Larian: Baldur's Gate 3 kommer aldrig till prenumerationstjänster

Permalänk
Melding Plague

Larian: Baldur's Gate 3 kommer aldrig till prenumerationstjänster

2023 års bästa spel kommer inte släppas på Game Pass eller någon annan spelprenumeration, säger Larians vd Swen Vincke.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar också att äga spelen framför att hyra dem.

Starkt av dem att stå emot.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra attt någon står upp för att man ska kunna köpa spel normalt. Avskyr prenumerationstjänster. Lär ju knappast köpa något från Ubisoft sedan de gjorde det uttalandet.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag föredrar också att äga spelen framför att hyra dem.

Starkt av dem att stå emot.

Jag instämmer med dig.
Blir bra stressad av att spela spel på dessa tjänster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mycket bra.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Det bästa är att man kan faktiskt äga BG3 då det finns på GOG. Om Affären försvinner så kan man fortfarande ha spelet kvar, installera det och spela det när man vill! Så länge man själv har laddat ner och sparat undan installationsfilerna.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag föredrar också att äga spelen framför att hyra dem.

Starkt av dem att stå emot.

Det ena utesluter inte det andra.
95% av alla spel jag köper betalar jag 100-200kr, men jag kan fortfarande spela fler nya spel betydligt billigare med t.ex. gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jag instämmer med dig.
Blir bra stressad av att spela spel på dessa tjänster.

Jag håller helt med. Har Gamepass för att spela typ Forza och så att ungarna ska få testa olika spel, men känner aldrig att jag kan starta upp nått större tidskrävande RPG eller liknande av oro att de ska hinna plocka ner det innan man känner sig färdig med det. Då blir det att ta det på Steam istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det ena utesluter inte det andra.
95% av alla spel jag köper betalar jag 100-200kr, men jag kan fortfarande spela fler nya spel betydligt billigare med t.ex. gamepass.

Om "alla" satsar på det spåret så skulle det ju dock bli just så att det ena utesluter det andra.
Det är väl drömmen bakom Gamepass existens, liksom...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det kan jag respektera. Jag har själv Game Pass, men jag kan också se att det finns flera olika aspekter där som inte är hälsosamma för marknaden.

Överlag tycker jag faktiskt att PC-spel är för billiga nuförtiden. Med tanke på vilka spel jag fick gratis via Epic runt jul, vilka som är free to play och vilka som finns på Game Pass så lär jag inte spendera många extra slantar på spel i år. Jag har åtminstone spel som räcker mig tidsmässigt till sommaren, och under tiden lär det komma fler.

Intressant nog har jag två spel på min must buy-lista; Baldur's Gate 3 och Elden Ring. Kommer de på -20% eller mer så köper jag de spelen, och det lär ta mig till 2025.

Edit: Tips - Jag började spela Wartales på Game Pass för typ 1,5 månad sen. Riktigt bra spel, som också är lite DnD-liknande. Så om man gillar Baldur's Gate kan det vara värt att ta sig en titt på. 70 timmar in, och jag har inte tröttnat än i alla fall.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För tio år sedan hade jag blivit sur. Numera uppskattar jag det här. Jag vill kunna äga mina spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om "alla" satsar på det spåret så skulle det ju dock bli just så att det ena utesluter det andra.
Det är väl drömmen bakom Gamepass existens, liksom...

Vincke argument är ju bara trams.
Kan ju lika gärna ta Remedy och Alan Wake 2 som exempel och deras vägran att släppa spelet fysiskt som en del av icke ägandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vincke argument är ju bara trams.
Kan ju lika gärna ta Remedy och Alan Wake 2 som exempel och deras vägran att släppa spelet fysiskt som en del av icke ägandet.

Det är inte trams att vara emot en framtid där allt är digitalt och man enbart kan spela spel via prenumeration.

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Skönt att det fortfarande finns någon som ser problemet med att inte äga spelen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Testpilot

Ser inga konstigheter egentligen med detta.

Spelet är populärt, säljer fortfarande och det finns fortsatt en marknad för ägande.. Om än en krympande sådan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

liksom. jag fattar.
fast digitala "köp" är ju också en hyrning i praktiken. eller skickar dom ut fysiska kopior på skiva utan DRM?...

samtidigt har tjänster som gamepass en funktion. flera spel jag har köpt just för att jag kunnat testa dom med gamepass, som jag annars aldrig hade testat.

inte köpt BG3, hade jag kunnat testa det ett par dagar så kanske, vem vet. alternativet är ju att man seglar sju haven-

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

liksom. jag fattar.
fast digitala "köp" är ju också en hyrning i praktiken. eller skickar dom ut fysiska kopior på skiva utan DRM?...

samtidigt har tjänster som gamepass en funktion. flera spel jag har köpt just för att jag kunnat testa dom med gamepass, som jag annars aldrig hade testat.

inte köpt BG3, hade jag kunnat testa det ett par dagar så kanske, vem vet. alternativet är ju att man seglar sju haven-

Ptja, om du handlar på GOG t.ex. får du visserligen inte en *fysisk* kopia, men du kan iaf ladda ned en egen kopia av spelet, som du kan spara undan (på skiva om så önskas) och installera helt oberoende av GOGs existens.

Så det är inte en självklarhet att digitalt köp = drm i alla lägen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ptja, om du handlar på GOG t.ex. får du visserligen inte en *fysisk* kopia, men du kan iaf ladda ned en egen kopia av spelet, som du kan spara undan (på skiva om så önskas) och installera helt oberoende av GOGs existens.

Så det är inte en självklarhet att digitalt köp = drm i alla lägen.

nej såklart men dom säljer ju också på andra platformar som är drm/"hyr spelet"... så lite motsägande att dom skulle vägra te.x gamepass men steam och psn och "vanlig" xbox store går bra.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Länge leve Larian!

Skrivet av Xyze:

Det bästa är att man kan faktiskt äga BG3 då det finns på GOG. Om Affären försvinner så kan man fortfarande ha spelet kvar, installera det och spela det när man vill! Så länge man själv har laddat ner och sparat undan installationsfilerna.

Precis och exakt så, och därför köpte jag givetvis BG3 hos just GOG.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Även om det är trist för plånboken så är det ett bra uttalande, då vet man vad som gäller. Ingen idé att gå och vänta på en Game Pass release om man är sugen att lira.

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inga problem med prenumerationstjänster, så länge det finns alternativ. Det finns spel som jag inte känner att jag vill investera i, och då är ju Game Pass väldigt mycket valuta för pengarna. Enkelt att avsluta prenumerationen när man inte behöver den. Det finns spel som jag vill "äga", och då är det Steam som gäller.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Riktigt bra attt någon står upp för att man ska kunna köpa spel normalt. Avskyr prenumerationstjänster. Lär ju knappast köpa något från Ubisoft sedan de gjorde det uttalandet.

Vad sa Ubisoft?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Det bästa är att man kan faktiskt äga BG3 då det finns på GOG. Om Affären försvinner så kan man fortfarande ha spelet kvar, installera det och spela det när man vill! Så länge man själv har laddat ner och sparat undan installationsfilerna.

Till och med steamversionen går faktiskt att starta utan att ha Steam. Jag antar att utvecklarna aktivt har valt att inte lägga in DRM där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Vad sa Ubisoft?

Ubisoft ser stor potential för prenumerationer om kunder vänjer sig vid att inte äga spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Håller helt med honom, jag äger hellre spelen, och kan njuta av dem i lugn och ro.
Leder säkert till sämre kvalité och snabbstressade releaser.

Med det sagt finns det säkert fördelar med det också, små utvecklare kan få en stor klump med pengar för att faktiskt kunna utveckla sina idéer, nå en större marknad etc.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

Till och med steamversionen går faktiskt att starta utan att ha Steam. Jag antar att utvecklarna aktivt har valt att inte lägga in DRM där heller.

Ah, visste jag inte. Kul att det fungerar så även på Steam

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Håller helt med honom, jag äger hellre spelen, och kan njuta av dem i lugn och ro.
Leder säkert till sämre kvalité och snabbstressade releaser.

Med det sagt finns det säkert fördelar med det också, små utvecklare kan få en stor klump med pengar för att faktiskt kunna utveckla sina idéer, nå en större marknad etc.

Varför leder det till sämre kvalitét? Funkade ju bra i ett par årtionden innan det helt plötsligt blev praxis att släppa halvbakta spel till fullpris.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

”Om att köpa inte är att äga, så är inte piratkopiering att stjäla” - Okänd

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna köpa datorspel i fysisk form så jag kan ha dom ståendes i hyllan och sedan sälja dom när jag tröttnat på dom!
Avis på konsolmarknaden där dom har en begagnat marknad.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"