med lagfartsansökningar. Visserligen bara 5 per år men lika illa för alla drabbade. Detta borde Lantmäteriet göra bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför ska den som tjänar mera betala mera när den köper en vara? Säg att du köper mat på ICA så skulle priset på potatis baseras på din inkomst. Extremt orättvist. Betala för det värdet du får, inte utifrån hur mycket du redan har tänker jag. Skatten är priset på det du får tillbaka från samhället.

För att vi bor i sverige där iaf strävan är ett jämlikt och balanserat samhälle. Det är helt okej att flytta någonstans med lägre skatt om detta upplägg inte passar. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För sent och för lite, all den information vi gör offentligt tillgänglig i detta land fungerade kanske på 50-60-70 talet när det var ett helt annat land, idag med den brottslighet vi har så är det f-n inte ok att hjälpa brottslingar med data om allt och alla.

Och hur det går ihop med GDPR och motiverad databehandling att vem som helst ska få ta reda på vad som helst om någon annan (bilar, bostäder, inkomst, adress, familj o.s.v.) får jag inte ihop i min hjärna...

Om man beställer utdrag från skatteverket så får man det per post och då gäller inte GDPR? Ratsit skickar ju bara en printscreen av uppgifterna, oklart hur det lirar. Med 100% har deras advokater hittat ett sätt runt lagen.

Permalänk

Låt oss vara ärliga. Detta gynnar bara de som har anledning att bete sig illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Krattar manegen för korruption.

På vilket sätt? Har mutorna hittills tagits upp i deklarationen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Exakt detta. Det är endast dessa individer som tjänar på att dunkla uppgifter, dvs de allra rikaste. Det är som en check and balance på de allra rikaste. Vem fan bryr sig om the average sveklockare tjänar 30 eller 70 i månaden, jag vill veta om ifall ägaren av min lokala Ica plockar ut 300k/efter skatt.

Spoiler; det gör hon. Hurra för de rikaste!

Så, vad gör du med den informationen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har verkligen inte koll på vad något kostar, en röntgen ligger runt 30k per tillfälle som vi alla hjälper till att subventionera så det blir runt 250kr/tillfälle tills du nått nivån för högkostnadsskyddet.
...
Vi bör nog alla vara glada att vi betalar mer i skatt, speciellt vi med barn. Bara kolla andra länder hur barnen mår i länder med lägre skattetryck.

Plus på den. Jag satte mig ner med min chef och jämförde hur vi har det jämfört med ett EU-land där man måste ha försäkringar av alla de slag för att uppnå samma skydd. Det visade sig att i slutändan var det samma pengar som skulle betalas av den enskilde. Nu kan någon kanske argumentera att en försäkring är frivillig, att man kan ta den senare i livet etc. Javisst, men en långsiktig kund har säkert lättare att få sina omkostnader täckta och att bli överkörd av en sladdande bil kan ske vilken vinter som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Men att enbart titta på summan som tjänats in utan att ta in flera parametrar som skapar en helhet blir ju totalt intetsägande, vad anser folk att de få ut av den informationen?

Nu har jag ju inte försvarat beteendet utan bara get en förklaring. De funderar nog inte djupare på frågan eller informationen de söker, beteendet signalerar ju inte eftertänksamhet trots allt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nordkorea menar du?

OK, säg alla 18-65 år. Men så kan man också sänka totala skattetrycket rejält. Säg att alla fick betala 50 000 per år i skatt. Med ökade löner när företagen slipper skatter så skulle det nog inte kännas särskilt tungt. De som vill kan få betala andras skatter. Så om du tycker det känns rätt att betala åt någon annan för att du tjänar mera kan du få göra det om du så önskar men då ska man själv få bestämna vems skatt man betalar in.

Tanken är att ingen ska leva på någon annans bekostnad utan medgivande från den som betalar. Ingen ska tvingas betala mer skatt än man själv får tillbaka i värde från samhället. Ej heller kunna kräva att betala mindre än vad man själv kostar. Först då blir det ett rättvist skattesystem enligt min åsikt.

Mitt svar var sarkastiskt baserat på en galen idé. I Nordkorea tvingas man inte betala mer skatt än man får tillbaka i värde från samhället då de saknar inkomstskatt, men inte så många har insikt i de positiva aspekterna av detta rättvisa skattesystem.

Och varför skulle ett företag öka lönerna, vilket företag betalar mer än de behöver? Jag skulle sänka lönerna kraftigt som företagare. De får ju ändå mer pengar i fickan. Dock skulle jag nog erbjuda vård eller skola som bonus till lönen, kanske väktartjänst om man tar bort polisen.

Som ett tankeexperiment med noll inkomstskatt så skulle man ju kunna sätta momsen på allt utom överlevnadsartiklar till 500% och få in skatteintäkterna den vägen. Det skulle vara "rättvist" och man kan välja om man vill betala skatt. Men jag tror man måste stänga gränserna som i Nordkorea för att inte pengarna ska fly landet.

Permalänk

betyder detta att man framöver inte kan erhålla privatpersoners årsinkomst via telefon med skatteverket?

Permalänk
Medlem

Som vanligt blir man skrämd över hur många som ej förstår varför många saker är tillgängliga för allmänheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Jag håller med dig att beteendet inte är så förnuftigt, men de flesta människor jämför sig med andra hela tiden i olika avseenden, särskilt när det gäller inkomst som ju är en statusmarkör för många.
Jag tror även många har en undermedveten föreställning om att lön i viss mån representerar en persons värde, kanske är därför många är obekväma med att avslöja vad de tjänar.

För övrigt ser jag inte vad denna nyhet har med datorer, hårdvara eller teknik att göra.

Det känns lite annorlunda faktiskt. Tänk du jobbar på ett bygg företag med säg 10 anställda+en chef. Du känner vi säger 200kr/timme. Du blir ofta skickat att åtgärda små miss som dina kollegor gjorde då er firma gjorde jobb åt sina kunder. Men kunder är glada över dem jobb som du utförde och klagar aldrig. Sedan ser du att din kollega köpte en fet BMW... För att inte gå och tänka att din arbetskollega (som klantar sig ofta på uppdrag) har mer i lön (för han har råd att göra det dyra köpet) kunde man kolla på Ratsit. Och ser man att kollegan känner ca 300kr/timme, kunde man förhandla mer lön (i alla fall argumentera lättare) med din chef. Istället för att börja söka en annan arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Du får nog kolla hur mycket du betalar i skatt. 50 000kr/år i skatt är INGENTING så inget skulle kunna finansieras via skatt.

Gällande skatt är det ganska illa att skatt behöver betalas in i inkomstspannet 22 300Kr till existensminimum för socialbidrag cirka 120 000Kr per år.
Varenda beskattad krona kommer ju behöva betalas ut som bidrag, vilket endast gynnar byråkratin då byråkrater för att administrera det hela, ska avlönas.
Sedan kan man ju diskutera bidragens storlek och vad som ska krävas för att få lyfta dom (vilket är en helt annan fråga), men det är nog ingen som överlever på 22 300Kr om året.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det känns lite annorlunda faktiskt. Tänk du jobbar på ett bygg företag med säg 10 anställda+en chef. Du känner vi säger 200kr/timme. Du blir ofta skickat att åtgärda små miss som dina kollegor gjorde då er firma gjorde jobb åt sina kunder. Men kunder är glada över dem jobb som du utförde och klagar aldrig. Sedan ser du att din kollega köpte en fet BMW... För att inte gå och tänka att din arbetskollega (som klantar sig ofta på uppdrag) har mer i lön (för han har råd att göra det dyra köpet) kunde man kolla på Ratsit. Och ser man att kollegan känner ca 300kr/timme, kunde man förhandla mer lön (i alla fall argumentera lättare) med din chef. Istället för att börja söka en annan arbetsplats.

Det är ju ett rationellt argument, och det kan jag väl köpa. Jag har dock inte argumenterat varken för eller emot denna integritetsändring, inte heller huruvida informationen ska vara tillgänglig eller ej.

Tror vi hamnar lite OT nu.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient