Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Android 5-6 kan du fortsätta använda som nödtelefon om den har 4G. Se till att den är utan operatörskort!

yes, är ju bara synd att man har en helt funktionsduglig telefon som man kanske hade kunnat sälja till någon behövande för en symbolisk hundralapp så blir det e-waste istället. och det är inte få telefoner. jag vet att min moto g3 inte har 4g och den är typ, 8 år gammal? visst lite begränsad i ram med moderna mått men ska man bara spela nåt enkelt spel och kolla mejl samt sms:a och RINGA så är det helt ok. undrar om det säljs nya budget telefoner som också bara är 3g.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av efditac:

Nja, att du samlar telefoner som blir värdelösa (kommer ändå hända vid valdri tidpunkt) är ju ditt problem.
Att klamra sig fast vid att 2G o 3G på någotvis är bra, är ett feltänk, sannolikt påverkat av din telefonflotta.
Åsikten att analogradio måste råda är ett fenomen i höjd med systembolaget,
20000 personer tycker att allt är fel, så 10 miljoner ska stå i givakt och lyda.
Vi har digital-tv idag, hur kan det vara så svårt att byta till DAB, tom våra grannar till väst har fattat!

digital TV är en sak då TV har video-ingångar, det fanns externa tuners att skaffa om man hade en "för ny" tv och inte ville tvingas byta, man kan inte riktigt göra det med en telefon.

min tanke är lite typ tänk om nästa usb bryter allt usb 2 stöd...

om värsta händer och vi måste söka skydd i bunkrar, 5g slås ut. så sitter vi där med FM radion (något till och med många NYA telefoner har, LMAO) för att veta vad som händer i omvärlden. så samma sätt känner jag 3g är det minsta man ska ha kvar av "gammal" teknik. just för att så mycket enheter fortfarande använder det och är inte ens "för gamla". imho. 3g har iaf 5-10 år kvar i den aspekten, ingen man kan säkert säga att det används för lite och kan stängas ner.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Tycker det fortfarande är ganska ofta min telefon kopplar över till 2G för att 4G och 5G inte finns tillgänglig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Faktum är att täckning försvinner, det är det ingen diskussion om
Det är osäkert om liknande byggs upp med nya tekniker

Det är då garanterat sämre för äldre enheter, och garanterat sämre på flera ställen där det fungerar idag

Sen bör det ju bli långt bättre på en hel del andra ställen för att de moderna teknikerna är bättre på många sätt, men att det blir sämre för vissa är en garanti

Varför är det ett faktum? Låter helt orimligt att operatörer bara skulle stänga av befintlig utrustning och låta etern vara outnyttjad när man betalt stora pengar för att sända. Har man satt upp en mast i ett område är det ju för att man sett ett behov av och ev har krav på sig att lösa kommunikation inom ytan den täcker, det behovet och det kravet försvinner inte över en natt bara för att man inte längre är bunden att använda en viss teknik på en viss frekvens.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Meto:

Att 3G fungerar mycket bra för att så få använder det är inte så konstigt och vad menar du med dum-data?

Dum-data: Operatörerna skickar oombedda data till telefon/router/dator varje minut (eller mindre, Telia skickar var 20:e s) du är uppkopplad (olika beroende på teknologi för olika operatörer enligt tidigare, alla verkar skicka över 4G och 5G). Telefonen/routern/datorn svarar på dum-datan oavsett du vill eller inte, så länge du är uppkopplad. Telefonen/routern/datorn räknar dum-datan. Om du håller örn-koll så märker du.

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

Menar du mötet i maj 2023 (som länkats till tidigare i denna tråd), eller något senare möte? Länka gärna till mötet och vid vilken tidpunkt det sägs.

Nej, det var senare. Jag hittar inte mötena hos PTS längre. Det kan ha varit näst sista, om det inte var sista mötet för 2023. Mötet avslutades med frågor från mötesledaren, där mötesledaren just ställde frågan/påståendet att många tvivlade på att 2G skulle avvecklas 2025, och undrade hur stor sannolikheten var för det. Telenor-representanten svarade att det var nästan säkert att det skulle avvecklas 2025. Tele2-representanten sa att det kommer att avvecklas, men Tele2-representantens kroppsspråk och ansiktsuttryck sa något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Varför är det ett faktum? Låter helt orimligt att operatörer bara skulle stänga av befintlig utrustning och låta etern vara outnyttjad när man betalt stora pengar för att sända. Har man satt upp en mast i ett område är det ju för att man sett ett behov av och ev har krav på sig att lösa kommunikation inom ytan den täcker, det behovet och det kravet försvinner inte över en natt bara för att man inte längre är bunden att använda en viss teknik på en viss frekvens.

Skillnaden är ju att för 2G fanns det mycket hårdare krav om täckning, de gäller inte de nya teknikerna. Tror knappast de sätter upp en mast i skogarna runt kvikkjokk för att förse 5 pers med mottagning när mast och allt annat kostar pengar, underhåll och infrastruktur

Det är ju inte så att en 2g-mast alltid går att byta till 4g eller bättre, allt beror ju på sammanhanget. Om du behöver gräva 50km fiber för att nå dit så lär ju ekonomiska kalkylen inte gå ihop

Sen kan ju mycket annat skett på 30 år sedan 2g byggdes ut, framförallt i norrland med nedlagda industrier, gruvor, samhällen, utflytt och föråldrkng. Inte alls någon garanti att samma behov finns eller är gångbart, men att driva vidare en mast som redan satt där fortfarande hade varit okej

Det blir garanterat en försämring för vissa, det går inte att komma ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnaden är ju att för 2G fanns det mycket hårdare krav om täckning, de gäller inte de nya teknikerna. Tror knappast de sätter upp en mast i skogarna runt kvikkjokk för att förse 5 pers med mottagning när mast och allt annat kostar pengar, underhåll och infrastruktur

Vissa frekvensband har täckningskrav, även på de nya licenserna som börjar gälla 2025

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Räcker här i Värmland där jag är nu, transporterar jag mig mellan orterna har jag ingen mottagning på 4g. Sitter man i en källare i stockholm spelar det väl ingen roll, då kan du gå runt med wifi om du så vill.

Man kan tro att 4g/5g finns överallt även i Stockholm, men inte fullt ovanligt att man kommer in i radioskuggor/dålig mottagning mellan olika orter även här. Dock kan det vara fullt fungerande igen efter ca 5 km. Under dessa 5 km så kan man dock inte använda sig av telefonen då varken internet eller samtal fungerar.

Detta skiljer sig stort mellan operatörer som kör olika nät. Men söder om söder så tycker jag 3's nät är riktigt bra, Telenor och Telia har radioskuggor lite var som.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vissa frekvensband har täckningskrav, även på de nya licenserna som börjar gälla 2025

Det är bra om det är så, men frågan är om de är lika strikta som förr

Framtiden får utvisa såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är bra om det är så,

Bara att läsa hos PTS vilka band som har täckningskrav

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Det är bra om det är så, men frågan är om de är lika strikta som förr

Framtiden får utvisa såklart

Nu har vi rört oss från garanterat och faktuellt till att framtiden är osäker, en bra utgångspunkt som alltid är sann i någon mån.

I villkoren för aktuella 900Mhz läser jag:

Lite hoppingivande är det väl ändå?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu har vi rört oss från garanterat och faktuellt till att framtiden är osäker, en bra utgångspunkt som alltid är sann i någon mån.

I villkoren för aktuella 900Mhz läser jag:<Uppladdad bildlänk>

Lite hoppingivande är det väl ändå?

Som sagt: där de bygger nya master blir det nog bättre än förr, och dessa låga frekvenser tillåter bra täckning på stor yta. Och de nya teknikerna är långt mycket effektivare på att använda frekvensbanden, både för data, låga latenser, och täckning (signal med kass mottagning)

Jag tror fortfarande det är garanterat att vissa områden kommer få det sämre eller helt bli utan för att en ersättare inte är ekonomisk. Jag tror inte heller reglerna för täckning kommer göra så att allt blir täckt

Har ni andra rätt, att verkligen varje kvadratmeter får en uppgradering så är det fantastiskt, men jag tror verkligen inte det kommer ske eller är önskvärt ekonomiskt

Och även om allt byts ut så hjälper det inte för alla gamla enheter såklart. En 3310 kommer aldrig mer gå att ringa med, lika med alla inbyggda funktioner i bilar och annat, även om nya master bygga upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Dum-data: Operatörerna skickar oombedda data till telefon/router/dator varje minut (eller mindre, Telia skickar var 20:e s) du är uppkopplad (olika beroende på teknologi för olika operatörer enligt tidigare, alla verkar skicka över 4G och 5G). Telefonen/routern/datorn svarar på dum-datan oavsett du vill eller inte, så länge du är uppkopplad. Telefonen/routern/datorn räknar dum-datan. Om du håller örn-koll så märker du.

Vad är för typ av data?
Mycket möjligt att routern ringer hem hela tiden för att kolla att internet fungerar. Både Tele2 och Telia ger dig IPv6 på 4G/5G vilket gör det möjligt för vem som helst i hela världen att pinga din mobil. Det skulle kunna resultera i del "onödig data" .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Vad är för typ av data?
Mycket möjligt att routern ringer hem hela tiden för att kolla att internet fungerar. Både Tele2 och Telia ger dig IPv6 på 4G/5G vilket gör det möjligt för vem som helst i hela världen att pinga din mobil. Det skulle kunna resultera i del "onödig data" .

OT får du ipv6 med telia? Jag får det inte på min tjänstetelefon som är en iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

OT får du ipv6 med telia? Jag får det inte på min tjänstetelefon som är en iphone.

Har inte Telia så blandar ihop. Komplett lista finns här https://ispmedipv6.se/isp/ . Telia blir sist med ipv6 och 4G(räknar stora operatörer med egna mobilnät)

Permalänk
Skrivet av Meto:

Vad är för typ av data?
Mycket möjligt att routern ringer hem hela tiden för att kolla att internet fungerar. Både Tele2 och Telia ger dig IPv6 på 4G/5G vilket gör det möjligt för vem som helst i hela världen att pinga din mobil. Det skulle kunna resultera i del "onödig data" .

Det är inte ping. WAN-ping kan du dessutom blockera i de flesta routrar. Dum-datan är periodisk och kommer hela tiden man är datauppkopplad (om den skickas). Använder du bara 2G med Tele2/Telenor eller 3G med Telenor slipper du den som sagt helt. Telenor 3G är helt enkelt bäst för dataanvändning där den hastigheten är tillräcklig, om du är sparsam.

Vilket prootokoll dum-datan använder får operatörerna svara på själva. Dum-datan verkar ha debuterat 2022 (ev. 2023) enligt vad som går att hitta. Tele2 lanserade 5G augusti 2022 (även om det fanns tidigare) och Telia slog på stora 5G-trumman 2023. I senare "releaser" av standarden (ca. R-17) infördes ett tredje tillstånd "inactive" till de tidigare "connected" och "idle" som mobildata-prylar kan befinna sig i. Ericsson uppger att skälet till det var att 5G-prylar inte anslöt tillräckligt snabbt från "idle" för att klara 5G-specifikationen. Där någonstans börjar operatörernas dumheter med att skicka dum-data. Dum-datan initieras av nätet/nätutrustningen och inte av användaren/användarutrustningen.

Men det går ju fortfarande att slippa dum-data helt och spara både ström och datamängd om man klarar sig med 3G-hastighet och har 3G-täckning (eler EDGE-hastighet med 2G-täckning) ... Passa på!

Permalänk
Medlem

Det som blir jobbigt är väl att behöva byta massa gamla system som inte klarar 4G> men det är väl dags ändå tänker jag
Sen har jag bara skummat igenom lite här i tråden, men ifall dom tar ner utrustning så kommer dom att sätta upp ny utrustning som ska täcka med 4G samt 5G, så täckningsmässigt blir jag inte orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla telefoner som säljs nu för tiden har stöd för VoLTE och har varit så i minst 5-8 år, däremot telefoner som släppts tidigare, typ äldre än ett par år så är det mycket också upp till våra operatörer om de vill godkänna telefonen. Som exempel så får man med svenska operatörer bara stöd för VoLTE/VoWi-Fi om man använder Tre eller Tele2. Telenor och Telia godkänner inte telefonen för VoLTE.

Är du säker på detta?

Så om jag köper en Fairphone 5, som har stöd för VoLTE så kommer det inte att fungera om inte (i mitt fall) Comviq på förhand har godkänt telefonen som en VoLTE telefon i deras nät/system på förhand?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Är du säker på detta?

Så om jag köper en Fairphone 5, som har stöd för VoLTE så kommer det inte att fungera om inte (i mitt fall) Comviq på förhand har godkänt telefonen som en VoLTE telefon i deras nät/system på förhand?

Ser nu att jag missat en sak i inlägget du citerar. Det jag pratade om var att Pixel 4a bara får VoLTE hos Telenor och Tele2. Hur det är med Fairphone 5 kan jag inte svara på 100%, men Tele2 och Comviq accepterade som sagt Pixel 4a och nyare innan de officiellt började säljas i Sverige (Pixel 6 är första Pixel telefonen som officiellt såldes av Google i Sverige). Tele2 accepterar t.ex. min importerade Xiaomi Redmi Note 5 (dock med custom rom) att få tillgång till VoLTE, däremot inte VoWi-Fi. Så min gissning är att VoLTE fungerar på Fairphone 5

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ser nu att jag missat en sak i inlägget du citerar. Det jag pratade om var att Pixel 4a bara får VoLTE hos Telenor och Tele2. Hur det är med Fairphone 5 kan jag inte svara på 100%, men Tele2 och Comviq accepterade som sagt Pixel 4a och nyare innan de officiellt började säljas i Sverige (Pixel 6 är första Pixel telefonen som officiellt såldes av Google i Sverige). Tele2 accepterar t.ex. min importerade Xiaomi Redmi Note 5 (dock med custom rom) att få tillgång till VoLTE, däremot inte VoWi-Fi. Så min gissning är att VoLTE fungerar på Fairphone 5

Tack. Man får tala med operatören då. Synd att de måste godkänna detta. Men men... Jag tycker att alla operatörer borde stödja VoLTE per automatik och oavsett telefonmodell.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Tack. Man får tala med operatören då. Synd att de måste godkänna detta. Men men... Jag tycker att alla operatörer borde stödja VoLTE per automatik och oavsett telefonmodell.

Vissa operatörer är med gnälliga än andra. Tele2s nät brukar vara rätt givmild. Telenor är mer gnälliga.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tecknade nyss Volvo on Call till min snart 10 år gamla bil, lät på Volvos kundtjänst som att det skulle funka 2 år till, minst, och i huvudsak använda 3G. Vi får se. 3G släcks väl ner lite i taget medan 2G väl mest har kapat 1800-bandet?

Ser på (Telenors) täckningskartor att min ursprungskommun har generellt bättre täckning på 4G än 3G (inte förvånande) men att 3G har täckning på flera ställen där 4G inte har det. Kombinationen 2G+3G har bättre täckning än 2G+4G. 5G i stort sett osynligt. Men kan 2G vara kvar efter 2025 skulle jag vara nöjd.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ser nu att jag missat en sak i inlägget du citerar. Det jag pratade om var att Pixel 4a bara får VoLTE hos Telenor och Tele2. Hur det är med Fairphone 5 kan jag inte svara på 100%, men Tele2 och Comviq accepterade som sagt Pixel 4a och nyare innan de officiellt började säljas i Sverige (Pixel 6 är första Pixel telefonen som officiellt såldes av Google i Sverige). Tele2 accepterar t.ex. min importerade Xiaomi Redmi Note 5 (dock med custom rom) att få tillgång till VoLTE, däremot inte VoWi-Fi. Så min gissning är att VoLTE fungerar på Fairphone 5

precis. många telefoner även med 4g har inte VoLTE på, av nån anledning har 3g varit standard för röstsamtalen. i min xiaomi 9t pro fick jag leta fram "diagnos" sidor igenom stock dialer för att få igång VoLTE (använder telenor for what it's worth).

jag har alltså haft 3g samtal som standard i typ 4 år utan att varit medveten om skillnaden.

ska bli spännande och se hur många som har "4G" telefoner och tror dom är säkra och sen vips funkar inte samtal längre... LOL

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det är redan känt att stängning av 2G och 3G kan påverka fordon med telematikutrustning så att de suger ur batteriet ganska fort.

Och det är inte förknippat med ett enskilt bilmärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tecknade nyss Volvo on Call till min snart 10 år gamla bil, lät på Volvos kundtjänst som att det skulle funka 2 år till, minst, och i huvudsak använda 3G. Vi får se. 3G släcks väl ner lite i taget medan 2G väl mest har kapat 1800-bandet?

Ser på (Telenors) täckningskartor att min ursprungskommun har generellt bättre täckning på 4G än 3G (inte förvånande) men att 3G har täckning på flera ställen där 4G inte har det. Kombinationen 2G+3G har bättre täckning än 2G+4G. 5G i stort sett osynligt. Men kan 2G vara kvar efter 2025 skulle jag vara nöjd.

Åtminstone i fjol var det ingen 4G-täckning och svag 3G-täckning vid Krusmyntagården på Gotland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Vad jag har läst så är anledningen till att lägga ner GSM, 2G och 3G att få personer använder det. Problemet är också att det drar ström och är KRETS-baserad telefoni. När man går över helt till 4G där VoLTE gäller blir det i stort sett som IP-Telefoni, det behöver inte innebära att det blir bättre för kunderna men man sparar en hel del i ström och kan samtidigt fortsätta att bygga ut med flera master, använda flera frekvensband och annat.

Egentligen borde staten gå in med pengar som det är nu och satsa på att montera upp flera mobilmaster, det är uppenbart när man åker ut i landet utanför större och mindre städer att mottagningen är mycket dålig. Å andra sidan om man har fiber och Internet hemma fast man bor på landsbygd så kan man numera köra med WiFi-samtal i din smartphone, fungerar utmärkt. Åtminstone kan man då ha bra mottagning på telefonen i hemmet (som hem-telefoni).

Tills koppar-nätet stängs av.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Tills koppar-nätet stängs av.

Läste du det du svarade på? WiFI samtal och fiber har inget med kopparnätet att göra.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Vad jag har läst så är anledningen till att lägga ner GSM, 2G och 3G att få personer använder det. Problemet är också att det drar ström och är KRETS-baserad telefoni. När man går över helt till 4G där VoLTE gäller blir det i stort sett som IP-Telefoni, det behöver inte innebära att det blir bättre för kunderna men man sparar en hel del i ström och kan samtidigt fortsätta att bygga ut med flera master, använda flera frekvensband och annat.

Egentligen borde staten gå in med pengar som det är nu och satsa på att montera upp flera mobilmaster, det är uppenbart när man åker ut i landet utanför större och mindre städer att mottagningen är mycket dålig. Å andra sidan om man har fiber och Internet hemma fast man bor på landsbygd så kan man numera köra med WiFi-samtal i din smartphone, fungerar utmärkt. Åtminstone kan man då ha bra mottagning på telefonen i hemmet (som hem-telefoni).

Att få använder 2G/3G kan vi bara lösa själva. Att 2G och 3G till skillnad från 4G och 5G kan använda kretskopplad telefoni, är det som gör att alla 2G- och 3G-telefoner (med samma frekvens som operatören) går att ringa med hos alla 2G- och 3G-operatörer, till skillnad från 4G- och 5G-telefoner som bara går att ringa med om de har telefoninställningar för operatören ifråga, och det vet i stort sett bara operatören och telefontillverkaren (som du därför behöver fråga innan du köper).

Om/när Svenska kyrkan kommer på att de kan sätta upp WiFi i kyrktornen för att få medlemmar eller andra betalande till kyrkounderhållet ordnar det sig nog utan statlig inblandning, men Svenska kyrkan är kanske för partipolitisk för att det skall hända. Ryska kyrkan har redan amerikansk WiFi i kyrktornen i Moskva.

Hur länge skall det behöva dröja innan Svenska kyrkan tar sitt samhällsansvar för församlingsborna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

precis. många telefoner även med 4g har inte VoLTE på, av nån anledning har 3g varit standard för röstsamtalen. i min xiaomi 9t pro fick jag leta fram "diagnos" sidor igenom stock dialer för att få igång VoLTE (använder telenor for what it's worth).

jag har alltså haft 3g samtal som standard i typ 4 år utan att varit medveten om skillnaden.

ska bli spännande och se hur många som har "4G" telefoner och tror dom är säkra och sen vips funkar inte samtal längre... LOL

Det är för att din operatör officiellt inte godkänt din telefon. På Xiaomi telefoner finns den där diagnostikstället där man kan slå på så att man ser VoLTE inställningen.

Skrivet av ehsnils:

Åtminstone i fjol var det ingen 4G-täckning och svag 3G-täckning vid Krusmyntagården på Gotland.

Enligt Telenors täckningskarta så har både 4G och 3G "mycket god täckning". Sedan om det stämmer eller inte är en annan sak. Vet inte hur täckningskartan var förra året där.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig