Något i datorn startar och Lysdiod på chassit kommer igång men inget annat.

Permalänk
Medlem

Något i datorn startar och Lysdiod på chassit kommer igång men inget annat.

Hej.

Har byggt ett setup med b660-PLUS D4 med en 12400F, 32 GB ram, 4060 samt Corsair 750, jag kopplar in skärm och tangentbord för att dubbelkolla vad som sker, men inget i burken startar men LED på fronten startar upp, vad kan vara fel?

Jag har dubbelkollat att RAM sitter fast, att sakerna har strömmatning men jag får inte upp något som indikerar på fel...

Blir galen.

Tack för tips.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Halloj @Mightybjorn!

Testa ta bort alla kontakter till (USB, HDD, Alla hårddiskar). Ta bort CMOS Batteriet och tryck på start knappen i 30 sekunder. Sen lägger du tillbaka CMOS batteriet och sedan startar den. (Hittade detta tips online).

Annars basic är väll att kolla att alla delar är kopplade korrekt osv.

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Halloj @Mightybjorn!

Testa ta bort alla kontakter till (USB, HDD, Alla hårddiskar). Ta bort CMOS Batteriet och tryck på start knappen i 30 sekunder. Sen lägger du tillbaka CMOS batteriet och sedan startar den. (Hittade detta tips online).

Annars basic är väll att kolla att alla delar är kopplade korrekt osv.

Nu sa du till han en sak som kan förstöra Bios. Sen är Datorn död.
Man måste dra ut ström kabeln på nätdelen. Innan man rör något annat.
Det räcker med att han bara använder Clear CMOS header på moderkortet. Sen då tar bort ström kabeln på nätdelen innan man gör något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Hej.

Har byggt ett setup med b660-PLUS D4 med en 12400F, 32 GB ram, 4060 samt Corsair 750, jag kopplar in skärm och tangentbord för att dubbelkolla vad som sker, men inget i burken startar men LED på fronten startar upp, vad kan vara fel?

Jag har dubbelkollat att RAM sitter fast, att sakerna har strömmatning men jag får inte upp något som indikerar på fel...

Blir galen.

Tack för tips.

Om du ska göra något. Kolla in denna video först innan.

https://www.youtube.com/watch?v=fGpf_hfOKgI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Hej.

Har byggt ett setup med b660-PLUS D4 med en 12400F, 32 GB ram, 4060 samt Corsair 750, jag kopplar in skärm och tangentbord för att dubbelkolla vad som sker, men inget i burken startar men LED på fronten startar upp, vad kan vara fel?

Jag har dubbelkollat att RAM sitter fast, att sakerna har strömmatning men jag får inte upp något som indikerar på fel...

Blir galen.

Tack för tips.

Ovanför RAM-slottarna har du fyra lysdioder, lyser någon av de och i vilken färg?
Kolla följande länk för felsökning om någon av de lyser, https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Ovanför RAM-slottarna har du fyra lysdioder, lyser någon av de och i vilken färg?
Kolla följande länk för felsökning om någon av de lyser, https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/

Jag kollade efter dessa men fick inte att de lös, hade de gjort detta så hade jag kunnat finna om något var fel eller dylikt, enda som sker är att en lysdiod lyser blått på chassit och jag hör att något surrar, dock osäker på exakt vad det är som låter då jag bara hör det lite dovt.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nu sa du till han en sak som kan förstöra Bios. Sen är Datorn död.
Man måste dra ut ström kabeln på nätdelen. Innan man rör något annat.
Det räcker med att han bara använder Clear CMOS header på moderkortet. Sen då tar bort ström kabeln på nätdelen innan man gör något

Hej, tack för omtanke, jag hade aldrig pillat med nätdelen aktiv, men bra att du poängterar detta så att andra inte gör det.

Kommer dock skruva ut nätdelen till att börja med idag när jag kommer hem och testar att kablarna sitter som de ska sitta.

Enda som inte är inkopplad är VDG kabel men detta har jag aldrig kopplat in i något bygge och fanns ingen spot enligt manualen för detta.

MVH
Björn

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta ut ramen nu och då hoppar cpufläkt samt grafikkortets fläktar igång i ca 2 sekunder. Sen startar de när jag stänger av igen. Ingen annan indikation på liv finns. Funderar på att testa deras gamla nätaggregat för att se om det är corsair RM750e som inte funkar vid leverans...

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så har jag funnit att CPU var brickad. Har vart och bytt ut den och nu funkar allt prima. Tack för input.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.