Snabbkoll: Betalar du för att bli av med reklam?

Permalänk
Medlem

Jag ska fatta mig kort, för det här börjar bli OT och förtjänar en egen tråd.

Först: adblocker är inte olagligt (även om Linus Tech Tips hävdar motsatsen).
Det är lika lagligt att använda adblocker som det är att byta kanal på TV när reklam visas.
Ingen kan tvinga dig att se/lyssna på något du inte vill (utom möjligtvis i Nordkorea).

För det andra: att streama från suspekta sajter är en laglig gråzon.
Att ladda ner upphovsrättsskyddat är definitivt olagligt, men streama? Vissa säger ja, andra nej - och det här är inte ett juridikforum.
Oavsett vad kommer farbror polisen ge sig på de som satt upp streamingsajten, inte de som tittar.

För det tredje: jag har sagt att jag inte är villig att betala.
Även om jag konsumerar mer än en timme film/serier/musik per dag finns det ingen enskild sajt som ger mig allt jag vill ha.
Ex: det finns vissa saker på Netflix som jag vill se, c:a en film/serie i månaden (frugan har prenumererat till och från på Netflix några gångerer och jag vet ungefär hur mycket jag tittat på där när jag haft laglig tillgång till dem).
Jag skulle kunna betala för fler sajter, men jag skulle komma upp i en kostnad på över tusen kronor i månaden och det skulle inte ens täcka hälften av vad jag vill se/höra/läsa.
Så länge de lagliga streamingsajetrna inte är villiga streama det jag vill se är jag inte villig att betala.

Permalänk
Medlem

Kreatörer på Youtube tjänar pengar på egen reklam, så fast folk betalar så behövs fortfarande tillägg för att det ska bli reklamfritt. Så känner att ublock är en vettig lösning. Vill man verkligen stödja så köp merch typ.

Hade några filmtjänster ett tag, men det blev snabbt orimligt när alla bolag ville dela upp sig istället för att köra en spotify. Plus att just det man ville se kunde sakna engelsk text eller enbart med dövinformationen, köras enbart i 1080p och utan HDR. I vissa fall fick man även hyra toppfilmerna fast man redan betalade för tjänsten.

Idag finns det över 20 renodlade filmtjänster och även om man ruinerade sig och skaffade alla relevanta så blir det en hel del dubletter och stora hål i utbudet av filmer man vill se i hög kvalitet. Alla kör med netflixstilen vilket gör det väldigt svårt att få en överblick. Det var bättre innan då man fick hyrfilmer på posten, då kunde kategorierna vara mycket mera detaljerade än de blivit nu för att dölja det dåliga utbudet.

Sök på Tom Hanks tillexempel och kolla sen på hans filmlista på IMDB, Eller Kurt Russel, eller "valfri skådis från när film var bra" och lycka till med att ens hitta 10% av deras totala filmer på valfri tjänst. Enorma hål trots tusentals kronor på att äga alla relevanta tjänster.

Det kommer fortsätta vattnas ut så länge folk betalar, hade folk stått på sig hade filmbolagen inte kunnat utnyttja tillfället. Men för många växte upp med Netflix osv så det är snart en generation försent. Att betala för att bläddra bort en filmkväll har blivit det nya.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Kreatörer på Youtube tjänar pengar på egen reklam, så fast folk betalar så behövs fortfarande tillägg för att det ska bli reklamfritt. Så känner att ublock är en vettig lösning. Vill man verkligen stödja så köp merch typ.

Youtubes egen reklam ser jag som "ofrivillig".
Kreatörers sponsormeddelanden ser jag som "frivillig".
Den stora skillnaden är att jag inte kan spola förbi YT:s reklam, men jag kan spola förbi sponsormeddelanden.
Dessutom händer det att sponsormeddelanden är underhållande att titta på om kreatören ansträngt sig (viliet YT:s reklam INTE är).

Permalänk
Medlem

Vart har ltt sagt att adblocks är olagliga?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Använder mig av diverse "hjälp" för att bli av med reklam

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

På Youtube.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200