Veckans fråga: Vad backar du upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, inte heller något vettigt alternativ. Intermittent backup på Flash är per definition dåligt. Flash är laddningsbaserat och tappar laddning över tid.

Magnetisk lagring står emot åldring betydligt bättre, optisk är också bra men inte odödlig.

Du frågade efter sämre flashminnen. 😉

Permalänk
Medlem

Kör bara det viktigaste till ett USB-minne. Annars finns det bara på min NAS.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har inget direkt viktigt som behövs lagras, har ett par saker på Google Drive men det är allt.

Min NAS kör JBOD.

Permalänk
Medlem

Bilen. Enklare att komma ut då

Permalänk
Medlem

Har NAS och externa backup diskar, och tillsist USB minne med drivrutiner för att göra det enkelt vid en ominstallation.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har bara backup på TP-Link Omada configen som ligger i lösenordshanteraren. Ingen backup på telefon eller dator, har insett att jag inte bryr mig särskilt mycket om gamla foton. Borde spara några få bilder som känns viktiga men för det räcker nog Google Drive.

Permalänk
Medlem

Jag resonerade mig fram till att det finns mycket som jag kanske "skulle vilja" ha kvar, men som jag egentligen klarar mig utmärkt utan. Det förenklar hanteringen av det riktigt viktiga rejält. Ett par molntjänster och några externa diskar fixar biffen.

Inget enskilt media är pålitligt, varför enkla USB-minnen eller gamla rostiga diskar kan vara fullt användbara som en del av lösningen. En ensam backup är bara en halv backup. 😉

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kwirek:

Du frågade efter sämre flashminnen. 😉

Ah, schyssta SD-kort bör ha bättre flash än USB-stickor överlag, billiga SD-kort är troligen sämre än många USB. Största skillnaden är ju kontroller/icke-kontroller och eventuella cache:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har en NAS, Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska spara på den om jag ska vara ärlig. Förslag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Min mailserver har dels min providers backuplösning för hela maskinen och dels backar jag upp maildir för alla konton till min filserver hemma.

Hemma har jag en FreeNAS som kör ZFS lagring (8 * 2 TB i RAID-Z2 + spare disk). Varje natt tas ett snapshot av ett dataset med backupvärdig information (ovan nämnda mail, foton, videos, inspelningar och dokument. Allt "egenskapat" så att säga), som sedan replikeras till min FreeNAS-maskin (Byggd på en HPE Microserver med 2*4TB i Mirror) som står hos en släkting långt bort.

Kontot som kör synken mellan hemma <-> offsite har bara rättigheterna som krävs för att ta emot snapshots, den kan inte ta väck något.

Jag har i dagsläget ingen ren offline-backup, men jag tror ändå att jag har en lösning som täcker ganska mycket.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Allt som inte går "återskapa" helt enkelt. Bilder på familj, dokument, script, manualer, musik och annan digital media som är sällsynt.
Även sådant som docker compose-filer och data från olika docker containrar så dessa enkelt kan återskapas.
Konfigurationer till router etc. (Unifi-grejer)
Kör även backup från mina och barnens telefoner till min NAS. Bilder och foton från kameraalbumen.

Jag har lite saker som bara kör backup lokalt till en av mina NAS:ar, någon stationär som jag kör image-backup på, några VM's, en raspberry pi.
En backup lokalt mot en gammal synology, en backup går mot en kompis i annan stad. Min "huvuddata" ligger också på en synology med 1-disk redundans. Funkar.

För mig är det även viktigt med lång versions-historik på det jag kör backup på.
På mina familje-bilder är det exempelvis 5 års retention på versions-historiken. För att förhindra de fall då filkorruption uppstår som man inte upptäckt över tid.

Lite då och då tar jag även backup på sparade filer på min PS5a och lägger dessa på min synology. Tyvärr synkas ju bara sparade spel upp för det konto som har abonnemang.

ISO-filer osv behöver man knappast backup på.
Det som går få tillbaka behöver inte en backup. Det är ganska bra att se över och begränsa vad man faktiskt BEHÖVER backup på. Istället för vad man VILL ha backup på.

Permalänk
Medlem

Backar brukar jag backa upp för, ibland.

Det händer att jag backar upp vänner som behöver stöd också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Jag säkerhetskopierar det mesta på min server som är långtidslagrat, jag har har hoppat över en del saker som virtuella maskiner för att de inte verkar stabila nog att bara kopiera imagen. Finns såklart mer jag borde fixa men det är det viktigaste i alla fall, och det mesta ligger på servern.

Jag kör borg med lite egna script: https://github.com/ornotermes/borg-scripts

Jag har 2 set med hårddiskar i servern jag säkerhetskopierar till, det ena sitter i servern och säkerhetskopierar till det varje natt. Det andra ligger hos mamma och är offline, skiftar de efter ca 45 dagar. Har t.o.m. gjort ett par transporthållare för diskarna.

Jag har också en disk i en dator jag slår på typ en gång i veckan och säkerhetskopierar till, tänkt flytta den till annan ort men det har inte blivit av. Den datorn är skyddad så inloggningsuppgifterna som finns på servern bara kan köra säkerhetskopior.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för ett PSU-fel på min NAS när jag bara hade en och det var en pina under tiden det blev fixat så numera har jag två NASar som speglar data hemma. Tar backup på viktig data till extern disk varje dag som regelbundet roteras till extern plats. I hemmanätet tar jag numera även daglig fullbackup av systemdiskar på aktiva datorer - testade "Active Backup For Business"-applikationen på Synology DSM som gjorde det smidigt så det har fått fortsätta. Som lite extra lokalt skydd tar jag snapshots på volymer dagligen och NASarna kör såklart med 1-2 diskars redundans.
Har även haft nytta av min lilla 700VA UPS några gånger så jag kan rekommendera att använda en UPS hemma om man kör en NAS. Den jag har är kompatibel med min Synology NAS och kan hålla viktiga komponenter igång i ca en kvart vilket låter NAS'arna stänga ner sig kontrollerat.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Backar upp familjebilder och -filmer främst, men tar då även dokument av bara farten. Kör Time Machine, Googlebackup av bilder/filmer, och bränner ut på skiva då och då. Köpte bdxl - skivor och min frus iphoto från 2008 till nu ryms på 1, jag har lite fler filmer så behöver några fler skivor.

Gör även backup på Mail och Google timeline via Google takeout då och då.

Borde kanske ha en NAS.

Gör även ibland total backup av en windows och MacOS - installation jag har på samma ssd, då den är krånglig att få igång igen om den rasar.

Förra veckan gjorde jag dock backup på en backup. Rensar bland alla skivor jag har och slängde en del, men några extra säkerhetskopieringar jag har på främst cd men även dvd körde jag över till blu-ray. Alla äldre skivor går dock att läsa utan problem. Drygt 20 år är de äldsta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Har en NAS, Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska spara på den om jag ska vara ärlig. Förslag?

Att synka sina molntjänster dit kan vara en bra idé. Då har du en backup på backupen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag säkerhetskopierar allt iprincip

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Backar i huvudsak upp sådant som jag skapat själv (foton, Photoshop/CorelDraw) och musik som inte finns på annat håll. Resten finns att hitta på annat håll eller kan misstas utan huvudverk.

/ B

Permalänk
Medlem

Egenproducerat material - d.v.s. foton, dokument, egen musik. D.v.s. det som jag eventuellt kan komma att vilja ha åtkomst till även om allt skiter sig, men som har noll - eller nära noll - chans att kunna återfås annorstädes ifrån.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Att synka sina molntjänster dit kan vara en bra idé. Då har du en backup på backupen.

Har en DS212 och en DS411+II. Vet inte vilka molntjänster och liknande som funkar till dom Bara DS212 som just nu är driftsatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopierar enbart Media och känsliga dokument lokalt.
För dyrt att köra filmer mm i molnet.

Nasen:

4x 8TB i raid5 sen typ 6 år tillbaka i en Asustor NAS.

3x WD Red
1x Exos 7E10

Dold text
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Gör backup av alla viktiga dokument, foton och familjefilmer. Försöker även hålla en någorlunda aktuell spegelbild av C: eller motsvarande i fall någon hårddisk går sönder.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att backa upp bilder, videor och andra filer är bra för att hålla filerna säkra. Vad för grejer backar du upp primärt?

Läs hela artikeln här

Kort som jag tar är väl 99% av vad jag lagrar. Sedan lite dokument etc.

TrueNAS med RAIDZ2 och även manuell kopia till en extern disk.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Alldeles för sällan och alldeles för dåligt är svaret

Jag vet hur man ska göra, men aldrig blivit av

Minst tre kopior, på två olika platser och två olika medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alldeles för sällan och alldeles för dåligt är svaret

Jag vet hur man ska göra, men aldrig blivit av

Minst tre kopior, på två olika platser och två olika medium

Perfect is the enemy of good. Du vet vad du bör göra, men gör det inte. Satsa lite lägre och få in lite rutin på det viktigaste istället.

Permalänk
Medlem

tv-serier, terabyte med musik och ja...porr såklart...måste va rädd om den ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Perfect is the enemy of good. Du vet vad du bör göra, men gör det inte. Satsa lite lägre och få in lite rutin på det viktigaste istället.

Kloka ord! Jag har minst två kopior av allt viktigt, men icloud och telefon känns inte tillräckligt för mig

Jäklar vad smidigt det är dock

Permalänk
Medlem

Allt förutom löjligt utrymmeskrävande spelbinärer som kan laddas ned igen om de skulle haverera.

Backup sker i flera steg:

  1. Från samtliga maskiner till min hemmaserver, åtminstone en gång om dagen.

  2. Hemmaservern tar backup på sitt eget varje kväll.

  3. Hemmaservern tar backup på alla backuper med Duplicati (med komprimering + kryptering), med retention upp till 1 år bakåt i tiden, varje natt.

  4. Det enda semi-automatiska steget: jag tar backup på backuperna av alla backuper till externa backuphårddiskar som förvaras offline (alternerande i brandskåpet hemma och på jobbet) en gång i veckan.

Antalet gånger jag inte har lyckats återställa något sedan jag började med detta system: 0.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Bilder, filer å sånt från mobiler, PC och padda.. egna grejor.

Har en NAS med 72TB i raid10, med 10Gbe lina. Bilder från mobiler laddas upp automatiskt kontinuerligt (smidigt på resa..) PC 2ggr per vecka. Kör en eget moln på nas där filer lagras, dessa filer tas det ögonblicksbilder av 2ggr timmen om något skulle raderas av misstag. Huvudnas backas upp till extern nas automatiskt 2ggr i veckan nattetid. Tredje kopian på innehållet är på en extrn hårddisk (ej nätverkskopplad..) som förvaras utanför hemmet.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Lägger alla foton och lite annat krafs på Onedrive.