Om kriget kommer så rekomenderas "vevradio" - alternativet?

Permalänk

Om kriget kommer så rekomenderas "vevradio" - alternativet?

Ingen har väl knappast missat Sveriges överbefälhavares rekommendation för några dagar sedan där han rekommenderade svenska folket att vara lite mer förberedda än vad vi är för dagen om det sker ett angrepp mot Sverige. Jag bor ju själv på Öland och hör ju mer eller mindre dagligen JAS-plan från Karlskrona gå över ön. Så sent som idag så hade piloterna "olägenheten" att på hyfsad låg höjd gå genom ljudvallen och låta "ljudbangarna" två gånger i rad få fönsterrutorna att skaka i Borgholms närområde.

Att vi har cash hemma är ju en fördel men största problemet är väl i nutid att ingen av butikerna på Öland eller Kalmarregionen har möjlighet att få fram priserna om datorerna lägger av eller stannar.
Jag vet inte ÖB syftade på ett totalt strömavbrott till landet. Jag klarar mig hyfsat liksom andra som har eldningsmöjlighet och vedspisar i sina fastigheter. Värre är det ju för dom som enbart driver sina pannor med el oavsett om det är värmepumpar, pelletspannor, oljepannor eller direktverkande el.
Öland är väl så vitt jag minns det landskap där det finns flest bönder procentuellt, så vi borde väl klara oss hyfsat.

Radiostationerna (Sveriges Radio) har ju egen elförsörjning vid krissituation liksom sjukhus mm. Satt och funderade över ÖBs rekommendation om vevradio? Är det inte bättre att köra med sina gamla transistorradioapparater som både går på el OCH BATTERIER? Och istället köpa vanliga uppladdningsbara batterier och en solcellsdriven batteriladdare? Förutsatt att vi inte snackar "bergsprängare/boombox" utan vanliga transistorradioapparater så går väl en sådan flera veckor på en laddning.

Vi får väl hoppas på att det sannerligen inte behövs utan istället se en ljusare framtid till mötes!

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Du tror väl inte att en vevradio enbart går att driva genom att sitta och veva som en tok? Sedan går det förstås utmärkt med en batteridriven radio så länge som man har batterier till den. Poängen är att radion inte ska vara beroende av att det finns nätspänning, vare sig det är krig eller stormen Gudrun 2.0.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Du tror väl inte att en vevradio enbart går att driva genom att sitta och veva som en tok? Sedan går det förstås utmärkt med en batteridriven radio så länge som man har batterier till den. Poängen är att radion inte ska vara beroende av att det finns nätspänning, vare sig det är krig eller stormen Gudrun 2.0.

Jag har tom en gammal vevradio liggandes uppe på vinden som troligen är från sent 1960-tal. Mindre troligt att den funkar eftersom komponenter, främst elektrolytkondensatorer, har en tendens att torka med åren. Tyckte bara att det var lite originellt av ÖB att tipsa om vevradio när fler och fler satsar på solceller på taken och solenergi blir mer och mer vanligt.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Jag har tom en gammal vevradio liggandes uppe på vinden som troligen är från sent 1960-tal. Mindre troligt att den funkar eftersom komponenter, främst elektrolytkondensatorer, har en tendens att torka med åren. Tyckte bara att det var lite originellt av ÖB att tipsa om vevradio när fler och fler satsar på solceller på taken och solenergi blir mer och mer vanligt.

Solceller fungerar sämre bra uppe i norra Sverige där man knappt får dagsljus flera månader om året, tanken är väl att lösningen ska fungera överallt och när som helst.

Inget mer än det, skaffa vanlig radio som drivs av batterier eller vad som helst, så stor grej är det väl inte?

Tror saker som vatten och föda är mer akut närmaste dagarna, och Ukraina har väl visat att mobilnätet också fungerade fast de lade ner väldigt mycket resurser på att försöka ta ut det, räcker liksom inte med att ta ut några elstationer och master, finns väldigt mycket redundans i nätverket.

Permalänk
Hedersmedlem

Öland låter inte som en superkul plats att vara på om det blir bråk österifrån, med tanke på närheten till Kaliningrad.
Jag hade hellre fokuserat på att ta mig därifrån.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Blir det ett så allvarligt läge att man är nere på vevradio, då kan man kallt räkna med att det inte finns nåt att lyssna på. Det får nog mer eller mindre krävas ett storskaligt kärnvapenanfall för att slå ut så mycket. Och då snackar ingen i radion längre.

Nä, lite batterier räcker om nåt skulle hända.

Solpaneler funkar utmärkt i hela landet för behov som att ladda elektronik. Man får bara ha lite större yta längre norrut. Men nu snackar jag förstås om enkla, lösa paneler för 12 V. Sån typ som man har i husbilar/husvagnar/båtar. Inte fast monterade på taket, som går in i 230 V-nätet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Osäker på om solceller fungerar bra om det blir atomvinter, men har du vev kan du ju få upp lite värme också. 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Blir det ett så allvarligt läge att man är nere på vevradio, då kan man kallt räkna med att det inte finns nåt att lyssna på. Det får nog mer eller mindre krävas ett storskaligt kärnvapenanfall för att slå ut så mycket. Och då snackar ingen i radion längre.

Nä, lite batterier räcker om nåt skulle hända.

Solpaneler funkar utmärkt i hela landet för behov som att ladda elektronik. Man får bara ha lite större yta längre norrut. Men nu snackar jag förstås om enkla, lösa paneler för 12 V. Sån typ som man har i husbilar/husvagnar/båtar. Inte fast monterade på taket, som går in i 230 V-nätet.

Hur stor är din solcellsanläggning som "funkar utmärkt i hela landet" med "bara lite större yta längre norrut" när det är polarnatt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kollar man vevradio så har de jag kollat på haft inbyggt 2000mAh batteri som kan laddas via USB och ladda mobilen som powerbank, vev (såklart), solcell och vissa kan man köra med AAA. Kan inte tänka mig att man behöver mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hur stor är din solcellsanläggning som "funkar utmärkt i hela landet" med "bara lite större yta längre norrut" när det är polarnatt?

Polarnatt är det som mest några veckor under vintern i den allra nordligaste delen av landet. Ytterst få bor där. Men visst, ska man hårdra det så funkar det inte PRECIS överallt, nej. Men för kanske 97-98 procent av landets befolkning.

Och, som jag skrev, jag pratar inte om fast installerade solpaneler på hustak, integrerade med vanliga elnätet, utan fristående solpaneler i mindre skala som man har just för att kunna ladda mobiler, ficklampor och annat smått.

En panel på 100-300 W, lite beroende på var man bor, en laddregulator, ett 12 V batteri ("bilbatteri") och en 12 V-driven USB-laddare kopplad till batteriet. Det är en mycket robust och pålitlig lösning som fungerar i nästan hela landet, nästan hela året.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Blir det ett så allvarligt läge att man är nere på vevradio, då kan man kallt räkna med att det inte finns nåt att lyssna på. Det får nog mer eller mindre krävas ett storskaligt kärnvapenanfall för att slå ut så mycket. Och då snackar ingen i radion längre.

Nä, lite batterier räcker om nåt skulle hända.

Solpaneler funkar utmärkt i hela landet för behov som att ladda elektronik. Man får bara ha lite större yta längre norrut. Men nu snackar jag förstås om enkla, lösa paneler för 12 V. Sån typ som man har i husbilar/husvagnar/båtar. Inte fast monterade på taket, som går in i 230 V-nätet.

Ett par envisa terrorister skulle kunna slå ut elnätet i en region. Så småningom dör all lokala basstationer, men vanlig radio finns ändå. Vevradio vinner.

Solpaneler funkar bra tills du måste evakuera. Vevradion kan du ta med dig och ladda på en minut, även mitt i natten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Ett par envisa terrorister skulle kunna slå ut elnätet i en region. Så småningom dör all lokala basstationer, men vanlig radio finns ändå. Vevradio vinner.

Solpaneler funkar bra tills du måste evakuera. Vevradion kan du ta med dig och ladda på en minut, även mitt i natten.

Fast, som sagt, efter en så storskalig attack så att det inte finns nåt annat än FM-radio som funkar, så är det inte mycket kvar. Då blir det Norge nästa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Vevradio är bra för många saker, de är ofta billiga. Det enda är att h koll på var tusan man la den om behovet uppstår efter man köpte den för 30år sedan.

Annars om kriget:
We are doomed! Hela vårt samhälle är uppbyggt på just in time principen att man endast ska ha det man behöver ha nu, allt ska effektiviseras efter det optimala i fredstider.

Nu tror jag inte alls på krig i sverige den närmsta tiden, men ser på hur många utan el kan fixa vatten, värme, laga mat idag? Folk på landet slänger ut vedspisar, även om de eldar med ved så kräver pannan och cirkulationspumparna el för det ska fungera.

Mitt påstående är ju rikare ett land är och ju mindre kriser den har varit utsatt för, ju tuffare kommer det bli om krisen som ingen har förberett inför de senaste 50år kommer.

Permalänk
Medlem

Grejen med vevradio är ju att du alltid kan få igång den.
En batteridriven så kan du vara säker på att massa folk missar att ha laddade batterier hemma.
"Vadå, funkar de inte efter 10 år i lådan?".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Öland låter inte som en superkul plats att vara på om det blir bråk österifrån, med tanke på närheten till Kaliningrad.
Jag hade hellre fokuserat på att ta mig därifrån.

Det där var på SVTs "Smålandsnytt" häromkvällen. Ölänningarna klagade naturligtvis över att Öland är helt och hållet OSKYDDAT med NOLL militära installationer, förläggningar eller försvar medans Gotland är bra mycket bättre försvarat. Åtminstone vad beträffar flottan och flyg.

Nej, Öland är nog inte drömlandskapet att bo på när ryssarna kommer tuffandes i båt.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Hedersmedlem

Den här videon behöver lyftas mer. Det är alldeles för mycket fokus på mysiga radiokvällar och vad man ska betala med i tomma butiker och för lite på hur man ska överleva eller gtfo.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Att vi har cash hemma är ju en fördel men största problemet är väl i nutid att ingen av butikerna på Öland eller Kalmarregionen har möjlighet att få fram priserna om datorerna lägger av eller stannar.

Om en butik inte kan få igång ett kassasystem kommer de heller inte få igång så att de kan beställa varor. Pratar du om en situation där det bara är möjligt att få bistånd från myndigheter och frivilliga så finns det inte något jättebehov av kontanter, om du nu inte kan ta dig till ett annat område och behöver kontanterna för att ta dig dit (taxi brukar kunna ta kontanter) och komma igång med livet.

Radio är bra, men idag så handlar det ofta om långvariga konflikter när det väl händer något.

Finns ingen anledning att göra skillnad på vev och batteri, en vevradio har alltid ett batteri inbyggt, och de flesta kommer också ha solceller och många kommer också fungera som powerbanks. Vill du vevladda med en batteriladdare (med vev) så var så god.

Permalänk
Medlem

Är det norrmännen som kommer?

Känns om en vevradio för 300 kr inte lär hålla speciellt många gånger.
Har själv en liten handhållen radio från Sony som klarar ca 100 timmar på 2 st AA batterier. GP säljer batterier som håller laddningen i upp till 20 år. En powerbank som laddas via solceller kan också vara bra att ha.

Alla bör äga ett sprit/gaskök, och ha några liter t-röd/gas hemma för att kunna laga mat vid långa strömavbrott.

Sen så borde flera förbereda sig igenom att skaffa sig en jägarexamen, gå med i skytteklubb och investera i ett halvautomatiska vapen. Reglerna ändrades rätt nyligen.
Håller själv på att plugga till jägarexamen för att kunna investera i ett "SIG SAUER 716 TREAD 16" om jag får tillstånd då, men det verkar vara hyfsat lätt att få. Flera kollegor på jobbet har redan fått tillstånd.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

En konflikt med Ryssland där Sverige blir indraget oavsett om vi är med i Nato eller ej, är förmodligen mycket närmare än vad folk tror.

År 2016 publicerade Aftonbladet en artikel med rubriken ”Sverige kan vara i krig inom några år”. Hur många tog generalmajor Anders Brännström på allvar då?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dx6Xe/sverige-kan-vara-...

Och nu är det 2024…

https://marcusoscarsson.se/forskare-varnar-for-krig-mycket-na...

Permalänk

Dom har utvecklats en del sen andra världskriget. Nu brukar det finnas solcell, batteri, nätspänning och vev på dessa radios.

https://www.clasohlson.com/se/Exibel-vevradio-med-solcell-och...

Där är en, finns massor med varianter i alla prisklasser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Sen så borde flera förbereda sig igenom att skaffa sig en jägarexamen, gå med i skytteklubb och investera i ett halvautomatiska vapen. Reglerna ändrades rätt nyligen.
Håller själv på att plugga till jägarexamen för att kunna investera i ett "SIG SAUER 716 TREAD 16" om jag får tillstånd då, men det verkar vara hyfsat lätt att få. Flera kollegor på jobbet har redan fått tillstånd.

Du kommer inte få licens för jakt på den, för kort pipa.
Men det verkar gå att få den ombyggd till 18", då borde det gå bra.

Reglerna har bara ändrats för utseende, inget för funktion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Är det norrmännen som kommer?

Känns om en vevradio för 300 kr inte lär hålla speciellt många gånger.
Har själv en liten handhållen radio från Sony som klarar ca 100 timmar på 2 st AA batterier. GP säljer batterier som håller laddningen i upp till 20 år. En powerbank som laddas via solceller kan också vara bra att ha.

Alla bör äga ett sprit/gaskök, och ha några liter t-röd/gas hemma för att kunna laga mat vid långa strömavbrott.

Sen så borde flera förbereda sig igenom att skaffa sig en jägarexamen, gå med i skytteklubb och investera i ett halvautomatiska vapen. Reglerna ändrades rätt nyligen.
Håller själv på att plugga till jägarexamen för att kunna investera i ett "SIG SAUER 716 TREAD 16" om jag får tillstånd då, men det verkar vara hyfsat lätt att få. Flera kollegor på jobbet har redan fått tillstånd.

Jag antar dom ändrat reglerna för att beväpna befolkningen med krigskapabla vapen. Om det blir krig är det bara att byta ut magasinet till ett större.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av julgranen:

Dom har utvecklats en del sen andra världskriget. Nu brukar det finnas solcell, batteri, nätspänning och vev på dessa radios.

https://www.clasohlson.com/se/Exibel-vevradio-med-solcell-och...

Där är en, finns massor med varianter i alla prisklasser.

Snälla köp inte det där skräpet. Det är den sämsta radio du kan tänka dig, solcellen är för liten för att bidra med någonting alls och hållbarheten är djupt tveksam. Finns på alltifrån alibaba för kaffepengar eller prepperbutiker för 500:- det är inte ett bra köp på något av ställena.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

En konflikt med Ryssland där Sverige blir indraget oavsett om vi är med i Nato eller ej, är förmodligen mycket närmare än vad folk tror.

År 2016 publicerade Aftonbladet en artikel med rubriken ”Sverige kan vara i krig inom några år”. Hur många tog generalmajor Anders Brännström på allvar då?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dx6Xe/sverige-kan-vara-...

Och nu är det 2024…

https://marcusoscarsson.se/forskare-varnar-for-krig-mycket-na...

Vad i Sverige, förutom Gotland, är av värde för ryssen? Vi är omringade av NATO-länder. Vi har försvarssamarbeten med NATO. Vi är med i EU. Ett anfall på Sverige eller annat EU/NATO-land vore lika korkat som när Nazi-Tyskland anföll sitt allierade Ryssland och därmed beseglade sitt öde.

Sitt inte och skräm upp dig själv. Visst, det kan hända. Mer troligt är att Ryssland proxy-krigar via terroristhandlingar mot Väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vad i Sverige, förutom Gotland, är av värde för ryssen? Vi är omringade av NATO-länder. Vi har försvarssamarbeten med NATO. Vi är med i EU. Ett anfall på Sverige eller annat EU/NATO-land vore lika korkat som när Nazi-Tyskland anföll sitt allierade Ryssland och därmed beseglade sitt öde.

Sitt inte och skräm upp dig själv. Visst, det kan hända. Mer troligt är att Ryssland proxy-krigar via terroristhandlingar mot Väst.

Göteborg är en nyckelplats för logistik för att få in krigsmateriel till regionen i händelse av en regional konflikt. Blir det ett hett krig, där Ryssland t ex ockuperar Gotland och Åland, så är risken överhängande att man skickar några rejäla salvor missiler mot hamnen i Gbg. Kajer och kranar, oljedepåer och raffenaderi, järnvägsinfrastruktur. Skulle det värsta hända, och det går till kärnvapenanvändning, så räcker det med en träff med en rysk långdistansmissil (t ex 300-500 kT stridsspets) för att slå ut hamnen och kringliggande infrastruktur, och även göra hela stan obeboelig under lång tid.

Flygbaser, flygplatser, järnvägsknutar, hamnar - allt som kan underlätta för NATO-styrkor i en väpnad konflikt med Ryssland i regionen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Jag har tom en gammal vevradio liggandes uppe på vinden som troligen är från sent 1960-tal. Mindre troligt att den funkar eftersom komponenter, främst elektrolytkondensatorer, har en tendens att torka med åren. Tyckte bara att det var lite originellt av ÖB att tipsa om vevradio när fler och fler satsar på solceller på taken och solenergi blir mer och mer vanligt.

Skrivet av Patriksan:

Ett par envisa terrorister skulle kunna slå ut elnätet i en region. Så småningom dör all lokala basstationer, men vanlig radio finns ändå. Vevradio vinner.

Solpaneler funkar bra tills du måste evakuera. Vevradion kan du ta med dig och ladda på en minut, även mitt i natten.

Vet inte om ni menar solcellsanläggningar som folk har på taket? Men de är iaf oftast inte byggda för att klara ödrift och är därmed helt värdelösa utan fungerande elnät.

Permalänk

Valet 2024 i USA är nog en av Sveriges viktigaste händelser. Sedan lååång tid tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vad i Sverige, förutom Gotland, är av värde för ryssen? Vi är omringade av NATO-länder. Vi har försvarssamarbeten med NATO. Vi är med i EU. Ett anfall på Sverige eller annat EU/NATO-land vore lika korkat som när Nazi-Tyskland anföll sitt allierade Ryssland och därmed beseglade sitt öde.

Sitt inte och skräm upp dig själv. Visst, det kan hända. Mer troligt är att Ryssland proxy-krigar via terroristhandlingar mot Väst.

Handlar snarare om att vara realist än naiv. Många svenskar verkar leva i en rosa bubbla men det kanske blir så när landet inte varit i krig på väldigt länge.

Putins mål verkar vara Sovjetunionen 2.0. Vad är Nato utan USA? Vad tror du händer med Nato när Trump blir omvald som president? EU har inte ens en egen armé.