Bra kombination av nätverkskabel och kontakter

Permalänk
Medlem

Bra kombination av nätverkskabel och kontakter

Håller på och ska dra nätverk i en villa. Skall dra till ett garage, kontor och till lite olika ställen där jag vill ha Unifi AP för att få bra teckning. Har försökt titta runt lite här och se vad för kablar och kontakter som rekommenderas, men blir inte riktigt klok.

Den kabel jag tittar på just nu är denna
https://www.elbutik.se/product.html/actassi-datakabel-cat6-u/...

I kombination med dessa kontakter
https://www.elbutik.se/product.html/lexcom/actassi-modularjac...

Har någon erfarenhet av detta, finns det bra med övriga tillbehör till detta system? Tänker på patchpaneler och kontaktdosor exempelvis.

Har fastnat för denna kabeln då många tipsat om att den är enkel att dra och "kontaktera", då jag är rätt ovan prioriterar jag det ganska högt.

Går denna kabel att använda i kombination med billigare "Keystone" kontaker från Kjell exempelvis?

Om jag köper motsvarande grejer från Kjell & Co blir det lite billigare, har dock förstått att den kabeln kan vara lite knepigare att dra? Någon som har erfarenhet på området och kan komma med lite tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Actassi är grymt, kostar lite därefter, men är väldigt enkla att jobba med. Om jag inte minns fel är deras moduljack kompatibla med Keystone, och då kan du med fördel köpa en annan patchpanel då deras sortiment är rätt slimmat på den fronten (kan vara värt att dubbelkolla dock). Satsa på att kontaktera (dvs sätta dit en RJ45-kontakt) så lite som möjligt och använd Keystones/moduljack så ofta du kan, det kommer spara tid och felsökning senare - jag lovar!

Det finns många olika kablar, men försök hålla dig till de större märkena så brukar det lösa sig. Och håll dig borta från CCA-kabel till varje pris. Kjell har typ motsvarande kabel, men har du inget problem med priset på Actassi, kör på den i så fall.

Har du funderat på hur du ska avsluta dragningar, kommer du köra utanpåliggande 60MM-dosor, eller helt enkelt bara dra kabeln till rätt ställe och terminera där?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har använt dessa som kontakdosor då jag har Renova till eluttag och strömbrytare:
https://www.elbutik.se/product.html/renova-datauttag-2x8-pol-...
Går bra med vilken Cat 6 kabel så länge den är Solid, dvs. entrådig.
I källaren har jag satt ett kabinett
https://www.dustin.se/product/5011097419/vaggrack-19-6u
med en patchpanel
https://www.dustin.se/product/5010654172/patchpanel
och grenuttag
https://www.dustin.se/product/5010791867/grenuttag-for-rack
Satte in några keystone som jag antagligen har köpt på Kjell.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Actassi är grymt, kostar lite därefter, men är väldigt enkla att jobba med. Om jag inte minns fel är deras moduljack kompatibla med Keystone, och då kan du med fördel köpa en annan patchpanel då deras sortiment är rätt slimmat på den fronten (kan vara värt att dubbelkolla dock). Satsa på att kontaktera (dvs sätta dit en RJ45-kontakt) så lite som möjligt och använd Keystones/moduljack så ofta du kan, det kommer spara tid och felsökning senare - jag lovar!

Det finns många olika kablar, men försök hålla dig till de större märkena så brukar det lösa sig. Och håll dig borta från CCA-kabel till varje pris. Kjell har typ motsvarande kabel, men har du inget problem med priset på Actassi, kör på den i så fall.

Har du funderat på hur du ska avsluta dragningar, kommer du köra utanpåliggande 60MM-dosor, eller helt enkelt bara dra kabeln till rätt ställe och terminera där?

Tack för info, kommer köra på Actassi slim kabeln och deras S-one kontakter. Planen är att sätta utanpåliggande uttag dit jag drar kabeln. Om det inte är något specialfall. Intressant om S-One kontakterna passar i andra patchpaneler också. Får forska vidare kring det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magnusv:

Tack för info, kommer köra på Actassi slim kabeln och deras S-one kontakter. Planen är att sätta utanpåliggande uttag dit jag drar kabeln. Om det inte är något specialfall. Intressant om S-One kontakterna passar i andra patchpaneler också. Får forska vidare kring det.

Vet inte om du kör Schneider Exxact, men deras kompletta nätverksuttag är jäkligt enkla att ansluta (samma typ av terminering som de du tänkt köpa) och kostar runt 300 spänn för ett dubbeluttag för CAT6. Lite mer än mer noname-märken, men totalt värt det i min bok i alla fall (har dragit flera hundra meter nätverkskabel i huset). Ett sånt uttag plus en förhöjningsram borde fixa biffen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Actassi och Keystone är INTE kompatibla som skrevs ovan i tråden. Keystone är den hålbild typ alla kör. Utom Schneider Actassi.

Enda anledningen att jag väljer Actassi ibland är befintlig installation. Alltså för att följa tidigare installation.

Panelerna är sämre, jacken är på sin höjd lika bra prestandamässigt. Visst, mäter man en cat6-länk, alltså Klass E, så får man godkända värden som med alla vanliga prylar. Men Actassis jack visar faktiskt sämre värden än många andra normalt förekommande fabrikat. Så nej, man får verkligen inte mer för pengarna eftersom jacken kostar i vart fall 3 gånger så mycket.

Actassi är Schneiders märke på den tidigare Lexcom-serien. Man köpte upp företaget som hade Lexcom och döpte om det.

Är Actassi skit? Nej verkligen inte. Men det ger inga som helst fördelar. Inga. Tvärtom är det krångligare att hitta dosor/uttag/paneler eftersom det är deras egen hålbild. Medan Keystone är mer vedertagen och du därför kan hitta allamöjliga montagemöjligheter.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Actassi och Keystone är INTE kompatibla som skrevs ovan i tråden. Keystone är den hålbild typ alla kör. Utom Schneider Actassi.

Enda anledningen att jag väljer Actassi ibland är befintlig installation. Alltså för att följa tidigare installation.

Panelerna är sämre, jacken är på sin höjd lika bra prestandamässigt. Visst, mäter man en cat6-länk, alltså Klass E, så får man godkända värden som med alla vanliga prylar. Men Actassis jack visar faktiskt sämre värden än många andra normalt förekommande fabrikat. Så nej, man får verkligen inte mer för pengarna eftersom jacken kostar i vart fall 3 gånger så mycket.

Actassi är Schneiders märke på den tidigare Lexcom-serien. Man köpte upp företaget som hade Lexcom och döpte om det.

Är Actassi skit? Nej verkligen inte. Men det ger inga som helst fördelar. Inga. Tvärtom är det krångligare att hitta dosor/uttag/paneler eftersom det är deras egen hålbild. Medan Keystone är mer vedertagen och du därför kan hitta allamöjliga montagemöjligheter.

Jag tycker man skall välja dosa efter vilka eluttag man har. Blir mycket snyggare att ha enhetlig.
I korskopplingsskåpet sätter man givetvis Keystone.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Jag tycker man skall välja dosa efter vilka eluttag man har. Blir mycket snyggare att ha enhetlig.
I korskopplingsskåpet sätter man givetvis Keystone.

Ja det är ju snyggast. Och till Actassi finns anpassningsprylar. Så man kan köra jack med Keystonebild. Men inte tvärtom. Så man kan få uttagsserie från Schneider, men med Keystone.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Actassi och Keystone är INTE kompatibla som skrevs ovan i tråden. Keystone är den hålbild typ alla kör. Utom Schneider Actassi.

Enda anledningen att jag väljer Actassi ibland är befintlig installation. Alltså för att följa tidigare installation.

Panelerna är sämre, jacken är på sin höjd lika bra prestandamässigt. Visst, mäter man en cat6-länk, alltså Klass E, så får man godkända värden som med alla vanliga prylar. Men Actassis jack visar faktiskt sämre värden än många andra normalt förekommande fabrikat. Så nej, man får verkligen inte mer för pengarna eftersom jacken kostar i vart fall 3 gånger så mycket.

Actassi är Schneiders märke på den tidigare Lexcom-serien. Man köpte upp företaget som hade Lexcom och döpte om det.

Är Actassi skit? Nej verkligen inte. Men det ger inga som helst fördelar. Inga. Tvärtom är det krångligare att hitta dosor/uttag/paneler eftersom det är deras egen hålbild. Medan Keystone är mer vedertagen och du därför kan hitta allamöjliga montagemöjligheter.

Tack för bra info!
Funkar det bra med keystonejack på den Schneiderkabeln som jag tänkt? Tänker mig dpm s-one i ena änden och keystone i andra änden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magnusv:

Tack för bra info!
Funkar det bra med keystonejack på den Schneiderkabeln som jag tänkt? Tänker mig dpm s-one i ena änden och keystone i andra änden?

Ska fungera utmärkt!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+