Plex på väg lansera butik för film och tv-serier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du är väl inte tvungen att köpa nåt?

Har testat jellyfin men hade alla möjliga problem så orkade inte fortsätta med det.

Emby var heller inte bra. Kodi lite för krångligt så jag gav upp.

Detta var några år sedan jag testade, kanske det blivit bättre. Men jag orkar inte byta från Plex så länge det fungerar.

Det är ju så det är - plex fungerar oerhört bra och på det stora hela smärtfritt med massa trevliga funktioner. Visst är det lite störande att de lagt till en del kladd i sitt UI men det är två klick så är man i sin library igen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Kan varmt rekomendera Jellyfin, har kørt det i flera år på en liten slö Linux-burk, till skillnad från Plex och Emby så ær det fullständigt open source och gratis, så du måste inte betala prenumeration för att gøra t.ex. hårdvaru-transcoding, och du slipper telemetri/spionage. Det finns ett plugin för Kodi som man kan använda för att synca hela sitt bibliotek med Kodi (gör det på min TV), annars finns det bra klienter för Android och ok till iOS. På Windows/Linux/macOS kan man köra en klient som heter Jellyfin Media Player som funkar bra, eller såklart köra i webbläsaren.

Permalänk
Skrivet av slusk:

Man kan inte ansluta med användarnamn utan måste koppla upp sig direkt mot serven med ip/tailscale eller vad?

Självklart kan du logga in med anvændarnamn och løsenord, du kan skapa hur många konton du vill eftersom det är du som är chef, och det finns en "SyncPlay"-funktion för att synca uppspelningen med varandra.

Man behöver såklart göra lite setup för att göra den tilgänglig på internet. Jag har satt upp min på nginx (reverse proxy) med https och certifikat från Let's Encrypt som førnyas automatisk med certbot. Har också en dynamisk DNS-tjänst aktiverad i min router så att jag alltid når den på samma URL utan att behöva bekymra mig om vilken IP-adress jag har. Som grädde på moset har jag konfigurerat min router så att Jellyfin bara kan nås från de publika IP-adressernät som jag godkänt.

https://jellyfin.org/docs/general/networking/

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Självklart kan du logga in med anvændarnamn och løsenord, du kan skapa hur många konton du vill eftersom det är du som är chef, och det finns en "SyncPlay"-funktion för att synca uppspelningen med varandra.

Man behöver såklart göra lite setup för att göra den tilgänglig på internet. Jag har satt upp min på nginx (reverse proxy) med https och certifikat från Let's Encrypt som førnyas automatisk med certbot. Har också en dynamisk DNS-tjänst aktiverad i min router så att jag alltid når den på samma URL utan att behöva bekymra mig om vilken IP-adress jag har. Som grädde på moset har jag konfigurerat min router så att Jellyfin bara kan nås från de publika IP-adressernät som jag godkänt.

https://jellyfin.org/docs/general/networking/

Du missförstod hela inlägget.

Visst förklarar du rätt. Men inloggning med användarnamn hänvisar till att du inte behöver konfigurera allt detta med Plex. Du aktiverar bara extern åtkomst och loggar sedan in med användarnamn i klienterna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du missförstod hela inlägget.

Visst förklarar du rätt. Men inloggning med användarnamn hänvisar till att du inte behöver konfigurera allt detta med Plex. Du aktiverar bara extern åtkomst och loggar sedan in med användarnamn i klienterna.

Hur åstadkommer Plex det där?

Min gissning är att dom sätter upp en reverse tunnel upp till nån central server som klienterna sen går via för att komma strömma ditt material, annars vet jag inte hur dom skulle kunna få till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur åstadkommer Plex det där?

Min gissning är att dom sätter upp en reverse tunnel upp till nån central server som klienterna sen går via för att komma strömma ditt material, annars vet jag inte hur dom skulle kunna få till det.

Servern ringer hem till Plex.
De förmedlar initiala kontakten och om allt går vägen så ansluter sedan klienten direkt till servern.
Skulle man tvingas till relay för att något inte står rätt till ex. CGNAT så får du notis om det också när du tänker spela upp något.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du missförstod hela inlägget.

Visst förklarar du rätt. Men inloggning med användarnamn hänvisar till att du inte behöver konfigurera allt detta med Plex. Du aktiverar bara extern åtkomst och loggar sedan in med användarnamn i klienterna.

Ja det var så jag menade kanske skrev lite otydligt.
Får testa Jellyfin iaf lokalt först och se om det kan vara något 😁

Permalänk
Medlem

Har tröttnat på vissa problem med Jriver och försöker hitta en ersättare. Testade Jellyfin, men desktop-klienten fungerar så fruktansvärt dåligt utan mus att det var kört ganska hårt och ganska direkt. Så nu håller jag på att testa Plex istället, får bara se upp med hur den delar saker jag inte vill...

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Testade precis med pgs och vobsub. Var inga problem utan transcoding. Beror nog på vilken enhet och klient du använder för att spela upp med.
(Appletv + infuse)

Testade precis att spela en film på mobilen (iOS, "Jellyfin Mobile") från NAS:en (där jag satt upp Jellyfin i en docker-container) i samma nätverk. PGSSUB orsakar transkodning.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Testade precis att spela en film på mobilen (iOS, "Jellyfin Mobile") från NAS:en (där jag satt upp Jellyfin i en docker-container) i samma nätverk. PGSSUB orsakar transkodning.

Låter som du behöver köra med en klient som stöder pgs-sub då. Typ Infuse.

Permalänk

Å andra sidan stöder inte infuse transkodning, vilket kan vara relevant om man sitter på en buss och inte vill streama en 20mbps-film.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Å andra sidan stöder inte infuse transkodning, vilket kan vara relevant om man sitter på en buss och inte vill streama en 20mbps-film.

Klart infuse stödjer transcoding, den tar emot vad servern skickar. Om du inte vill strömma 20mbs utanför hemmet sätter du den begränsningen i servern.

Permalänk

Jag hade fått intrycket av att Infuse bara spelade filerna "as-is" men jag kanske har fel. Lekte vidare lite med Infuse men möts bara av "uppdatera till infuse pro" där jag ombeds betala en engångsavgift på 1295:- eller månadsavgift.. :/

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,