Samsungs nya flaggskepp kan få sju års uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Hoppas det blir branschstandard att ha 10-20% av batteriet avknoppat så när man laddat till 100% så är det egentligen 80-90%, så sätt får vi de att hålla nått år till.

På iPhone 15 går det att låsa laddningen till 80%. Vet inte hur det funkar på moderna Android-lurar.

Min 3 år gamla iPhone 12 mini har 87% i batterihälsa, där jag själv försökt övervaka laddningen.

Permalänk
Medlem

Herrgud! Vad kommer härnäst? Modulära enheter där man kan byta ut komponenter allt eftersom det kommer nytt?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

På iPhone 15 går det att låsa laddningen till 80%. Vet inte hur det funkar på moderna Android-lurar.

Min 3 år gamla iPhone 12 mini har 87% i batterihälsa, där jag själv försökt övervaka laddningen.

Jo, det går att låsa laddningen, min Samsung S21 laddas till 85% och har efter 2 år 100% i batterihälsa (OBS, det där sista tar jag med en nypa salt, men tveklöst håller batterier mycket bättre om de inte maxladdas)

Min gamla Galaxy S7, som jag hade från 2017 till 2021, och min fru i 2 år därefter (nu har hon bytt) har ca 60% i batterihälsa efter nästan 7 års användning. Inte så illa ändå, då den har snabbladdats (med 15W tror jag) till 100%, och inte alls behandlats med silkesvantar.

Trots att jag är varm anhängare av att kunna byta ut batterier enkelt vill jag nog påstå att om man begränsar laddningen så tror jag att för de flesta användarna kommer batteriet att hålla rimligt under minst 5 år. Har även satt vår Macbook Pro 2015 som fått nytt batteri till att bara ladda 85%, förhoppningsvis räcker det batteriet då datorn ut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur menar du med att mycket av säkerheten kan uppdateras via PlayStore? Det är väl Samsung som släpper uppdateringar till sina produkter inte generiska sådana i Playstore?
Samsung släpper t.ex. månadsuppdateringar till sina S modeller, kvartalsuppdateringar till sina A modeller (vissa har månad) osv. Det är detta dom lovar ska göras i X antal år.

Nej, inte bara. Man kan få nya funktioner även om man inte får uppdatering från sin tillverkare. Jag hade en Huawei platta och den fick som exempel funktionen att behörigheter automatiskt tas bort efter 90 dagar för att den kom via Play Store och inte en uppdatering från Huawei. Sedan kan mycket av Android systemet uppdateras via Play Store och ingen genom ett uppdatering från tillverkaren som iOS behöver göras. T.ex. så kan telefonappen, kameraappen, meddelande appen mm uppdateras via Play Store

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De flesta tar väl via jobbet. Har man eget AB så får man ju 50% rabatt direkt. Är man anställd får man oftast den gratis vartannat år annars brinner den inne.

Skulle tro att ytterst få betalar 15-20k av sönderskattade pengar varje år på ny mobil.

Min nuvarande är 3 år gammal men har tänkt uppgradera då kameran är usel och min USB C port glappar så går knappt att ladda. Men det har inte kommit ut någon telefon jag vill ha. Alla är för stora.

Ta med mig en mdm:ad bit jobb hem har jag aldrig gjort och ämnar aldrig göra om jag inte byter karriärsriktning ganska så seriöst. Inte för att jag tror att arbetsplatsen spionerar utan bara för att jag behöver koppla loss från arbetet mentalt efter arbetsdagen.

Köpa en ny telefon för 15-20k av mina sönderskattade pengar skulle jag heller aldrig göra om det finns ett val.

Gillar inte trenden med 15"skärmar till mobiler, gillar dock den här trenden, med 7 års säkerhetsuppdateringar, för som någon annan skrev så vill jag inte använda en som inte får sådana mtp att mobiler tenderar att vara ett nav i ens liv.

Det är klart att 7 år kanske bara gäller 15-20k-mobiler, isf är det kört.

Well KDE Connect funkar väl på iOS och jag bryr mig primärt om appar, fysisk storlek så hoppas SE 2020 håller ett par år till. Hade räknat med 5 år när köpte 2020.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, inte bara. Man kan få nya funktioner även om man inte får uppdatering från sin tillverkare. Jag hade en Huawei platta och den fick som exempel funktionen att behörigheter automatiskt tas bort efter 90 dagar för att den kom via Play Store och inte en uppdatering från Huawei. Sedan kan mycket av Android systemet uppdateras via Play Store och ingen genom ett uppdatering från tillverkaren som iOS behöver göras. T.ex. så kan telefonappen, kameraappen, meddelande appen mm uppdateras via Play Store

Fast det du pratar om nu är ju att ladda ner appar och att då addera funktionalitet till telefonen, det är skillnad på att tillverkaren underhåller sin version av Android med tillhörande appar och med säkerhetsuppdateringar eller senare releaser av Android.
Det som är lite trist med Samsung är att man behöver grotta ner sig lite i det finstilta för att förstå hur de olika modellerna uppdateras. Det är t.ex. så att A modellerna kan ha kortare livscykel sett ur ett uppdateringsperspektiv men även att de inte patchas lika frekvent vilket gör det lite klurigare att underhålla om man väljer att köra det som en företagstelefon med MDM.

Jag hoppas att Samsung framåt förenklar lite hur dom ser på uppdateringar på sina olika modeller och kör något liknade vad Apple gör. Men, med det sagt. Apple gör det inte heller lätt för användarna numera, det är otydligt hur länge dom uppdaterar äldre OS.

Permalänk
Medlem

Tryggt att höra att man kanske möjligen kan räkna med ett par års uppdateringar när man köper en flaggskeppslur. De tog väl över 25 000kr för första Galaxy Fold och dumpade stödet efter fyra år så man kan ju undra när det meddelas huruvida "kan få" realiseras eller inte.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast det du pratar om nu är ju att ladda ner appar och att då addera funktionalitet till telefonen, det är skillnad på att tillverkaren underhåller sin version av Android med tillhörande appar och med säkerhetsuppdateringar eller senare releaser av Android.
Det som är lite trist med Samsung är att man behöver grotta ner sig lite i det finstilta för att förstå hur de olika modellerna uppdateras. Det är t.ex. så att A modellerna kan ha kortare livscykel sett ur ett uppdateringsperspektiv men även att de inte patchas lika frekvent vilket gör det lite klurigare att underhålla om man väljer att köra det som en företagstelefon med MDM.

Jag hoppas att Samsung framåt förenklar lite hur dom ser på uppdateringar på sina olika modeller och kör något liknade vad Apple gör. Men, med det sagt. Apple gör det inte heller lätt för användarna numera, det är otydligt hur länge dom uppdaterar äldre OS.

Nej, jag pratar om de inbyggda apparna som kan uppdatera via Play Store, inte 3:e parts appar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, jag pratar om de inbyggda apparna som kan uppdatera via Play Store, inte 3:e parts appar.

Har Samsung lagt ner med sin Galaxy store då numera? Trodde vissa appar krävde att man uppdaterade det därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ta med mig en mdm:ad bit jobb hem har jag aldrig gjort och ämnar aldrig göra om jag inte byter karriärsriktning ganska så seriöst. Inte för att jag tror att arbetsplatsen spionerar utan bara för att jag behöver koppla loss från arbetet mentalt efter arbetsdagen.

Köpa en ny telefon för 15-20k av mina sönderskattade pengar skulle jag heller aldrig göra om det finns ett val.

Gillar inte trenden med 15"skärmar till mobiler, gillar dock den här trenden, med 7 års säkerhetsuppdateringar, för som någon annan skrev så vill jag inte använda en som inte får sådana mtp att mobiler tenderar att vara ett nav i ens liv.

Det är klart att 7 år kanske bara gäller 15-20k-mobiler, isf är det kört.

Well KDE Connect funkar väl på iOS och jag bryr mig primärt om appar, fysisk storlek så hoppas SE 2020 håller ett par år till. Hade räknat med 5 år när köpte 2020.

Vet inte riktigt vad du pratar om. Givetvis tar man bara telefonen genom jobbet och använder den som en privat telefon. Man får inte riktigt det för skatteverket men det är lite av en gråzon, de kan omöjligt kontrollera det liksom. Men det varierar säkert mellan arbetsplatser. Jag köpte min direkt i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har Samsung lagt ner med sin Galaxy store då numera? Trodde vissa appar krävde att man uppdaterade det därifrån.

Den finns kvar, men du hämtar fortfarande hem uppdateringar till de inbyggda apparna, oavsett om det är via Play Store eller Galaxy Store. Jag har också för mig att de flesta Samsung appar finns på Play Store också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vilket skämt.

Derss batterier håller några år på sin höjd och byte sker på verkstad skidyrt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Systemuppdateringar av typen "ny Android-version" kvittar för min del. Brukar mest vara att de Stökar om och ändrar "bara för att" ändå. Men när man inte ens får säkerhetsuppdateringar längre så går det ju inte. Tekniskt sett går det väl använda telefonen, men man är inte skyddad och säker längre.

Jasså? Min sambons Huawei 10 Pro har inte fått några uppdateringar på länge och ligger på Android 9. Hon fortsätter och använder den som vanligt. Inte sett att hennes telefon fått virus eller blivit hackad. Att ens telefon inte får uppdateringar och inte är skyddad och säker. Är bara en ursäkt till sig själv att köpa nytt.
Det är många också som har kvar sina gamla iphone som inte får senaste iOS versioner också. Flera på jobbet har kvar sina iphone 7/8 och bryr sig inte om uppdateringar och inga tankar köpa ny iphone heller.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Vilket skämt.

Derss batterier håller några år på sin höjd och byte sker på verkstad skidyrt.

Nämn en mobil vars batteri håller längre än flera år om man laddar den dagligen?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jasså? Min sambons Huawei 10 Pro har inte fått några uppdateringar på länge och ligger på Android 9. Hon fortsätter och använder den som vanligt. Inte sett att hennes telefon fått virus eller blivit hackad. Att ens telefon inte får uppdateringar och inte är skyddad och säker. Är bara en ursäkt till sig själv att köpa nytt.
Det är många också som har kvar sina gamla iphone som inte får senaste iOS versioner också. Flera på jobbet har kvar sina iphone 7/8 och bryr sig inte om uppdateringar och inga tankar köpa ny iphone heller.

"Jag behöver inget antivirusprogram för jag har aldrig fått virus".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Jag behöver inget antivirusprogram för jag har aldrig fått virus".

Helt rätt! Finns många sådana " behöver inget bilbälte för jag har aldrig krockat".

Händer säkert inte ofta men NÄR eller OM det händer är det riktigt jobbigt och påfrestande och kan förstöra ens liv ett bra tag framöver i värsta fall. Då tycker jag en ny telefon med några års mellanrum är ett billigt pris att betala.

Likadant med folk som köper undermåliga eller inga säkerhets produkter (behöver ingen flytväst för jag har aldrig drunknat) för att spara några kronor de ändå inte kan använda om produkterna inte kan rädda dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vet inte riktigt vad du pratar om. Givetvis tar man bara telefonen genom jobbet och använder den som en privat telefon. Man får inte riktigt det för skatteverket men det är lite av en gråzon, de kan omöjligt kontrollera det liksom. Men det varierar säkert mellan arbetsplatser. Jag köpte min direkt i butik.

Mitt intryck är att mobile device management inte är så ovanligt bland företag och organisationer. Dvs rent praktiskt vissa restriktioner på hur du kan använda telefonen och vad du har möjlighet att installera. Vilket jag inte ser som trevligt i en tele ämnad för privat bruk.

Även om det inte är så så har du jobbkalender och jobbsms och jobbappar och jobbepost där, nära till hands, vilket som jag nämnde jag anser gör det lite svårare att koppla ifrån jobbet.

Köper mycket hellre en billigare telefon som blir helt privat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De flesta tar väl via jobbet. Har man eget AB så får man ju 50% rabatt direkt. Är man anställd får man oftast den gratis vartannat år annars brinner den inne.

Skulle tro att ytterst få betalar 15-20k av sönderskattade pengar varje år på ny mobil.

Min nuvarande är 3 år gammal men har tänkt uppgradera då kameran är usel och min USB C port glappar så går knappt att ladda. Men det har inte kommit ut någon telefon jag vill ha. Alla är för stora.

Fråga hur många kommunalanställda eller de inom sjukvården som får ny mobil varannat år. Ändå ser man dessa damer med en Iphone i näven... så nog betalas det med sönderskattade pengar men oftast via avbetalning så det inte "syns" hur dyrt det verkligen är.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jasså? Min sambons Huawei 10 Pro har inte fått några uppdateringar på länge och ligger på Android 9. Hon fortsätter och använder den som vanligt. Inte sett att hennes telefon fått virus eller blivit hackad. Att ens telefon inte får uppdateringar och inte är skyddad och säker. Är bara en ursäkt till sig själv att köpa nytt.
Det är många också som har kvar sina gamla iphone som inte får senaste iOS versioner också. Flera på jobbet har kvar sina iphone 7/8 och bryr sig inte om uppdateringar och inga tankar köpa ny iphone heller.

iPhone 7 och 8 får fortfarande säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fråga hur många kommunalanställda eller de inom sjukvården som får ny mobil varannat år. Ändå ser man dessa damer med en Iphone i näven... så nog betalas det med sönderskattade pengar men oftast via avbetalning så det inte "syns" hur dyrt det verkligen är.

Jag har den typ av yrke där man aldrig får en telefon som får tas med hem från arbetet, jag tycker mig se att folk här har mobilerna allt längre (inte så oväntat) och att ingen av mina typ 30 närmsta arbetskamrater har en S22/S23 ultra eller värstingiphone. Men för 10 år sedan hade många Galaxy S4 eller ny iPhone. Priserna har stuckit iväg, fler mobiler är tillräckligt bra.

Har man inte speciella krav är ju exempelvis Pixel 6a perfekt, ävren 7a har sålts billigt. Synd ingen 8a har kommit.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Helt rätt! Finns många sådana " behöver inget bilbälte för jag har aldrig krockat".

Händer säkert inte ofta men NÄR eller OM det händer är det riktigt jobbigt och påfrestande och kan förstöra ens liv ett bra tag framöver i värsta fall. Då tycker jag en ny telefon med några års mellanrum är ett billigt pris att betala.

Likadant med folk som köper undermåliga eller inga säkerhets produkter (behöver ingen flytväst för jag har aldrig drunknat) för att spara några kronor de ändå inte kan använda om produkterna inte kan rädda dom.

Mobilen är dessutom värre än en dator ur risksynpunkt. Det är mer eller mindre standard var bilder och filmer och sådant ligger, plus att man sannolikt har olika betaltjänster inlagda. Så man är nog lagom stursk när bovar och banditer kommer över ens nakenbilder och bankuppgifter. Då önskar man nog att man hade haft en uppdaterad mobil.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

En skillnad mellan iOS och Android är ju att man kan installera rom på Android-telefoner, t ex från Google själva. Det ökar ju livslängden på Android-lurar. Jovisst inte alla vill dyka ner i teknikträsket.
https://m.youtube.com/user/channel48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Jag behöver inget antivirusprogram för jag har aldrig fått virus".

Hur får man virus då? Hacker scannar alla gamla modeller och infekterar telefonen bara så där?
Mac OS folk installerar inte 3rd parts antivirus på sina Macs. Betyder att alla som kör Macs är redan infekterade med virus?
Jag kör inte heller inga 3rd parts antivirus på min dator med Win10. Betyder det att min dator redan är infekterad med virus?
Bara för folk inte väljer köpa nytt och kör med äldre modeller betyder inte automatiskt att det är helt öppet för virus.
Man tar inte och släpper ett OS utan några säkerheter från attacker.

Du får det att låta som om jag kör med en android telefon från år 2008 och bara surfar hit till sweclockers så blir telefonen direkt infekterat av virus.

Vett och etikett tror jag många har.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nämn en mobil vars batteri håller längre än flera år om man laddar den dagligen?

Varför skulle jag görs det? Jag har aldrig påstått ngt liknande.
Vet inte vad du yrar om.

Gör det själv.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Varför skulle jag görs det? Jag har aldrig påstått ngt liknande.
Vet inte vad du yrar om.

Gör det själv.

Jasså? Dissar du inte Samsungs mobiler och säger att deras batterier endast håller i några år? Så jag skulle vilja veta vilka andra mobiler vars batterier kan hålla längre än Samsungs mobiler?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur får man virus då? Hacker scannar alla gamla modeller och infekterar telefonen bara så där?
Mac OS folk installerar inte 3rd parts antivirus på sina Macs. Betyder att alla som kör Macs är redan infekterade med virus?
Jag kör inte heller inga 3rd parts antivirus på min dator med Win10. Betyder det att min dator redan är infekterad med virus?
Bara för folk inte väljer köpa nytt och kör med äldre modeller betyder inte automatiskt att det är helt öppet för virus.
Man tar inte och släpper ett OS utan några säkerheter från attacker.

Du får det att låta som om jag kör med en android telefon från år 2008 och bara surfar hit till sweclockers så blir telefonen direkt infekterat av virus.

Vett och etikett tror jag många har.

Meningen i citattecken jag skrev var en reflektion över attityden, inte just virus. Som det också nämndes kan "Jag har aldrig krockat så jag behöver inget säkerhetsbälte" Jag har aldrig vurpat med cykeln så jag behöver ingen hjälm" och liknande ogenomtänkta resonemang,

"Virus" i den klassiska bemärkelsen finns väl knappt idag. Det som är vanligt är att någon tar sig in och snor vad de vill ha utan att göra något väsen av sig. Det märker man inte. sedan kan man också råka ut för att ofrivilligt bli del av ett botnät, Det märks inte heller så tydligt om man inte har koll på telefonens resursanvändning, Sen är det ransomware, och det märker man ju av tydligt så det är väl typ det enda som "syns" idag. Med andra ord är det ogenomtänkt att tro att man aldrig blivit utsatt för en attack eftersom man inte märkt något.

Sen spelar årtalet ingen som helst roll. din godtyckliga gräns för vad som är "Säkert" är X antal år gammal mobil, någon annans godtyckliga gräns är Y år gammal och så vidare, så det håller helt enkelt inte. Om du bara utsätter dig själv för fara så OK, men snälla låt bli att säga till andra att det går bra med en mobil som är så gammal att den inte får säkerhetsfixar längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur får man virus då? Hacker scannar alla gamla modeller och infekterar telefonen bara så där?
Mac OS folk installerar inte 3rd parts antivirus på sina Macs. Betyder att alla som kör Macs är redan infekterade med virus?
Jag kör inte heller inga 3rd parts antivirus på min dator med Win10. Betyder det att min dator redan är infekterad med virus?
Bara för folk inte väljer köpa nytt och kör med äldre modeller betyder inte automatiskt att det är helt öppet för virus.
Man tar inte och släpper ett OS utan några säkerheter från attacker.

Du får det att låta som om jag kör med en android telefon från år 2008 och bara surfar hit till sweclockers så blir telefonen direkt infekterat av virus.

Vett och etikett tror jag många har.

Du kan ju ganska lätt utsättas för saker som spectre och meltdown bara genom att någon kör javascript i en annons på en webbsida du besöker

Liknande finns såklart i mobiler. Finns ju hemsidor som gör one-click rooting via webbläsaren, dvs skriver om ditt operativsystem genom att ’hacka’ din telefon utan några problem. Dessa saker kan såklart användas till vad som helst, inte bara root

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jasså? Dissar du inte Samsungs mobiler och säger att deras batterier endast håller i några år? Så jag skulle vilja veta vilka andra mobiler vars batterier kan hålla längre än Samsungs mobiler?

Läs om, läs rätt. Lägg inte dina värderingar i vad jag säger.

Orka..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mobilen är dessutom värre än en dator ur risksynpunkt. Det är mer eller mindre standard var bilder och filmer och sådant ligger, plus att man sannolikt har olika betaltjänster inlagda. Så man är nog lagom stursk när bovar och banditer kommer över ens nakenbilder och bankuppgifter. Då önskar man nog att man hade haft en uppdaterad mobil.

Ja även om koder behövs så kan de ändå komma över bra information som de kan använda mot en.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja även om koder behövs så kan de ändå komma över bra information som de kan använda mot en.

Är det dessutom en person som tycker att det är onödigt med de senaste säkerhetsuppdateringarna så är nog inte säkervetstänket i allmänhet särskilt bra heller. Så det blir jackpot att ta sig in på en sådan enhet om man har onda avsikter. Letmein123 är tydligen ett väldigt vanligt lösenord fortfarande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.