Drivrutin startar Linux när Windows kraschar

Permalänk
Melding Plague

Drivrutin startar Linux när Windows kraschar

Om Windows kraschar med blåskärm brukar det enda du kan göra vara att starta om, men vad sägs om att leka lite i Linux först?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, men varför RISC-V emulator?

Jag tycker att RISC-V är spännande med en öppen ISA.
Men om syftet bara är att köra Linux på en x86 (x86-64) baserad PC som kör Windows,
borde det inte vara enklare med någon x86 baserad Linux ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Coolt, men varför RISC-V emulator?

Jag tycker att RISC-V är spännande med en öppen ISA.
Men om syftet bara är att köra Linux på en x86 (x86-64) baserad PC som kör Windows,
borde det inte vara enklare med någon x86 baserad Linux ?

Därför att det går?

(Hela lösningen skriker ju "därför att det går", så jag förutsätter att det är svaret även på den frågan.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Därför att det går?

(Hela lösningen skriker ju "därför att det går", så jag förutsätter att det är svaret även på den frågan.)

Jo det låter ju iofs rimligt i detta scenario.

Permalänk
Medlem

Är inte detta lite som "rymdOS" som kan starta om systemen utan att egentligen starta om allt.
(datorerna startas om utan avbrott i hanteringen av funktioner)
Lite utanför vad jag riktigt greppade, men något åt det hållet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Coolt, men varför RISC-V emulator?

Jag tycker att RISC-V är spännande med en öppen ISA.
Men om syftet bara är att köra Linux på en x86 (x86-64) baserad PC som kör Windows,
borde det inte vara enklare med någon x86 baserad Linux ?

RISC-V är gentemot X86(_64) mycket enklare att emulera. Dem startar inte Linux på bare-metal, antagligen för att Windows fortfarande tekniskt sett kör. Så då kvarstår emulering eller VM. Emulering av X86(_64) tjänar inte så mycket av att köra på ett X86(_64) system. VM är rätt mycket mer komplext samt kräver virtualiserings extensions för X86(_64). Givet målet så är därav RISC-V emulering faktiskt väldigt rimligt.

Har inte grävt mig ner i koden eller forskat djupare, detta är spontana reflektioner så tag det med en nypa salt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

RISC-V är gentemot X86(_64) mycket enklare att emulera. Dem startar inte Linux på bare-metal, antagligen för att Windows fortfarande tekniskt sett kör. Så då kvarstår emulering eller VM. Emulering av X86(_64) tjänar inte så mycket av att köra på ett X86(_64) system. VM är rätt mycket mer komplext samt kräver virtualiserings extensions för X86(_64). Givet målet så är därav RISC-V emulering faktiskt väldigt rimligt.

Har inte grävt mig ner i koden eller forskat djupare, detta är spontana reflektioner så tag det med en nypa salt.

Ja, det är möjligt att en riscv-emulator helt enkelt är mindre och smidigare och därför har en praktisk fördel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

RISC-V är gentemot X86(_64) mycket enklare att emulera. Dem startar inte Linux på bare-metal, antagligen för att Windows fortfarande tekniskt sett kör. Så då kvarstår emulering eller VM. Emulering av X86(_64) tjänar inte så mycket av att köra på ett X86(_64) system. VM är rätt mycket mer komplext samt kräver virtualiserings extensions för X86(_64). Givet målet så är därav RISC-V emulering faktiskt väldigt rimligt.

Har inte grävt mig ner i koden eller forskat djupare, detta är spontana reflektioner så tag det med en nypa salt.

Intressant.
Först lät RISC-V emulering som en onödig omväg.
Men om det är kompaktare och enklare så är det en rimlig förklaring.

Annars hade det kunnat vara intressant om Windows hade kunnat köras som en VM och vid en krasch så räcker det att starta om det och inte hela datorn.

Permalänk
Medlem

inb4 Doom portas till bluescreen

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

inb4 Doom portas till bluescreen

Tänkte samma haha. Mest logiska valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

inb4 Doom portas till bluescreen

De kanske kan styra upp så du kan köra Doom i Linux på emulerad riscv? Bästa av båda världar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

inb4 Doom portas till bluescreen

Blue Screen Of Doom. Varför inte

Lite snabbt med Bing...
BSOD with heiroglyphs as text and with a portal to hell in the background

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Är inte detta lite som "rymdOS" som kan starta om systemen utan att egentligen starta om allt.
(datorerna startas om utan avbrott i hanteringen av funktioner)
Lite utanför vad jag riktigt greppade, men något åt det hållet.

Hittar ingen information om rymdOS. Kan du länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Hittar ingen information om rymdOS. Kan du länka?

nej
Det var något jag plockade upp rörande redundency för många år sedan, det är lixom inte ett alternativ att vänta några sekunder på systemomstart så det var tydligen så att det kunde "startas om" under drift, hur vet jag inte, men så är jag inte raketforskare heller.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

inb4 Doom portas till bluescreen

Det verkar reda finnas stöd för en Doom-portning om man kollar på projektets github-sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

nej
Det var något jag plockade upp rörande redundency för många år sedan, det är lixom inte ett alternativ att vänta några sekunder på systemomstart så det var tydligen så att det kunde "startas om" under drift, hur vet jag inte, men så är jag inte raketforskare heller.

Ok så du syftar alltså på operativsystem som används till rymdfart snarare än att operativsystemet faktiskt hette rymdOS?