Hur får jag pengen när jag gått ur Svenska kyrkan?

Permalänk
Medlem

Hur får jag pengen när jag gått ur Svenska kyrkan?

Hej,

Jag gick ur Svenska kyrkan November 2022, så nu 2024 så ska jag inte längre betala avgiften och skall därför få ca 5-600kr extra utbetalt på lönen.

Får jag dessa pengar automatiskt eller måste arbetsgivaren göra något? Blir inte klok på detta.

Tack på förhand-

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Jag gick ur Svenska kyrkan November 2022, så nu 2024 så ska jag inte längre betala avgiften och skall därför få ca 5-600kr extra i lön.

Får jag dessa pengar automatiskt eller måste arbetsgivaren göra något? Blir inte klok på detta.

Tack på förhand-

Du får inte mer i lön, men du betalar inte längre lika mycket skatt. Det bästa är om du gör en skattejämkning för året. På Skatteverkets hemsida finns en tjänst där du kan skriva i olika belopp (inkomster, räntevinster, ränteförluster, realisationsvinster, reseavdrag, andra avdrag, avgifter till religiösa samfund, m m) och se vad din slutliga skatt för året bör bli. Tjänsten för jämkning ser ungefär likadan ut, med samma belopp som ska skrivas in. När du gjort det, och jämkningsansökan är inskickad, brukar det finnas ett färdigt beslut inom ett dygn. Hos vissa arbetsgivare går beslutet direkt och automatiskt fram, medan du i de flesta fall behöver skriva ut beslutet och lämna det till din chef, eller löneansvarig eller motsvarande.

Ett jämkningsbeslut innebär att arbetsgivaren ska dra en viss procent i skatt som över hela året ska bli precis det totala skattebeloppet som gäller för dig. På så vis får du garanterat tillgång till den del av lönen du tidigare betalade till kyrkan. Annars kan det bli så att arbetsgivaren fortsätter med samma skattesats, och då får du den delen av lönen först i form av skatteåterbäring under 2025. Men det kan också vara så att arbetsgivaren har koll, och drar rätt. Då får du den delen av lönen direkt.

Enklast är nog att du frågar din arbetsgivare, så får du reda på vad som dras. Skulle det visa sig att fel skattesats används kan du ju göra en jämkning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det sker automatiskt, då den dras tillsammans med skatten, tv-licens, begravningsavgift, etc..

Men du borde ju bara få de "extra pengarna" från och med november förra året.
Då utträdet bokförs 1:a november, kommer ansökan in senare så får man vänta ett år, och om du skickade in ansökan i november 2022 så gäller inte den förrän 1:a november 2023. Så det är väl bara att jämföra om du fick mer pengar mellan oktober och november lönen förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du får inte mer i lön, men du betalar inte längre lika mycket skatt. Det bästa är om du gör en skattejämkning för året. På Skatteverkets hemsida finns en tjänst där du kan skriva i olika belopp (inkomster, räntevinster, ränteförluster, realisationsvinster, reseavdrag, andra avdrag, avgifter till religiösa samfund, m m) och se vad din slutliga skatt för året bör bli. Tjänsten för jämkning ser ungefär likadan ut, med samma belopp som ska skrivas in. När du gjort det, och jämkningsansökan är inskickad, brukar det finnas ett färdigt beslut inom ett dygn. Hos vissa arbetsgivare går beslutet direkt och automatiskt fram, medan du i de flesta fall behöver skriva ut beslutet och lämna det till din chef, eller löneansvarig eller motsvarande.

Ett jämkningsbeslut innebär att arbetsgivaren ska dra en viss procent i skatt som över hela året ska bli precis det totala skattebeloppet som gäller för dig. På så vis får du garanterat tillgång till den del av lönen du tidigare betalade till kyrkan. Annars kan det bli så att arbetsgivaren fortsätter med samma skattesats, och då får du den delen av lönen först i form av skatteåterbäring under 2025. Men det kan också vara så att arbetsgivaren har koll, och drar rätt. Då får du den delen av lönen direkt.

Enklast är nog att du frågar din arbetsgivare, så får du reda på vad som dras. Skulle det visa sig att fel skattesats används kan du ju göra en jämkning.

Hej,

Tack för svar.

Jag har skickat in jämkning för 2024 och lämnat a-skattesedeln till min arbetsgivare, då jag har räntekostnader och reseavdrag osv. Så jag betalar lägre skatt redan, men under religiösa samfund så angav jag ingenting. Så jag vet inte om jag får den extra 500 lappen varje månad eller inte? Jag påbörjade även denna anställning December 2023, så ny arbetsgivare.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det sker automatiskt, då den dras tillsammans med skatten, tv-licens, begravningsavgift, etc...

Men har inte alla samma möjligheter att tro på gud,
då borde du ju betala samma avgift precis som med tv licensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Tack för svar.

Jag har skickat in jämkning för 2024, då jag har räntekostnader och reseavdrag osv. Så jag betalar lägre skatt redan, men under religiösa samfund så angav jag ingenting. Så jag vet inte om jag får den extra 500 lappen varje månad eller inte? Jag påbörjade även denna anställning December 2023, så ny arbetsgivare.

Ja, om du inte kryssat i att du är medlem i nåt religiöst samfund, så kommer den avgiften inte att dras. Då får du dina pengar som du ska ha.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Jag gick ur Svenska kyrkan November 2022, så nu 2024 så ska jag inte längre betala avgiften och skall därför få ca 5-600kr extra utbetalt på lönen.

Får jag dessa pengar automatiskt eller måste arbetsgivaren göra något? Blir inte klok på detta.

Tack på förhand-

Det där är bara en siffra du ser försvinna från din deklaration och sen då det blir lite mer när du får tillbaka pengar från just den deklaration. Inget som rör din lön alls . Men tänk nu på att begravning avgiften är kvar som kallas Begravningsavgift, 0,253 %. liger då runt 641 kr som du ska betala en då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, om du inte kryssat i att du är medlem i nåt religiöst samfund, så kommer den avgiften inte att dras. Då får du dina pengar som du ska ha.

Förstår,

Men jag har jämkat under många år och aldrig fyllt i något i religiösa samfund, hur blir det då? Har jag inte betalat något för svenska kyrkan då? Bör väl dras ändå på något sätt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår,

Men jag har jämkat under många år och aldrig fyllt i något i religiösa samfund, hur blir det då? Har jag inte betalat något för svenska kyrkan då? Bör väl dras ändå på något sätt.

Skatteverket vet om du är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Din arbetsgivare vet inte det om du inte talar om det.
Så om du varit medlem i Svensk kyrkan har du betalat kyrkoskatt. Kolla på gamla deklarationer. Begravningsavgiften kommer du inte undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår,

Men jag har jämkat under många år och aldrig fyllt i något i religiösa samfund, hur blir det då? Har jag inte betalat något för svenska kyrkan då? Bör väl dras ändå på något sätt.

Jag känner inte till hur arbetsgivare gör när de kollar vad för skattesats de ska använda för en viss anställd. Kanske kan de hämta den informationen nånstans. Jag har aldrig drivit företag eller haft anställda, så jag vet inget om just den sidan av det.

Själv har jag haft anställningar där arbetsgivaren uppenbart INTE visste, men i de lägena drogs en schablonskatt på 30 procent, vilket är högre än den effektiva skattesatsen för de flesta som inte är höginkomstagare. Själv har jag en lön på runt 35 000 och har för mig att jag hamnat runt 23 procent senast. Jag jämkar alltid, oftast minst två gånger om året, så en i januari och en uppföljande i november så det blir så nära noll diff i slutet av året som möjligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det kommer på skatteåterbäringen om inte annat, så om du har råd att vänta är det enklaste metoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det kommer på skatteåterbäringen om inte annat, så om du har råd att vänta är det enklaste metoden.

Jag har absolut råd att vänta. Men jag är väldigt noga med min ekonomi och vill ha stenkoll, vill därför få det jag ska ha varje månad istället för att få en klumpsumma varje år som skulle kunna ha gett 500kr extra varje månad om den blivit utspridd under året.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Det konstiga är ju att man inte får ut sin del av svenska kyrkan när man lämnar den. Äger inte medlemmarna den tillsammans? Eller vem är det som äger den, och vem har gett den till den ägaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag känner inte till hur arbetsgivare gör när de kollar vad för skattesats de ska använda för en viss anställd.

De går efter den skattetabell som gäller för den kommun där den anställde är skriven, i regel den som gäller för de som är med i ett trossamfund. Lönesystemet sköter det automatiskt utifrån de uppgifter de har om den anställda. De som inte jämkar får ju tillbaka det på återbäringen.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om arbetsgivare jämkar för kyrkoskatt, men jag hoppas de kan göra det. Annars får staten låna dina pengar till i stort sett ingen ränta. Januarilönens kyrkoskatt för 2024 lånar de(vi) gratis till sommaren 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jag har absolut råd att vänta. Men jag är väldigt noga med min ekonomi och vill ha stenkoll, vill därför få det jag ska ha varje månad istället för att få en klumpsumma varje år som skulle kunna ha gett 500kr extra varje månad om den blivit utspridd under året.

Jag tror nog att du har missuppfattat hela grejen med Svenska kyrkan avgiften.
Om du tar bort den. Så får du inte tex 500 kr mer var månad på lönen. Det är en engångs avgift per år. Inte månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag tror nog att du har missuppfattat hela grejen med Svenska kyrkan avgiften.
Om du tar bort den. Så får du inte tex 500 kr mer var månad på lönen. Det är en engångs avgift per år. Inte månad.

Så kan det säkerligen vara, men då vet jag det i alla fall

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag tror nog att du har missuppfattat hela grejen med Svenska kyrkan avgiften.
Om du tar bort den. Så får du inte tex 500 kr mer var månad på lönen. Det är en engångs avgift per år. Inte månad.

Nja, det är väl ca 1% av din inkomst per år. Men du har rätt i att det inte är en månadsavgift som man istället får ut på sin lön när/om man gått ur svenska kyrkan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag tror nog att du har missuppfattat hela grejen med Svenska kyrkan avgiften.
Om du tar bort den. Så får du inte tex 500 kr mer var månad på lönen. Det är en engångs avgift per år. Inte månad.

Den är lika mycket en engångsavgift som den vanliga skatten. Det normala är att man delar upp den på månadsbasis istället för att betala en gång per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag tror nog att du har missuppfattat hela grejen med Svenska kyrkan avgiften.
Om du tar bort den. Så får du inte tex 500 kr mer var månad på lönen. Det är en engångs avgift per år. Inte månad.

Har redan svarat, #20341977.

Så jo de kan betala mindre preliminärskatt varje månad då de kan gå efter en annan skattetabell.

Edit: I min kommun blir det 375 kr på en lön om 50 000 kr/m, för att vara tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Edit: I min kommun blir det 375 kr på en lön om 50 000 kr/m, för att vara tydlig.

50000*0,0075?

Det är väl dock bruttolönen den beskattningsbara inkomsten som minskar så mycket om man är medlem i kyrkan? Den faktiska besparingen blir mindre.

Ska man komma upp i en besparing på så mycket som 500 kr/mån som TS hoppas på måste man tjäna bra, eftersom marginalskatten då ligger runt 50%. 0,75% av lönen måste då motsvara runt 1000 spänn, så en månadslön någonstans runt 130kKr/månad.

Det var i alla fall så jag räknade när jag gick ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

50000*0,0075?

Det är väl dock bruttolönen som minskar så mycket om man är medlem i kyrkan? Den faktiska besparingen blir mindre.

Ska man komma upp i en besparing på så mycket som 500 kr/mån som TS hoppas på måste man tjäna bra, eftersom marginalskatten då ligger runt 50%. 0,75% av lönen måste då motsvara runt 1000 spänn, så en månadslön någonstans runt 130kKr/månad.

Det var i alla fall så jag räknade när jag gick ur.

Kyrkoskatten betalar man med skattade pengar. Så bor man i en kommun där kyrkoskatten är 0.75 % och man har en lön på 50 000 kr i månaden så sparar man 375 kr i månaden på att gå ur kyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

50000*0,0075?

Det är väl dock bruttolönen som minskar så mycket om man är medlem i kyrkan? Den faktiska besparingen blir mindre.

Ska man komma upp i en besparing på så mycket som 500 kr/mån som TS hoppas på måste man tjäna bra, eftersom marginalskatten då ligger runt 50%. 0,75% av lönen måste då motsvara runt 1000 spänn, så en månadslön någonstans runt 130kKr/månad.

Det var i alla fall så jag räknade när jag gick ur.

Kyrkoskatten varierar beroende på vilken församling man bor i. Normalt mellan 1-1,5%, begravningsavgiften är också beroende på församling. Så man måste gå in på skatteverket.se och kolla vad som gäller för en själv.
Gå in på https://www7.skatteverket.se/portal/inkomst-efter-skatt-se-ta... och välj "Jag vill se min skattetabell" välj kommun, om du är medlem i Svenska kyrkan bocka i Ja, medlem i svenska kyrkan, välj församling, klicka på hämta skattetabell.
Då kan du enkelt räkna ut din kyrkoavgift/skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kyrkoskatten betalar man med skattade pengar. Så bor man i en kommun där kyrkoskatten är 0.75 % och man har en lön på 50 000 kr i månaden så sparar man 375 kr i månaden på att gå ur kyrkan.

Inte riktigt, men det är vad du tjänar per månad på att byta till skattetabellen för preliminärskatt som är närmast. Alltså det tråden handlar om, att man inte betalar in preliminärskatt som om man är medlem.

0,98 är den faktiska för min församling – men det finns inte skattetabeller för församlingar och den varierar mellan 0,94 och 1,23 i kommunen. Lägsta kyrkoavgiften jag hittade i Skatteverkets tabell är 0,67.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kyrkoskatten betalar man med skattade pengar.

Du sänker väl din beskattningsbara inkomst med samma belopp som kyrkoavgiften är på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du sänker väl din beskattningsbara inkomst med samma belopp som kyrkoavgiften är på?

Nej. Kyrkoskatten påverkar inte din övriga skatt.

Du kan kolla själv på Skatteverket: Räkna ut din skatt och prova uträkningen med och utan kyrkoskatt så kommer du se att kyrkoskatten helt enkelt läggs på det du ska betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nej. Kyrkoskatten påverkar inte din övriga skatt.

Du kan kolla själv på Skatteverket: Räkna ut din skatt och prova uträkningen med och utan kyrkoskatt så kommer du se att kyrkoskatten helt enkelt läggs på det du ska betala.

Jag tänkte fel när jag svarade.