Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man känner ju i ratten faktiskt. Brukar dra och något håll och vara rätt tydligt. Cabbat eller ej spelar ingen roll. Är du dock en bra förare märker du det oavsett om du kör cabbad bil eller inte.
Jag kör tex en jeep wrangler där man inte ens har dörrar med lågprofils däck och man märker tydligt när det är något galet trots att jag är mer nära naturen än alla med cabb...

Som sagt var, den som körde tog kortet veckan innan. Sedan drar/spårar den här bilen ganska mycket även med hela däck, pga dess relativt låga profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Nu har jag fått tag på "Bosse Bildoktorn" och han delar i alla fall min uppfattning att det är rimligt att förvänta sig att en verkstad, i samband med service, nollställer felkoder och -lampor kopplade till det bilen är inlämnad för service för. Men vad vet väl han i relation till SC:s experter?

Nu säger ju ganska precis varje person i tråden som kommenterat detta samma sak, att "ja, man kan förvänta sig att verkstaden nollställer detta", så jag vet inte varför du tvunget vill vrida det till att det sägs något annat här i tråden?

Det som gång efter annan påpekas är att "även om verkstaden inte gjort detta ligger ansvaret för att kontrollera bilens status och vidare körning på dig som ägare". Att mekaniker inte fanns på plats eller att du hade ont om tid eller att det i själva verket inte var du själv som körde och den som körde faktiskt var helt grön bakom ratten förtar inte den ansvarsfördelningen. Verkstaden gjorde fel som missade nollställningen, du gjorde fel som körde vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Det kan ha varit tryck i däcken när jag hämtade bilen. Verkstaden uppgav att det var det.

Det syntes inte ens när jag pumpade.

Du missar poängen här. De hade i princip inte ens behövt göra det, bara släcka varningen (fast släcka varningen kräver att man kollar trycket). Och att släcka varningen är i mina ögon rimligt krav på fackmannamässighet.

Min andra bil har en elektronisk trycksensor som man (tror jag?) läser av och nollställer i samband med däcksbyte med någon form av fjärrkontroll. Rimligen ingår det i byte av däck på den bilen att verkstaden gör det som behöver göras med elektroniken. Det vore extremt märkligt att få en offert på ett däcksbyte där det är tillval att programmera helt nödvändig elektronik.

Lös lampan så fort du startade bilen?
Det kan inte vara så att de nollställde den men att den sen tändes så fort du började rulla, pga det andra däcket?

Dessa sensorer mäter ju hjulens hastighet och jag vet inte riktigt hur bra de hanterar halt underlag där hjulen kan snurra olika fort heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

LOL. Besserwisser. Vi körde nercabbat. Har du någonsin åkt nercabbat? Man känner naturen, inte bilen.

Otroligt att någon på ett ställe som SC tycker man ska strunta i IT-hjälpmedel.

Datorer är nöje. Underhållning. I trafiken är det liv eller död. Då ska inte föraren bäddas in i massa distanserande och passiviserande mekanismer och funktioner. Det ska vara fullt fokus, full kontakt med bilen hela tiden.

Köra nercabbat runt nyår? Ja, du har inte direkt visat prov på gott omdöme tidigare i tråden, men det där tog nog priset!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Finns ju inget att hämta här.
Kan ha varit flera olika scenarion, t ex, verkstaden nollade felet, lampa tändes pga däcket var trasigt och tom.

Vidare, vid reklamation måste verkstaden få chansen att åtgärda felet eller åtminstone undersöka felet, att åka till annan verkstad kan på sätt och vis ses som ett förverkande av denna rätt som verkstaden har.

Jag har inga sensorer i min bil så jag får lyssna, titta och känna på bilen för att veta hur däcken är pumpade. Att jag skulle ha sensorer gör mig inte fri från att bära eventuella tabbar om jag kör iväg och pajar däcken.

Trist läge, men ser som sagt inte att verkstaden är vållande på något sätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Men herregud, vad är det för fel på folk. Frågan är om inte lampan ingår i lagningen. Jag har inte förväntat mig att de ska titta på något helt annat system i bilen, men punktering och punkteringsvarning är väldigt tätt förknippade. Låt säga att din rörmokare får i uppgift att laga varmvattenkranen på din blandare men lagningen leder till att kallvattnet i samma blandare slutar fungera. Fine, ditt varmvatten fungerar men kranen går fortfarande inte att använda. Är den lagningen verkligen fackmannamässigt utförd?

Jag håller inte med, det är ett assistanssystem för att få din uppmärksamhet att kontrollera däcktrycken. Åter igen så ska du göra en kontroll av fordonet innan avfärd.

Du verkar tyvärr vara extremt oerfaren gällande fordon, utav alla mil jag kört på vägen med alla olika fordon så kan jag avgöra när något inte stämmer. Det är så pass simpelt att om du har ett lågt däcktryck någonstans så KOMMER bilen att dra åt något håll, och om du inte sitter och håller i ratten som om det vore en curlingstång så kommer du märka det. Lågprofildäck gör det bara ännu tydligare.

För att återigen gå till rörmockaren så är du så långt ifrån att det är smärtsamt. Hade verkstaden dragit gängpajj på en bult, absolut då hade dom gjort fel för det är en del dom arbetar på. 4 däck = 4 olika delar = 4 olika arbetsplatser.

Hade rörmockaren bytt blandare och inte använt gängtejp eller lin så hade inte arbetet varit fackmannamässigt utfört.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag tycker att jag brukar ha rimlig koll på däcken, men en gång under en motorvägskörning på ca 10 mil gick vänster bakdäck sönder, det hade sannolikt tappat luften (men inte helt) och jag hade inte märkt något förrän ena däcksidan totalt kollapsade, jag körde i praktiken på fälgen medan jag försökte bromsa ner sakta vid motorvägskanten (innan jag, ung och entusiastisk, bytte däck som om jag jobbade i en Formel 1-depå). Vid körning rakt fram på motorväg tycker åtminstone jag att det är svårt att känna ett lågt lufttryck, däremot kanske det kan märkas enklare på ett framdäck i lägre fart när man svänger etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Jo, man kan nollställa varningen men man ska inte göra det utan att ha kollat trycket. Nollställer man varningen när ett däck är tätt men har halvt tryck så kommer den inte varna.

Gällande indirect TPMS:

"The reset procedure,[9] followed by an automatic learning phase of typically 20 to 60 minutes of driving under which the iTPMS learns and stores the reference parameters before it becomes fully active, cancels out many, but not all of these."

"iTPMS are regarded as less accurate by some due to their nature—given that simple ambient temperature variations can lead to pressure variations of the same magnitude as the legal detection thresholds— but many vehicle manufacturers and customers value the ease of use."

Det finns nog en anledning till varför de struntar i lampan, och i detta fall hade det nog spelat mindre roll i sammanhanget om den låt säga ändå inte hade varnat på en timme p.g.a inlärning. Det kanske rent utav var rätt av dem att inte släcka lampan då den som jag förstår ska slockna när man fyllt på däcket till rätt värde igen efter en stunds körande på vissa modeller. Min iTPMS-lampa brukar tändas när det blir minusgrader. I min instruktionsbok står det att "häftig acceleration eller inbromsning", "Snötäckta vägar eller halt väglag" kan tända lampan så att förlita sig på den är nog ingen bra idé oavsett.

Det är ju egentligen bara otur att du fick en till punktering så tätt inpå den andra, inget som behöver vara varken verkstadens eller ditt fel.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Försäkringsbolag brukar väl sällan täcka just skador på däck.
Om annat är nog nästan självrisken högre än kostnad för ett däck.

Det bör täcka det. Med denna problematik så är nog värdet i tid dyrare

Skrivet av qc3fxv3a:

Täcker helförsärkring punktering?? Självrisken är väl ungefär vad ett däck kostar.

Vet ju inte vad du har för försäkring eller självrisk. Vad kostade däcket + hela historien i både tid och problematik?

Kontakta försäkringsbolaget

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

30 år. Kör man 1500 mil om året så är det 45 000 mil. Ett däck håller kanske 3000-4000 mil?? Det skulle betyda att jag behövt byta ≈ 13 däck på den körsträckan. Alla kanske man inte byter efter punktering utan för att mönsterdjupet är slut. Men 10 låter ju inte orimligt utifrån den här överslagsräkningen.

Jag tycker fortfarande att det låter helt orimligt med 10 punkteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tycker fortfarande att det låter helt orimligt med 10 punkteringar.

Jag har haft fyra på kanske 12 000 körda mil. Två där det satt spik/metallbitar in i däcket. De andra vet jag inte orsak på för det var jobbilar, så jag bara satte på reservdäck och körde tillbaks till garaget, sen sköttes resten av verkstad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är att det är svårt för dem att nollställa den typen av tpms-system du har utan att köra en sväng. Du slipper givare och givarkrångel, men systemet varnar inte lika bra och du har inte full koll på alla däcken.

Det de kunde gjort bättre är att kollat trycket i alla däck. Och då hade de tyckt att även det däcket hade märkligt lite luft. Kanske ringt dig, eller kollat efter punka och sedan ringt dig. Men inget krav att man kollar alla däck bara för att man lämnar in bilen med problem på ett specifikt däck.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom hela tråden och kommer till summeringen att det är både skit bakom spakarna men såväl även bakom ratten.
Du kan begära att dom släcker lampan (utan kostnad) men något däck som du (din vän, fortfarande ditt fordon och ansvar) kört sönder kommer ingen firma ersätta om dom har några som helst hjärnceller. Däremot verkar du vara typen som går till både personangrepp och full attack mot allt och alla som inte tycker precis som du gör eller vill. Kan ju bara hoppas på att man slipper möta dig i trafiken, samt din vän.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Jag är lite kluven kring detta, vi körde mest på Nynäsvägen. Det borde inte ligga skruvar där. Samtidigt borde det inte heller ligga skruvar inne hos en gummiverkstad. Något har bevisligen hänt. Under normala omständigheter, om man får en punktering, så tänds lampan och man stannar och kollar läget. Problemet här är ju att lampan redan var tänd så det spelar inte så stor roll var vi körde på skruven. Jag har aldrig tidigare, på fem bilar, kört sönder ett däck pga kört för långt med för lågt tryck. Men jag skulle samtidigt gissa att jag haft punktering kanske 10 gånger.

Notera det jag skrev om hur långsamt luften läckte. Det får mig att tro att skadan skedde inne på verkstaden (Bilen stod där ett par veckor pga försening av däcksleveransen. Däremot hade jag, vid första punkteringen då jag försökte pumpa det trasiga däcket även passat på att kolla övriga däck, inkl det som senare gick sönder, och då var allt normalt.) och sedan stod en tid och långsamt tappade trycket. Men jag kan förstås inte veta. Samtidigt är det inte det frågan handlar om.

Så egentligen är det du fiskar efter att firman sabbat ditt andra däck i samband med bytet av det första?

Jag tänker att det är sannolikt att det ligger skruvar och dräller på golvet hos däckfirmor. Men Nynäsvägen som är full av tung trafik med öppna flak/kontainrar är en mer sannolik kandidat.

Jag tror det blir en uppförsbacke för dig att få ett nytt gratis däck.
Men återkoppla gärna utfallet.

Permalänk
Medlem

TS: Du skulle aldrig ens åkt innan du kollat över däcken. Jag har haft bilen med lågprofil och man märker om det är dåligt med luft i dom, och om det är så att du lät en oerfaren förare köra ifrån verkstaden utan att kolla så ligger det ännu mera på dig.

Du gjorde fel och får helt enkelt bara äga felet och gå vidare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Gällande indirect TPMS:

"The reset procedure,[9] followed by an automatic learning phase of typically 20 to 60 minutes of driving under which the iTPMS learns and stores the reference parameters before it becomes fully active, cancels out many, but not all of these."

"iTPMS are regarded as less accurate by some due to their nature—given that simple ambient temperature variations can lead to pressure variations of the same magnitude as the legal detection thresholds— but many vehicle manufacturers and customers value the ease of use."

Det finns nog en anledning till varför de struntar i lampan, och i detta fall hade det nog spelat mindre roll i sammanhanget om den låt säga ändå inte hade varnat på en timme p.g.a inlärning. Det kanske rent utav var rätt av dem att inte släcka lampan då den som jag förstår ska slockna när man fyllt på däcket till rätt värde igen efter en stunds körande på vissa modeller. Min iTPMS-lampa brukar tändas när det blir minusgrader. I min instruktionsbok står det att "häftig acceleration eller inbromsning", "Snötäckta vägar eller halt väglag" kan tända lampan så att förlita sig på den är nog ingen bra idé oavsett.

Det är ju egentligen bara otur att du fick en till punktering så tätt inpå den andra, inget som behöver vara varken verkstadens eller ditt fel.

Man kan ju undra om TS hade skrivit ett inlägg och varit arg över att verkstaden debiterat en timme extra för att åka runt och kalibrera sensorn. Blir en jäkla dyr reparation av punktering...

Någon stans får man väl lixom avgöra vad man tycker är en rimlig insats för det man vill skall utföras och vad man betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det som ledde till att du körde med ett däck med skadligt lågt tryck var att du inte tog ditt ansvar som förare och hade koll på ditt fordon. Man märker om ett däck är tomt. Bilen uppför sig annorlunda, det låter mycket mer och bilen lutar åt det hörn där däcket är tomt. Även när bilen står stilla syns det tydlig. Man behöver ingen däcktrycksvarnare för att märka sånt!!!

Nej man märker inte alltid om det är tomt i ett däck. Har haft punka 2 gånger på min bil och ingen utav gångerna har jag märkt någonting överhuvudtaget. Bilen gick inte snett, lät ingenting annorlunda eller någonting. Jag fick byta ut båda däcken, det var alltså inte tal om pyspunka heller. Bilen varnade för lågt däcktryck, efter alldeles för lång tid. Det var det enda som hände, hade den inte varnat så hade jag fortsatt åkt. TS åkte dessutom inte en längre sträcka.

Hur skulle man ha tagit sitt ansvar som förare här tycker du? Inte så att jag åker omkring och misstänker punka varje gång jag går ut och kör.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Nej man märker inte alltid om det är tomt i ett däck. Har haft punka 2 gånger på min bil och ingen utav gångerna har jag märkt någonting överhuvudtaget. Bilen gick inte snett, lät ingenting annorlunda eller någonting. Jag fick byta ut båda däcken, det var alltså inte tal om pyspunka heller. Bilen varnade för lågt däcktryck, efter alldeles för lång tid. Det var det enda som hände, hade den inte varnat så hade jag fortsatt åkt. TS åkte dessutom inte en längre sträcka.

Hur skulle man ha tagit sitt ansvar som förare här tycker du? Inte så att jag åker omkring och misstänker punka varje gång jag går ut och kör.

Jag kan inte se att det är möjligt. Du får ursäkta, men jag tror helt enkelt inte på det. Att tappa verkan från ett däck måste påverka bilen kraftigt. Eller så är det kanske så illa att moderna bilar har så många förardistanserande och passiviserande funktioner att de maskerar allvarliga problem, som att ett däck upphört att vara ett funktionellt däck. I så fall är det ju oerhört allvarligt, och vatten på min kvarn i frågan om att nya bilar har alldeles för många förment förarhjälpande, men i praktiken förarstjälpande, funktioner!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Nu har jag fått tag på "Bosse Bildoktorn" och han delar i alla fall min uppfattning att det är rimligt att förvänta sig att en verkstad, i samband med service, nollställer felkoder och -lampor kopplade till det bilen är inlämnad för service för. Men vad vet väl han i relation till SC:s experter?

Det är rimligt att de släcker varningslampan efter service men i detta fall gjordes det inte av något skäl vi inte känner till. Mekanikern meddelade dock receptionisten muntligt eller skriftligt på protokollet som i sin tur meddelade dig vid uthämntning av bilen. Det gör det hela fackmannamässigt utfört ändå. Du hade då all information du behöver som förare/ägare av bilen för att avgöra hur du ska gå vidare. Det är en viktig detalj.

Jag körde själv på en skruv för två veckor sedan. Var någonstans det är rimligt eller orimligt att köra på en skruv är irrelevant. Huvudsaken är att inte glömma att man själv är ansvarig för att framföra sin bil säkert på allmän väg.

Tänk också på att den typ av däckvarnare du har fungerar klart sämre med lågprofildäck. De hinner läcka mer luft innan varningssystemet reagerar på den relativa skillnaden i omkrets.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kan inte se att det är möjligt. Du får ursäkta, men jag tror helt enkelt inte på det. Att tappa verkan från ett däck måste påverka bilen kraftigt. Eller så är det kanske så illa att moderna bilar har så många förardistanserande och passiviserande funktioner att de maskerar allvarliga problem, som att ett däck upphört att vara ett funktionellt däck. I så fall är det ju oerhört allvarligt, och vatten på min kvarn i frågan om att nya bilar har alldeles för många förment förarhjälpande, men i praktiken förarstjälpande, funktioner!

Du får tro vad du vill. Har ingen anledning att ljuga om det. Det har säkert att göra med däckprofil också, jag kör 235/45 dvs inte avsevärt mycket gummi så "sänkningen" blir i det fallet inte så mycket.

"Att tappa verkan från ett däck måste påverka bilen kraftigt. " Det trodde jag också och jag blev väldigt förvånad när jag tog mig till OKQ8 för att fylla på luft (det första jag gjorde när jag fick upp varningen på bilen) och det inte ens gick. Var 100% på att jag tappat några bar bara, inte att det inte gick att fylla på alls/tomt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Du får tro vad du vill. Har ingen anledning att ljuga om det. Det har säkert att göra med däckprofil också, jag kör 235/45 dvs inte avsevärt mycket gummi så "sänkningen" blir i det fallet inte så mycket.

"Att tappa verkan från ett däck måste påverka bilen kraftigt. " Det trodde jag också och jag blev väldigt förvånad när jag tog mig till OKQ8 för att fylla på luft (det första jag gjorde när jag fick upp varningen på bilen) och det inte ens gick. Var 100% på att det var pyspunka och tappat några bar bara.

Och då faller det över på förklaring nummer två jag gav. Att moderna bilar maskerar allvarliga fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och då faller det över på förklaring nummer två jag gav. Att moderna bilar maskerar allvarliga fel.

Yes, och det är läskigt/dåligt att det är så då det ju är helt livsfarligt. :/

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är rimligt att de släcker varningslampan efter service men i detta fall gjordes det inte av något skäl vi inte känner till. Mekanikern meddelade dock receptionisten muntligt eller skriftligt på protokollet som i sin tur meddelade dig vid uthämntning av bilen. Det gör det hela fackmannamässigt utfört ändå. Du hade då all information du behöver som förare/ägare av bilen för att avgöra hur du ska gå vidare. Det är en viktig detalj.

Japp, här är väl svaret?

Min nuvarande bil har TPMS sensorer men förra var en sådan som gick på antal rotationer genom ABS sensorerna. Och att nollställa referensvärdet var ju bara att gå in i en meny och trycka "reset", tar 3 sekunder, så det gjorde du väl direkt när du startade bilen själv? Du hade ju fått info om att allt var OK
Vad skulle det gjort för skillnad om verkstaden gjorde det eller om du gjorde det några timmar senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Du får tro vad du vill. Har ingen anledning att ljuga om det. Det har säkert att göra med däckprofil också, jag kör 235/45 dvs inte avsevärt mycket gummi så "sänkningen" blir i det fallet inte så mycket.

"Att tappa verkan från ett däck måste påverka bilen kraftigt. " Det trodde jag också och jag blev väldigt förvånad när jag tog mig till OKQ8 för att fylla på luft (det första jag gjorde när jag fick upp varningen på bilen) och det inte ens gick. Var 100% på att jag tappat några bar bara, inte att det inte gick att fylla på alls/tomt.

Ungefär lika mycket gummi, på höjden, som en småbil med 195/55, men förstås klart större bredd. Den andra siffran är procent av däckets bredd, inte ett absolut mått.

Hur mycket det syns och känns beror förstås också på vad det är för däck. Punkavarnarna började främst komma med Run Flat-däcken som bl a BMW var tidigt ute med på bredare front. Detta för att det inte syns och känns lika mycket som med ett konventionellt däck. Hela idén är ju att däcket inte ska säcka ihop helt, så att man kör på fälgen mer eller mindre, även om det gör det i viss mån. Dock tål de inte att man kör särskilt långt på dem utan luft för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

TS: Du skulle aldrig ens åkt innan du kollat över däcken. Jag har haft bilen med lågprofil och man märker om det är dåligt med luft i dom, och om det är så att du lät en oerfaren förare köra ifrån verkstaden utan att kolla så ligger det ännu mera på dig.

Är väl lite som när jag hämtade en bil från verkstan för ett tag sedan och märke efter en tids körning att hjulmuttrarna inte var dragna helt på ett av hjulen de hade tagit av under besöket. När jag påtalade det nästa gång, så fick jag bara svaret att det är förarens ansvar att kolla upp det, så det är väl samma sak här.
Att det är förarens ansvar att se till att bilen man kör sköts och är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är väl lite som när jag hämtade en bil från verkstan för ett tag sedan och märke efter en tids körning att hjulmuttrarna inte var dragna helt på ett av hjulen de hade tagit av under besöket. När jag påtalade det nästa gång, så fick jag bara svaret att det är förarens ansvar att kolla upp det, så det är väl samma sak här.
Att det är förarens ansvar att se till att bilen man kör sköts och är säker.

Har inte alla som rutin att efterdra sina hjul när man vet att de varit av bilen? Din upplevelse är väl precis varför man bör göra det.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Man kan ju undra om TS hade skrivit ett inlägg och varit arg över att verkstaden debiterat en timme extra för att åka runt och kalibrera sensorn. Blir en jäkla dyr reparation av punktering...

Någon stans får man väl lixom avgöra vad man tycker är en rimlig insats för det man vill skall utföras och vad man betalat.

När något blir jobbigt så är det ju ofta enklare att skylla på externa faktorer, det blir mindre tryck på självkänslan då (pun intended).

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Jag vill hålla med dig verkstaden gjorde fel som inte släkte lampan, och receptionisten som släppt loss bilen.

Men om vi tänker att dem hade släkt lampan, så hade du åkt ifrån verkstaden varpå lampan tänts efter ett tag (1-3km kanske) du hade då förmodligen åkt samma sträcka till samma mack och precis samma scenario hade hänt, men verkstaden blir friad (samma sak om du haft gammal bil utan TPMS och varit noga med att kolla).

Sen om verkstaden gjort sin rutin med att kontrollera lufttryck i alla däck är omöjligt att bevisa/motbevisa.

Jag tänker i alla fall att du fått spik efter att du åkt ut från verkstaden och den "tömde" däcket när du sedan fyller det igen tätar det och blir bara en lätt pyspunka. För om det däcket redan var tomt när du kom in till verkstaden borde dem ju upptäckt och lagat det också.

Jag kanske drar helt fel slutsatser av det jag läste, men om man går på mitt scenario så hade du inte kunnat gjort något annorlunda utan att åka på en nit (skruv).

Själv har jag kört en 20år punkterings fri framtill två vintrar nyligen då jag åkte på en 4-5 st, en skruv och resten dubb. Nästan samma sak här lagade en, inom någon dag så var det ny pyspunka på nästa.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Jag vill hålla med dig verkstaden gjorde fel som inte släkte lampan, och receptionisten som släppt loss bilen.

Men om vi tänker att dem hade släkt lampan, så hade du åkt ifrån verkstaden varpå lampan tänts efter ett tag (1-3km kanske) du hade då förmodligen åkt samma sträcka till samma mack och precis samma scenario hade hänt, men verkstaden blir friad (samma sak om du haft gammal bil utan TPMS och varit noga med att kolla).

Sen om verkstaden gjort sin rutin med att kontrollera lufttryck i alla däck är omöjligt att bevisa/motbevisa.
...

Med den här typen av TPMS så mäter den hur fort hjulen rullar i förhållande till varandra. Så frågan är om kalibreringen blir riktigt. Så att den detekterar den andra läckan.

En liten pyspunka så hade det nog aldrig uppstått, om däckverkstaden pumpat dvs. Eftersom bilen stod två veckor (?) hann det läcka ut, men hade läckt inte märkbart på en hemresa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Med den här typen av TPMS så mäter den hur fort hjulen rullar i förhållande till varandra. Så frågan är om kalibreringen blir riktigt. Så att den detekterar den andra läckan.

En liten pyspunka så hade det nog aldrig uppstått, om däckverkstaden pumpat dvs. Eftersom bilen stod två veckor (?) hann det läcka ut, men hade läckt inte märkbart på en hemresa.

Ah, att den stått två veckor på verkstad lyckades jag missa helt (för trött förmodligen).
Ja då kan ju min teori vara helt fel.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |