Vilka fiberoperatörer kör med CGNAT och de som inte gör det?

Permalänk
Medlem

Vilka operatörer har inte cgnat eller har möjlighet till gratis pubik IP?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vilka operatörer har inte cgnat eller har möjlighet till gratis pubik IP?

Alla som har stöd för IPv6

https://ispmedipv6.se/isp/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@Cyberz mitt blev fixat, Bredband2

Kostade mig inget, men dom har ju även IPv6 och jag har blivit lite sugen på att köra på IPv6 men vet inte om det finns något som är negativt med det ännu samt om IP-Only kan leverera det. Jag har för mig jag läste något nyhetsklipp om det tidigare att man skulle fixa IPv6 i stadsnäten men om det är färdigt ännu vet jag inte.

Jag uppgraderade också till 250Mbit vilket jag haft nytt av.

Bahnhof kan ge dig dynamisk publik IPv4 men du får betala, det skriver dom på sin hemsida. Det kommer nog dröja flera år till innan IPv6 har fått större spridning i de flesta fibernät (datanät) i Sverige.

Det fulaste är att en del ISPs inte anger på sin sida att dom har CGNAT, det tycks dock vara så att du ska ha en IP som är inom området 100.64.0.0 till 100.127.255.255 det verkar vara någon etablerad standard vad jag kan förstå, så det gäller nog alla ISPs men jag kan också ha fel, lite osäker. Det sägs inget om hur många som delar på en IP adress när man sitter bakom CGNAT men det kanske finns riktlinjer där också ?

CGNAT påverkade inte så mycket som jag trodde, jag märkte inget på mitt 100/100 men det som verkligen påverkas är att vissa tjänster inte fungerar. Speciellt om du måste vara nåbar från Internet men många tjänster idag använder sig av servrar på Internet och då märker man inget. Förmodligen för att NAT är en teknik som funnit mycket länge, det var en lösning på den tidigare IPv4 bristen och tjänsterna fick anpassa sig därefter. Nu har dock IPv4 tagit slut och en övergång mot IPv6 lär rulla under många år framåt.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Telenor har CGNAT och om de kan erbjuda publik ip?
Sitter med både beställning och support nu och de kan inte svara så jag tänkte att nån kanske ha erfarenhet

Edit: De på Telenor support trodde, till slut, att den var publik

Permalänk
Medlem

@Sunix Ownit använder Telenors nät vad jag vet, dom kör bara med dynamiska publika IPs. Jag tror Telenor gör samma sak. Dom har i alla fall ganska mycket IP-adresser om jag inte minns fel.

Tyvärr är det ingen garanti, de flesta ISPs erbjuder inte möjligheten att köpa sig fri från CGNAT. Det är bara bahnhof vad jag vet och det är bra, dock tycker jag kostnaden är för hög för att slippa CGNAT i de fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Sunix Ownit använder Telenors nät vad jag vet, dom kör bara med dynamiska publika IPs. Jag tror Telenor gör samma sak. Dom har i alla fall ganska mycket IP-adresser om jag inte minns fel.

Tyvärr är det ingen garanti, de flesta ISPs erbjuder inte möjligheten att köpa sig fri från CGNAT. Det är bara bahnhof vad jag vet och det är bra, dock tycker jag kostnaden är för hög för att slippa CGNAT i de fallet.

Fick ett sms efteråt där de skrev att det hade något med ip-tilldelning att göra och att de inte visste hur Telia öppet fiber gjorde, typ.
Så jag köper grisen i säcken minst sagt. Men tack för input

Permalänk
Medlem

@Sunix aj det glömde jag lägga till i mitt inlägg.

Vad jag förstår så kan ISPer hävda att dom bara har dynamiska publika IPv4 men när man köper tjänster från olika stadsnät så är alla ISPer beroende av vad stadsnätet kan leverera och hur tekniken funkar där. Det är själva fiberägaren (nätägaren) som bestämmer, typ Zitius (Telia), IP-Only osv. De tjänsteleverantörer som finns måste rätta sig efter kraven i stadsnäten. Jag tror inte Telia använder CGNAT i sina egna nät inklusive de stadsnät dom äger, mycket på grund av att dom har så många IP-adresser.

Jag kör via IP-Only nät och Bredband2, dom tog bort CGNAT för mig eftersom jag sa att om jag inte kan få slippa det måste jag byta ISP. Jag har en del tjänster och saker jag kör som inte fungerar bakom CGNAT och jag vill inte betala för VPN för att komma runt problemet. Jag tycker det är OK om leverantörer tar betalt för att man ska slippa CGNAT men Bahnhof är sviniga, dom tar på tok för mycket betalt anser jag. Det bör inte kosta mer än kanske 20-25kr per månad för att slippa CGNAT anser jag.

Permalänk
Medlem

Haft Ownit, Telia, Telenor senaste åren i omgångar. Ingen använder CGNAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Sunix aj det glömde jag lägga till i mitt inlägg.

Vad jag förstår så kan ISPer hävda att dom bara har dynamiska publika IPv4 men när man köper tjänster från olika stadsnät så är alla ISPer beroende av vad stadsnätet kan leverera och hur tekniken funkar där. Det är själva fiberägaren (nätägaren) som bestämmer, typ Zitius (Telia), IP-Only osv. De tjänsteleverantörer som finns måste rätta sig efter kraven i stadsnäten. Jag tror inte Telia använder CGNAT i sina egna nät inklusive de stadsnät dom äger, mycket på grund av att dom har så många IP-adresser.

Jag kör via IP-Only nät och Bredband2, dom tog bort CGNAT för mig eftersom jag sa att om jag inte kan få slippa det måste jag byta ISP. Jag har en del tjänster och saker jag kör som inte fungerar bakom CGNAT och jag vill inte betala för VPN för att komma runt problemet. Jag tycker det är OK om leverantörer tar betalt för att man ska slippa CGNAT men Bahnhof är sviniga, dom tar på tok för mycket betalt anser jag. Det bör inte kosta mer än kanske 20-25kr per månad för att slippa CGNAT anser jag.

Tack för bra input!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Haft Ownit, Telia, Telenor senaste åren i omgångar. Ingen använder CGNAT.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Bara så att ni vet. Om man hotar att lämna ifall man inte får en riktig IP gratis av Bahnhof, så bara får man den utan ytligare frågor. Surt att det behövs dock.

Jag ringde bara o sa att jag behöver en publik ip. Ok, inga problem svarade de. Det är dock flera år sedan nu.

Permalänk
Medlem

AWS har nu börjat ta betalt för användning av IPv4-adresser:
https://aws.amazon.com/blogs/mt/securing-elastic-ip-addresses...
https://stackoverflow.com/questions/77693424/aws-will-charge-...

Nästa steg är att vissa tjänster på AWS kommer att försvinna från IPv4-utrymmet, i alla fall för de som vill spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

AWS har nu börjat ta betalt för användning av IPv4-adresser:
https://aws.amazon.com/blogs/mt/securing-elastic-ip-addresses...
https://stackoverflow.com/questions/77693424/aws-will-charge-...

Nästa steg är att vissa tjänster på AWS kommer att försvinna från IPv4-utrymmet, i alla fall för de som vill spara pengar.

Ja, det är definitivt en intressant utveckling. Amazon har trots allt köpt på sig väldigt många IPv4-adresser.

https://toonk.io/aws-ipv4-estate-now-worth-4-5-billion/index....

Råkar man använda Cloudflares DNS-tjänst för sin domän konstaterade jag att det mycket riktigt går att proxy IPv4-trafik till en IPv6-adress för att slippa betala för en IPv4-adress.

Rent generellt är det både intressant och tragiskt hur lång tid det har tagit för ISP:er i Sverige att rulla ut IPv6. Man tycker ju att de åtminstone kunde ha satt upp det men stängt av det som standard initialt så att de kan samla in feedback från kunder som aktivt väljer att aktivera det. På så sätt skulle de förhoppningsvis få in rapporter om eventuell problematisk konfiguration som de kan fixa på sin sida innan en bredare utrullning.

Ber om ursäkt ifall detta inlägg gränsar till offtopic.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Sunix aj det glömde jag lägga till i mitt inlägg.

Vad jag förstår så kan ISPer hävda att dom bara har dynamiska publika IPv4 men när man köper tjänster från olika stadsnät så är alla ISPer beroende av vad stadsnätet kan leverera och hur tekniken funkar där. Det är själva fiberägaren (nätägaren) som bestämmer, typ Zitius (Telia), IP-Only osv. De tjänsteleverantörer som finns måste rätta sig efter kraven i stadsnäten. Jag tror inte Telia använder CGNAT i sina egna nät inklusive de stadsnät dom äger, mycket på grund av att dom har så många IP-adresser.

Jag kör via IP-Only nät och Bredband2, dom tog bort CGNAT för mig eftersom jag sa att om jag inte kan få slippa det måste jag byta ISP. Jag har en del tjänster och saker jag kör som inte fungerar bakom CGNAT och jag vill inte betala för VPN för att komma runt problemet. Jag tycker det är OK om leverantörer tar betalt för att man ska slippa CGNAT men Bahnhof är sviniga, dom tar på tok för mycket betalt anser jag. Det bör inte kosta mer än kanske 20-25kr per månad för att slippa CGNAT anser jag.

Det är upp till varje ISP att bestämma om dom vill köra GCNAT eller Publika ip-adresser inte nätägaren åtminstone i IP-Onlys fall.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk

Har Net at Once och de använder inte cgnat, får publika IPv 4 adresser.
Hade Bahnhof tidigare och hade cgnat men tiggde till mig en publik adress utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Nästan alla (i Sverige) hade bredband för 10 år sedan vågar jag säga, och vad jag minns så förekom det inget CGNAT.

Vad har förändrats? Är vi många fler hushåll? Har det sålts av utomlands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Nästan alla (i Sverige) hade bredband för 10 år sedan vågar jag säga, och vad jag minns så förekom det inget CGNAT.

Vad har förändrats? Är vi många fler hushåll? Har det sålts av utomlands?

Misstänker att fler hushåll fått fiber, och därmed fler som gått över till andra ISP:er än Telia och andra stora ISP:er som sedan gammalt har massvis av IPv4-adresser. De mindre ISP:erna har väldigt många färre, och då riskerar dessa att få brist.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör Comviq med publika ip (Tele2)

Permalänk

Läser här i tråden att Bahnhof skulle ta betalt för publikt IP, men kan man inte använda detta:
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Står inget om kostnad där.

Ska välja ISP i samband med flytt, så frågan kring CG-NAT är intressant även för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spineshank:

Läser här i tråden att Bahnhof skulle ta betalt för publikt IP, men kan man inte använda detta:
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Står inget om kostnad där.

Ska välja ISP i samband med flytt, så frågan kring CG-NAT är intressant även för mig.

Det finns definitivt många som betalar extra för det, däribland en bekant till mig. Varför det verkar vara så olika om folk behöver göra det eller ej vet jag inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vad jag vet så har Bahnhof dual stack i Zitius nät; har för tillfället en GGNAT:ad ipv4 samtidigt som jag har en publik ipv6. Rätta mig gärna om jag har fel som har samma KO och tjänsteleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illmatic84:

Vad jag vet så har Bahnhof dual stack i Zitius nät; har för tillfället en GGNAT:ad ipv4 samtidigt som jag har en publik ipv6. Rätta mig gärna om jag har fel som har samma KO och tjänsteleverantör.

Rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spineshank:

Läser här i tråden att Bahnhof skulle ta betalt för publikt IP, men kan man inte använda detta:
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Står inget om kostnad där.

Bahnhof är lömska. Kostnaden visas när du har postat formuläret. Jag fick en chock av detta för något år sedan när jag bytte till Bahnhof. De kunde inte ens leverera en publik IPv6, vilket jag hade klarat mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mon1980:

Bahnhof är lömska. Kostnaden visas när du har postat formuläret. Jag fick en chock av detta för något år sedan när jag bytte till Bahnhof. De kunde inte ens leverera en publik IPv6, vilket jag hade klarat mig med.

Riktigt fult.

Numera ger de publik IPv6 åtminstone, men CGNAT är fortfarande oacceptabelt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

När jag hade Bahnhof så betalade jag inget extra för publik IP.

Nu har jag GAVLENET: Inget CGNAT.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lajser:

Kör Comviq med publika ip (Tele2)

Känner inte till hur Comviqvarumärket gör men Tele2 ger i vart fall en publik ip v4 adress där jag befinner mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känner inte till hur Comviqvarumärket gör men Tele2 ger i vart fall en publik ip v4 adress där jag befinner mig.

Comviq i Telia öppen fiber kör med publik ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Håller inte ett antal organisationer o.dyl. en enorm mängd av ipv4-adresser som de troligen inte använder? Vill minnas jag har sett en tabell nånstans, som visar ett typ en del org har sjukt många ipv4-adresser som de egentligen inte behöver.

Flera av de organisationer som du syftar på använder faktiskt flera av dessa nät internt, bara inte mot internet. Det är alltså inte så lätt att bara lämna tillbaka dessa.

Som redan sagt så är det dock irrelevant eftersom vi ändå har för få IPv4-adresser oavsett. IPv6 fixar också en rad problem vi har med IPv4, så det finns ännu fler anledningar att byta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q