Apple öppnar förbokningar för Vision Pro – Sverige blir utan

Permalänk
Melding Plague

Apple öppnar förbokningar för Vision Pro – Sverige blir utan

Om några veckor är det dags för säljstart av Apples mixed reality-headset och på de marknader headsetet börjar säljas är det nu möjligt att lägga förbokning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drygt 45 000 kr inkl moms i Sverige för grundmodellen, grovt räknat. Förmodligen blir det ännu dyrare när det väl anländer i Sverige. Premiumpriser i vanlig ordning från Apple. Kommer man kunna köpa till ett stativ för 10k även för denna?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Oh, noes!

Anyway...

Permalänk
Medlem

Om nån på allvar funderar på att importera eller köpa en för 85kkr på Blocket:

Apple Vision Pro App Store, Apple Music, and TV App Require US Apple ID

Citat:

Apple Vision Pro‌ only supports English (U.S.) for language and typing and English for Siri and Dictation.
App Store requires an Apple ID with region set to the U.S.
Purchases on Apple Music and TV app require an ‌Apple ID‌ with region set to the U.S.
For customers with vision correction needs, ZEISS will only accept vision prescriptions written by U.S. eye care professionals, and will only ship to U.S. locations.
Customers may not be able to access certain apps, features, or content due to licensing or other restrictions in those countries or regions.
Apple Support is only available in the U.S.

https://www.macrumors.com/2024/01/19/apple-vision-pro-apple-i...

Permalänk
Medlem

Jag tycker produkten är väldigt häftig men prislappen och faktumet att det är just Apple som skapat produkten håller mig borta oavsett om den släpps i Sverige.

Detta känns som en tå i vattnet från Apples sida och jag förväntar mig en betydligt billigare version inom ett par år.

Permalänk
Medlem

Av att bara se på bilden blir jag ganska förvånad över avsaknaden av ett gnagt äpple. Var är loggan? Jag hade förväntat mig ett jättestort lysande äpple mitt över näsan. Nu kan man ju missta personen för en vilsegången dykare.

Permalänk
Medlem

Får ändå lite deja vu från iPhone lanseringen. Vad ska man med en sån telefon till? För det priset?

Och idag sitter vi alla med smart phones.

Apple är inte först nu, men känns ändå som att dom bryter ny mark och att om 10-15 år sitter nog väldigt många av oss med något liknande runt huvudet. Kanske inte från Apple.

Permalänk
Avstängd

Ingen som har råd här.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

$400 extra för 1tb är saftigt. Men har man $3500 så är inte $400 så mycket kanske.

Permalänk
Medlem

45.000:- för grundmodellen är mycket pengar, ja. Men finns något motsvarande MR-headset, från något annat företag, med samma funktionalitet-kvalitét-användarvänlighet etc., för att kunna jämföra priset?

Hur står sig t.ex. HoloLens2 i jämförelse?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Får ändå lite deja vu från iPhone lanseringen. Vad ska man med en sån telefon till? För det priset?

Och idag sitter vi alla med smart phones.

Apple är inte först nu, men känns ändå som att dom bryter ny mark och att om 10-15 år sitter nog väldigt många av oss med något liknande runt huvudet. Kanske inte från Apple.

Apple var inte först med smartphone heller, även om många tror det.
Däremot var de de första som riktade sig till gemene man tillräckligt mycket för att skapa en revulotion inom mobiltelefoni. Tidigare smartphones var mer för "nördar" eller de som hade nytta av det yrkesmässigt, och då på tiden innan 3G då bristen på uppkoppling verkligen begränsade användbarheten. Apple kom med rätt produkt i helt rätt tid för att skriva historia.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

45k för AR porr är lite för dyrt. Får vänta ett par år

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Apple var inte först med smartphone heller, även om många tror det.
Däremot var de de första som riktade sig till gemene man tillräckligt mycket för att skapa en revulotion inom mobiltelefoni. Tidigare smartphones var mer för "nördar" eller de som hade nytta av det yrkesmässigt, och då på tiden innan 3G då bristen på uppkoppling verkligen begränsade användbarheten. Apple kom med rätt produkt i helt rätt tid för att skriva historia.

Den typen av smartphone som dom lanserade var något ingen annan gjort tidigare, allt i samma telefon.

Ja, ofta har dom ju varit rätt i tiden och/eller kommit in med en produkt som rör om i grytan så att säga. Det tror jag är fallet nu med Vision Pro också. Dom kommer med något som sätter en helt annan standard än Meta Quest t ex.

Nu kommer vi se dom andra haka på. Garanterat Samsung som är mästare på att kopiera Apples funktioner och produkter Först håna, för att sedan göra samma sak året efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Den typen av smartphone som dom lanserade var något ingen annan gjort tidigare, allt i samma telefon.

Ja, ofta har dom ju varit rätt i tiden och/eller kommit in med en produkt som rör om i grytan så att säga. Det tror jag är fallet nu med Vision Pro också. Dom kommer med något som sätter en helt annan standard än Meta Quest t ex.

Nu kommer vi se dom andra haka på. Garanterat Samsung som är mästare på att kopiera Apples funktioner och produkter Först håna, för att sedan göra samma sak året efter.

Jag har hel missat Apples AR, men vad menar du den har som inte Hololens 2 har? Är det att det troligen integreras bättre i OS?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Meowi:

Ingen som har råd här.

Tror det är många på Sweclockers som skulle kunna köpa ett par, men de vill nog gärna ha lite konkreta use cases innan de kastar iväg ett gäng månadslöner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag har hel missat Apples AR, men vad menar du den har som inte Hololens 2 har? Är det att det troligen integreras bättre i OS?

Kolla presentationen av Vision Pro är mitt tips.

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Apple var inte först med smartphone heller, även om många tror det.
Däremot var de de första som riktade sig till gemene man tillräckligt mycket för att skapa en revulotion inom mobiltelefoni. Tidigare smartphones var mer för "nördar" eller de som hade nytta av det yrkesmässigt, och då på tiden innan 3G då bristen på uppkoppling verkligen begränsade användbarheten. Apple kom med rätt produkt i helt rätt tid för att skriva historia.

Macbook M1 var den första laptopen på marknaden, de som påstår annat hallucinerar. På den nivån är iPhonen pratet många har.

När det gäller Vision Pro så är inte ens Apples satsning mainstream, precis som Mac Pro inte är en säljsucce hos samma målgrupp.

Jag hoppas dock att Vision Pro inte floppar rejält så vi inte får se någon konsumentversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Kolla presentationen av Vision Pro är mitt tips.

Har kollat runt nu samt läst massa holo vs Vision sidor. De är ju samma sak fast till olika ekosystem?

Så, vad är det Du tycker som gör Apples så oerhört mycket bättre? Genuin fråga, jag är sen på bollen o har säkert missat många scenarion som har behandlats om man följt nyheten. Vilket jag inte har

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Den typen av smartphone som dom lanserade var något ingen annan gjort tidigare, allt i samma telefon.

Ja, ofta har dom ju varit rätt i tiden och/eller kommit in med en produkt som rör om i grytan så att säga. Det tror jag är fallet nu med Vision Pro också. Dom kommer med något som sätter en helt annan standard än Meta Quest t ex.

Nu kommer vi se dom andra haka på. Garanterat Samsung som är mästare på att kopiera Apples funktioner och produkter Först håna, för att sedan göra samma sak året efter.

Problemet är ju att de inte sätter en helt annan standard, rent praktiskt och när det gäller tillämpningar är det inte speciellt stor skillnad mot Quest 3.
Det har satsat mer på design och kanske bättre byggkvalitet, lite bättre skärmar, lite längre batteritid (till priset av en sladd till ett externt batteri) men också 6-7 ggr dyrare. Jag har svårt att se vad som skulle vara den stora revolutionen här, de paketerar bara något som redan finns på ett annat sätt.

Jag är för allt som driver MR/AR/VR framåt men att kalla det nyskapande tyder bara att man inte har koll på vad som redan finns och har funnits på marknaden.

Edit: Det finns en ny sak med detta headset och det är skärmen med ögonen så det ska jag ge Apple, blir intressant att se om det blir användbart/uppskattat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har kollat runt nu samt läst massa holo vs Vision sidor. De är ju samma sak fast till olika ekosystem?

Så, vad är det Du tycker som gör Apples så oerhört mycket bättre? Genuin fråga, jag är sen på bollen o har säkert missat många scenarion som har behandlats om man följt nyheten. Vilket jag inte har

Hololens och vision pro är inte samma sak.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har kollat runt nu samt läst massa holo vs Vision sidor. De är ju samma sak fast till olika ekosystem?

Vadå samma sak? De är samma eftersom båda sätts på huvudet?

Ärligt talat, du kan inte ha läst nånting alls. T.o.m. de grundläggande displayprinciperna är helt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Problemet är ju att de inte sätter en helt annan standard, rent praktiskt och när det gäller tillämpningar är det inte speciellt stor skillnad mot Quest 3.

Visste inte att Quest 3 hade ögon-navigering som standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vadå samma sak? De är samma eftersom båda sätts på huvudet?

Ärligt talat, du kan inte ha läst nånting alls. T.o.m. de grundläggande displayprinciperna är helt olika.

Ok, så vad är det som gör Vision överlägset Hololens? Det är ju det jag försöker förstå. Hur AR projiceras rent tekniskt bryr sig de flesta inte om utan resultatet och användningsområden.

Är det Apples teknik som gör det överlägset tycker du?
Deras ekosystem?
Deras utlovade applikationer?
Deras support till utvecklare?

Har frågat efter DIN åsikt men får korta avhuggna svar bara

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Får ändå lite deja vu från iPhone lanseringen. Vad ska man med en sån telefon till? För det priset?

Exakt. Väldigt många Ballmers här. Men vi får se om det kan bli något stort av detta. Kanske.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

45k för AR porr är lite för dyrt. Får vänta ett par år

Skrivet av Nästrimmarmannen:

Tror det är många på Sweclockers som skulle kunna köpa ett par, men de vill nog gärna ha lite konkreta use cases innan de kastar iväg ett gäng månadslöner.

Se ovan för det usecase som drivit utveckling av skärmar, trådlös dataöverföring och mer eller mindre byggt VR-världen till vad den är idag.

Det är inte svårare än så...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Salcin74:

de paketerar bara något som redan finns på ett annat sätt.

Och där satte du fingret på Apples modum operandi: deras grej är sällan att vara först med en funktion, utan de försöker vara först med en användbar produkt och med praktiska tillämpningar som vanligt folk faktiskt vill använda.
Om Vision-serien av produkter blir en hit - vilket definitivt inte är givet än - blir det den första AR/XR-lösningen som vanligt folk stöter på. Konceptet med ögonstyrt gränssnitt verkar imponera stort på dem som testat, och jag kan tänka mig att precis som med övergången från fysiska tangentbord till virtuella på våra telefoner kommer allt annat kännas klumpigt i de flesta sammanhang, för någon som testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, så vad är det som gör Vision överlägset Hololens?

Fördelar AVP har över Hololens, bara för att nämna några:
Field of view
Grafisk kvalitet
Användargränssnitt
Användningsområden
Och att produkten som sådan inte är döende - med allt vad det innebär.

Permalänk
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Tror det är många på Sweclockers som skulle kunna köpa ett par, men de vill nog gärna ha lite konkreta use cases innan de kastar iväg ett gäng månadslöner.

Problemet är att man man köper version 1 så kommer man få just version 1 som har mängder med brister.
Hade det varit så att man hade fått en VR-headset som hade varit supergrym 10år, så hade folk kunnat räknat det som en långvarig investering.

Exakt samma sak hade iPhone 1 när den kom. Den hade ett kasst apputbud, den saknade 3G, ej säkert produkten skulle fortsättas utvecklas etc. På senare tid så led Samsung Fold 1 av lite samma problem, vi var många som hade råd att lägga ut 20 000kr på den, vi ansåg inte att 20 000på den var så tryckt, men kanske 20 000 på Fold 6 när den kommer.

Med detta sagt så hoppas jag inte att Vision Pro floppar totalt, så att det Apples VR en dag kommer en riktigt bra. Dessa riktigt bra kan i framtiden kosta lika mycket, men då pratar vi om en inkörd produkt som är betydligt bättre än version 1.
På samma sak som iPhone 4 var en helt annat köp än första iPhone 1. De som köpte iPhone 4, kände inte precis en otrygghet att produkten skulle floppa, inga appar skulle finnas etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fördelar AVP har över Hololens, bara för att nämna några:
Field of view
Grafisk kvalitet
Användargränssnitt
Användningsområden
Och att produkten som sådan inte är döende - med allt vad det innebär.

Hololens är knappast döende.
Hololens är inte passthrough. Hololens är nått jag sett på tv kirurger använt i träning, tror inte det är nått man tex vill använda ett passthrough heatset till.
Det är helt enkelt olika produkter avsett för olika områden. Tror ibte VS är nått som ersätter Hololens helt.
MS försöker ju tom få Hololens till amerikanska armen men har inte klarar field test än tror jag, om inte projektet är nerlagt men förmodligen en hel del hemligheter vad gäller det.
VS ser ut att vara "spatial computing" för kontorsfolk.

Men annars stämmer det du skrivit.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc