Krönika: Är det okej att köra färdigbyggd som första dator?

Permalänk
Medlem

Nog för att jag skruvat och byggt åt andra, men inte mycket alls själv på många år. Senaste komponent-desktop jag köpte var 15 år sedan till mig själv!

Sen dess har jag för det mesta kört laptop

Färdigbyggen är absolut vettigt, men det ska ju vara komponentbyggen just för att kunna bygga vidare på dem. De färdiga budgetdatorerna tror jag skadar mer just för att det kan bli en sämre upplevelse längre fram för att det är svårt att uppgradera och underhålla längre fram

Permalänk

Har byggt själv 95-96, men nästa blir nog ett färdigt bygge av någon av de större.
Dom funkar och är genomtänkta och jag har nog inte uppgraderat en dator på många år utan kört dom tills det är dags för helt nytt.
Sedan är det ju skönt med ny dator dagen efter om något går sönder och man handlat direkt från tillverkaren och har rätt avtal. Eller fjärrdiagnos för den delen

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Helt klart är det ok. Jag brukar rekommendera det till personer som aldrig byggt förrut. Köp via någon butik som kan bygga den åt dig. Då har du lagt över ansvaret av bygget på företaget vilket är klockrent för nybörjare. Senare kan man börja byta ut delar efter behov. Kanske lägga till lagring, byta GPU. Sen ta det vidare därifrån.

Jag skruvar aldrig dator åt släkt eller vänner. Jag kan hjälpa dem på traven men skruva och ta ansvar får de göra själv. Brukar alltid be mina vänner och familj hålla sig borta från dekstops a'la dell och liknande. Bra för laptops but that's it.

Första datorn jag hade i hemmet var något min farsa hade köpt via jobbet. Tror jag var omkring 14-15 när jag och farsan skruvade ihop första custom datorn i hemmet. Sedan dess har det bara varit självbyggen förutom laptops.

Permalänk
Medlem

Byggde en egen engång, men kändes väldigt onödigt och tidskrävande. Nästa gång kommer jag bara välja delar och låta webhallen eller inet klistra ihop allt. Sen att trycka in lite extra ram själv eller ett grafikkort är väll ok, men att bygga från grunden känns bara som en nödvändighet om man är på en väldigt tight budget, ska använda bara begagnade delar.

Permalänk
Medlem

Min första egna PC var en färdigbyggd Pentium II 333MHz-burk från Twan Data på Sveavägen. Minns inte exakt datum men kring 1998. Har för mig att den hade 64MB RAM. Då förstod jag inte hur pass mycket grafikkortet faktiskt gjorde. Satt bara något enkelt ATI Rage II i den.

Bytte senare till ett TNT Riva och monterade även ett nätverkskort så jag och en kompis kunde börja forska i vad det här med att spela tillsammans i LAN var för något.

Det var verkligen inte självklart hur det skulle sättas upp så vi lärde oss både hårdvara och mjukvara. Det var ju innan Sweclockers fanns dessutom

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag ställer om folk som monterar ihop sina egna datorer är en utdöende art utanför sweclockers i det vilda? Om vi bortser från gamers så är det inte många som ens kör desktop och om gamers skulle gå över till konsol så blir marknaden för lösa komponenter inte stor.

Angående märkes gamingdatorerna så om hoppar man tillbaka till strax före år 2010 så var annonstidningarna från våra elbutiker fyllda med märkes gamingdatorer som de flesta som kunde något om datorer ansåg inte alls vara någon gamingdator. De var så feldimensionerade så det inte var klokt, en riktig bra cpu, mycket minne och det sämsta grafikkort som gick att hitta. Så många trådar det skapades på forum om dessa och som folk skrattade och var förbannade på hur de lurade folk.

Detta har kraftigt förbättras. Tills idag det mer är att märkesdatorer är svårare att uppgradera, vissa har dålig kylning och annat.

När det gäller få en dator ihop monterat av Inet, Webhallen, Komplett etc, så är det exakt samma hårdvara som man monterar själv och det påverkar inte så mycket, den ihopmonterade datorn kan man i efterhand själv ändra precis som man hade monterat ihop den själv.

*edit*
En ny märkes gamingdator efter hur de var konfigurerade år 2007.
Intel Core i9-13900K
32GB ram
4TB ssd
GeForce RTX 3060

Jag förstår inte folk som inte kör datorer längre och då menar jag desktop och bärbart. Man kan göra så mycket mindre på en platta än en dator.

Ja enkla saker går att göra på en platta men det är så mycket bökigare att göra mer avancerade saker och en datorskärm är så mycket större också.

Permalänk
Medlem

Min första egna dator beställdes via brev, med specifikationer och önskade delar ikryssade på en lista ur en papperskatalog gjord av typ telefonbokspapper med murriga svartvita bilder Andra byggde jag själv, efter att ha klockat #1 till bristningsgränsen, uppgraderat HDD och RAM själv och på den vägen är det. Kanske man behöver uppleva besvikelsen att ha en kass dator(och vara mindre bemedlad...) för att få inspirationen till att bygga själv.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Började också med färdigbyggd och fick upp intresset för att bygga ihop en egen.

Den stora massan tror jag köper en färdigbyggd dels för okunskap och kanske bara vill trycka på en knapp så startar det, tror också att intresset har för bygga eget har ökat det senaste 10-15 åren i och med youtube och tester och recensioner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

"Är det okej att köra färdigbyggd som första tangentbord?"
"Är det okej att köra färdigbyggd som första stol?"
"Är det okej att köra färdigbyggd som första telefon?"
"Är det okej att köra färdigbyggd som första bil?"
"Är det okej att köra färdigbyggd som första hus?"

Nej inte nödvändigtvist samma sak men även det sistnämna kan vara en geniun fråga för vissa personer i andra delar av världen. Jag ville gärna bygga ihop min egna av delar som min första egna datorköp, men fick inte då (var i åldern då jag inte kunde välja fritt :/)

Men klart att de ointresserade köper färdigbyggt. Även annars teknikintresserade, eller de oerfarna som inte känner sig säkra eller har tiden att undersöka och lära sig allt för att bygga. Dock för min egen del, och därav alla personer jag känner och kan hjälpa till, rekommenderar jag starkt att bygga eget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Absolut.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Det är nog inte bara okej med en färdigbyggd, det kanske rentav är att föredra. Tröskeln för att begripa det här med datordelar och kompatibilitet hit och dit med socklar, processorer, fler socklar, generationer och klockfrekvenser är ju rätt hög, egentligen. Jag gjorde inte ens något försök att bygga själv när jag skulle investera i en lite rejälare speldator.

När jag väl hade en dator - färdigbyggd så till vida att någon annan hade byggt den på egen hand - då var det lättare att begripa hur saker och ting hänger samman. Nätaggregat är den här grejen som skickar ström till den där grejen men också till den, vilken i sin tur skickar ström till den där och ju större den är, desto mer ström drar den och desto varmare blir den... och så där håller det på. Där nånstans föddes väl det genuina intresset också - varför inte bara...överklocka den där jäveln, då? - vilket ledde till att jag byggde en egen dator. Att bygga själv ska ju vara roligt också. Det kan vara svårt att tycka att någonting som man inte begriper det minsta av, som är ömtåligt för misstag och kostar väldigt mycket pengar är roligt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Min första dator ÄR en 486:a som jag köpte begagnad 97, men byggd 94.
Den fyller alltså 30 år och lirar Warcraft i Windows95, tyvärr funkar varken ljudkort eller nätverkskort, men Mus & TGB gör det.
Jag har även lärt mig den hårda vägen då nästa jag köpte var en färdigbyggd, vilket lärde mig till att bygga eget.
Det var en dyr läxa, men jag lärde mig den väl.

Första datorn bör vara en billig begagnad från en närstående person, helst någon som har byggt den själv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det finns är att oem-tillverkare fortfarande har dille på konstigheter. Om det skulle upphöra så finns det ju ingen som helst anledning att krångla att stoppa i komponenter själv.. en fördel med färdigköpt färdigmonterad är att ngn annan sköter datorn om det skulle vara fel. I Inets (och de liknande boutique-erna) monteringspaket ingår också felsökning och sådant. Så man slipper huvudvärken om det skulle gå åt pipan. Det är ju knappast särskilt svårt att trycka i ram och grafikkort , så känslan av att ha "byggt själv" infinner sig ju knappt ändå.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt en burk sedan 90-talet, iof bara byggt 4 sedan dess men hade några byggen under 90-tal också. Hände lite mera då och man var mera inne i det. Dags nu igen och man börjar läsa in sig igen vad man skall ha, lutar åt att jag lämnar ASUS MB, stort i min värld.. jaja

Permalänk
Medlem

Själv älskar jag känslan av en ny dator i delar i en massa kartonger. Rena julafton varje gång! Har byggt själv sedan tidigt 2000, köpte första PC:n, färdigbyggd 1996 vill jag minnas...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Jag har inte tid och/eller intresse för att sätta mig in i allt som man behöver veta för att kunna bygga egen. Jag köper ny dator en gång vart 5-7år.

Därför är färdigbyggt helt perfekt, eller SweClockers som kan hjälpa till 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag skulle tro att majoriteten av barn och ungdomar i landet har föräldrar som inte vet eller vill veta ett skvatt om speldatorer. Varför skulle dom spendera timmar på att lära sig vilka delar som är mest prisvärda, om de passar ihop och hur de ska monteras?

En lustig grej angående detta. Förr var det ju mer eller mindre standard att det var barnen som hade mest koll och skötte den biten själva. Med tiden verkar detta ha förändrats och barnen ska ha tekniken serverad klappad och klar att använda.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Byggt ett gäng datorer på den tid jag hade mer tid och mindre pengar, d.v.s. innan jobb, familj och hus blev aktuellt.

Är fortfarande glad att jag gjort det några gånger för erfarenhetens skull men numera är det skönt att vara rätt säker på att grejorna inte kommer DOA.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa en ny dator igen utan bara begagnat, det är ju bättre att någon annan tar den största ekonomiska smällen. Visst kan man ha otur och man kan bli blåst eller att den går sönder. Men håller man sig till marknaden här så har man iaf bättre odds än på övriga sidor kan jag tänka mig. Min nuvarande dator köpte jag här på forumet.

Permalänk
Medlem

Får ransaka mig själv om hur många datorer jag egentligen haft när jag byggde min första när jag var cirka 12 år gammal.
286, "pensionerad" dator från pappas jobb
486 begagnad, köpt privat av pappas dåvarande chef
Pressario hemdator som varit familjedator
En burk med Celeronprocessorn som nämns i min signatur som jag fått eller köpt av pappa (som också fick igång mig på datorhårdvara)
Och slutligen den första jag byggde själv med AMD 1600+ (??) och Radeon 9700 Pro <3. Sedan dess är det hemmabyggt, bortsett två laptops.

Mitt senaste bygge förra veckan var nog det första som tagit mer en än kväll att skruva ihop. Normalt sett har det räckt att bara gå igenom moderkortsmanualen, men blev en hel del googlingar nu, samt en del tid på kabeldragningar och liknande.

Den hade även bortom all tvekan haft flest timmar forskning för komponentval. Så det är nog också rätt mycket svårare att bygga idag än för 10-20 år sedan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte köpa färdigbyggd idag? Jag har byggt mina egna datorer sedan 90-talet för att jag gillar alla kartonger och är masochist men det är ju fullständigt orimligt att jag skulle göra ett bättre jobb än killarna och tjejerna som bygger flera datorer i veckan.

Att börja komponera hårdvara och montera själv idag är extremnördigt vansinne, helt rätt om man verkligen vill men det är dyrköpt huvudvärk för 9/10 användare. Nästa burk får någon annan bygga ihop åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Får ransaka mig själv om hur många datorer jag egentligen haft när jag byggde min första när jag var cirka 12 år gammal.
286, "pensionerad" dator från pappas jobb
486 begagnad, köpt privat av pappas dåvarande chef
Pressario hemdator som varit familjedator
En burk med Celeronprocessorn som nämns i min signatur som jag fått eller köpt av pappa (som också fick igång mig på datorhårdvara)
Och slutligen den första jag byggde själv med AMD 1600+ (??) och Radeon 9700 Pro <3. Sedan dess är det hemmabyggt, bortsett två laptops.

Mitt senaste bygge förra veckan var nog det första som tagit mer en än kväll att skruva ihop. Normalt sett har det räckt att bara gå igenom moderkortsmanualen, men blev en hel del googlingar nu, samt en del tid på kabeldragningar och liknande.

Den hade även bortom all tvekan haft flest timmar forskning för komponentval. Så det är nog också rätt mycket svårare att bygga idag än för 10-20 år sedan.

Idag så passar ju allt .. och man kan ju använda sådan där hemsida för att se om allt ska passa. Plus att det finns bra guider och sådant. Är det bara så att du inte är lika uppdaterad nu som för 10-20 år sedan, så du måste göra en större research

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Idag så passar ju allt .. och man kan ju använda sådan där hemsida för att se om allt ska passa. Plus att det finns bra guider och sådant. Är det bara så att du inte är lika uppdaterad nu som för 10-20 år sedan, så du måste göra en större research

Jag upplever det snarare som att det fanns fler saker att ta hänsyn till nu. Jag använde både komponentkoll och pcpartpicker, men vill samtidigt ha koll själv.

Det är möjligt att min ingångspunkt var mindre påläst än tidigare datorer jag byggt, men det känns även som det var fler möjliga alternativ idag, inklusive att köra tidigare generationer av GPU/CPU. Samtidigt är det mycket fokus på t.ex. RGB-blaffs och vattenkylning idag, så blir väldigt mycket mer sållande av information när ens önskemål skilljer sig mer från andra. Förra gången fanns det t.ex. bra alternativ för chassi utan glassida och mesh i toppen (eller som i fallet med mitt deep silence, att åtminstone stänga det), men idag verkar de flesta ha det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Javisst. Min första, en AMD K6:2 var färdigbyggd av en entusiast (rena fuskbygget. Fick returnera o hålla på i ca 3mån....)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Ja, det är mycket att sätta sig in i första gången ändå. Sitta och glo på guider osv fungerar ju, men alla är nog inte lika entusiastiska att köpa en dyr byggsats där ett misstag kan kosta extra.

Själv började jag med OEM och sedan öppnade jag upp den allt eftersom för att ge mig på uppgraderingar. Till slut hade jag bytt allt, inkl chassit. Fattade att jag nog kunde bygga datorn själv nästa gång.

Viktiga är att styra köpen mot modulära datorer med standardiserade kontakter etc. Webhallen config och dylikt. Visst, kanske en grönmålad HP Omen är billigast på hyllan, men då får man förklara vilka kompromisser de tog för att uppnå det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Varför skulle man inte köpa färdigbyggd idag? Jag har byggt mina egna datorer sedan 90-talet för att jag gillar alla kartonger och är masochist men det är ju fullständigt orimligt att jag skulle göra ett bättre jobb än killarna och tjejerna som bygger flera datorer i veckan.

Att börja komponera hårdvara och montera själv idag är extremnördigt vansinne, helt rätt om man verkligen vill men det är dyrköpt huvudvärk för 9/10 användare. Nästa burk får någon annan bygga ihop åt mig.

Menar du att det är svårt att dra lite kablar och skruva några skruvar? Eller vad gör byggarna på t.ex. Inet så mycket bättre än vad du klarar av som byggt datorer i 30 år?

Att man inte har koll på hårdvaran, visst, men har man satt ihop ett par datorer är väl knappast själva monteringen svår? Speciellt i dagens chassin som ofta har designats med kabeldragningen i åtanke.

Att betala 800:- eller vad det nu kostar för att slippa göra det, om man inte tycker det är kul, är inte så farligt heller iofs. Snarare att garanti-ärenden kan bli enklare istället för att sitta och felsöka komponenter själv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är denna färdigbyggda dator från Inet värd priset?

https://www.inet.se/produkt/d100031/inet-system-g90-r7x3d-409...

Permalänk
Medlem

Min nuvarande burk byggde jag själv och den fortsätter jag att byta ut delar på, men det finns en risk att jag väljer ut helt nya delar och låter inet/komplett eller vem som nu har bäst pris att bygga min nästa dator. Jag känner helt enkelt att ju äldre jag blir, ju enklare vill jag leva och dessutom värdesätter jag min tid mer nu än vad jag gjorde för 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Nej föfan, att bränna några moderkort och känna doften är en del av upplevelsen. Vill inte att nybörjare ska missa den adrenalinkicken som man får när man bootar datorn för första gången.