Permalänk

Problem vid trådad AI mesh

Har kört Asus Ai mesh nätverk wireless, men tänkte köra trådat istället.

När jag pluggar in kabeln i noden så slår pingen i taket och all bandbredd försvinner. Sen dör wifiet, men som sagt otrådat funkar allt fint.

Har en switch mellan routrarna, men den ska vara kopplad korrekt, och är unmanaged.
Tror inte det är fel på sladden för sätter jag den direkt i t.ex. PS5an så är allt som det ska.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Sitter den i WAN eller LAN på AiMesh noden?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Sitter den i WAN eller LAN på AiMesh noden?

I WAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Byt till LAN ska du se att det blir bättre. o Routern ska stå i AP läge o AiMesh igång osv.
Eller om det bara är Ap mode man behvöer ha igång när man kopplar med sladd mellan.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Byt till LAN ska du se att det blir bättre. o Routern ska stå i AP läge o AiMesh igång osv.

ska testa direkt, tack!

Permalänk

Det blev tyvärr inte så mycket bättre. Wi-Fiet dog inte men bandbredden blev fortfarande helt utflippad. Provade också att ändra lite portar på switches men utan framgång.

Permalänk
Medlem

Är både router och mesh noden från Asus?

De gånger jag har kört Asus AImesh så har det kopplats från LAN på routern och in i WAN på noderna.

Testat att återställa enheterna och kört om setup-processen?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Allt är från ASUS, har kört AI meshet wireless, det funkar fint.

Det enda jag gjorde var att dra stoppa i en kabel i WAN i noden från en LAN via switch från huvudroutern. Som jag förstår det så ska man sätta upp dem trådlöst först, sen stoppa i kabel och sen tillsist ändra bara att den köra ethernet backhaul, men det är precis som att allt krashar då. Ska testa att koppla förbi switchen också, men vill helst inte reseta allt. Tänkte mest skriva här om det var något uppenbart simpelt jag hade missat att göra.

Permalänk
Medlem

Har du provat att stänga av AiMesh o bara köra AP mode? Med kabeln i en LAN port på nod routern?
Kan vara AiMesh som flippar ur när du kör med kabel.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

såg nu att jag har routern i AI mesh routermode, ska prova att ändra till AI mesh router i AP mode, får se om det gör nåt.

Permalänk
Medlem

Vad säger inställningarna i routern angående hur AI mesh är anslutet?

Långsökt kanske men om den fortfarande kommunicerar trådlöst för ”meshande” men även ansluten via kabel så får du en loop?

Idag kan man konfigurera Ai Mesh direkt med kabel ansluten via LAN till WAN.

Värt ett försök att fabriksåterställa den router som agerar AP och aktivera den i AI Mesh på nytt när den är ansluten via kabel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag försökte hjälpa några bekanta med detta. Vi provade både LAN & WAN. Efter jag tog mig in via SSH kunde jag se att det var bridge-loopar hela tiden som kom och gick. Känns som en väldigt ihophafsad lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Allt är från ASUS, har kört AI meshet wireless, det funkar fint.

Det enda jag gjorde var att dra stoppa i en kabel i WAN i noden från en LAN via switch från huvudroutern. Som jag förstår det så ska man sätta upp dem trådlöst först, sen stoppa i kabel och sen tillsist ändra bara att den köra ethernet backhaul, men det är precis som att allt krashar då. Ska testa att koppla förbi switchen också, men vill helst inte reseta allt. Tänkte mest skriva här om det var något uppenbart simpelt jag hade missat att göra.

Jag har alltid kört med sladd direkt vid setup av AImesh, så jag tror inte att du behöver köra wireless först.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har alltid kört med sladd direkt vid setup av AImesh, så jag tror inte att du behöver köra wireless först.

Nej, det finns ingen anledning att köra trådlöst först.
LAN-port i huvudroutern, WAN i noden.
Huvudroutern inställd på "Wireless router mode / AiMesh Router mode".

Fabriksåterställ noden med reset-knappen (Vanligen att man håller in den på uppstart),
och sök sedan efter ny nod i huvudroutern, som kommer att konfigurera noden.

Permalänk

Tack för alla tips. Ska prova att reseta noden och köra med sladd direkt. Provade att koppla förbi switchen, det gjorde ingen skillnad så den kan jag iaf uteslutam

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Nej, det finns ingen anledning att köra trådlöst först.
LAN-port i huvudroutern, WAN i noden.
Huvudroutern inställd på "Wireless router mode / AiMesh Router mode".

Fabriksåterställ noden med reset-knappen (Vanligen att man håller in den på uppstart),
och sök sedan efter ny nod i huvudroutern, som kommer att konfigurera noden.

Jag resettade den med sladden i senm nu fungerar allt som det ska. tack!