Permalänk
Medlem

Ni som har 128 Gb varianten, hur tycker ni utrymmet räcker till? Jag har inte använt min Quest 2 på över ett år och tänker mig att spelen vuxit en del sedan dess? Kommer använda en blandning av PCVR och inbyggda spel. Viss mått av att ta bort spel jag inte aktivt spelar kan jag leva med.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ni som har 128 Gb varianten, hur tycker ni utrymmet räcker till? Jag har inte använt min Quest 2 på över ett år och tänker mig att spelen vuxit en del sedan dess? Kommer använda en blandning av PCVR och inbyggda spel. Viss mått av att ta bort spel jag inte aktivt spelar kan jag leva med.

Inga problem
Använder mest.PCVR men har npgra stand alone spel installerade också bla Asgards Wrath 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har inte det här bekräftat, och har heller inte kollat i min egen Quest 3, men det sägs att om man har flera konton, typ familjemedlemmar som får dela på samma enhet så drar det dubbel så mycket lagring. Enligt Meta själv så ska det bara bli en dubblering av konfigurations- och sparfiler men inte av programfilerna i sig, men efter någon uppdatering gick det där sönder och nu laddar det ner dubbelt. Nu ska jag understryka att det är obekräftade uppgifter, men i vart fall när jag installerade Eleven Table Tennis så verkade det ladda ner igen, tog i vart fall ungefär lika länge att "installera" spelet på barnets konto.
I min gamla Quest 2 som iofs bara hade 64 GB så körde vi i taket hela tiden med lagringen, vet inte om det här med spelfildelningen spökade där med.

I ljuset av det, och med tanke på att Asgard's Wrath är så as-stort (och det kan komma fler spel av den här typen) så valde jag att ta det säkra för det osäkra och köra på 512 GB.

Om nån har en bra snabbguide till var spelfiler lagras per konto så skulle jag ju kunna kika om det verkligen är en dubblering eller ej.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är inne på en Quest 3. Förmodligen köps det imorgon om ingen avråder mig.

Tanken är att köra det kopplat till datorn, behöver jag köpa till extra sladd eller annat? Ser att det medföljer en sladd men är den bara för laddning? Tänker då man kan köpa en för att koppla det till sin PC.

Någon som testat och kan bekräfta att det fungerar bra till Dirt Rally / Asseto Corsa?

E: Detta är mitt första VR isåfall därav har jag noll koll på allt

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Hej!

Är inne på en Quest 3. Förmodligen köps det imorgon om ingen avråder mig.

Tanken är att köra det kopplat till datorn, behöver jag köpa till extra sladd eller annat? Ser att det medföljer en sladd men är den bara för laddning? Tänker då man kan köpa en för att koppla det till sin PC.

Någon som testat och kan bekräfta att det fungerar bra till Dirt Rally / Asseto Corsa?

E: Detta är mitt första VR isåfall därav har jag noll koll på allt

Jag har kört Assetto Corsa och det funkar utmärkt även med trådlös streaming.
Virtual desktop är vad jag föredrar för att koppla mitt Quest 3 trådlöst till datorn men har du spelet i Steam så kan du köra steam link som är gratis.
Har själv inte testat med sladden som följer med då den är ganska kort men det ska funka att använda den för oculus link om du har type-c USB 3 uttag på datorn. (eller en adapter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Hej!

Är inne på en Quest 3. Förmodligen köps det imorgon om ingen avråder mig.

Tanken är att köra det kopplat till datorn, behöver jag köpa till extra sladd eller annat? Ser att det medföljer en sladd men är den bara för laddning? Tänker då man kan köpa en för att koppla det till sin PC.

Någon som testat och kan bekräfta att det fungerar bra till Dirt Rally / Asseto Corsa?

E: Detta är mitt första VR isåfall därav har jag noll koll på allt

Skrivet av Salcin74:

Jag har kört Assetto Corsa och det funkar utmärkt även med trådlös streaming.
Virtual desktop är vad jag föredrar för att koppla mitt Quest 3 trådlöst till datorn men har du spelet i Steam så kan du köra steam link som är gratis.
Har själv inte testat med sladden som följer med då den är ganska kort men det ska funka att använda den för oculus link om du har type-c USB 3 uttag på datorn. (eller en adapter)

Går även köpa 3e parts kablar från tex amazon.
Bara söka på oculus link cable.
Själv kör jag trådlöst

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MyRus:

Hej!

Är inne på en Quest 3. Förmodligen köps det imorgon om ingen avråder mig.

Tanken är att köra det kopplat till datorn, behöver jag köpa till extra sladd eller annat? Ser att det medföljer en sladd men är den bara för laddning? Tänker då man kan köpa en för att koppla det till sin PC.

Någon som testat och kan bekräfta att det fungerar bra till Dirt Rally / Asseto Corsa?

E: Detta är mitt första VR isåfall därav har jag noll koll på allt

Sladd behövs ej, så länge du har en OK router, köp virtual desktop dissa Airlink totalt. Köp ett nytt headstrap då orginal är värdelöst

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

För seriös racing skulle jag köra med kabel både pga inget batteri, mer pålitlig datatillförsel. Trådlöst är trådlöst trots allt även om wifi fungerar 95% mrn drygt förlora race för att deg hickar upp under ett endurance.

Börjar tyvärr bli svårt hitta alternativ på budget om du ska ha nytt dock. Rift S fungerar billigare men klart tapp i upplösning.

Reverb g2 mrn osäkert då Windows droppat stödet. Men är du på win 10 så bör de väl inte orka ta bort stödet?

Valve index möjligen. Törs inte rekommendera pimax efter mina erfarenheter.

Headstrap tror jag inte behövs för sittande. Mitt fungerar ok även för roomscale men bobovr m3 ökar komforten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

För Quest har du en videostream som ska kodas och avkodas, vilket ofrånkomligen ger viss lag och artefakter. Trådat på questen så sänker man latency en bit i vart fall. Trådlöst kräver att man har en dedikerad router på 5GHz-bandet där ingen annan är på samma nätverk samtidigt. Det är också lämpligt att lägga den på en kanal som är så långt från grann-routrar som möjligt. Med dom förutsättningarna kan man få riktigt bra prestanda på Virtual desktop/airlink och det rekommenderas för allt annat spelande än just sim. För sim kan jag anta att trådat väl är bäst, man sitter ju still ändå och kabeln ger också laddning. Via oculus debug tool kan man ställa in 940-960 mbit i bandbredd för trådat.

HP Reverb G2 är trådat via DisplayPort, dvs agerar "skärm", ingen videostream, inga artefakter och låg latency. Seriösa racers har i vart fall tidigare valt G2 just pga detta, och för dess utmärkta skärpa. Quest 3 har också bra skärpa och framförallt riktigt bred och fin sweet spot. Jag har inte hunnit prova simracing med quest 3 än, men tidigare har i vart fall G2 varit suverän för uppgiften. Jag har båda. Min G2 är eventuellt till salu, jag har inte bestämt mig riktigt där än. Skicka PM isåfall.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera wifi6. Men är du ensam på wifi 5 och 2,4 hår det kanske men det blev en brutal skillnad för min del. Latency är det större problemet. Det är så pass bra lins och upplösning så det fungerar ok trots komprimering. Precis som med film så verkar det främst va gråskalor det fuskas med men om i te minnet missminner mig har jag bättre bild. Jag hatar screendoor främst det även om reverbs är lindrig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har ingen Quest 3 men kört Assetto Corsa trådlöst på min Quest 2 utan några helst problem med Airlink. Kör inga seriösa tävlingar på nätet utan kör mest runt mot AI:n och det har fungerat utan att jag märkt av något lagg (har kört wifi5 men kan vara att Quest 3 kan kräva wifi6 för att det ska flyta lika bra).

Sen hjälper det att ha en powerbank ansluten på bakdelen av headsetet för både bättre viktfördelning på huvudet, men också för mer batteritid.
Däremot, är du främst intresserad av att använda VR för racing/cockpit spel på PC kan det vara en fördel med ett trådat VR headset typ Reverb G2 (som nämnts innan) istället för en Quest 3.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa 128Gb versionen, Nu till frågan kan jag installera tex asgards wrath 2 på min pc för att spara utrymme på Vr:et och låta routern streama det till Quest3 genom virtual desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Funderar på att köpa 128Gb versionen, Nu till frågan kan jag installera tex asgards wrath 2 på min pc för att spara utrymme på Vr:et och låta routern streama det till Quest3 genom virtual desktop?

Nä, det är en questspel, går inte att installera på pc.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Svar nej. Asgard's Wrath 2 finns enbart som Quest3-version. I vart fall än så länge, men det är väl inget som tyder på en PC-version då Meta övergav den plattformen i princip i samband med Quest-headseten.

Asgard's Wrath 1 är PCVR dock och där behöver du en PC.

Permalänk
Medlem

Ok, Klarar jag mig antagligen på 128? Överlag är ni nöjda med Quest3? Har testat quest 1 för 5 år sen och det var väl halv kul men fick lite åksjukekänsla efter 10 min, Är det troligen bättre med denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Ok, Klarar jag mig antagligen på 128? Överlag är ni nöjda med Quest3? Har testat quest 1 för 5 år sen och det var väl halv kul men fick lite åksjukekänsla efter 10 min, Är det troligen bättre med denna?

Du klarar dig förmodligen, worst case får du väl avinstallera ibland. Har för mig AW2 tar upp cirka 30GB just nu men ska komma en Quest 3-patch med mer högupplösta texturer någon gång. De flesta spelen är dock betydligt mindre än så.

Åksjuka vet jag inte, Quest 1 körde dock 72Hz medan Quest 3 kan ställas in på 90Hz och 120Hz vilket kan hjälpa beroende på vad orsaken var. Eller så tränar du bort det genom korta upprepade sessioner.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig finemang vr spel har ju så gammal grafik de tar inte så stor plats. Begriper fortfarande inte varför jag gick för 512 gb modellen så otroligt puckat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Ok, Klarar jag mig antagligen på 128? Överlag är ni nöjda med Quest3? Har testat quest 1 för 5 år sen och det var väl halv kul men fick lite åksjukekänsla efter 10 min, Är det troligen bättre med denna?

Grundupplevelsen är ändå den samma imo men där Quest 3 är bättre på alla punkter.
Svårt att svara på om du kommer bli åksjuk igen, det är ganska vanligt innan man vant sig. Klättring och att röra på sig med joysticken kunde t.ex. jag må illa av i början.

Ofta finns det olika inställningar för att minimera risken för åksjuka i spel, tex. teleportering

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ang router, har telias f1 technicolor router, duger den för virtual desktop och spel utan lagg eller är det dyrare 6E router som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Ang router, har telias f1 technicolor router, duger den för virtual desktop och spel utan lagg eller är det dyrare 6E router som gäller?

Det är en skitrouter allmänt enligt mina erfarenheter men om den funkar bra eller dåligt för virtual desktop om du är nära vet jag inte.
Bäst är att ha en dedikerad router för VR så gott der går.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Dedikerad router är ju det bästa och IMHO det enda som funkar om man kör wifi5, men går det att dela, dvs inte dedikerat om man kör wifi6 (5 GHz)?

Permalänk
Medlem

Jag kör med en accesspunkt (numera en UniFi 6 Lite) hemma i lägenheten och det har hittills fungerat bra att köra trådlös VR och samtidigt ha andra WiFi enheter igång. Hur bra det fungerar för en själv beror dock på hur många aktiva enheter man har igång samtidigt samt hur ens omgivande grann-nät påverkar/stör.
Bäst är kanske att prova med det man har hemma innan man köper in nya prylar som kan ta tid och pengar att få igång. Har man ett intresse av nätverk kanske en ny router plus en eller flera accesspunkter ändå är något man vill investera i, men det är inte alltid ett måste för att köra trådlös VR.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Dedikerad router är ju det bästa och IMHO det enda som funkar om man kör wifi5, men går det att dela, dvs inte dedikerat om man kör wifi6 (5 GHz)?

Ja det är bättre på Wifi56 med fler enheter.
även andra fördelar mot Wifi5.
som exempel klarade jag med Quest 2 inte "Beat saber testet" trådlöst på SteamVR med Wifi5.
Med Wifi6 blev latency betydligt mindre och "Beat saber testet" klarades

Beat saber testet för mig är att kunna spela "lika bra" som Quest native fast trådlöst från Steam.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm, head air conditioner...
Jag är nog mer för ett så lätt strap som möjligt. Jag landade i ett Kiwi design comfort strap utan batteri och fixade ett fäste för mina gamla smidiga 10000mAh powerbanks jag redan hade. Ska bara få dit hörlurarna från gamla CV1 via en adapter som finns sen tidigare för Quest2, och passar nästan till Kiwis strap, hörluren kommer lite långt ifrån så får modda lite).

Permalänk
Medlem

Skybox:

Citat:

We're pleased to announce that SKYBOX Quest v1.1.7 is now available for all users. Not only does it bring the IMAX theater environment, it also comes with the USB support and other enhancements.

What's new in v1.1.7:

Added IMAX theater environment
Supported viewing files on USB flash drives
Supported adjusting image display time
Added Anti-Aliasing and Sharpness option
Optimized Pro-HD Quality feature
Fixed the playback problem when using certain Bluetooth earphones
SKYBOX supports FAT32, exFAT and NTFS format. After plugging a USB flash drive to your Meta Quest device, you will be able to access your USB drive in "USB Files" channel.

In Global Settings, you can set the image display time to your preference. If you want to make blurry images/videos clearer, you can turn on "Anti-Aliasing" and "Sharpness" options.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mot Bigscreen, förutom stöd för IMAX då? Den kan ju också spela lokala videofiler, och gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vad är skillnaden mot Bigscreen, förutom stöd för IMAX då? Den kan ju också spela lokala videofiler, och gratis.

Citat:

Skybox is a media player, BigScreen is a social app that plays some media.

Citat:

I have Bigscreen, because it's free. It does not play UHD rips well. It does not work at all with Dolby Atmos, not even downmixing to stereo. It has issues finding my DLNA server, while other machines have no issues with it.

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/17fjgra/skybox_...

Permalänk
Medlem

Ok. Jag har ju en hyffsad hemmabio i vardagsrummet med både projj (som klarar 3D fint!) och OLED TV och bra ljud så jag använder inte Questen till att kolla film speciellt mycket. Gjorde det dock för ett par år sedan i stugan i fjällen, men om jag minns rätt var det med Netflix-appen. Men om behovet uppstår i framtiden ska jag definitivt kolla in SkyBox.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade 4XVR player (även den är dyr med sina 30$) och kan därmed titta på 3D Bluray iso via nätverk på Quest 3

(en funktion som inte fungerar på Skybox - antagligen pga licenspengar)

https://www.4xvr.net/default.jsp