Permalänk

Grabbens första speldator

Hej Sweclockers,

TL;DR
På jakt efter grabbens första dator. Söker stationär dator med bra chassi, moderkort och nätaggregat (gärna övriga fungerande komponenter också såklart) som kan byggas vidare på med åren. Han vill spela Fortnite utan lagg. Hade varit kul att knyta ann ytterligare via gaming.

RTFA
Jag är svåger till grabben (12 år) som har ett intresse för gaming. Han skulle gärna vilja spela Fortnite (gärna på höga inställningar). Efter dialog med föräldrarna kom vi överens om att detta skulle bli ett bra tillfälle för honom att lära sig ta hand om något långsiktigt, dvs en stationär dator (inte en hamster).

I nuläget spelar han på en gammal Chromebook uppkopplad till en TV-skärm. I julas fick han sin första gamingstol (tidigare sittandes på en köksstol). Nu är målet att han ska få en stationär dator som han kan pyssla om och succesivt lära sig om komponenter och datorbygge. Det kan långsiktigt också agera "money sink" så han lägger pengar på datorn istället för Prime/vad kids nu lägger pengar på idag (insert gammal-skämt).

Tacksam om ni har en dator till salu, tips, skänkes och bra YouTube-klipp så barn kan lära sig om datorbygge. Håller tummarna att SweClockers levererar lika fint nu som för 25 år sedan. Grattis till jubileet!

Mvh
David & L

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Har ingen dator men sitter på en spelskärm ifrån 2017 jag ska göra av mig med. Tankarna går i att sälja den men personligen anser jag att en inte är värd mer än 500~1000kr med tanke på dess ålder samt vad man kan köpa nytt för typ 1500kr.
Den e i OK skick, alla delar finns kvar och inga döda pixlar eller några skavanker kanske lite dammig/smutsig.

Så jag e villig att skicka den om du står för frakten.

Modell: AOC Agon ag271qx https://aoc.com/se/gaming/products/monitors/ag271qx

Skicka mig ett direkt meddelande om det är aktuellt.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Jag köpte dator till min 11-åring från Johan Flodquist som som finns här på Sweclockers.
Han är duktig och brinner för datorer i de lägre prisklasserna. Så ta kontakt med honom är mitt förslag.
Han har även en youtube-kanal:
https://youtube.com/@JohanFlodqvist?si=fvqyttibyDnV_7_V

/Pär

Permalänk
Medlem

Hur är det med tillbehör?
Tänker på tangentbord, mus etc? Kanske har redan sen tidigare?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidspelar:

Hej Sweclockers,

Tacksam om ni har en dator till salu, tips, skänkes och bra YouTube-klipp så barn kan lära sig om datorbygge. Håller tummarna att SweClockers levererar lika fint nu som för 25 år sedan. Grattis till jubileet!

Mvh
David & L

Läs hela annonsen här

Som @Parwind skriver kontakta @JohanFlodqvist här på Swec. Han är riktigt vass på bra grejer för rimliga pengar!

Permalänk
Medlem

Kul grej!

Jag har en "backup" dator som bygger på en 4670k samt en Gtx 1080 om det vore av intresse. (Jag bor i Göteborgs området).

Permalänk

Återkoppling på kommentarer fram till 2024-01-19

Skrivet av z3poxx:

Har ingen dator men sitter på en spelskärm ifrån 2017 jag ska göra av mig med. Tankarna går i att sälja den men personligen anser jag att en inte är värd mer än 500~1000kr med tanke på dess ålder samt vad man kan köpa nytt för typ 1500kr.
Den e i OK skick, alla delar finns kvar och inga döda pixlar eller några skavanker kanske lite dammig/smutsig.

Så jag e villig att skicka den om du står för frakten.

Modell: AOC Agon ag271qx https://aoc.com/se/gaming/products/monitors/ag271qx

Skicka mig ett direkt meddelande om det är aktuellt.

Tack, jag återkommer när jag vet om han behöver en skärm.

Skrivet av AxxT:

Hur är det med tillbehör?
Tänker på tangentbord, mus etc? Kanske har redan sen tidigare?

Detta har han sedan tidigare, tack för du tänkte ett steg längre!

Skrivet av Parwind:

Jag köpte dator till min 11-åring från Johan Flodquist som som finns här på Sweclockers.
Han är duktig och brinner för datorer i de lägre prisklasserna. Så ta kontakt med honom är mitt förslag.
Han har även en youtube-kanal:
https://youtube.com/@JohanFlodqvist?si=fvqyttibyDnV_7_V
/Pär

Skrivet av Falcon:

Som @Parwind skriver kontakta @JohanFlodqvist här på Swec. Han är riktigt vass på bra grejer för rimliga pengar!

Tack, jag vidarebefordrar kanalen och kikar på det i helgen!

Skrivet av BlackRed Guy:

Kul grej!
Jag har en "backup" dator som bygger på en 4670k samt en Gtx 1080 om det vore av intresse. (Jag bor i Göteborgs området).

Absolut intressant - vilka andra komponenter sitter i datorn? Pallar processorn grafikkortet eller är där risk för flaskhals? Vilken peng skulle du tänka dig för denna?

Flaggar för att grabben redan nu sitter för mycket vid datorn - tips att begränsa detta till en rimlig nivå mottages gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidspelar:

Flaggar för att grabben redan nu sitter för mycket vid datorn - tips att begränsa detta till en rimlig nivå mottages gärna.

Är väl inte så svårt att lösa?
Vi tyckte vår son på 9år satt också för mycket vid datorn.
Nu får han endast sitta vid datorn från fredag till söndag.
Men inte hela dagen. Jag har märkt att hans kompisar börjar spela efter 14-15. Så då får han också sitta där.
Visst var det lite gnälligt i början. Men har accepterat det, och det är absolut inget konstigt. Han frågar alltid om han får sitta tex på en tisdag, ifall han hjälper med sysslor hemma eller liknande.

Sen har han ju hur mycket leksaker som helst kan leka med.
Så han har att göra på sitt rum

Du är ju förälder, bara sätta tydliga regler.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Absolut intressant - vilka andra komponenter sitter i datorn? Pallar processorn grafikkortet eller är där risk för flaskhals? Vilken peng skulle du tänka dig för denna?

Datorn består av följande:

Fractal Design Arc Midi R2 Svart
Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold

MSI Z87-G45 GAMING ATX
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600MHz VENGEANCE PRO
Cooler Master Hyper 212 EVO

Samsung SSD EVO 840 120GB
Windows 10 Home

Samsung SSD EVO 870 1TB

EVGA GTX 1080 SC GAMING.

På rak arm så är processorn i risk zonen av att flaska 1080 i lägre upplösningar absolut.
Så en nyare processor är givet som ett första uppgradeings bit på den.

Jag vet ej om Fortnite har uppdaterats till högre systemkrav (det är ju ett mycket äldre spel än PUBG läget är).

Men för min egen del fungerar det fint till äldre spel i 4K, säg Mass Effect 3 (2012) eller skyrim 2011.

Fallout 4 i 1440p går rätt bra det med.

Permalänk
Medlem

jag har en lenovo legion 5 med 3060 och ryzen 5800h som jag säljer för 9tkr om det är av intresse.

allt gott

Permalänk
Medlem

Letar du dator än? Har om så en helt ok burk över då sonen min uppgraderade sin dator. Han spela fortnite,CS2 osv.
Skicka ett PM vid intresse.

Mvh