Frigöra utrymme på (C:)

Permalänk
Medlem

Frigöra utrymme på (C:)

Hej på er!

Kollar i "Egenskaper" för mapparna på (C:)

AITEMP: 358 byte
Användare: Storlek 22,7 GB
Intel: Storlek: 0 byte
MyDrivers: Storlek: 2,59 GB
PerfLogs: Storlek: 0 byte
Program: Storlek: 18,2 GB
Program (x86): Storlek: 10,4 GB
Window: Storlek: 35,9 GB, 451 674 filer!!!
Xerox: Storlek: 54,6 MB

Använt utrymme: 89,7 GB
Ledigt utrymme: 9,91 GB
Total kapacitet 99,6 GB

Lyckades frigör drygt 8 GB bara genom filrensning. Det var i princip helt fullt. Läget är... allvarligt; det brakar när som helst.
Jag får försöka manuellt leta rätt på skit under "användare". Sparar inget där men det finns ändå skräp där har jag sett.

Men frågan är, kan jag göra mer? Vilka appar/program kan jag riskfritt avinstallera i syfte att frigöra utrymme på (C:)?
"Appar och funktioner": 137 appar hittades. Vet inte vad 98% av dem gör. Jobbar bara Adobe. Resten är bara gegga... Cisco PEAP Module, DHTML Editing Component, VirtyWatt Uninstaller, HEIF Image Extensions, Cortana... listan är lång på , ja vad det nu är allt detta. Vad kan avinstalleras? Finns det listor och guider någonstans på allt detta som finns i datorn som ni VET jag inte behöver?

Tacksam för all input.
//Johan

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk
Medlem

Ladda hem TreeSize så får du bättre översyn vad som tar plats och rensa därefter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu kanske det var exakt det du menade med "filrensning", men om inte så kan du köra Windows egna diskrensning på enheten och även välja att städa upp bland systemfiler.
36GB är rätt rejält för Windows-mappen, kan vara många GB som ligger där i diverse tempmappar, Windows Update-filer med mera.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Nu kanske det var exakt det du menade med "filrensning", men om inte så kan du köra Windows egna diskrensning på enheten och även välja att städa upp bland systemfiler.
36GB är rätt rejält för Windows-mappen, kan vara många GB som ligger där i diverse tempmappar, Windows Update-filer med mera.

Tror inte 36Gb windows mapp är speciellt stort. Är ju typ vad den brukar ligga runt vid en win 11 nyinstallation

Däremot 22Gb användardata luktar som att mycket skräp samlats i appdata.

Många program och spel slänger ju in filer där lite till höger och vänster men tar inte bort dem även om man avinstallerar programet/spelet å de ligger kvar där som gamla rester och tar plats.

Och rätt säker på att diskrensning programmet inte petar i denna mappen något nämnvärt mer än rensar nån tempmapp typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du och vad brukar du göra på datorn? Windows hibernate försöker spara allt du gör i RAMen men på disken så du snabbare kan starta datorn igen. Totalt värdelös funktion som ställt till det liknande för mig när jag suttit med tunga arbetsfiler i Photoshop eller Premiere.

Testa att öppna cmd som administratör och skriv in följande:

powercfg /h /type reduced

Ändra reduced to full on du inte märker någon skillnad på c:/ så ändras det tillbaka. Alternativ kan du stänga av det med helt:

powercfg.exe /hibernate off

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror inte 36Gb windows mapp är speciellt stort. Är ju typ vad den brukar ligga runt vid en win 11 nyinstallation

Nu angav han dock inte Windows 11, men så kan det givetvis vara.
Är det Windows 10 så är det stort, min installation som använts extremt länge och genom flera system är betydligt mindre, även med nuvarande >6 GB Windows update-filer och dylikt som kan rensas.

Edit: Kollade även på en av mina datorer som har Windows 11, där tar mappen 22GB, utan någon rensning gjord.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Nu angav han dock inte Windows 11, men så kan det givetvis vara.
Är det Windows 10 så är det stort, min installation som använts extremt länge och genom flera system är betydligt mindre, även med nuvarande >6 GB Windows update-filer och dylikt som kan rensas.

Edit: Kollade även på en av mina datorer som har Windows 11, där tar mappen 22GB, utan någon rensning gjord.

Märkligt sist ja installera en win 11 pro färskt på en dator har jag för mig det to betydligt mer plats.

Men visst hibernatefilen tog väl sin beskärda del också och tittade inte på varje mapp för sig utan vad hela installationen åt upp på disken å va väl bortåt 60-65Gb totalt eller nått färskt direkt av skivan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Nu angav han dock inte Windows 11, men så kan det givetvis vara.
Är det Windows 10 så är det stort, min installation som använts extremt länge och genom flera system är betydligt mindre, även med nuvarande >6 GB Windows update-filer och dylikt som kan rensas.

Edit: Kollade även på en av mina datorer som har Windows 11, där tar mappen 22GB, utan någon rensning gjord.

I skrivande stund sitter jag på företagsdator utan adminrights vilket förvisso är Enterprise W10 (som kanske tar med utrymme än Home varianten) - den har aldrig haft några spel eller dylikt installerade och har version 22H2 och tar upp hela 35,1GB

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

I skrivande stund sitter jag på företagsdator utan adminrights vilket förvisso är Enterprise W10 (som kanske tar med utrymme än Home varianten) - den har aldrig haft några spel eller dylikt installerade och har version 22H2 och tar upp hela 35,1GB

Utan att rensa som admin tror jag inte du kan ta bort ev gamla uppdateringsfiler med diskrensaren.

Och tveksamt att du kan rensa så mycket appar heller de flesta systemappar iaf kräver admin för att avinstalleras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rouge of Darkness:

Märkligt sist ja installera en win 11 pro färskt på en dator har jag för mig det to betydligt mer plats.

Men visst hibernatefilen tog väl sin beskärda del också och tittade inte på varje mapp för sig utan vad hela installationen åt upp på disken å va väl bortåt 60-65Gb totalt eller nått.

11 Pro där också.

Hibernatefilen ligger dock liksom page och swap inte under Windows-katalogen.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

I skrivande stund sitter jag på företagsdator utan adminrights vilket förvisso är Enterprise W10 (som kanske tar med utrymme än Home varianten) - den har aldrig haft några spel eller dylikt installerade och har version 22H2 och tar upp hela 35,1GB

Mja, nu jämför vi nog verkligen äpplen och päron. (Min Enterprise-installation är för övrigt närmare 48GB. )

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

11 Pro där också.

Hibernatefilen ligger dock liksom page och swap inte under Windows-katalogen.

Mja, nu jämför vi nog verkligen äpplen och päron. (Min Enterprise-installation är för övrigt närmare 48GB. )

Men jag vet att hibernate filen inte ligger i windowsmappen. Och mina 60-65Gb var totala storleken för allt på c: direkt efter installation.
vet inte exakt vad varje mapp tog för sig.

Min egen dator har inte installerats om sen 2014-15 nån gång och uppgraderats från win 10 tech preview till win 11 23h2 så den äter lite över 200Gb vid detta laget inklusive lite mjukvaror på c: som tar en del plats typ visual studio t.ex.

Men gamla backuper och hibernate är borttaget då det inte är något jag ändå använder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du kör Windows filrensning tänk även på att även köra filrensning av systemfiler (kanske det du gjort men det står inte specifikt ), du kan frigöra mycket plats genom att göra dig av med en massa gamla uppdaterinfsfiler. Tänk såhär, varje gång Windows gör en större uppdatering laddas i princip en dvd skiva ner och efter uppdateringen ligger den kvar och skräpar på din hdd.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Om du kör Windows filrensning tänk även på att även köra filrensning av systemfiler (kanske det du gjort men det står inte specifikt ), du kan frigöra mycket plats genom att göra dig av med en massa gamla uppdaterinfsfiler. Tänk såhär, varje gång Windows gör en större uppdatering laddas i princip en dvd skiva ner och efter uppdateringen ligger den kvar och skräpar på din hdd.

Glhf!

Har för mig att det är just detta som är låst bakom admin konto och iom att ts inte verkade va admin på den pga jobbdator så är det isf it avdelningen på ts jobb som får göra det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ladda hem TreeSize så får du bättre översyn vad som tar plats och rensa därefter.

Tack, jag ser nu vilka de stora mapparna är. Mycket överskådligt och bra!

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror inte 36Gb windows mapp är speciellt stort. Är ju typ vad den brukar ligga runt vid en win 11 nyinstallation

Däremot 22Gb användardata luktar som att mycket skräp samlats i appdata.

Många program och spel slänger ju in filer där lite till höger och vänster men tar inte bort dem även om man avinstallerar programet/spelet å de ligger kvar där som gamla rester och tar plats.

Och rätt säker på att diskrensning programmet inte petar i denna mappen något nämnvärt mer än rensar nån tempmapp typ.

Japp, jag ska gå igenom appdata. Där ligger dessutom två profiler. Det ligger en hel del möjs. Vågar däremot inte rensa TEMPmappar som man gjorde på Win95 förr: "ctrl + a" "DEL"

Sitter på:
Windows 10 Home
Version 22H2
Installerad 2020 (men datorn är nog från 2015)
Windows Feature Experience Pack 1000.19053.1000.0

Skrivet av beejac:

Hur mycket RAM har du och vad brukar du göra på datorn? Windows hibernate försöker spara allt du gör i RAMen men på disken så du snabbare kan starta datorn igen. Totalt värdelös funktion som ställt till det liknande för mig när jag suttit med tunga arbetsfiler i Photoshop eller Premiere.

Testa att öppna cmd som administratör och skriv in följande:

powercfg /h /type reduced

Ändra reduced to full on du inte märker någon skillnad på c:/ så ändras det tillbaka. Alternativ kan du stänga av det med helt:

powercfg.exe /hibernate off

RAM 8 GB
(C:) 100GB
(D:) 1 TB
Adobe Indesign, Illustrator och PS

Jag ska kolla det där men det var nog 30 år sedan jag höll på med DOS och sådant...

Skrivet av [SmR]BMF:

Om du kör Windows filrensning tänk även på att även köra filrensning av systemfiler (kanske det du gjort men det står inte specifikt ), du kan frigöra mycket plats genom att göra dig av med en massa gamla uppdaterinfsfiler. Tänk såhär, varje gång Windows gör en större uppdatering laddas i princip en dvd skiva ner och efter uppdateringen ligger den kvar och skräpar på din hdd.

Glhf!

Hua! En DVD är ju ändå en hel del... på några år har det säkert byggts upp en rejäl bank av skräp.

TACK alla som ägna mig och mitt ärende en minut. "handhjärta"

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk
Medlem

Diskar på 100 (128?) GB börjar vara väl så små idag.
Windows med allt som ingår (dvs inte bara C:\Windows) tar allt mer plats.

Men Treesize kan visa vad som tar plats. Dock är det långt ifrån alltid något uppenbart som kan tas bort.

C:Windows\SoftwareDistribution\Download brukar kunna tas bort, som inte brukar rensas av diskrensning.
Sen kan det ligga kvar någon slags cache el temp-filer i användarmappen.

En ominstallation kommer att frigöra mer än du kan rensa manuellt, då det med tiden samlas en massa filer på många olika håll. En fräsch installation med ett fåtal program ryms på en sådan disk, men med tiden fylls den upp.
Skulle rekommendera dig att skaffa en ny större disk och sen installera om Windows med USB-minne, el ev installera om från Windows direkt. Även om datorn är äldre så är en sådan disk inte dyr och kan vara värt det snarare än att ligga på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Diskar på 100 (128?) GB börjar vara väl så små idag.
Windows med allt som ingår (dvs inte bara C:\Windows) tar allt mer plats.

Men Treesize kan visa vad som tar plats. Dock är det långt ifrån alltid något uppenbart som kan tas bort.

C:Windows\SoftwareDistribution\Download brukar kunna tas bort, som inte brukar rensas av diskrensning.
Sen kan det ligga kvar någon slags cache el temp-filer i användarmappen.

En ominstallation kommer att frigöra mer än du kan rensa manuellt, då det med tiden samlas en massa filer på många olika håll. En fräsch installation med ett fåtal program ryms på en sådan disk, men med tiden fylls den upp.
Skulle rekommendera dig att skaffa en ny större disk och sen installera om Windows med USB-minne, el ev installera om från Windows direkt. Även om datorn är äldre så är en sådan disk inte dyr och kan vara värt det snarare än att ligga på gränsen.

Funderar på att skaffa Win11. Frågan är om den här gamla skorven pallar. Sen undrar jag om man kan/bör ändra storleksförhållandet av partitionerna (C:) och (D:). Går det ens att öka från 100 GB till tex 200 GB förutom vid en nyformattering av hela hårddisken? Nu har jag använt 250 GB av de 1000 GB som finns på (D:) så det finns att ta av.

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk

Har du inte mer än 200 ish gig som du vill ha kvar ä de ju bara att skicka det till nån annan disk på nätverket eller usbdisk sålänge å sen blåsa hårdisken helt.

Har den alla drivare för win 10/11 och typ en intel 8000 serien eller nyare eller ryzen 2000 serien har jag för mig det är win 11 kompatibelt.

Teoretiskt tror jag win 11 är kompatibelt med inte 7000 serien men är rätt mycket undantag bland laptop cpuerna i den serien.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JEGS:

Funderar på att skaffa Win11. Frågan är om den här gamla skorven pallar. Sen undrar jag om man kan/bör ändra storleksförhållandet av partitionerna (C:) och (D:). Går det ens att öka från 100 GB till tex 200 GB förutom vid en nyformattering av hela hårddisken? Nu har jag använt 250 GB av de 1000 GB som finns på (D:) så det finns att ta av.

Jodå, det finns tredjepartsprogram som fixar det. Värt att ha backup innan utifall att, dock!

Jag brukar köra gparted live till detta. Skulle säga att det är relativt lättanvänt. Tiden det tar varierar kraftigt beroende på om den måste flytta en massa data eller inte; det kan ta så lite som 2-3 sekunder, men det kan också ta nån timme eller tre om den måste flytta massor med data.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du inte mer än 200 ish gig som du vill ha kvar ä de ju bara att skicka det till nån annan disk på nätverket eller usbdisk sålänge å sen blåsa hårdisken helt.

Har den alla drivare för win 10/11 och typ en intel 8000 serien eller nyare eller ryzen 2000 serien har jag för mig det är win 11 kompatibelt.

Teoretiskt tror jag win 11 är kompatibelt med inte 7000 serien men är rätt mycket undantag bland laptop cpuerna i den serien.

Ja, tredje problemet: Datorn hittar in min externa backupenhet; en 4-5 år gammal 4TB LaCie. (suck) Den piper till 3-4 ggr om dygnet. Tror den har krashat. Spinrite verkar inte hjälpa heller...

Skrivet av Thomas:

Jodå, det finns tredjepartsprogram som fixar det. Värt att ha backup innan utifall att, dock!

Jag brukar köra gparted live till detta. Skulle säga att det är relativt lättanvänt. Tiden det tar varierar kraftigt beroende på om den måste flytta en massa data eller inte; det kan ta så lite som 2-3 sekunder, men det kan också ta nån timme eller tre om den måste flytta massor med data.

Hoppla. Kollar detta omgående...

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk
Medlem

Kollar lite i TreeSize. Dessa extensions verkar ju samla på sig info. Nödvändig info?
https://pasteboard.co/5jadcPRzXiO2.jpg

Likaså Google, MS och Discord.
https://pasteboard.co/S71UjlDg0yG0.jpg

Men vad 17 ligger i TEMP?
https://pasteboard.co/yVqHUzhCarMX.jpg

Karate-radera?
https://pasteboard.co/IwHlBs838DVC.jpg

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk

google (chrome) och discord hoardar rätt mycket gamla uppdateringar i appdata.

vet inte hur edge gör iom att det också är chromiumbaserat men finns väl risk att det är samma där.

TEMP är temporära filer som laddas ner när du surfar har jag för mig.

den sista pass...

alla länkarna ger "image not found" och får varning att sidan är infekterad f.ö. så välj en annan bildhost.

t.ex.
https://imgur.com/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Crashdumps kan du rensa. Det är bara data som kan användas för att felsöka när de programmen kraschade (för ett antal månader sedan).

Den extension som tar upp 4 GB är Coinbase Wallet.
https://chromewebstore.google.com/detail/coinbase-wallet-exte...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Crashdumps kan du rensa. Det är bara data som kan användas för att felsöka när de programmen kraschade (för ett antal månader sedan).

Den extension som tar upp 4 GB är Coinbase Wallet.
https://chromewebstore.google.com/detail/coinbase-wallet-exte...

OK, jag raderar allt där då.
Ja, Coinbase... den kan ju få lov att vara kvar...

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

google (chrome) och discord hoardar rätt mycket gamla uppdateringar i appdata.

vet inte hur edge gör iom att det också är chromiumbaserat men finns väl risk att det är samma där.

TEMP är temporära filer som laddas ner när du surfar har jag för mig.

den sista pass...

alla länkarna ger "image not found" och får varning att sidan är infekterad f.ö. så välj en annan bildhost.

t.ex.
https://imgur.com/

Tack, störigt att inget syns men jag byter till nästa gång.

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk
Medlem

TreeSize igen. Men denna gången med Imgur.
https://imgur.com/a/0xrt83h

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk
Medlem

Det samlas som sagt en hel massa på olika ställen med tiden.
Ansträngningen är mindre och resultatet bättre av att börja om.

Med tanke på W11:
Vad är det för dator?
Är det en SSD el mekanisk disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det samlas som sagt en hel massa på olika ställen med tiden.
Ansträngningen är mindre och resultatet bättre av att börja om.

Med tanke på W11:
Vad är det för dator?
Är det en SSD el mekanisk disk?

En av speldatorerna som blivit kvar i huset sen ungarna flyttat hemifrån:
asus desktop pc g20aj series
Intel(R) Core(TM) i5-4460 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
RAM 8 GB
Kollade upp HD; visade sig vara två helt separata. en liten SSD och en större mekanisk, right?
(C:) kingston rbu-sc100s37128gd, 128 GB
(D:) toshiba dt01aca100, 1 TB

Jag måste blandat ihop den med någon av de andra 2 maskinerna här hemma. En vet jag har uppdelade partitioner.
Alltså blir det lite trångt här på (C:). Får lägga lite tid på o rensa i appdata. Men det är nog en god ide att gå över till Win 11 och få en nystart. Tror ni Win 11 funkar på denna gamla dator?

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 11 kan fungera på den, men bara om du går runt hårdvarukraven. Officiellt så krävs en processor ur 8000-serien eller nyare.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

Så frågan är om det är någon mening med att uppgradera. Alla spel lär fortsätta fungera på Windows 10 ett flertal år framåt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av JEGS:

En av speldatorerna som blivit kvar i huset sen ungarna flyttat hemifrån:
asus desktop pc g20aj series
Intel(R) Core(TM) i5-4460 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
RAM 8 GB
Kollade upp HD; visade sig vara två helt separata. en liten SSD och en större mekanisk, right?
(C:) kingston rbu-sc100s37128gd, 128 GB
(D:) toshiba dt01aca100, 1 TB

Jag måste blandat ihop den med någon av de andra 2 maskinerna här hemma. En vet jag har uppdelade partitioner.
Alltså blir det lite trångt här på (C:). Får lägga lite tid på o rensa i appdata. Men det är nog en god ide att gå över till Win 11 och få en nystart. Tror ni Win 11 funkar på denna gamla dator?

4460 är för gammalt för win 11

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Precis. Den här datorn är inte prioriterad för Win 11 även om det hade varit önskvärt. Får nog bara tomma den på viktigt innehåll från (D:) sen formatera om den och köra Win 10 som vanligt. Det är ju ändå bara en extradator. Finns inga spel kvar ens vad jag vet. Man kör väl online nu för tiden ändå. Förresten, det här "Origin", kan jag ta bort det. Tror det har något med spela att göra.

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.