Frigöra utrymme på (C:)

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kan arkivera den här tråden nu. STORT tack alla!

Visa signatur

Egen företagare, månskensbonde, landskapsingenjör, ex-vinimportör/krögare, ex-originalare.

Permalänk
Skrivet av JEGS:

Precis. Den här datorn är inte prioriterad för Win 11 även om det hade varit önskvärt. Får nog bara tomma den på viktigt innehåll från (D:) sen formatera om den och köra Win 10 som vanligt. Det är ju ändå bara en extradator. Finns inga spel kvar ens vad jag vet. Man kör väl online nu för tiden ändå. Förresten, det här "Origin", kan jag ta bort det. Tror det har något med spela att göra.

Origin är ea's spel launcher så den kan du ta bort.

Tror de t.om. nu har en annan och origin änvänds inte alls längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JEGS:

En av speldatorerna som blivit kvar i huset sen ungarna flyttat hemifrån:
asus desktop pc g20aj series
Intel(R) Core(TM) i5-4460 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
RAM 8 GB
Kollade upp HD; visade sig vara två helt separata. en liten SSD och en större mekanisk, right?
(C:) kingston rbu-sc100s37128gd, 128 GB
(D:) toshiba dt01aca100, 1 TB

Jag måste blandat ihop den med någon av de andra 2 maskinerna här hemma. En vet jag har uppdelade partitioner.
Alltså blir det lite trångt här på (C:). Får lägga lite tid på o rensa i appdata. Men det är nog en god ide att gå över till Win 11 och få en nystart. Tror ni Win 11 funkar på denna gamla dator?

Du bör byta till en större systemenhet, 128 Gbyte är idag jobbigt litet om du ska köra win på datorn för det kommer att innebära begränsad funktionalitet eller konstanta manuella rensningar för att försöka få det att fungera.
Byt till en ssd i åtminstone 500 Gbyte klassen så har du lite ledigt utrymme på den.

Skrivet av JEGS:

Precis. Den här datorn är inte prioriterad för Win 11 även om det hade varit önskvärt. Får nog bara tomma den på viktigt innehåll från (D:) sen formatera om den och köra Win 10 som vanligt. Det är ju ändå bara en extradator. Finns inga spel kvar ens vad jag vet. Man kör väl online nu för tiden ändå. Förresten, det här "Origin", kan jag ta bort det. Tror det har något med spela att göra.

Win 11 ger inga fördelar, bara ett ytterligare sämre interface och med spionfunktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om TreeSize!
rensade 2.5TB från min plex-server (1.9TB i papperskorgen oops)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P