Ska stekpannor tjuta något enormt?

Permalänk
Medlem

Ska stekpannor tjuta något enormt?

Jag köpte en IKEA HEMKOMST runt jul och den tjuter något enormt när den används. Inga av mina andra kastruller eller stekpannor låter, inte heller en större av samma modell.

Det ska inte vara så va?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du skulle ha köpt IKEA HEMKOMST LJUDLÖS om du inte ville ha ljudet.

Permalänk
Medlem

Induktionshäll, antar jag. Förmodligen nån liten spricka i godset i pannan som sätts i högfrekvent rörelse av de växlande magnetfälten från hällen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Låter som induktionsplattan går på max.

Verkar som när du tar tag i handtaget som de släpper, kan va att det blir som en stämgaffel, har du testat linda in handtaget med något?

Permalänk
Medlem

Vår nya stekpanna lät så där också i början men efter ett tag försvann det

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Induktionshäll, antar jag. Förmodligen nån liten spricka i godset i pannan som sätts i högfrekvent rörelse av de växlande magnetfälten från hällen.

Hmm, det skulle kunna stämma. Jag ska precis skicka iväg videon till IKEA så får vi se vad dom säger.

Skrivet av Rasmus117:

Låter som induktionsplattan går på max.

Verkar som när du tar tag i handtaget som de släpper, kan va att det blir som en stämgaffel, har du testat linda in handtaget med något?

Plattan är inställd på 8 av 9 så det är nästan max, men ljudet finns även när man sänker plattan. Nu är maten färdiglagad men jag ska prova linda in handtaget nästa gång.

Ljudet försvinner när man trycker ner stekpannan i alla fall, jag har inte tänkt på hur det är om jag enbart lägger handen på.

Skrivet av ronz:

Vår nya stekpanna lät så där också i början men efter ett tag försvann det

Jag tänkte att det var något som kanske skulle jämna till sig efter att den hade använts några gånger, men nu har det nästan gått en månad så det känns inte som att det blir bättre, tyvärr.

Skrivet av pine-orange:

Du skulle ha köpt IKEA HEMKOMST LJUDLÖS om du inte ville ha ljudet.

Satan, jag missade visst det!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag köpte en IKEA HEMKOMST runt jul och den tjuter något enormt när den används. Inga av mina andra kastruller eller stekpannor låter, inte heller en större av samma modell.

Det ska inte vara så va?

https://www.youtube.com/shorts/EFWoXnLHKK8

Vad är det för häll? Vi har ikea induktion och den tjuter som fan. Till och med tagit med pannorna till föräldrar som har Siemens och den är ljudlös.

Permalänk
Medlem

1 månad säger du? Pannan är helt klart hemsökt, säker du inte råkade plocka hem IKEA HEMSÖKT från hyllan?

OnT: Hoppas det löser sig med lite lindning, följer tråden med spänning! Tänkte som ovan att det också kan vara hällen som ger missljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är det för häll? Vi har ikea induktion och den tjuter som fan. Till och med tagit med pannorna till föräldrar som har Siemens och den är ljudlös.

Skrivet av µiCro:

1 månad säger du? Pannan är helt klart hemsökt, säker du inte råkade plocka hem IKEA HEMSÖKT från hyllan?

OnT: Hoppas det löser sig med lite lindning, följer tråden med spänning! Tänkte som ovan att det också kan vara hällen som ger missljud.

Jag är osäker, det är något billigt som börjar närma sig 10 år nu. Jag tycker dock inte att det borde vara hällen i sig eftersom inga andra stekpannor eller kastruller tjuter, inte heller en likadan stekpanna i större modell.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Entusiast

Sådana där ljud har päronens induktionshäll alltid haft med diverse pannor genom åren. Oftast avhälps det med att lyfta upp och sätta ner pannan någon/några gånger tills det tystnar.

Min egna induktionshäll har inte haft särskilt mycket problem med det, trots att jag använt ett antal olika pannor på den med. Billiga som dyra.

Så jag tror det mest hänger på den specifika induktionshällen. Inte pannan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Sådana där ljud har päronens induktionshäll alltid haft med diverse pannor genom åren. Oftast avhälps det med att lyfta upp och sätta ner pannan någon/några gånger tills det tystnar.

Min egna induktionshäll har inte haft särskilt mycket problem med det, trots att jag använt ett antal olika pannor på den med. Billiga som dyra.

Så jag tror det mest hänger på den specifika induktionshällen. Inte pannan.

Ljudet försvinner tyvärr inte hur många gånger jag än lyfter eller ställer pannan. Det låter likadant även om pannan inte är helt på plattan.

Exakt samma modell men 28cm istället för 24cm är helt knäpptyst, likaså alla mina andra stekpannor och kastruller. Kan det verkligen ändå vara hällen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nu1mlock:

Ljudet försvinner tyvärr inte hur många gånger jag än lyfter eller ställer pannan. Det låter likadant även om pannan inte är helt på plattan.

Exakt samma modell men 28cm istället för 24cm är helt knäpptyst, likaså alla mina andra stekpannor och kastruller. Kan det verkligen ändå vara hällen?

Ok, märkligt.

Varken jag eller päronen har däremot haft oljud med så hög frekvens som du har i klippet. Så jag har mest sett det som en cool quirk med induktionshällar, snarare än ett irritationsmoment

Men det beror nog på pannan ja. Jag ser att den är specad att fungera med induktion av IKEA men den kanske är ett måndagsexemplar? https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/knowledge/article...

Citat:

Oljud uppstår från hällen vid användning

Orsak: Kokkärlet består av flera material, kokplattan är på hög effekt eller du använder flera kokplattor samtidigt.

Lösning: Högfrekventa ljud kommer från kokkärlet, inte hällen. Ljudet uppkommer i kokkärl som består av flera material lagda ovanpå varandra. Det orsakas av de vibrationer som uppkommer i ytorna mellan de olika sammanfogade materialen. De beskrivna ljuden är normala, och är en del av induktionsvärmningstekniken och är inte ett tecken på något funktionsfel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ljudet försvinner tyvärr inte hur många gånger jag än lyfter eller ställer pannan. Det låter likadant även om pannan inte är helt på plattan.

Exakt samma modell men 28cm istället för 24cm är helt knäpptyst, likaså alla mina andra stekpannor och kastruller. Kan det verkligen ändå vara hällen?

Nästa steg är ju att göra det mest logiska. Köp 100st likadana stekpannor och gör ett test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ok, märkligt.

Varken jag eller päronen har däremot haft oljud med så hög frekvens som du har i klippet. Så jag har mest sett det som en cool quirk med induktionshällar, snarare än ett irritationsmoment

Men det beror nog på pannan ja. Jag ser att den är specad att fungera med induktion av IKEA men den kanske är ett måndagsexemplar? https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/knowledge/article...

Det finns ju alltid ett normalt ljud från min häll när induktionen går igång, typ ett lågt surrande. Jag tänker mig att det är detta missljud som nämns på IKEAs hemsida. Det här ljudet är väldigt högt och känns inte alls normalt.

IKEA hade smidig chatt och tjejen jag skrev med tyckte att det lät fel så hon skickade hem en ny direkt.

Förhoppningsvis tjuter inte ersättningsprodukten!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vinandet åstadkoms av att hällens fält får pannan att röra sig mekaniskt, vibrera om du så vill. Kan räcka med någon liten variation, typ att pannans botten är lite ojämn på fel sätt, för att det potentiellt ska kunna alstras ganska rejält oljud. Det behöver inte ens vara ett fel som är synligt för blotta ögat eller utanför tillverkningstoleranserna.

Man kan väl utgå från att Ikea har testat modellen på induktionshäll innan den började saluföras, och att du bara haft otur. Det är väldigt sannolikt att det blir bättre med ett ersättningsex av samma modell. Det behöver inte heller vara reproducerbart på en annan spis med den "dåliga" pannan.

Precis samma fenomen som orsakar "coil whine" i övrigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!